ktm_cervenec




Zontes začne prodávat 125 a chystá skútry

Čínská značka Zontes se na evropský trh podívala teprve loni a její adventura a naháč 310 si okamžitě získaly pozornost publika. V České republice byl zájem takový, že importér musel v průběhu sezóny dovážet další a další stroje, poptávka výrazně převýšila očekávání. Pro letošní rok přichází výrazné rozšíření nabídky o další třistadesítky a v druhé půlce roku by měly přibýt ještě úplné novinky určené hlavně pro 16leté.

Kapitoly článku

Se značkou Zontes jsme se poprvé setkali teprve na Intermotu na podzim roku 2018 a hned nás její produkty zaujaly svým designem, který je velmi výrazný. Působí evropsky, přitom je vše prý jen a pouze čínské, Zontes je jednou ze tří značek koncernu Guangdong Tayo Motorcycle Technology. Dokonce i motory jsou vlastní konstrukce, taky na nich maká 400 vývojářů, není to žádné licenční Piaggio nebo tak něco. Do České republiky motocykly Zontes hned v následující sezóně začala dovážet pražská společnost MR43, nejprve adventuru 310 T a naháče 310 R. Oba jsme měli v testu a v obou případech byli velmi mile překvapeni. A vůbec se tomu zájmu zákazníků nedivíme. Pro letošní rok se nabídka rozšiřuje o model 310 T2, což je takové vyhezkanější téčko na drátěných kolech a s barevným TFT displejem namísto digitální přístrojovky, a o sportovní cruiser 310 V, který svým stylem připomíná Ducati Diavel. Tyto modely už jsou naskladněné, čili ceny (126 900 Kč a 119 900 Kč) by měly zůstat stejné, ať se teď s kurzem koruny vlivem pandemie bude dít cokoli, a motorky jste si mohli prohlédnout před měsícem na Motosalonu.

Jenže to není pro letošní rok všechno. Máme informaci, že v červnu by se nabízené portfolio mělo rozšířit o dvě úplně nové stopětadvacítky, obě s homologací Euro 5. Zontes to svým importérům avizoval již loni a od podzimu je prodává na domácím trhu, tam jsou však nabízené pod značkou Kiden a s motory o objemu 150 kubíků. Nenechte se tedy zmást nápisy, fotky „skutečných“ Zontesů máme akorát čtyři, zbytek jsou Kideny. Ale motorky to jsou stejné.

Nejprve se koukneme na stroj, který zapadá do designového stylu již známých třistadesítek. Tím je sportovní naháč 125 U, a když říkáme sportovní, myslíme takový ten sci-fi vzhled. Tuhle motorku jsme viděli už předloni na Intermotu, jenže tehdejší vystavený exemplář měl takovou podivnou kyvku a hlavně úplně jiný motor, nějaký nepříliš vábně vypadající vzducháč. Ten se prostě k téhle motorce vůbec nehodil a reakce obchodních partnerů asi byla stejná jako naše (zajímavé, ale nechceme), takže 125 U, která se k nám dostane letos, už bude vybavena stejnou hliníkovou kyvnou vidlicí, jakou známe z 310, a především kapalinou chlazeným čtyřventilovým motorem doplněným o antihoppingovou spojku a šestistupňovou převodovku. O parametrech motoru toho zatím moc nevíme, pouze to, že jeho výkon by měl být na legislativou povoleném stropu třídy A1, tedy 11 kW.

Špičková by měla být také výbava, v téhle třídě velmi nadstandardní. V tomhle „účko“ kopíruje model 310 R, když nabízí elektrické otevírání sedla i víčka 12,5litrové nádrže a elektrický zámek řízení – zapalování je totiž bezklíčkové! Na řídítkách, vybavených kryty páček ve stylu MotoGP, dokonce najdeme i tlačítko motorových módů, E jako úsporný (efektivní), S jako sportovní. U stopětadvacítky celkem úlet, ale když to jde… Údaje se zobrazují na velkém LCD displeji, veškeré osvětlení je samozřejmě z LED diod a pozornému oku neujde nápis ABS na předním blatníku (tohle konkrétně je od Bosche), Zontesy se tak chtějí zařadit po bok těch „lepších“ stopětadvacítek, které nemají sdružený brzdový systém, nýbrž dražší antiblok. Přitom cena by prý měla být velmi příjemná, nicméně v současnosti se nedá ani odhadovat, vše záleží na pohybu kurzu.

 

Druhý model nese jméno 125 G1, alespoň tedy pracovně. Je to také naháč, ale vypadá úplně jinak – jako scrambler. Přitom po technické stránce je vlastně s „účkem“ úplně shodný! Brzdy s ABS a velkými kotouči, masivní USD vidlice, vzadu ta hliníkovka a centrál, dokonce i stejné ráfky a samozřejmě motor. A přitom byste přísahali, že tyhle dvě motorky nemůžou mít víc společného než maximálně ten motor.

Pneumatiky mají shodné rozměry, tedy vpředu 110/70-17 a vzadu 130/70-18, ovšem tyhle mají výrazně zubatý vzorek. A i když na obrázcích jsou obuté na stejných litých ráfcích, jaké má „účko“, podle našich informací by mělo být možné si „géčko“ objednat také „na drátech“ a dokonce buď s bezdušovými pneumatikami, nebo těmi s duší. Dráhy odpružení Zontes (potažmo Kiden) neudává, ale bude to stejné u obou strojů, protože světlá výška je shodných 160 mm. Liší se však výška sedla, géčko je vyšší o 15 mm, když hranu jeho sedla najdete v 795 mm. A to sedlo je naprosto odlišné, jednodílné a navazující na opravdu velkou 20litrovou bandasku. Nádrže těchto rozměrů zpravidla na malých motorkách vypadají podivně, u Zontesu ale žádnou disproporci z obrázků nevidíme. I tady je sedlo odemykáno dálkově, ale už nikoli ze řídítek, nýbrž ze spínací skříňky. Géčko má totiž klasické zapalování na klíček a i víčko nádrže se otevírá pěkně postaru.

Naopak čistě moderní je technologie osvětlení, opět samé ledky, jenže i tak dokáže přední světlomet vypadat dostatečně klasicky a ne jako čumák Vetřelce. Když už jsme u toho vzhledu, pochválit musíme také kulatá zrcátka v koncích řídítek (opět doplněných o chrániče páček) a vůbec celou vrchní část, co se nám naopak příliš nelíbí, je to plastové zakrytování motoru a přes něj možná praktický, ale opticky nepříliš elegantní trubkový padací rám. Pevně věříme, že bez téhle „parády“ by G1 byl ještě hezčí. Nicméně asi chápeme záměr tvůrců, v tu ránu by bylo vidět, že stroj pohání jen maličký motor, k němuž se nehodí ta velká bandaska…

U značky Zontes (potažmo Kiden) nás mohlo poněkud překvapovat, že navzdory svému původu má v nabídce pouze motocykly a žádný skútr. A nejnovější informace, které továrna pro své importéry uvolnila, mluví o tom, že se skútry chystají. Ovšem ne takové ty typické čínské maloobjemové povozy za pár jüanů, nýbrž rovnou maxiskútry v objemech 125 a 300. K těm prozatím existují pouze dvě fotografie, které vidíte před sebou, a vůbec nepřekvapí, že jde opět o design maximálně svébytný. Škoda, že není vidět víc, holt si budeme muset počkat až na oficiální představení nejspíše někdy na podzim.

Pár dalších informací ale existuje. Víme tedy, že výška sedel by měla činit velmi vstřícných 765 mm (o 30 mm níže než u Yamahy Xmax, kterou nám čumák Zontesů trochu připomíná), zadní pneumatika ponese rozměr 140/70-14, zapalování bude bezklíčkové a jako přístrojový panel poslouží barevný TFT displej. I menší stopětadvacítka bude mít ABS, k většímu tříkilu (ve skutečnosti by mělo mít motor 310 cm3) známe i další parametry – 24,5 kW a 145 km/h. Na jejich potvrzení si počkáme do oficiálního představení, přeci jen o 4 kW více než u Xmaxu a o 6 kW než u Hondy Forza je nějak podezřele moc. Tuhle zprávu tedy berte hlavně jako informaci o tom, že se u Zontesu pracuje na úplně nových strojích ‑ nedávno se také profláklo, že se plánují i podstatně větší objemy ve třech válcích

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist