globalmoto_duben_nolan




Nový Monster. Ducati představila další generaci bestselleru

Je tady středeční večer, první prosincový, a s ním pátá a závěrečná epizoda seriálu Ducati World Premiere. Boloňská značka od začátku listopadu tímto online způsobem představovala svoje novinky pro sezónu 2021 a dalo se čekat, že první a poslední budou ty nejdůležitější. První byla Multistrada V4, tou poslední je nový Monster. Jak dál? Nijak, jenom Monster.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Monster, to je ikona nahých motorek. Prototyp si sám pro sebe postavil argentinský designér boloňské značky Miguel Ángel Galluzzi, když zkombinoval rám superbiku 851 s tradičním vzducháčem Desmodue o objemu 900 kubíků. Měla to být jeho ideální motorka, nakonec se z ní v roce 1993 stal Monster M900 a byl to vlastně takový první městský streetfighter - lehká sportovní motorka bez kapot. Kdo mohl tušit, co to provede s budoucností... Dnes je Monster ikona, dělal se v mnoha motorizacích a několika generacích, ačkoli ty zásadní změny byly vlastně dvě - 2008 a 2014. A za těch bezmála 30 let se Monsterů prodalo přes 350 000 kusů!

Devítistovka (vlevo) se vzducháčem Desmodue všechno začala, vpravo nejsilnější verze první generace S4Rs vybavená již 130koňovým superbikovým vodníkem Testastretta

A teď tady máme další přelomový model, který dostal název - Monster. Fakt jen Monster. Žádný objem motoru, nic. Vlastně jo, buď bude Monster, nebo Monster Plus, ten dostane do výbavy malé plexi nad světlo a kryt sedla spolujezdce. Tenhle Monster se prý vrací ke kořenům, k původní devítistovce, ale v jiné interpretaci. Akorát že zatímco původní M900 byl fakt divoch pro zkušené, nový Monster v portfoliu Ducati nahrazuje verzi 821. A vlastně i začátečnickou 797 se vzduchem chlazený dvouventilem, protože tuhle novinku si budete moci pořídit i ve verzi 35 kW pro A2. Velká dvanáctistovka pro příští rok zůstává, nicméně když se tak díváme na tuhle novou generaci, je nad slunce jasné, že i M1200 má své dny spočítané.

Jaká novinka je? Především designově úplně jiná. Tedy vidíte, že to je Monster, ale výrazně odlišný. Působí opravdu hodně mladistvě a dynamicky, předchozí 821 byla sice pořád chic, ale taková okoukaná. Novinka vypadá svalnatě a zároveň lehce, zapadá někam mezi KTM 890 Duke R a MV Agustu Brutale 800. Je tady pořád ten samý motiv "bizoního hřbetu" na nádrži, obnažené přední světlo, čistá záď a motor v centru dění, ale zároveň je všechno jiné. A není to jen o tom předním světle s denním svícením po obvodu, i když toho si samozřejmě všimnete nejdříve. Následují přední blinkry integrované do nádrže, do nebe zvednuté koncovky výfuku, potom opravdu hodně ostrá záď, tvořená podsedlovkou z vláknového kompozitu, a pak vám dojde to nejdůležitější - kde je rám? Kde je ten tradiční monsterovský příhradový trubkový rám?

Nikde. Není. Už od té generace, jež nastoupila v roce 2008 modelem 696, měly Monstery jen přední rám, který byl uchycený na motoru a držel vlastně jen přední vidlici, ale byl tam. Monster, to byly vždycky trubky, když už to nebyl vzduchem chlazený motor. A teď tady máme další vývojový krok, když je rám vlastně takový hliníkový pseudo-monokok, ukrývající airbox. Tohle řešení už Ducati používá dlouho u svých superbiků a funguje jim to. Trubkám se po stránce vzhledu nic nevyrovná, zejména když tenhle nový rám není ani pořádně vidět, jenže ono to má mladé jinde. Tenhle hliníkáč je totiž o 4,5 kila lehčí než ten trubkáč na 821! Aha! To docela zásadně mění situaci, kterou dále zachraňuje zadní kyvná vidlice. Ta u osm-dva-jedničky nikdy nebyla kdovíjak skvostná, nikdy nedostala letmáč z velkých objemů, ale u novinky vypadá vysloveně dobře. Tak lehce. Taky že je, tady se ušetřilo dalších 1,6 kila, a jelikož jde o hmotnost neodpruženou, je to obvzláště cenná úspora. Nové ráfky jinak tradičních rozměrů, obuté do pneumatik Pirelli Diablo Rosso III, uspořily dokonce 1,7 kila, to jsou další neodpružené a navíc rotující hmoty. A když už se kolem té hmotnosti tak motáme, tak vězte, že celý nový Monster včetně plné 14litrové nádrže váží pouhých 188 kg, o závratných 18 kg méně než osm-dva-jednička!

Ta navíc nebyla tak silná. Konečně se dostáváme k tomu, co dostal Monster za motor. Pořád je to dvouválcová Testastretta 11°, ovšem teď už v objemu 937 cm3, jaký známe např. z modelu Hypermotard 950, v němž původní 821 nahradil již před několika lety. Nebo z Multistrady 950. V Monsteru už je naladěný na normu Euro 5. Proti verzi 821 sice nenabízí kdovíjak vyšší výkon, namísto 80 kW/109 koní je tady 81,6 kW/111 koní v naprosto identických 9250 otáčkách, ovšem pořádně nám povyskočil krouťák - z 86 Nm při 7750 otáčkách na 93 Nm, navíc při podstatně nižších 6500 otáčkách. Přestože je tenhle větší motor výrazně silnější, je také o 2,4 kila lehčí. Servisní intervaly zůstávají 15 000 km na olej a 30 000 km na ventily. Převodovka je samozřejmě i nadále šestistupňová, spojka antihoppingová. Snad jediné, co nás mrzí, že teď už je motor opravdu celý ukrytý za bakelitem...

K motoru i převodovce se váží ještě změny elektronické, a že jich je dost. Na Monsteru 821 jste mohli mít obousměrné rychlořazení za příplatek, novinka jej má sériově. Trojici motorových módů Sport/Touring/Urban měl už předchůdce, ale tady sdružují víc elektronických systémů - jednu ze tří motorových map, osmistupňovou kontroly trakce, tohle už tady bylo, a teď jsou tady ještě tři úrovně ABS, které má nově náklonovou funkci, antiwheelie a dokonce si můžete před ostrým rozjezdem aktivovat ještě launch control! Prostě nejmodernější elektronická výbava, navíc spjatá s barevným 4,3" TFT displejem s úplně novým zobrazením, jenž lze za příplatek propojit se smartphonem pomocí appky.

Zatímco geometrie podvozku se měnila jen opravdu minimálně (úhel hlavy řízení ostřejší o tři desetiny stupně, závlek kratší o dvě desetiny milimetru, rozvor kratší o šest milimetrů) a pružicí komponenty mají pořád stejné parametry, tak jízdní pozice je změněna poměrně dost. Na osm-dva-jedničce jste vždycky byli tak trochu nataženi, byla to sportovní motorka se sportovní ergonomií. Nový Monster se chlubí relaxovanější jízdní pozicí, řídítka jsou o hodně výrazných 70 mm blíže k jezdci, který sedí na jinak tvarovaném a silně polstrovaném sedle s nohama na stupačkách umístěných o 10 mm níž a o 35 mm více vzadu. A taky se výrazně zvětšil rejd, o sedm stupňů.

Celkově by tak nový Monster měl být motorkou, s níž půjde snadněji dělat kraviny, jak na fotkách a videu ukazuje nový tovární jezdec superbikového týmu Ducati Michel Ruben Rinaldi. Na zadní to půjde lépe díky silnějšímu motoru, na přední (bacha na ABS) zase díky nové radiální brzdové pumpě, která doplnila monoblokové čtyřpístky Brembo M4.32. Radiálku najdete i na spojce, nyní hydraulické.

 VIDEO: Ducati Monster 2021

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jak už bylo řečeno, nový Monster se bude prodávat buď v základní verzi, nebo ve variantě Plus doplněné o malý štítek a kryt sedla, a k dispozici bude i varianta s výkonem 35 kW. Jak je u Ducati zvykem, má už připravený katalog s originálním příslušenstvím, kde nesmějích chybět karbonové Termignoni nebo kryt spodku motoru. Zajímavostí jsou různé samolepkové kity, jež vám ještě dále pomůžou s personalizací vašeho stroje.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kaabo přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
33.petr přispěl 3 Kč
TomProv přispěl 3 Kč
tirreus přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist