husqvarna_svartpilen_801_2




Zontes má nové stopětadvacítky

Měly být již loni v druhé půlce roku, ale v současné korona-době je složité cokoli plánovat, takže jsme si na ně museli počkat až do letošního ledna. Namísto plánovaných dvou modelů jsou nakonec tři, všechny s výkonným čtyřventilovým motorem a za cenu pod hranicí 70 tisíc.

Kapitoly článku

Dlouho se žádné jiné značce nepodařilo tak rychle zabydlet na evropském trhu, jako právě čínskému Zontesu. Je to dáno kombinací osobitého sci-fi designu, nadstandardní výbavy, slušných motorů a samozřejmě nízké ceny. Na ten poslední argument jsme od Číňanů zvyklí odjakživa, ale u Zontesu je to opravdu až extrémní. A také se na oblibě podepsal prostý fakt, že ty motorky jsou k dostání, žádné „čekání na Godota“ – Zontes se ukázal na Intermotu v říjnu 2018 a už napřesrok na jaře jsme testovali jak adventuru 310 T, tak naháče 310 R, loni jsme potom přidali ještě sportovní cruiser 310 V. Byly levné tehdy a dnes, přestože už plní Euro 5, jsou ještě levnější – erko je dokonce pod hranicí 100 tisíc, téčko na litých kolech za 114 a o osm víc dáte za verzi T2 na drátech a s lepší barevnou přístrojovkou.

Proto nás samozřejmě nejdříve zajímalo, kolik budou stát ty stopětadvacítky, které se od tohoto měsíce dají v ČR fyzicky vidět a koupit. Nejlevněji vychází model 125 U, za ten dáte 67 900 Kč, a za jeho sourozence U1 a G1 zaplatíte 69 900 Kč. Teda, to jsou akční zimní ceny, na jaře se nejspíš zvednou na oficiálních 69 900 a 73 900 Kč. Nicméně pořád je to hodně málo za motorky se čtyřventilovými, kapalinou chlazenými agregáty s parametry 10,5 kW/14,3 k při 8500 otáčkách a 12,5 Nm při 7000 otáčkách, které plní normu Euro 5. Kdo nabízí v porovnatelné motorizaci podobnou cenu? Akorát UM Renegade Scrambler je za 67 900 Kč, ale to je euro-čtyřka (a od stejného dovozce, tedy společnosti MR43), přičemž vlastně ten samý stroj, akorát pod názvem Malaguti Monte Pro, je za 81 500 Kč. U Japonců nebo Evropanů dostanete buď za stejné peníze nějaký slabší užitkový dvouventilový vzducháč, anebo za podobný motor zaplatíte dost přes 100 tisíc.

A co za své peníze dostanete? Jak už bylo řečeno, modely jsou tři a teda hned se musím na Zontes zašklebit, že neumí svým motorkám dát nějaká normální jména. Třeba ve Francii si to místní dovozce pořešil po svém, U je Roadster, U1 se jmenuje Hyper Trail a G1 přejmenoval na Scrambler. Člověk hned ví, na čem je, nemusí se kdovíjak básnit a vymýšlet nesmysly. Základ je ve všech případech stejný, již zmíněný motor s pěkným výfukem a dvojicí jízdních módů namontovaný ve schovaném ocelovém rámu, jenž vzadu doplňuje elegantní prohnutá profilovaná hliníková kyvka s centrálním tlumičem a vepředu je obrácená teleskopická vidlice. Kola jsou výhradně litá sedmnáctipalcová, obutá do pneumatik rozumné šíře 110 a 130 mm, brzdová soustava nabídne dvojici velkých kotoučů, plovoucí dvoupístek vpředu a ABS od Bosche. Identická je také hmotnost 128 kg bez paliva v nádrži, jejíž objem se liší podle modelu. Na všech třech modelech najdete USB nabíječku se dvěma porty, stejnou velkou přehlednou LCD přístrojovku a kompletně LED osvětlení.

A čím se tedy liší? Začneme nejlevnějším U, tedy Roadsterem. Ten hodně designově připomíná model 310 R, tedy sportovně laděného streetfightera, ale takového lehce v supermotardovém stylu, sezení vypadá být, stejně jako u třistadesítky, poměrně blízko širokých řídítek, jež jsou výrazně výš než sedlo nacházející se v 780 mm nad zemí – to je důležitý údaj hlavně pro menší teenagery. Potěší nastavitelné páčky, každá se svým chráničem jako z MotoGP. Stejně jako větší modely, i tenhle má bezklíčkové zapalování. Barvy jsou dvě, stříbrná buď s modrými, nebo červenými doplňky.

Verze U1, jinak Hyper Trail, je vlastně Roadster, ale s jinou osobností. Technické údaje jsou úplně stejné, liší se výbava. Aniž by se na podvozku cokoli změnilo, U1 vás láká do lehkého terénu svými „špuntovkami“ a zobákem pod předním světlem. A abyste motorce neudělali bebíčko, až to někde přeženete při hledání adheze na hlíně, má ve výbavě masivní padáky, bástry na řídítkách a držák RZ uchycený pod sedlem místo na kyvce. A dokonce i malé mřížky na blinkrech! Jiné jsou i barvy, buď černý základ s modrými nebo žlutými prvky, nebo oranžový s bílou a šedou. Jelikož se na příkladu modelu 310 T2 ukázalo, že český zákazník o vyplétané bezdušové ráfky zrovna dvakrát nestojí, rozhodl se český importér nabízet převážně stroje s litými koly. Jeden modrý kousek U1 „na drátech“ však na prodej je, a to za akčních 77 900 Kč (oficiálně je o dva tisíce dražší). Jelikož je ten příplatek poměrně nemalý, zrovna v této kategorii na cenu extrémně citlivé, nepředpokládá se, že by o dráťáky měla být nějaká velká mela mezi zákazníky.

G1 alias Scrambler se nejen od modelů U, ale vlastně od všech ostatních Zontesů designově výrazně odlišuje. Jeho tvary jsou takové neo-retro, žádná sci-fi divočina, jíž jsou Zontesy pověstné, a je to velmi příjemné osvěžení, vidět zase motorku s kulatým světlem. A s klasickým klíčkem do zapalování. Prostorně se tvářící dvousedlo je o chloupek výš v 795 mm, rozvor je překvapivě o 7 mm kratší (1373 mm) než u „úček“ a výrazně povyrostla nádrž – i když nám 12,5 litru u modelů U/U1 přijde u stopětadvacítky adekvátních, G1 nabídne dokonce 20 litrů! To kdybyste v lese bloudili fakt dlouho. I tady jsou zubaté gumy, masivní padáky a blinkry s mřížkami, páčky však kryjí jen menší chrániče jako u Roadsteru a v koncích řídítek montovaná zrcátka moc odkládání stroje do hlíny či otloukání stromů nepodporují. Také u gé-jedničky je v nabídce jeden černý kousek s vyplétanými ráfky za stejnou cenu jako v předchozím případě, tedy zimních 77 900 Kč nebo jarních 79 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist