globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti
 
23.9.2019 v 10:38
O co jde:
Řeším úvahu o změně způsobu chlazení oleje u svého stroje.Abych předešel nedorozumění,v motorce mám kapalinou chlazený motor,který krom kapalinového chladiče má i chladič olejový.Bohužel,jeho umístění je dost "na raně",přemístění by bylo obtížné a navíc tak nějak pochybuju o jeho nutnosti.Uvažuji o záměně za výměník.Slibuju si od toho větší svázanost teploty oleje a "vody" ,rychlejší zahřívání oleje a jeho podstatně větší stálost teploty.Jezdím často jen krátké trasy (cca 10km) do práce i za chladného počasí a tato úprava by mohla pomoci.
Vás poprosím o případné komentáře,především pokud víte o nějakém zásadním problému proč ne,díky.
Předchozí
1 2 3 4
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 10:43 | Nahoru | #1
Asi bych začal měřením teplot, zda je to skutečně nutné... A otázka zda v létě vodní chladič bude mít kapacitu na odvod dalšího tepla z oleje... Třeba by na zimu stačil vsadit jen nějaký by-pass. Ebo ho zakrýt či úplně odpojit.

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 11:36 | Nahoru | #2
karavanista> Už jsem laboroval s variantou olejového termostatu,ale je to další krabička kterou je potřeba někde umístit a neřeší vlastní olejový chladič.Kapacity vodního se nebojím,je původem z Ducati 1098,takže uchladí i mnohem výkonnější stroj.S měřením se počítá....
Ono to nutné určitě není,ale určitě by to motoru prospělo.Pokud člověk vyjede ráno při pěti stupních a olej je od začátku náporově chlazen,tak to určitě není ideální..

Naposledy editováno 23.09.2019 11:38:57

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 11:58 | Nahoru | #3
Termostat jsem nemyslel.. Spíš nějaký dvoucestny ventil, co by ho přemostil.nebo alespoň chladič zakrývat.

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 12:03 | Nahoru | #4
To bych spis resil stejne jako se to resi treba u letadel.
Kdyz je zima tak se zakreje kus olejoveho chladice.
A koncem jara to zas "odspuntujes"

e: karavanista me predbehl....skutrista jeden

Naposledy editováno 23.09.2019 12:03:50

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 12:14 | Nahoru | #5
Za mě je určitě lepší výměník než chladič, ostatně sportovní moto to tak mají a pokud se podívám na linii SV, tak první generace neměla nic, druhá chladič a od Gladiuse je tam už výměník. Přesně jak píšeš, větší stálost teplot jak v létě, tak v zimě. Pořád to tak nějak na SV mám v plánu, ale musí se dodělat jeden výstup na pumpě, přes výmeník musí jít voda z vnitřního okruhu tak, aby se olej ohříval i při zavřeném termostatu a je potřeba delší šroub pod olejový filtr. Bohužel staré SV má tak naprd svody, že je problém vymotat hadice k výměníku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 12:25 | Nahoru | #6
Rolda89> Já zas nemůžu použít výměník co bývá pod filtrem,protože olejový filtr mám "v díře" a nedostanu se k němu.Naštěstí mají některé stroje výměník sólo,takže mu stačí udělat víčko .Napojení na vodu taky nebude úplně v klidu,ale vzhledem k tomu že se stejně chystám vyrobit nové těleso termostatu(originál spíná při 65) tak na to budu myslet...

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 14:43 | Nahoru | #7

Přesně to samé chci spáchat v zimě, jestli si stromka někdo neodveze. Dát tam výměník z modelu 2012, nebo SV. V podstatě jsem chtěl založit vlákno s dotazem, jestli to někdo nedělal, jestli to pasuje.
Důvod je, že voda je teplá dřív než olej, a já na tom jezdím do práce třeba. Voda ok po kousku, ale olej po 8 km nic moc, to není zdravý.
Pracovní teplota oleje by měla být kolem 100°C
Naopak, v létě se nestane, že by se voda ohřála nějak víc, takže tam je prostor ( olej bude vodu ještě ohřívat) . Větrák jsem slyšel jen jednou běžet, při seřizování podtlaků.

Edit: na DL650 to obnáší výměník, hadice a jinou vodní pumpu a chladič ( ten nevím jistě, v manuálu to není moc vidět, jestli tam je druhý vývod, nebo rozbočka. A zátky místo stávajících holendrů olejových hadic.

Naposledy editováno 23.09.2019 15:12:15

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 18:06 | Nahoru | #8
Anti> Vodou chlazená ducna je to? Určitě výměník.
Nabízí se odbočka vody před termostatem, prodloužit ten krátký vodní okruh do výměníku. Jestli má chldič dost vlkou kapacitu, tak by měl termostat pořád trošku škrtit a krátkým okruhem by mělo jít vody dost, zvlášť když se dají silnější hadice, případně odbočky.

Edit: Odbočka je na pozici 18 a vrací se do válce, což je trochu divné, takže je to asi odvzdušnění. Z výměníku by se to mělo napojit na spodní hadici z chladiče, někam před čerpadlo.

Naposledy editováno 23.09.2019 18:11:56

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 18:44 | Nahoru | #9

Konkrétně tenhle. Budu dělat těleso termostatu,abych do něj umístil termostat co otevírá při 80,tak si nějakou odbočku udělám...
Edit:Jen jsem ještě nepřišel na to,jestli ta pumpa je schopna udělat krátký okruh když je termostat zavřený.

Naposledy editováno 23.09.2019 18:46:19

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 19:13 | Nahoru | #10
Hele, mrkni jak to maji u toho vstroma, tam se to dá porovnat když si stáhneš manuál pro 2005 a pak 2012. Jsou to stejný motory a je tam vidět rozdíl.
V kostce: je tam jen odbočka z vodni pumpy do výměníku, poloviční průměr zhruba. A z vymeniku zpátky do hadice, tam jsem jen nevypatral, jestli je natrubek v chladiči, nebo rozbocka na hadici.
Termostat je za motorem a je stejný, venkovni typ na hadicich. Cely zbytek soustavy je stejný.

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 20:18 | Nahoru | #11
Termostat z V-Stroma je v užším výběru,počítám s ním.Díval jsem se na několik schémat výměníků,někteří to tahají malým okruhem zpátky do čerpadla,jiní to posílají do chladiče.
Já bych chtěl vytvořit ten malý okruh,aby se to rychle ohřívalo a vyrovnalo se případné rozdílné ohřívání válců.

2 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 20:23 | Nahoru | #12
To je otazka, jestli ty moderni nemají výměník kvuli tomu, ze je to levnejsi. Vsechno se na tech modernich strojich kvuli katovani kostu zhoršilo, jen chlazeni ty kurvy udělaly na tech novejch lip

Ja mam na TLS i 999 chladič. TLR melo výměník. Osobne se mi libi vic reseni s chladičem

Naposledy editováno 23.09.2019 20:25:47

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 22:10 | Nahoru | #13
napad to neni zlej ale zrovna rychlejsi zahrati oleje si myslim neni treba, olej ma horsi teplotni kapacitu a je bliz ke zdroji tepla.. to mereni teplot je asi zaklad pro pouzitelnost...
ja to mam zapojeny viz jine tema , voda z motoru jde do chladice, a z chladice jednou vetvi pres vymenik a druhou primo.. tzn chci vyuzit spad na chladici ale neprivadet do motoru uplne studenou vodu, a castecne tim prichladit i olej (pres vymenik.. ten pod filtr co psies ze nemuzes pouzit) ale mam pripravenou jednotku se zaznamem nekolika teplot na eeprom (olej 2x hlava, a voda na vystupu z motoru, na vystupu z chladice, a potreti za pumpou po smiseni vody ktera pujde pres vymenik) podle teplot chci upravit clonku ktera bude omezovat rutok ve vetvi s vymenikem.. bez teplot je to ale dle me dost alchymie

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

23.9.2019 v 22:14 | Nahoru | #14
assassin> Myslim že je to tak, cena.
Ale chladič bude možná o trošku lehčí.

Ale dávejte pozor na to mazání, pokud to není ověřený. Hlavně průtoky, kdysi jsme takhle zadreli R6, dal se chladič místo výměníku a něco neklaplo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 07:29 | Nahoru | #15
kerut> Alchymie to je,pokud se takto upravuje motorka na závody,ale ne v případě stroje požívaného důchodcovským stylem...
Mě prostě irituje,že sotva se rozjedu,už mám náporové chlazení oleje.Což v případě pěti nad nulou není ideální.Je to jeden z důvodů,proč jsem použil vodou chlazený motor kde je situace podstatně lepší.Vycházím z faktu,že i olej by měl mít nějakou teplotu kde funguje optimálně,a rozhodně to není těch pět nad nulou.Měření teploty oleje mám nachystané,a přes zimu ho nainstaluju,ale co jsem měl možnost monitorovat vodu,tak s tou jsem se nedostal přes 70 stupňů,za jízdy se to drží tak na šedesáti.Navíc se zbavím "hroudy" za předním kolem,která je tak na raně.

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 07:51 | Nahoru | #16
Anti> ja na jaře a na podzim dávám na SSu před oleják karton a vše obalím igelitem ... Jenže u vzduchu se s tím stejně nic moc neudělá, ty hmoty kolem sálaj řádově víc...

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 08:57 | Nahoru | #17
Jo je jasné že to náporové chlazení není dobré, ale možná by stačil řidčí olej?

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 09:31 | Nahoru | #18
Suzuki u svýho SACS (Suzuki Advanced Cooling System - olejový chlazení s dvojitou pumpou a mokrou skříní) používala pro regulaci chladícího výkonu kalibrovaný otvor pro průtok oleje do chladiče - chladnější olej byl hustší a neproteklo ho tolik. No přesto jsem v zimě chladič na DR zakrýval alobalem :D

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 20:31 | Nahoru | #19
Chlapci,jeden z doprovodných jevů bude,že se zbavím toho chladiče.To neřeší ani zakrývání,ani řidší olej.Respektive,pokud bych sehnal jiný chladič který by pásl přímo pod vodní,tak bych ho tam asi nechal,ale zapojil přes termostat.

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 20:47 | Nahoru | #20
no a co ten oil coole vyhodit a bypasnout rovnou ? maly VFR ma taky v anglicky verzi chladic oleje (pod svetlama pred brejlema,..) , a ve vsech ostatnich ho nema (nema ani vrtanou vanu v nalitcich, a jiny cerpadlo).. myslis ze bys to neuchladil/uvaril ??

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 21:11 | Nahoru | #21
Já si to klidně lajznu,ale až tam bude teploměr oleje...

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

24.9.2019 v 22:45 | Nahoru | #22
Anti> Ještě by mohla být ve hře varianta, dát olejový chladič za vodní, pokud je na to prostor.

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

25.9.2019 v 00:24 | Nahoru | #23
No, koukal jsem na to v servis manuálu a nemůžu najít termostat oleje u v strom 650 k4. Není nakonec v chladiči?
Protože teď když jedu do práce, tak je chladič oleje tak nějak vlažnější, ale když sahnu na vanu, je horká...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

25.9.2019 v 07:13 | Nahoru | #24
DVI> Na termostat oleje jsem u motorky zatím nenarazil...

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

25.9.2019 v 08:33 | Nahoru | #25
Anti>
Hm, což je škoda. Já po tom nikdy moc nepátral, u motorek. Asi by to řešil taky. To zakrývání chladiče je trochu pro pamětníky

EDIT: Tohle je na Rotaxe co se dává do UL : https://teveso.cz/p...at-oleje-franz-10700

Převodovky: https://www.olejace...gLsT_D_BwE#technical

Ale právě některý chladiče to mívají vevnitř, většinou jsou to ty skládané

Naposledy editováno 25.09.2019 09:01:10

Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

25.9.2019 v 08:42 | Nahoru | #26
Já to řešil loni,když jsem měl ještě vzducháče,a narazil na toto.

1 reakcí na tento příspěvek Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

25.9.2019 v 10:26 | Nahoru | #27
Stejnou věc jsem si udělal na stavbě svojí Afriky, rok 99.

Origo výměník vzduch-olej se zasírá bahnem a je z toho spíš pálená cihla, než chladič. Proto jsem se rozhodl pro zmenšení a zefektivnění. Nešlo mi ani tak o ohřívání oleje v zimě, ale naopak o chlazení za horkého letního dne, při hrabání se z bahna, nebo skákání po kládách.

Jde o sednvičový výměník na Opel COMBO, 1.6 Diesel, na něj jsem si navařil příruby. Vstup a výstup vody, vstup a výstup oleje a čidlo teploty.
pro koso. Nyní tedy měřím i teplotu vody v termostatu a oleje na vstupu do výměníku. Olej se ohřívá o něco pomaleji než voda i tak, ale pořád nemám porovnání s origo řešením chlazení.
Ze schématu jde vyčíst, že přes chladič jde jen část oleje, při max tlaku 6Bar. Vyzkoušené to mám zatím jen v garáží na stojanu. Motorka je stavba a ještě to nejezdí, ale funguje to v celém otáčkovém spektru.
Mimochodem chladič je z Aliexpressu, za cca 8 USD


schéma
obr
obr
obr
obr

Naposledy editováno 25.09.2019 10:40:49

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

25.9.2019 v 12:49 | Nahoru | #28
Tača> Ten Alli byl dobrý typ,na Ebay jsem tyhle typy nenašel...
Nejvíc se mi líbí tenhle .Není potřeba nic vařit...

Naposledy editováno 25.09.2019 12:51:36

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

26.9.2019 v 15:23 | Nahoru | #29
Anti> ten je dvojnásobně vysoký, plus šroubení.

(reakce na) Chlazení oleje-Chladič vs Výměník,pro a proti

26.9.2019 v 19:07 | Nahoru | #30
Tača> To mi nevadí,mám místo mezi válcema.Ještě jsem to neprošel všechno,je možné že najdu lepší...
Předchozí
1 2 3 4
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist