yamaha_brezen




BMW R 18 odhalilo kardan i First Edition

V nelehké době přichází úžasná zpráva pro příznivce old-school cruiserů, ale vlastně i milovníky bobberů, chopperů a dalších stylů. BMW s novým modelem R 18 sice předvedla nádhernou oslavu slavné minulosti, kdysi ztělesněné v prvních boxerech z roku 1923 a legendární R5, ale zároveň přichází s obrovskou nabídkou custom dílů, se kterými si z R 18 můžete postavit v podstatě jakýkoli styl. A pokaždé vám jako třešnička na dortu vynikne nádherně odhalená rotující kardanová hřídel!

Kapitoly článku

Klasika může mít mnoho podob, v podání BMW se řídí heslem „méně je někdy více“. Nová R 18 zaujme právě svojí jednoduchostí a čistou stavbou bez všech zbytečností. Klasické zavěšení kol se zakrytovanou přední vidlicí, schované zadní odpružení s celkovým dojmem hard-tailu, a k tomu nádherný obrovský motor. Opravdu už si nelze představit žádné uspořádání válců, které by jezdci umožnilo se za jízdy pokochat pohledem na motor pod sebou. Nový „Big Boxer“, jak ho berlínská fabrika nazývá, má šestirychlostní převodovku a zdvihový objem 1802 cm3, maximální výkon 91 koní (67 kW) při 4750 ot/min a slibuje obří krouťák víc než 150 Nm v pásmu 2000 až 4000 ot/min (maximum 158 Nm je přitom už ve třech tisících). Tyhle hodnoty slibují, že by osmnáctka mohla „mít koule“. 

Na videu z představení motor zní sympaticky hlubokým tónem, a přestože mi na prvních prototypech ty „rybí“ výfuky připadaly až moc divoké, v návaznosti na klasický old-school design s historickým podtextem najednou vypadají docela v pohodě. Obrovský motor do stran je také příslibem toho, že jízda na R18 bude hodně jiná, než na cruiserech s Véčkovými dvouválci. Jiné rozložení hmot a hlavně vzadu umístěné stupačky až za válci totiž neumožní ten typicky ležérní cruiserovsky zakloněný posaz.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

R 18 bude asi „chutnat“ hodně jinak, dostane jiný poměr rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo a větší podíl váhy na ruce, řízení by mohlo být o dost vnímavější a aktivnější. A když už jsem zmínil váhu, pak vězte, že R 18 je v duchu své kategorie pořádná váha a stupnici vytlačí na 345 kg provozní hmotnosti. Aby ne, když všechny podstatné díly kapotáže R 18 jsou vyrobené z poctivého kovu, včetně nádrže se solidním objemem 16 litrů, to je na slibovanou spotřebu 5,6 l/100km důstojná hodnota.

Krouťák 150 Nm už si rozhodně říká o nějakou kontrolu trakce, naštěstí tady má BMW z čeho vycházet a R 18 dostává nejnovější elektroniku odvozenou od boxerů R 1250. Kromě kontroly trakce i tři jízdní režimy „Rain“, „Roll“ a „Rock“, jako doplňkovou výbavu pak asistenta couvání (elektrickou zpátečku) a asistent rozjezdu do kopce. Již ve standardu je stabilizační systém ASC (Automatic Stability Control) s náklonovým ABS a kontrolou prokluzu, při podřazování zase bude bezpečí hlídat systém regulace točivého momentu (MSR). A další dobrá zpráva je, že ACS je vypínatelný a kdo si chce při odpichu z křižovatky trochu zařádit, bude mít možnost.

Konstrukce rámu z ocelových trubek pěkně schovala zadní odpružení, motocykl vypadá jako hard-tail s pevně osazeným zadním kolem, přesně jako historická předloha R5. A stejně jako u R5 je krásně odhalený hřídel kardanu i s úhlovým převodem a 49 mm trubky teleskopické vidlice jsou chráněné kryty. Právě roztočený kardan je krásná drobnost, která by podle mého mohla mašinu odlišit od konkurence a přilákat zájemce o koupi. Navíc BMW R 18 je za docela slušnou cenu - s paketem výbavy First Editon v základní ceně to dělá 589 tisíc i s DPH, to v porovnání se srovnatelnými osmnáctistovkami amerických či anglických značek vůbec není přehnaná částka, vždyť takové cifře se dá přiblížit i s takovým GS Adventure, když se v konfigurátoru pořádně rozšoupnete.

Po uvedení na trh bude R 18 nějakou dobu v nabídce jen v exkluzivní verzi R 18 First Edition s exkluzivními barvami a chromy, jednodušší standard bude jen na několika vybraných trzích mimo Evropu. First Edition kombinuje vzhled R 18 s exkluzivními prvky výbavy v klasickém černém barevném provedení a hlavně s bílými linkami. Mezi další speciality patří četné chromované plochy, logo na sedle a chromová plaketa „First Edition“ na bočních krytech. Komu by se historicky laděný model nelíbil, pro toho BMW nachystala neskutečně širokou nabídku úprav. Základ je totiž technicky řešený tak, aby se t R18 dalo postavit v podstatě cokoli. Bobber, Ape-hanger, stačí říct.

Odstrojit se dá celá zadní část motorky i boční zadní kapotáže, kromě toho jsou víka ventilů (kryty hlav válců) a kryt řemenu (blok motoru) navrženy tak, že jsou umístěny mimo olejovou vanu, což znamená, že je lze jednoduše vyměnit. Díly pro individualizaci připravily známé exkluzivní značky jako Roland Sands, výfuky zase jako první nabídne americký Vance&Hines. Osvětlení je samozřejmě plně LEDkové, už ve standardu si také můžete vybrat zvýšené sedlo. Zajímavý detail, který také podporuje možnosti customizace a drží čistou linii motocyklu, je umístění směrovek na řídítka pod uchycení páček.

Nové BMW R 18 přímo zacílí na některé modely, hlavně americké, ale zaujmout by mohlo i řadu milovníků italských dvouválců. Jací jsou primární konkurenti R 18? Pravděpodobně nejbližší stroje výkonem charakterem jízdy i celkovým exkluzivním stylem jsou Harley-Davidson Fat Boy 114, Moto Guzzi Eldorado, Indian Chief Dark Horse a Triumph Bonneville Bobber či Speedmaster. Všechny se pohybují v podobné cenové hladině nad 550 tisíc, nabídnou velký motor, pořádnou hmotnost a mohutný krouťák. Každý výrobce na to jde trochu jinak, všechny uvedené stroje ale vycházejí z minulosti a obsahují nádech klasiky. Škoda jen, že tuto kategorii osmnáctistovkových cruiserů úplně vyklidily japonské značky, konkurenční boj mohl být ještě zajímavější.

Zeptali jsme se Petra Krajči, managera BMW Motorrad Czech, co si od R 18 slibuje na našem trhu?

S tímto modelem vstupujeme nejen do nového segmentu, ale i do jiného světa motorkářů, kde nejsou důležité technické parametry. V tomto světě hrají hlavní roli emoce. Zde se neřeší výkon nebo zrychlení. Vše je zde podřízeno designu, zvuku a hlavě pocitu z motorky jako takové.

Proč tolik podob a tak široká nabídka úprav?

Tahle mašina je o emocích a každý si ji bude chtít upravit dle svého vkusu. My máme připravenou širokou nabídku originálního příslušenství, jakou jsme nikdy v historii neměli k žádnému jinému modelu. Z R 18 si tak jednoduše může majitel udělat jednosedadlový stroj ve stylu bobber nebo třeba dvoumístný  cruiser s vysokými řídítky. V našem online konfigurátoru je pro R 18 kromě doplňkové výbavy nově obsaženo i příslušenství a je tak možné si postavit svojí motorku na míru.

Kdy se s R 18 budeme moci seznámit na českých showroomech?

Začátkem léta očekáváme příjezd první R 18 do ČR a nemůžeme se dočkat prvního svezení. A jak naznačilo i video z představení R 18 First Edition, ještě nás letos čekají další podobná překvapení.

Video z představení

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 30 Kč od 10 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist