husqvarna_svartpilen_801_2




Mobily v motorkách: nová éra začíná

Byla to jenom otázka času. V době, kdy řada lidí kontroluje displej mobilu každých pár minut, se propojení smartphonu s přístrojovou deskou motorky či skútru přímo nabízí. A tak se po všech elektronických asistenčních systémech začíná do výbavy postupně stěhovat další moderní vymoženost - bluetooth konektivita.

O téhle technologii jste už nejspíš slyšeli - v autech se pomalu stává běžnou výbavou, a začíná  prosakovat i do světa dvou kol. Symbol označující technologii Bluetooth se bez velkého povyku objevil na přístrojovce loňského modelu Ducati Multistrada, a další výrobci na sebe nenechali dlouho čekat. Značka BMW se pochlubila letos v Miláně se svým ConnectedRide, a do party průkopníků se přidalo také taiwanské Kymco. Z Taiwanu mimochodem pochází i další, mnohem propracovanější systém, který používá výrobce elektroskútrů Gogoro. Ten kromě základních funkcí zvládne na dálku prostřednictvím spárovaného a připojeného telefonu udělat například i diagnostiku vozidla.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ani značka Kymco se však nespokojila s prostým řešením, kdy přístrojovka motorky či skútru v podstatě jenom supluje displej telefonu, a tlačítky na řídítkách lze přijmout hovor nebo vybrat skladbu z playlistu. Její systém Noodoe toho umí o dost víc, a snaží se co nejvíc zpříjemnit jezdci každodenní rutinu. Automatické spojení se spárovaným telefonem při každém přiblížení je celkem standardní funkce, ale co když se po otočení klíčku v zapalování objeví na přístrojovce oblíbená fotka? Nebo předpověď počasí? To zas tak běžné není. Tak pojďme dál.

Za jízdy se má řidič plně věnovat řízení, takže systém přebírá jenom navigační funkci, a ukazuje cestu k cíli - nebo k nejbližší benzínce, když v nádrži začíná být sucho. Dlouhou chvíli na semaforu vám však Noodoe zkrátí přehledem zmeškaných hovorů a esemesek, nebo žhavými novinkami ze světa či sociálních sítí. Úplně stejně, jako když ve volné chvíli zkontrolujete mobil - jen s tím rozdílem, že tady ho nemusíte vyndat z kapsy, protože všechno se objevuje na displeji přístrojovky.  A po zaparkování si Noodoe uloží do paměti telefonu polohu skútru, aby vám ho později pomohl najít. Stejně tak dokáže lokalizovat různé body zájmu v okolí, a dokonce i vaše přátele, kteří také používají Noodoe. Je to vlastně taková sociální síť, ze které si můžete stahovat různá pozadí na přístrojovku svého skútru, nebo si zahrát na designéra, a své výtvory dát k dispozici ostatním uživatelům.

Kymco začne nabízet systém Noodoe od první poloviny roku 2017 jako součást standardní výbavy nového maxiskútru AK 550. Za příplatek ho pak můžete mít i v lidovějších modelech Like 125 a People S 125. A do budoucna k nim přibydou další.

Vraťme se ale ještě zpátky do Evropy. Kromě zmíněných dvou značek bude od příštího roku nabízet Bluetooth konektivitu také KTM. Přes její příplatkový systém My Ride můžou spárovat svůj telefon s motorkou budoucí majitelé modelů Super Duke R nebo Super Adventure, a využít pak nový TFT displej k zobrazení jména volajícího při příchozím hovoru, nebo k listování v seznamu skladeb uložených v telefonu. Do systému jsou kvůli tomu začleněna i ovládací tlačítka na levé rukojeti. V podobném rozsahu funguje také aplikace Ducati Multimedia System (DMS),kterou dostala do výbavy už i nová Multistrada 950, a další modely budou nejspíš přibývat.

Značka BMW zatím neupřesnila od kdy a ke kterým modelům bude systém ConnectedRide k dispozici, zato však tušíme, že v něm zužitkuje svoje bohaté zkušenosti z automobilové divize, a čekáme něco víc než obyčejné hands-free. Možnost propojení se systémem tísňového volání eCall se přímo nabízí, ale v plánu je i další využití. BMW se například ve spolupráci s mladou firmou Rever chystá vytvořit vlastní sociální síť, kde komunita uživatelů bude sdílet zajímavé trasy, zážitky z cest a další informace - podobně jako to funguje na webu Motorkáři.cz v sekci Cestování

Bluetooth konektivitu dost možná čeká stejný osud jako jiné průlomové technologie, které se postupem času staly naprosto běžnou součástí výbavy většiny značek. S vývojem se přitom nikdo zdržovat nemusí, protože na trhu se před nedávnem objevila hotová platforma mySPIN od firmy Bosch, upravená pro potřeby jednostopých vozidel. Na její základ si každá značka může nechat nainstalovat aplikace podle vlastního návrhu, a ušít tak finální produkt přímo na míru svým zákazníkům. Možnosti jsou téměř neomezené, i když si jen těžko lze představit den, kdy za jízdy budeme na přístrojovce číst příspěvky z fóra.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Pro fanoušky moderních komunikačních technologií a vůbec všechny, co nevydrží deset minut bez telefonu, jsou to přesto skvělé vyhlídky. Kdo však používá motorku víc pro zábavu než jako dopravní prostředek, stejně asi radši zůstane během vyjížďky off-line. A co vy? Chtěli byste na motorce či skútru mít takovou prodlouženou ruku svého mobilu, nebo si jízdou radši vyčistíte hlavu?

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist