Testujeme CFMoto 450MT na Filipínách
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vláďa Novotný , Jiří Jevický | Zveřejněno: 21.3.2024 | Zobrazeno: 15 960x
Podle výrobce nemá 450MT v krvi extrémnost závodních speciálů, ale prý cesta je tím nejlepším důvodem, proč jedete. Civilní lehké cenduro proto zaboduje především u motorkářů, kteří nemají závodní ambice, ale chtějí si pořádně užít svezení v nejrůznějších podmínkách a na nejrůznějším povrchu. Už za pár hodin si ho proklepnu na filipínském ostrově El Nido a vy máte možnost se ptát nejen na techniku, ale také na mé pocity z jízdy.
Poprvé jsem si CFMoto 450MT prohlédl na italské výstavě EICMA a od té doby mě zajímá, jaké bude a kolik zábavy si s ním v terénu užiju. Samozřejmě že nemůžu očekávat dovednosti ostrých soutěžních endur, ale protáhnout zatáčku driftem nebo se lehce prolétnout vzduchem, s tím počítám. Papírové předpoklady 450MT určitě má a podle toho, co jsem zažil se silniční 450SR, tak ani kapalinou chlazený motor se zapalováním po 270 stupních nebude marný. Jeho vizitkou je maximální výkon 42 koní při 8500 ot./min a točivý moment 42 Nm o dva tisíce otáček níže, takže splňuje kritéria řidičáku kategorie A2. Řadový dvouválec si bere benzín z 17,5litrové nádrže, a pokud je plná, respektive, když je motorka připravena vyrazit do terénu, váží 185 kg.
Výška sedla 820 mm nad zemí odpovídá kategorii cestovních terénních motorek, podobně jako stavitelné pérování Kayaba se zdvihy 200 mm vpředu i vzadu. Dost podobně je tomu v případě kol, které nemohou být jiného průměru než 21 palců vpředu a 18 palců vzadu. Brzdy jsou od značky J.Juan a je dobrou zprávou, že ABS na zadním kole jde vypnout. Po teoretické stránce je víceméně ve všem jasno, tak uvidíme, jak se dlouho očekávaná novinka předvede naživo. Jen pro zajímavost, podle čerstvých informací je do této chvíle objednáno téměř 180 kusů.
Právě jsme dorazili na ostrov a zítra začneme testování. Já budu mí šanci vyzkoušet motorku dřív, než se objeví v garážích prvních zákazníků, a proto je zde možnost posílat dotazy ve formuláři dole pod tímto článkem.
Mé první dojmy na výstavě Eicma v listopadu 2023
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Zajímá mě váhová úspora oproti TA nebo T700, jak moc je to v reálu poznat a současně jestli to stojí za ten výrazně slabší motor, opět ve srovnání s T700 či TA, případně V-Strom 800. Diky
Díky za dotaz cunado, motorka připravena k jízdě a s plnou nádrží váží podle tabulek 185 kg. Těžko „na dálku“ srovnávat s TA nebo T7, ale pocitově je to výborně ovladatelná mašina a rozhodně při jízdě netrpí na nepřiměřenou váhu, ba naopak. Do ruky je určitě lehčí, než TA a T7 a na plynu výrazně "hodnější" a jednoznačně platí "objem ničím nenahradíš". Osobně si myslím, že srovnávání s TA, V-Stromem nebo T7 není na místě, protože 450MR je o kus menší motorka (motor), která cílí na trošku jiné motorkáře. Dost možná na ni sedne člověk, který čerstvě získal řidičák A2 a na větší a těžší si zatím netroufá. Teprve po nasbírání zkušeností (hlavně v terénu) půjde dál.
Jak se na tom poskládá postava cca 185cm, zajímá mne hlavně úhel nohou mezi sedlem a stupačkami. A jak to bude s homologací rozměrů pneu na zadním kole.
Dík za dotaz. Na testování byl kolega, který měří rovných 185 cm a říkal, že se na motorku poskládal úplně v klidu. Tady je nutné dodat, že měl mašinu s příplatkovým vyšším sedlem (870 mm). Sám bych vyšší sedlo chtěl určitě taky, protože standardní sedlo ve výšce 820 mm je pocitově nízko a sedí se hodně "v motorce" a nohy jsou v kolenou víc zalomeny. Homologovány jsou zadní pneumatiky rozměrů 140/70 18 i 140/80 R18.
Chtěl bych se zeptat kolik točí otáček při 100 a při 130 km/h a kolik ukazuje v těchto rychlostech aktuální spotřebu, díky
Ahoj grampax, na šestku při 100 km/h točí zhruba 6000 ot./min. a při 130 km/h necelých 8000.
Zdravím,
zajímalo by mne, jak se s motorem dá jet na kochačku. Jestli mi nevadí nižší otáčky.
A jak je nastavené pružení, jestli spíše na pohodlí nebo sportovnější.
Děkuji Jirka
Úplně v pohodě, to motorce nedělá problém. Má gumovější motor, než jsem čekal a reakce na plyn je hodně jemná. Prostě velice přátelská motorka po všech stránkách, což někdo přivítá a druhému nemusí sedět. Vše záleží na zkušenostech a dovednostech jezdce. Pérování je na silnici fajn a působí spíš tužším dojmem. Pokud nejsi dravec a nemáš závodní ambice, tak s ním budeš v pohodě i v terénu. Pokud budeš tahat a pustíš se do velkých akcí, přední vidlice dá vědět, kde jsou její limity. Díky za dotazy Jirko.
Co je to za pneumatiky? AMBRO A4 - vypadá to jako inspirace Pirelli rally SRT? Jaké jsou? Budou na prodávané motorce? A co na to Jan Tleskač?
Jsou to pneumatiky značky CST a co si budeme povídat, i za mě jsou kopií Pirelli Scorpion Rally STR.. Originálně obuté pneumatiky CST budou v prodeji, nicméně homologovány jsou rozměry pneumatik 140/70 18 i 140/80 R18. Během testování jsem s pneumatikami neměl žádný problém. Na Tleskače nemám telefon, tak nevím.
Ahoj. Zajímal by mě rozsah otáček motoru při silničních přesunech. Kolik točí při 90km/h a při 130. Řekl by si, že z 90 plynule zrychlí na předjetí bez nutnosti podřazovat? Myslím tím předjetí např. pomalého kamionu. Jaká je obecně dynamika na sestku na dalnici, nebo rychlé okresce? Nepřipadá ti převodovka spíš krátká do síly s nutností často řadit? Obecně, jaký máš názor na to, jak se na 450 budeme přesunovat za zabavou po silnici. Bude to nutné zlo, nebo na pohodu? Chápu omezení obsahu 450 ccm. Děkuji za odpověď a užijte si ježdění!
Jak jsem psal výše, na šestku při 100 km/h točí zhruba 6000 ot./min. a při 130 km/h necelých 8000. Záleží, na jakou rychlost budeš mít při 90 km/h zařazenou, kolik vážíš, jak bude motorka naložená atd. Ale počítej s tím, že pro dynamické předjetí budeš muset klapnout pár kvaltů dolů, protože jinak by to bylo trápení. Vzhledem ke kratší převodovce se řadí často. Během prezentace jsem byl tak 75% času v terénu a na silnici méně, nicméně, přesvědčil jsem se, že vzhledem k dvouválcovému motoru jsou přesuny po silnici úplně v klidu. Mě překvapilo, že 450MT platí za hodně přátelskou a hodnou motorku. Díky za dotazy gtrcbf. Na hodně z nich odpoví lépe redakční test, respektive video a onboardy, tedy bezprostřední pocity za řídítky.
Tahle motorka stojí podle mě někde mezi Tenere 700 a Hondou CRF300 Rally. Dá se s nimi zhruba porovnat a říct v čem má ke které z nich blíže ? Zajímalo by mě hlavně srovnání s Tenere, není špatná, ale tady mě láká ta nižší váha...
Frankie, přesně jak píšeš, je někde mezi a zároveň není pro Ténéré konkurencí. Možná proto má o fous blíž k CRF. Ténéré je větší a silnější motorka s živějším a mohutnějším projevem motoru, která je vhodnější i na delší cesty. Popravdě, moc podobných (zatím?) motorek na trhu není a CFMOTO vyplnilo jistou díru hodně dobrým způsobem.
Mě by zajímalo potvrzení fám, zda bude homologovaný pro EU i jiný rozměr zadní pneu - v oficiálně uvedeném rozměru 140/70 R18 jsou enduro gumy v podstatě nesehnatelné což je u motorky prezentované i do terénu docela podstatná nevýhoda. + by mě zajímalo potvrzení hmotnost 185 kg pohotovostní ev. za jakých podmínek vážená? Když je udávaná 175 kg suchá - jen benzín v plné nádrži 17 litrů by vážil cca 13 kg.
Ahoj Honzo-TA950, homologovány jsou zadní pneumatiky rozměrů 140/70 18 i 140/80 R18. Platí mokrá hmotnost 185 kg. Jak píšeš, pak nemůže platit suchá hmotnost 175 kg a kde se vzalo 175 kg nevím a ani zástupci značek nedokázali komentovat suchou 175 kg. Pokud se podaří, až budeme mít 450MT na redakční test, tak se pokusíme plnou motorku zvážit a bude jasno.
Zdravím, zajímalo by mě s jakými doplňky v základu se moto bude prodávat. (Padaky, kryty atd.) Díky a kolama dolů.
Vincenzo, díky za dotaz. Vzhledem k ceně 155990,- Kč není výbava vůbec špatná. Jsou tam bezduše, alespoň drobný kovový chránič motoru, stavitelné páčky, bástry (bohužel ne pevné), sklopný trn řadičky i brzdy, sklopná zpětná zrcátka, stavitelný plexi, madla a nosič. Za příplatek jsou padací rámy, které bych určitě doporučil. Pak také brašny a konstrukce pro uchycení nebo vyšší sedlo nebo vyšší plexi. Na fotce je sériová 450MT (bílé pozadí) a s příslušenstvím. Měj se hezky.

Čau Vláďo. Mě by zajímalo, jak je na tom motorka co se týče vibrací. Zajoch při testu v Číně zmiňoval, že jdou kolem 5-6t do řídítek "mravenci". Nebude to při delších přesunech problém? Případně pokud pojedeš na více strojích, zda to není problém kus od kusu. Budu rád, když ještě zaměříš na plexi-jak dobře/špatně kryje. Poslední věc, odezva plynu. Jestli je to při otevření ucukaný. A jako bonus, kde je pocitově těžiště? Díky a užij si to na Filipínách
TomasNBK, dík za otázky. Na vibrace jsem byl taky zvědav a dost mě překvapilo, že tu nejsou absolutně žádné nepříjemné, se kterými jsem před svezením počítal. To mě dost překvapilo. Zajoch si zkusil předprodukční verzi a asi proto něco vnímal. Jel jsem celý den pouze na jednom stroji, ale když jsem se ptal ostatních novinářů, všichni mi absenci vibrací na svých mašinách potvrdili. Standardní plexi je docela nízké a odpovídá zaměření motorky. Na Filipínách byl takový hic, že jsem byl rád, že do mě vzduch šel, nicméně od plexi v nejvyšší poloze žádný zázrak nečekej a pokud budeš chtít co nejlepší ochranu, budeš muset sáhnout po nadstandardním vyšším, které továrna nabízí. Plyn je klasický lankový a nemám k němu připomínek, prostě co tam dáš, to tam máš a za to jsem rád, protože elektronický plyn ride-by-ware některých céefek mě pozlobil a nebyl jsem s ním spokojen. Díky, testování jsem si skvěle užil a motorka udělala dobrý dojem.
Zdravím. Mě by zajímala reálná spotřeba při rychlejší či pomalejší jízdě. A pak taky užitečná hmotnost, potažmo to, jak jednoduše či složitě se dá snížit výška sedla (prý to je možné o 20 cm?) a nastavit zadní odpružení (je třeba např. odmontovat nějaký plast?). Díky.
Díky za dotaz Vencanatore, během prezentace se spotřeba pohybovala do pěti litrů. Výška sedla je pevná, to nastavení neumožňuje, ale dá se motorka snížit na uložení zadního centrálního tlumiče a to o 20 mm. Budeš muset chvíli montovat, ale nebude to nic těžkého. Relativně jednoduše přístupné oko na přepákování je vidět na fotce. Užitečná hmotnost je 170 kg.
Zdravím, není 185kg suchá hmotnost? Milan
185 kg je „mokrá“ hmotnost Díky Milane.
Na instagramu koluje tohle strašidelné video s třesoucí se přední vidlí. Jak se chová tak dlouhá vidlice s talhle malým průměrem?
https://www.instagra...MWxtamM2Zjg0cnpsbQ==
Díky za odkaz, to jsem před tím neviděl. Sám za sebe říkám, že by vidlice většího průměru nebyla od věci. Pro ježdění svižnějším turistickým tempem je pérování dostatečné, když ale začneš dělat psí kusy a víc tlačit na pilu, například jako borec ve videu, tak zjistíš, že přední vidlice má své limity. Celkově platí 450MT za cestovně střižený dualsport, který nemá závodní ambice a ani se nechlubí vlastnostmi ostrých endur.
Nejmenší rychlost po rovině (v terénu) na jedničku aniž bych už musel začít spojkovat?
Ahoj Stanooo, 450MT je na plynu hodně gumovou motorkou, která má velice plynulou reakci na plyn, takže v klidu dokážeš jet rychlostí svižnější chůze. Já ale nevidím důvod, proč při pomalé jízdě (například v terénu nebo koloně aut) nepoužít spojku…
Má motorka v základu T-box jednotku pro přenos dat z telefonu pomoci aplikace CFMOTO Ride?
Cipeace, T-box není v základu a bude za příplatek. Jen pro zajímavost, motorka má možnost nastavit menu v češtině. Díky za dotaz.
Mjě by zajímalo kolik blbců si to čínské smetí tentorok koupí.Stačí jen tak přiblišnjě na jednotky kusů.
Tento dotaz po obsahové i gramatické stránce o něčem vypovídá a fakt mi to hlava nebere… ale výjimečně na něj odpovím, i když jsem si dávno slíbil, že s podobnými komentáři/dotazy ztrácet čas a energii nebudu. Do této chvíle je prý závazně objednáno (zaplacena záloha) něco kolem 180 motorek.