globalmoto_duben_nolan




Zontes 310 T: Čínská neznámá

Že je Zontes 310 T motocykl, o kterém jste zatím mnoho neslyšeli? Ani já ne. Stojí ale teď u mne v garáži a já nevím, jestli mám být v rozpacích nebo nadšen. Hlava mi to zatím nestačila pobrat. Výbava jak na prémiové adventuře, a přitom od málo známé značky, navíc v tak malém objemu a na první pohled ve slušném zpracování. Vzhledově je to taková všehochuť, ale v reálu jako celek vypadá o poznání lépe než na propagačních materiálech. Dělám tedy to, co by udělal asi každý na mém místě a bez váhání sedám do sedla. Pojeďte se mnou!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Co je tahle značka zač? Zontes je součástí koncernu Guangdong Tayo Motorcycles Technology, který byl založen v roce 2003 a dnes zaměstnává na 1600 zaměstnanců. Na svém kontě má přes 300 patentů a třikrát mu byla udělena cena za technologické inovace v Guangdongu, což je nejlidnatější a ekonomicky nejsilnější oblast ČLR. Hlavním cílem je získat nové metody, které jsou efektivnější a spolehlivější pro výrobu moderních a kvalitních lehkých motocyklů. Tolik oficiální popis společnosti.

Já zatím přes elektronický zámek bezklíčkového zapalování odemykám řídítka, startuji a vyjíždím. Myšlenky putují hlavou a já přemýšlím o tom, co jsem si přečetl a říkám si, že papír, potažmo webové stránky, toho snesou opravdu mnoho. Nicméně minimálně na začátek jsem potěšen tím, že tu je startování bez klíčku a stačí mi jen plastová klíčenka v kapse. To není u maloobjemových motocyklů tohoto ražení rozhodně zvykem a minimálně za tyhle malé inovace má u mě Zontes body navíc.

Na českém trhu prodává a zastupuje Zontes firma MR43 a krom testovaného cendura má v nabídce ještě levnějšího naháče 310 R. V Evropě se potom prodávají dva další modely, a to 310 X, což je kapotovaný sportovně-cestovní model vycházející z naháče, a powercruiser 310 V. Nabídka výrobce je samozřejmě širší, a když se podíváte na stránky fabriky v Číně, zjistíte, že námi testovaná motorka se tam nabízí i v ještě luxusnější verzi, která disponuje letmo zavěšeným zadním kolem a dokonce komplet barevným TFT panelem s proměnným zobrazováním podle stylu jízdy. Zontes ale samozřejmě založil svoji dosavadní produkci pro domácí trh hlavně na nepostradatelných stopětadvacítkách a vzduchem chlazených dvěstěpadesátkách.

Vyjíždím z garáže a bez detailnějšího seznámení vyrážím rovnou do odpolední špičky velkoměsta. Již po pár metrech mě zaujme velice slušná ovladatelnost, vyšší usazení a celkově dobrý přehled o dění kolem. Svižný a dobře obratný motocykl do města, to je přesně to, co se v tomto objemu počítá. Celková konstrukce působí velice bytelně a já si ještě před první kolonou stačím všimnout chráničů rukou z kovaného hliníku a docela mohutného padacího rámu na bocích. To se tady bude hodit.

Jednobuch na svůj objem docela přede a čile se hlásí k světu. Jde o moderně pojatý, kapalinou chlazený agregát o objemu 312 cm3, dvouvačkový čtyřventil o výkonu 35 koní. Patrný je samozřejmě menší objem, ale ve městě (a mimo něj do 100-110 km/h) při kličkování mezi auty je to stejně jedno. Zde je důležitý zátah na prvních pár metrech a ten má tento motocykl velmi dobrý. Nejčastěji využívanými rychlostními stupni jsou 1-3 a ten zátah u 10 000 otáček je prostě parádní i v tomto objemu. Trochu úsměvně zde působí v tomto objemu tlačítko „ECO“, které nenabízí přílišnou změnu jízdy, alespoň při mé hmotnosti. Trochu podezírám výrobce, že jeho hlavní důvod bylo obměkčit úředníka při schvalovacím procesu homologace pro EU.

Samozřejmě musí přijít na přetřes srovnání s BMW G 310 GS. Zontes má až na jednu desetinku milimetru stejné parametry vrtání a zdvihu, také výkon s točivým momentem jsou téměř identické s malou výhodou ve prospěch Číňana. A stejně tak působí Zontes i při jízdě. Je to motorově hodně podobné a troufám si tvrdit, že dokonce o chlup lepší. Ve vyšších otáčkách jsou znát samozřejmě vibrace do řídítek a stupaček, ale to bych u jednoválce nečekal jinak. Motor je pocitově agilnější a navíc je to na palubě celkově jednoznačně víc cestovní enduro.

Člověk se tu přes všechny ty designové kreace i při mé výšce 182 cm docela slušně schová za plexi nastavitelné elektronicky do dvou poloh. Vzpřímené usazení je pohodlné a sportovněji střižené sedlo nijak zvlášť neunaví. Podvozek funguje překvapivě dobře. Veškeré nerovnosti pobírá s naprostým přehledem, a přestože celkové nastavení se zdá být spíše tužší, motocykl balancuje přesně na hraně, kde by to již bylo nepříjemné a vyklepalo by to z vás duši, a na druhé straně nabízí jistotu ve vedení. Samozřejmě vše v optice takto dimenzovaného motocyklu.

Ač brzdy vypadají na vcelku základní konfiguraci, na tento typ motocyklu s pohotovostní hmotností 158 kg dostačují. Vpředu ale najdete jen jeden kotouč a jdete tak často na doraz. Co naopak u takto malého stroje překvapí, je kompletní ABS od Bosche, které lze navíc v případě potřeby vypnout.

To už ale vyjíždím ze zvlhlé Blanky (proslulý pražský tunel, pozn. redakce) po okružní jízdě po okreskách kolem Prahy a zastavuji, abych si tenhle čínský jednobuch prohlédl v klidu a ve větším detailu. Co zaujme na první pohled, to je velký LCD panel s pitoreskním obrazem dálnice. Celková kreace je sice divoká, možná trochu čínská, ale v podstatě ukazuje docela přehledně vše, co potřebujete. Co je důležité, na ostrém slunci je vše dobře čitelné a při troše snahy lze na spodní hraně i dohledat dva přepínače, které vám nejen pomohou nastavit intenzitu podsvícení, ale lze jimi přepínat i další údaje z palubního CPU. Standardně je tu zobrazen zařazený aktuální rychlostní stupeň, přepnete ale i na průměrnou spotřebu, rychlost, dojezd na 15l nádrž a lze zde také dohledat základní parametr stavu diagnostiky motocyklu.

Vzhledem k množství elektronických vychytávek jsou zde možná na první pohled lehce předimenzované ovladače, ale brzy a rychle se zorientujete ve všech funkcích. Co trochu vadí, je ovladač blinkrů, který nelze vymáčknou tak, jak jsme zvyklí u většiny motocyklů na trhu. Co naopak jednoznačně budí pozornost u většiny přihlížečů a kolemjdoucích, je elektricky otevíratelný přístup k nádrži a elektronický zámek přístupu pod sedlo. Jak okopírované z Ducati potom působí automatické rudé podsvícení ovladačů.

Vzhled je na posouzení každého. Je to taková všehochuť a mix připomínající snad vše, co tu už bylo. Je vidět, že se soudruzi se svým designerským perem opravdu vyřádili a jedním okem přitom sjížděli snad všechny zahraniční katalogy a weby. Aerodynamika a ochrana jezdce funguje ale dobře, a to je to, oč tu běží. Krom mohutné přídě s padacím rámem a USD vidlicí vypadá mohutně i záď s docela velkým nosičem. Na ten se podle informací od dovozce dá v pohodě namontovat plotna a kufr od firmy SHAD a připravuje se prý i řešení pro boční kufry. Dominantním a nepřehlédnutelným prvkem je i do strany vystrčená dvojice krátkých koncovek výfuků po pravé straně (opět designově inspirovaná třeba MV Agustou). V neposlední řadě je třeba zmínit i kompletní LED osvětlení, schránku na drobnosti či zásuvku USB na dobíjení v dosahu jezdce, ale to po těch všech vychytávkách bych už zde nečekal jinak.

Za povšimnutí stojí i věci, které nejsou hned zřejmé. Tou první je rozvod oleje, který je z motoru vyháněn a cirkuluje kvůli lepšímu chlazení v rámu. Výhody jsou jasné, nicméně samozřejmě to vyžaduje určitou náročnost na kvalitu zpracování celku a netroufne si na to kdekdo. Jízdní odpor součástí je ve výsledku velmi malý, protože v převodovce není přebytečný olej. Další vychytávkou je lithiová baterie, která je i vzhledem k objemu motoru zde velmi malých až skútrových rozměrů a je umístěna pod sedlem. Na jednu stranu z hlediska hmotnosti super, ale je pravdou, že při ranních studených startech pod 5 °C měl motocykl občas co dělat. Nicméně možná i díky tomu jsou zde servisní dvířka, aby nebylo při připojování na nabíječku potřeba akumulátor pokaždé vyjmout a sundávat sedlo ‑ pod plastovou záklopkou nad zadním kolem máte snadný přístup k připravenému konektoru na napájení. Obecně vzato je vidět, že nad řešením celého stroje někdo docela přemýšlel a každá věc má jasně definovaný důvod a smysl.

Pokud hodnotím Zontes 310 T jako celek, za mne velké překvapení ‑ despekt není určitě na místě. Jednoznačně nejlépe zpracovaný čínský stroj, který jsem kdy testoval. Motocykl je typickým zástupcem kategorie A2, je určený pro mladé jezdce a zvládne vše od přejezdů polňaček po delší asfaltové výlety, nicméně podle mého skvěle poslouží i ostřílenému pilotovi jako velice zábavná a dostatečně vybavená alternativa do města ke všemožným skútrům. Vyšší světlá výška se slušně fungujícím podvozkem a větší 17“ kola toho poberou rozhodně více, než jakýkoliv variátorový samohyb. Navíc je to docela slušná zábava s hravým jednobuchem za všech okolností, a to při spotřebě 3,8 l/100km.

Velmi pádným argumentem pro řadu jezdců bude i fakt, že tak, jak motocykl vidíte na fotkách se vší výbavou, ho pořídíte za slušných 117 900 Kč. To při srovnání s konkurencí, jako je třeba zmiňované G 310 GS od BMW či Kawasaki Versys-X 300, kde se bavíme o cenách kolem 150 tisíc korun, nevychází vůbec špatně. Suzuki V-Strom 250 pořídíte sice o tisícovku levněji, ale nenabízí takovou výbavu, pokud ji ale potřebujete. Výhodou dražších strojů může být i síla značky nebo  větší servisní síť a zázemí.

Co samozřejmě v krátkém testu nemáme možnost prověřit, je kvalita motocyklu v dlouhodobém horizontu. Tu u motocyklů značky Zontes ukáže až čas, zatím toho o nich moc nevíme. Ale dojem z prvního svezení zanechal model 310 T velice dobrý.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor
+ kvalita zpracování, na které jsme nebyli u čínských výrobků zpravidla zvyklí
+ v základu velice nadstandardní bohatá výbava
+ podvozek


- ovladače blinkrů
- celkový design nemusí sedět každému
- začínajíci značka v ČR, malá servisní síť


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 120 Kč od 16 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Rewolt přispěl 6 Kč
callowsick přispěl 6 Kč
kubas_zn přispěl 6 Kč
Kitko přispěl 6 Kč
FiZzeR přispěl 9 Kč
Pavel-dačice přispěl 9 Kč
froggz přispěl 9 Kč
majky72 přispěl 9 Kč
Ivalapik přispěla 9 Kč
Rokyt přispěl 3 Kč
DoktorMax přispěl 9 Kč
pernik92 přispěl 9 Kč
masi přispěl 9 Kč
perfekt přispěl 9 Kč
zmulin přispěl 9 Kč
ondrara přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist