globalmoto_unor




Čínské ozvěny z Intermotu: FK Motors a Zontes

Letošní Intermot byl sice trochu skoupý na velké novinky, ale o to výživnější, co se malých zajímavostí týče. Zaujaly nás třeba tyhle dvě čínské značky, které se prezentovaly na danou zemi celkem netradičními motocykly. Designem i motory.

Kapitoly článku

Začněme tou menší a novější značkou. FK Motors má takové trochu zamotané kořeny, někde se dočtete, že jde o singapurskou značku s italskými designéry, jinde zase, že je to dcera čínského výrobce Fakon. No, prostě Asie, ale ten italský design bude asi pravda.

V nabídce jsou tři modely, všechny vybavené vzduchem chlazenými stopětadvacítkami s výkonem 10,6 koně a krouťákem 9,6 Nm (asijské klony 150, 175 a 198 cm3 se do Evropy vozit nebudou). Naprostá čínská klasika, kterých se vyrábějí miliony. Žádné dělo, ale motor bude sloužit, až se rozpadne motocykl i celá továrna. A tenhle nezmar se stříkačkou (Euro 4, že) můžete mít ve streetfighteru Street Fighter, scrambleru Street Scrambler nebo mini scrambleru Mini Scrambler, což je taková sci-fi Honda Monkey. Marketingové oddělení se nepouštělo do žádných velkých básnických výlevů a prostě motorky nazvalo tak, aby bylo hned jasné, co jsou zač.

Společným znakem kromě pohonné jednotky a USD vidlice je použití LED diod na přední světla, ovšem každý model má své. Street Fighter je takový hmyzák složený z mnoha segmentů, Mini Scrambler jde do horizontálně děleného kruhu a Street Scrambler zase jako by světlo ukradl v H-D, konkrétně modelu Fat Boy.

Street Fighter se navíc může pochlubit kovanými ráfky (jestli tím tedy v Číně nemysleli obyčejné lité) a barevným multifunkčním displejem, motocykly si dokonce prý můžete propojit se svým smartphonem, do něhož si stáhnete appku. Pokud by byl vybitý, nevadí, je tady USB zásuvka. Mini Scrambler zase nafasoval bezklíčkové zapalování a hmotnost o 20 kg nižší než větší bráchové (115 vs. 135 kg). Street Scrambler zůstal moderních chujovin ušetřen, ale zase se může pochlubit parádním hnědým prošívaným sedlem. A to taky není špatný bonus.

A teď ta druhá, podstatně větší značka Zontes, jedna ze tří v koncernu Guangdong Tayo Motorcycle Technology, založeného před 15 lety a zaměstnávajícího 1600 lidí. Zontes doposud dělal vedle nepostradatelných stopětadvacítek ještě vzduchem chlazené dvěstěpadesátky, ovšem loni v Miláně ukázala koncepty a letos v Kolíně snad již finálové sériové verze motocyklů ZT310 vybavených podstatně modernějšími jádry.

Řeč je o jednoválcovém čtyřtaktu se čtyřventilovým rozvodem DOHC, vodním chlazením a šestistupňovou převodovkou, který má objem 312 cm3 a poměr vrtání a zdvihu až na jednu desetinku milimetru naprosto stejný jako BMW G 310! Nejmenší Bavorák je jasným terčem, který chce Zontes zasáhnout, a nabízí dokonce ještě o fous lepší výkonové parametry: 35 koní, 30 newtonmetrů a maximálu 160 km/h.

Motocykly budou na výběr hned čtyři. Základem bude agresivní naháč 310 R, z něj je potom odvozený kapotovaný sportovně cestovní 310 X. Po čem evropský trh dozajista skočí, je adventura 310 T (taky byste řekli, že to písmeno X bude patřit spíše sem?), a nabídku završuje jakýsi sportovní powercruiser 310 V. Designy s kompletním LED osvětlením jsou hodně výrazné a určitě se nebudou líbit každému, ale o to zřejmě výrobci šlo – aby na sebe upozornil.

 

Hodně zajímavě ale vypadá i technická stránka. Podvozek se nese na USD vidlici, zadní kyvka je hliníková se vzhledem ne nepodobným KTM. Elektronika je na úrovni, stroje disponují ABS značky Bosch, přepínáním motorových módů, velkými TFT displeji či bezklíčkovým zapalováním.

Hmotnosti od 155 do 168 kg napovídají, že to budou celkem lehkonožky, takže nevadí trochu širší obutí, než jsme u takto malých objemů zvyklí – hliníkové sedmnáctky mají vpředu obutou gumu 110, vzadu potom dokonce 160! Fakt tyhle Zontesy nevypadají zle, bohužel ceny (ve Francii se naháč a kapota prodávají za 4600 eur) nejsou proti BMW zase o tolik nižší, jak bychom se mohli domnívat.

K vidění byla i jedna úplně nová stopětadvacítka. Pěkný výfuk...

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
marafzs600 přispěl 6 Kč
alpel přispěl 6 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist