Jugoška a další státy RVHP cestou necestou

Čtyři chlapci, 8 válců, spaní převážně „na divoko“, sem tam nějaký hotel nebo kemp. Šotoliny co to půjde (co sneseme), cestou perličky režimů a dob minulých, lehký urbex a sem tam i kousek nějaké té přírody. Kasárny Hajmaskér, letecká základna Željava, vesnička Lukomir, zastrčená vysoko v bosenských horách, hotel Igman a další reminiscence OH 1984 v okolí Sarajeva.

Kapitoly článku

Úvod

Nejprve bych chtěl předeslat, že cestopis není úplně stručný. Doufám však, že není nudný a spolu s fotkami umožní čtenáři alespoň trochu nasát vůni dálek a motorkářských bot v předsíňce stanu :c)

Přišel podzim (zima, jaro.. psaní jde pomaleji, než jsem čekal :c) a nastala ideální doba, dát doma, v teple, dohromady něco málo z  výletu. Po úspěšné expedici do Rumunska, Bulharska a Srbska jsme se s naší povedenou partičkou rozhodli pro Bosnu, Hercegovinu, Srbsko a dalších spřátelené státy RVHP. Do ruky se mi dostal moc pěkný  Offroad Guide, a protože jsme už tentokrát všichni měli „opravdová“ endura, cílem bylo vzít to letos poněkud „off-roadověji“ než minule (čímž bych chtěl složit poklonu Michalovi, protože jsem do té doby netušil, co se dá projet a přejet se starou Multistradou :c). U jednotlivých offroadových „etap“ uvádím i čísla, která korespondují s čísly v Offroad Guide, některé se nejely celé, některé v protisměru, ale odpíchnout se od toho dá. Kdybyste chtěli GPX, napište, dodám.

 

Plán:

Spát „na divoko“ kde to půjde a sem tam možná nějaký hotel nebo kemp. Rozhodně jsme se chtěli vyhnout dálnicím, ale taky jsme nechtěli zbytečně ztrácet čas nějakým plácáním se po širých maďarských pláních apod. Letos byla hlavním cílem letecká základna Željava na hranici Chorvatska a Bosny, vesnička Lukomir, zastrčená vysoko v bosenských horách, a taky to byl hotel Igman u Sarajeva. Šotoliny co to půjde (co sneseme) cestou perličky režimů a dob minulých, lehký urbex a sem tam i kousek nějaké té přírody :c)

 

Soupiska:

Lumír – střední útočný tank – KTM 990Adventure @ Metzeler Karoo 3

S Lumírem máme za sebou společné amatérské základy z mládí… takové ty pole louky lesy a spousty kol na tratích v okolí.

Michal – težký tank č. 1 Yamaha – Súpérténéré @ Anlas Capra X

mezi jeho záliby patří četba a sport, původně silničář, až později začal s rekvalifikaci na bahno, navíc hned s velkými stroji, takže je nesmělý, ale léčí se ;c)

Honza – těžký tank č. 2 -  BMW GS 1200ADV @ Mitas E-10

srdcař, s obrovským nájezdem a 12kou, za kterou by dýchal, kterého se nám postupem času taky daří dostávat víc a víc mimo cestu :c)

Zdeněk – střední průzkumný tank - BMW F800GS @ Shinko Adventure Trail 804/805

Žádný Marc Coma nejsem, vždycky jsem byl spíš takový rachitický srab, ale úplně marné to snad taky není :c) Praga 250, XR400, F650GS, pole louky, sem tam trať…:c)

 

Termín:

Vzhledem k pokročilému těhotenství jedné z našich sqaw jsme byli nuceni zvolit pro náš výlet co nejrannější termín. V zájmu co nejlepšího poměru cena/výkon jsme tedy zvolili  27.4. až 8.5. , kde nám do karet hrály dva státní svátky. Sice jsem následně zjistil, že květen je v BiH měsícem s nejnižším počtem dnů beze srážek, ale stejně jsme jindy jet nemohli, tak co, nejsme z cukru. Spíše jsem měl strach, aby po celkem vydatné zimě nebyl nahoře na horách ještě sníh.

 

Výbava:

Neplánovali jsme dlouhé výlety mimo civilizaci, a taky jsme si chtěli zachovat alespoň něco ze světlé výšky. Nejeli jsme tedy úplně „na těžko“, ale i tak se to vždycky nasbírá: spaní, vařiče, jídlo v prášku, skotskou v lahvi, nějaké to čarovné bejlí a všechny takové ty nezbytnosti, co k cestování na motorce patří. Dvě trika, sandály, základní vercajk, olej, WDčko, dušoví duše, bezdušoví bombičky, atd, atd… Žádné zbytečnosti navíc. V mém případě teda ještě foťák. A pochopitelně jsem nemohl zapomenout na džezvu s mlýnkem a nejlepší knihu na cesty na motorce: Zen a umění údržby motocyklu.

 

 Trasa:

Tvorba itineráře byla jednoznačně zábavná. Neustále jsem musel porovnávat mapy z Offroad Guide se satelitními snímky, a k tomu s kreslenou mapou současného zaminování BiH. Že mapy ne vždy úplně korespondovaly, asi říkat nemusím. Sice jsem tím strávil po večerech asi týden, ale nakonec jsem ale na žádnou minu nevjel ani nevlez (klep, klep), tak asi sukces..:c)

 

Stručný itinerář nakonec vypadal nějak takto:

Sraz skupiny na OMV u Kisbéru, asi 30 km pod Komárnem někdy odpoledne

Kasárna Hajmaskér – u Balatonu, CaK, obrovské, nádherné, zn. po 3. majiteli., Balaton, kemp  (1. noc)

Památník revoluce – Podgarić, Millenium Falcon, Brutalismus tvrdý jak železobeton

Památník povstání lidu Kordunu a Banji – Petrova Gora, další kosmická loď na kopci, obrovský

Vojenská základna Željava – Bihač, obrovská (OBROVSKÁ!!!), Fallout hadr, tunely jak na Zarubku, pohraničníci (2. noc)

Offroady v okolí, výjezd na horu Gola Plješvica, přejezd do BiH, další prach a štěrk, směr Drvar, noc v kouzelném Etno selo Dodig. (3. noc)

Směr Tomislavgrad, cestou/necestou, pokus o zdolání Viterniku, opuštěné domy v údolí. (4. noc)

Další dávka šotoliny, Mostar a Lukomir, vysoko, vysoko a ty panoramata … teplo a postel. (5. noc)

Sestup z hor, Sarajevo, Ferdinand, bobová dráha, skokanský areál, hotel Igman (!), (6. noc)

Okolo pyramidy slunce, cestou necestou Poroško jezero, výjezd na Travnik a pak směr Banja Luka, (7. noc)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist