Řeším úvahu o změně způsobu chlazení oleje u svého stroje.Abych předešel nedorozumění,v motorce mám kapalinou chlazený motor,který krom kapalinového chladiče má i chladič olejový.Bohužel,jeho umístění je dost "na raně",přemístění by bylo obtížné a navíc tak nějak pochybuju o jeho nutnosti.Uvažuji o záměně za výměník.Slibuju si od toho větší svázanost teploty oleje a "vody" ,rychlejší zahřívání oleje a jeho podstatně větší stálost teploty.Jezdím často jen krátké trasy (cca 10km) do práce i za chladného počasí a tato úprava by mohla pomoci.
Vás poprosím o případné komentáře,především pokud víte o nějakém zásadním problému proč ne,díky.
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Ono to nutné určitě není,ale určitě by to motoru prospělo.Pokud člověk vyjede ráno při pěti stupních a olej je od začátku náporově chlazen,tak to určitě není ideální..
Naposledy editováno 23.09.2019 11:38:57
Kdyz je zima tak se zakreje kus olejoveho chladice.
A koncem jara to zas "odspuntujes"
e: karavanista me predbehl....skutrista jeden
Naposledy editováno 23.09.2019 12:03:50
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Přesně to samé chci spáchat v zimě, jestli si stromka někdo neodveze. Dát tam výměník z modelu 2012, nebo SV. V podstatě jsem chtěl založit vlákno s dotazem, jestli to někdo nedělal, jestli to pasuje.
Důvod je, že voda je teplá dřív než olej, a já na tom jezdím do práce třeba. Voda ok po kousku, ale olej po 8 km nic moc, to není zdravý.
Pracovní teplota oleje by měla být kolem 100°C
Naopak, v létě se nestane, že by se voda ohřála nějak víc, takže tam je prostor ( olej bude vodu ještě ohřívat) . Větrák jsem slyšel jen jednou běžet, při seřizování podtlaků.
Edit: na DL650 to obnáší výměník, hadice a jinou vodní pumpu a chladič ( ten nevím jistě, v manuálu to není moc vidět, jestli tam je druhý vývod, nebo rozbočka. A zátky místo stávajících holendrů olejových hadic.
Naposledy editováno 23.09.2019 15:12:15
Nabízí se odbočka vody před termostatem, prodloužit ten krátký vodní okruh do výměníku. Jestli má chldič dost vlkou kapacitu, tak by měl termostat pořád trošku škrtit a krátkým okruhem by mělo jít vody dost, zvlášť když se dají silnější hadice, případně odbočky.
Edit: Odbočka je na pozici 18 a vrací se do válce, což je trochu divné, takže je to asi odvzdušnění. Z výměníku by se to mělo napojit na spodní hadici z chladiče, někam před čerpadlo.
Naposledy editováno 23.09.2019 18:11:56
V kostce: je tam jen odbočka z vodni pumpy do výměníku, poloviční průměr zhruba. A z vymeniku zpátky do hadice, tam jsem jen nevypatral, jestli je natrubek v chladiči, nebo rozbocka na hadici.
Termostat je za motorem a je stejný, venkovni typ na hadicich. Cely zbytek soustavy je stejný.
Já bych chtěl vytvořit ten malý okruh,aby se to rychle ohřívalo a vyrovnalo se případné rozdílné ohřívání válců.
2 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Ja mam na TLS i 999 chladič. TLR melo výměník. Osobne se mi libi vic reseni s chladičem
Naposledy editováno 23.09.2019 20:25:47
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
ja to mam zapojeny viz jine tema , voda z motoru jde do chladice, a z chladice jednou vetvi pres vymenik a druhou primo.. tzn chci vyuzit spad na chladici ale neprivadet do motoru uplne studenou vodu, a castecne tim prichladit i olej (pres vymenik.. ten pod filtr co psies ze nemuzes pouzit) ale mam pripravenou jednotku se zaznamem nekolika teplot na eeprom (olej 2x hlava, a voda na vystupu z motoru, na vystupu z chladice, a potreti za pumpou po smiseni vody ktera pujde pres vymenik) podle teplot chci upravit clonku ktera bude omezovat rutok ve vetvi s vymenikem.. bez teplot je to ale dle me dost alchymie
Ale chladič bude možná o trošku lehčí.
Ale dávejte pozor na to mazání, pokud to není ověřený. Hlavně průtoky, kdysi jsme takhle zadreli R6, dal se chladič místo výměníku a něco neklaplo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Mě prostě irituje,že sotva se rozjedu,už mám náporové chlazení oleje.Což v případě pěti nad nulou není ideální.Je to jeden z důvodů,proč jsem použil vodou chlazený motor kde je situace podstatně lepší.Vycházím z faktu,že i olej by měl mít nějakou teplotu kde funguje optimálně,a rozhodně to není těch pět nad nulou.Měření teploty oleje mám nachystané,a přes zimu ho nainstaluju,ale co jsem měl možnost monitorovat vodu,tak s tou jsem se nedostal přes 70 stupňů,za jízdy se to drží tak na šedesáti.Navíc se zbavím "hroudy" za předním kolem,která je tak na raně.
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Protože teď když jedu do práce, tak je chladič oleje tak nějak vlažnější, ale když sahnu na vanu, je horká...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Hm, což je škoda. Já po tom nikdy moc nepátral, u motorek. Asi by to řešil taky. To zakrývání chladiče je trochu pro pamětníky
EDIT: Tohle je na Rotaxe co se dává do UL : https://teveso.cz/p...at-oleje-franz-10700
Převodovky: https://www.olejace...gLsT_D_BwE#technical
Ale právě některý chladiče to mívají vevnitř, většinou jsou to ty skládané
Naposledy editováno 25.09.2019 09:01:10
1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Origo výměník vzduch-olej se zasírá bahnem a je z toho spíš pálená cihla, než chladič. Proto jsem se rozhodl pro zmenšení a zefektivnění. Nešlo mi ani tak o ohřívání oleje v zimě, ale naopak o chlazení za horkého letního dne, při hrabání se z bahna, nebo skákání po kládách.
Jde o sednvičový výměník na Opel COMBO, 1.6 Diesel, na něj jsem si navařil příruby. Vstup a výstup vody, vstup a výstup oleje a čidlo teploty.
pro koso. Nyní tedy měřím i teplotu vody v termostatu a oleje na vstupu do výměníku. Olej se ohřívá o něco pomaleji než voda i tak, ale pořád nemám porovnání s origo řešením chlazení.
Ze schématu jde vyčíst, že přes chladič jde jen část oleje, při max tlaku 6Bar. Vyzkoušené to mám zatím jen v garáží na stojanu. Motorka je stavba a ještě to nejezdí, ale funguje to v celém otáčkovém spektru.
Mimochodem chladič je z Aliexpressu, za cca 8 USD
schéma
obr
obr
obr
obr
Naposledy editováno 25.09.2019 10:40:49
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
Nejvíc se mi líbí tenhle .Není potřeba nic vařit...
Naposledy editováno 25.09.2019 12:51:36