globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Nastavení enduro přední USD vidlice
5.1.2016 v 15:52
Zdravím,

chtěl bych poprosit zkušenější "laboranty" s přední vidlicí o rady. Jedná se mi o fakt, že jsem vidle z YZ 450 r.2004 (jednokomory) naskládal na BMW F 650 dakar, takže z motorky o cca 110kg na 190kg (bmw má nádrž pod sedlem tak je váky možná více na zadním kole...)

Projev vidlice jako tuhost taková je snesitelná, co mě však trápí, je sednutí motorky o 7cm jen když ji shodím z centrálního stojanu (komprese na vidli na max). Když na to sednu tak to jde o pár další cm dolů. Ve finále je pak vidlice "nižší" resp. přední kolo blíže k blatníku než u originálních dakar vidlic. Při jízdě je pak pérování tvrdé tak akorát. neříkám že by maličko tvrdší být nemohlo, ale s touto motorkou brázdím spíš rozbité cesty/necesty než skoky do dorazů vidlic.

Jakou cestou jít pro "přizvednutí" předku, ale v zásadě +/- zachování tvrdosti?
Varianta podložek pod stávající pružiny (nevím jaké tvrdosti jsou... orig. jsou 4,4N/mm?)= tím zvýšit předpětí??
... nebo šáhnout po max. tvrdosti pružin - našel jsem pružiny 5,2N/mm , tedy pro jezdce 115-125kg na yz 450?? Mám strach, aby vidlice nebyla moc tvrdá (já mám 90kg) resp filtrovala dobře např. jízdu po kamenité cestě atd...

Jak se projeví změna viskozity oleje případně výška hladiny apod? jít do tvrdých pružin + např. olej 2,5W a méně oleje nebo podložky pod stávající měkké pružiny a olej 5-7,5W ?

Díky za moudré rady



Předchozí
1 2
Následující

Nastavení enduro přední USD vidlice

5.1.2016 v 18:10 | Nahoru | #1
musíš dát jinou pružinu-to je jasné,podložky to nevyřeší.
bohužel 5,2N/mm je žalostně málo,takže buď dopasovat z něčeho jiného,nebo si nechat udělat pružiny na míru.

olejem pak už jen vyřešíš tlumení té vidlice,v sérii je olej 5W,tak možná vyzkoušet 7,5,případně 10.......

Nastavení enduro přední USD vidlice

5.1.2016 v 19:30 | Nahoru | #2
To je blbý.Myslím tím jednovál se dvěma metráky Já dal něco podobného na KLR,ale taky to trochu víc sedá.U mě bude problém s vahou řidiče...Podložky pod pružiny ti to přitvrdí,stejně jiný olej.Teoreticky by se dalo pomoci podložkami a ubrat kompresi.Nebo zkus sehnat pružiny podobných rozměrů z těžšího stroje.Ideální by byly progresy.Prostě jak píče kolega nade mnou.Já bych chtěl zkusit místo podložek kousek jiné pružiny.
Možná by stačili nové orig. pružiny,pokud dárce dostával kouř,můžou být unavené...

Naposledy editováno 05.01.2016 19:32:31

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 09:43 | Nahoru | #3
Dolph-cz: 5,2N/mm bych neřekl že je až málo, no rozhodně to bude znát jeslti tam jsou vymačkané originály.. Dle váhového odhadu bude motorka cca 20kg "přetížena".

Asi se tedy nevyhnu novým pružinám a max. ještě tyto doupravit olejem/předpružit podložkou. Koukal jsem na pružiny co má BMW F800GS .. dle tabulek se uvádí 4,6N/mm až 6N/mm .. (pružina je o kratší o centimetr a i užší v průměru takže nepůjde použít.)

Anti: jednovál s 200kg nikdy nebude cross motorka, ale pro mých 193cm je pohodlný posez, nic to nežere, bežný servis po 6tis km... pod řídítka 5cm zvýšení a ve stupačkách ideál... crossky jsou proste na výšku 175-180cm

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 11:10 | Nahoru | #4
správná nosnost pružiny je u terénní motorky základ.
pružina je to,co motorku nese olej jen upravuje jak rychle se má vidlice hýbat.

navíc u takhle těžké motorky musí být ty pružiny více progresvní,něž u krosy-to znamená,že její odpor při stlačování se musí nelinérně zvětšovat,jinak z toho bude pořád bláto.....(témat na tuhle problematiku je tady hromada i u sériových vidlic)

takže pokud má dojít k nějakému zlepšení o proti originální vidlici,tak ji prostě musíš uspůsobit k dané motorce,nějaké podložky a pod fungovat nebudou.
stejně tak zmíněná pružina 5,2 na origo YZ
vem to logicky-s origo pružinou 4,4 ti YZ po spuštění se stojanu klesne (příklad) 4cm. a když tam dáš pružiny 5,2 tak se stane co?klesne jen 1cm,nebo neklesne vůbec?nesmysl!klesne zase ty 4 cm,ale když pak na to sedne 100kg rider,tak se zmáčkne už jen další 4cm a né 8cm,jak to bylo s pružinou 4,6.

chápeš to?

nechce se mi to hledat,ale už se to tady x krát řešilo a dávaly se i nějaké kontakty na firmy,které uměly udělat pružinu na míru a nebyly to nějak přemrštěné částky....

Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 14:29 | Nahoru | #5
To se mi nezdá,tvrdší pružina sice taky klesne,ale ne o tolik.Pružiny mají v tlumičích předpětí a klesají vahou mašiny.Tudíž tvrdší pružina nebude reagovat na váhu mašiny stejně.Ale bude tvrdší v celém zdvihu.

Toman:Po Africe bude všechno kolo Já taky nemám krosku a mám 190 cm.

Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 14:56 | Nahoru | #6
Já uvažuju takto: origo 4,4 pružina je stavěná na cca 110kg motorky a 75-80kg jezdce. Je ale stavěná na skoky na trati, zvládne tedy "dynamické" zatížení 190kg dopadajících z několika metrů... V mém případě a dakara jde o odlepení předního kola o pár cm a né vyložené skoky.

A jestli moto klesne teď o 7cm jen vahou motorky, tak v případě 5,2N pružin to bude 5-6cm?.. když zvýším předpětí např. podložkou, tak moto klesne např. o 4-5 cm? ale zachová si svou měkkost resp tvrdost v dalších 25cm zdvihu tlumiče.

Kdybych použil např. vyrobenou pružinu na 6,5N.. tak motorka klesne pouze o 4cm, ale bude to stavěné - tvrdé na skákání což vyloženě nepotřebuji a stejně využiju při jízdě "po polňačce jen dalších 10cm zdvihu protože dál mě tvrdá pružina nepustí.

nebo uvažuju špatně? chtělo by to nějaký odborná článek s grafy pružin a vysvětlením pro běžný lid

Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 15:15 | Nahoru | #7
To o kolik klesne motorka svoji vahou se da nastavit predpetim. To o kolik si pak sedne pri zatizeni uz ovlivnuje tuhost pruziny - zaklad je nastavit predpeti tak aby si sedla motorka pod svoji vahou o nakou OK hodnotu, pak si sedne ridic a zmeri se o kolik klesne - kdyz to je moc, nema moc smysl tocit predpetim - je potreba dat tuzsi pruziny

Ta "dynamika" uz je vec nastaveni tlumice. Pruziny se vybiraji podle statickych hodnot ..

A graf pruziny nepotrebujes - muzes ji uvazovat jako linearni (pokud neni progresivne vinuta). Urcitou progresivitu tam pridava pridavna "vzduchova pruzina" prostor nad hladinou oleje - tim se nastavuje chod ke konci zdvihu a ze zacatku je tam taky mala nelinearita od "negativni" pruziny..

Naposledy editováno 06.01.2016 15:18:51

Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 16:15 | Nahoru | #8
Tohle by právě měli řešit progresy.Podle mě když to podložíš,posuneš "pracovní polohu" pružiny.Bude to stále měkká pružina,ale trochu víc zmáčknutá-bude mít větší odpor a teoreticky se zmenší zdvih,což bude pro normální užívání nepodstatné.Je to nejjednodušší a nejlevnější.Na starších typech se dalo pomoci tím "vzduchovým polštářem",první KLR měli ventilky,stačilo přifouknout.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 16:44 | Nahoru | #9
Anti: jsou progresy a progresy... měnil jsem je na africe, tam šly origo až do dorazů... projev do 3/4 délky pružiny byl jak originál, až na konci pružiny se "zvýšil počet závitů" a bylo to tvrdší a na dorazy už jsem se nedostal. Touratech měl v nabídce progresy, kde se závit zvyšoval postupně v celé délce což vidím jako ideální volbu.

Mít pružinu která unese 190kg motorku aby "sedla" o 4cm, v první třetině zdvihu byla komfortní na drobné nerovnosti a byla tvrdá ke konci... Zkusím najít ty firmy co to dělají na zakázku a uvidíme jaká bude cena Ta origo 5,2N pro YZ je za 90Eur...

Tom.

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 17:00 | Nahoru | #10
Progresivni pruzina je spis z duvodu ze pokreje vetsi rozpeti zatizeni motorky - tzn bezne v serii - jelikoz vyrobce nevi jak tezkej clovek si moto koupi, jak to nalozi, spolujezdec atd...
Ve chvili kdy se motorka nastavuje na konkretniho jezdce a podminky - davaj se obvykle linearni pruziny, ale se spravnou tuhosti - u motorek ktery se jezdi stale solo a nelisi se naklad (naklad = nula) neni duvod pro progresivni pruzinu.

Jak rikam, to kolik sedne motorka na zacatku je to co se nastavuje predpetim - existuje nejaka "vyzkousena" hodnota a na tu se to seridi at uz tam das pruziny jakekoliv. Podle nasledneho stlaceni s pilotem se az zjisti jestli je pruzina ok nebo ne.

Doporucuju si vyhooglit nejakej clanek ohledne nastavovani "static sag"

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 17:04 | Nahoru | #11
Toman> Pak dej vědět jak jsi dopadl.Počítám že ty vidle budou stejné jak moje a já mám sice lehčí stroj,ale taky tam bude minimálně o polovinu více hmoty než u originálu....

2 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 20:05 | Nahoru | #12
assassin> moc díky... už studuju a je mi to jasnější. O víkendu bude ještě přeměření zatíženíúsednutí vidlice v prostředním nastavení komprese na vidli a uvidíme.

Můj odhad tedy je, že bych potřeboval pružiny "podobné tvrdosti" co mám, jen rapidně zvýšit předpětí = stejná ale delší pružina nebo toto simulovat podložením

Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 20:31 | Nahoru | #13
značkuju

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 20:37 | Nahoru | #14

Toman píše: assassin> moc díky... už studuju a je mi to jasnější. O víkendu bude ještě přeměření zatíženíúsednutí vidlice v prostředním nastavení komprese na vidli a uvidíme.

Můj odhad tedy je, že bych potřeboval pružiny "podobné tvrdosti" co mám, jen rapidně zvýšit předpětí = stejná ale delší pružina nebo toto simulovat podložením



jestli je v origo dakar vidlici pruzina s tuhosti cca stejnou jako maj ty vidlice z YZ a motorka si ted sedne znatelne vic, tak by to chtelo jen zvysit predpeti... a pak by to melo fungovat zhruba podobne jako origo (co se pruzeni tyka)
tlumic bude nastavenej dost odlisne a nejde jen o kroutitka (tima se nastavuji pouze tzv low speed tlumici obvody) ale i o nastaveni kompresniho-mid- rebound ventilu pomoci planzet - tim je nastaveno high speed tlumeni.
- to jen jako inspirace ke studiu, vypadas jako badavy typ a tohle je docela zajimava problematika

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 20:55 | Nahoru | #15
[quote=Toman]............to označení pružiny znamená sílu,jakou musíš vyvinot na její zmáčknutí.pro názornost to převedem jako na kg,i když to tak přesně není.....takže na zmáčknutí pružiny o 1cm musíš u 4,4N pružiny zatlačit silou 4,4kg.na 10cm 44kg,na 30cm zdvihu 132kg.u pružiny 6,5N to bude na 10cm 65kg,což je v podstatě jen 21kg rozdíl(to je prd,plná nádž benzínu)ale při stlačení o 30cm už potřebuješ 195kg,to je rozdíl 63kg.
pokud 4,4N podložíš o 4cm,tak budeš na zmíněných 132kg na 30cm zdvihu,+ ty 4 cm co ji podložíš(+17,6kg) rozdíl 45,5 kg.!

a ty pružiny tam jsou dvě. 90kg je rozdíl mezi tím co unese stlačená pružina 6,5N a 4,4N podložená o 4cm-takže motorka bude mít v klidu stejnou výšku.....

tlumiče jsou alchymie a většinu práce odvede "hydraulika",ale správná pružina je začátek celého ladění.......

Naposledy editováno 06.01.2016 20:57:26

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 20:59 | Nahoru | #16
jak rika dolph, to nastaveni je pomerne citlive, pokud nestaci std rozsah stelovani predpeti tech YZ vidlic - je otazka jak velkou podlozku tam dostanes abys tu vidlici vubec dokazal zasroubovart - 4cm asi ne ....

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 21:05 | Nahoru | #17

assassin píše: jak rika dolph, to nastaveni je pomerne citlive, pokud nestaci std rozsah stelovani predpeti tech YZ vidlic - je otazka jak velkou podlozku tam dostanes abys tu vidlici vubec dokazal zasroubovart - 4cm asi ne ....



ono tam hlavně ani není tolik místa mezi závitama té pružiny.myslím si,že když i kdyby tam narval 4cm podložky,tak při zmáčknutí o 30cm budou ty závity cvakat o sebe....

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 21:16 | Nahoru | #18
Díky chlapci.. perfektní
Ještě otazka...(USD vidle jsem ještě neměl rozhozené)..kolik asi mm udělá šroub komprese?

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

6.1.2016 v 21:20 | Nahoru | #19

Toman píše: Díky chlapci.. perfektní
Ještě otazka...(USD vidle jsem ještě neměl rozhozené)..kolik asi mm udělá šroub komprese?



predpokladam predpeti :) komprese je obvykle oznacovan utlum pri stlaceni - tzn obvod tlumice.

vidlice YZ neznam, ale tipuju ze tam bude rozsah cca 10-15mm, podlozku kolem 10mm bys tam mohl dostat...

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

9.1.2016 v 10:34 | Nahoru | #20
assassin: tak jsem asi míchal jablka s hruškama. Na YZ vidlici 46mm je možnost nastavit jen komnpresi dole a odskok nahore na vidli.. pak ješte odfouknout vzduch. Nastavení předpětí není možné (- leda v útrobách při montáži pružiny ale to nepředpokládám )

Takže kompresí a odskoken jen ladím tlumiče resp. ne pružinu..je tak?

No a pročetl jsem anglické fórum o přestavbě právě YZ vidlic a k váze dakara dávali pružiny buď progresy na míru .48 - .56 pro cestovní účely nebo lineární v tomto rozsahu. Lineární v .56 v terénu jakž takž ale na silnici dost tvrdý a odskakuje to na drobných nerovnostech.

Ještě to změřím na vidlicích ten pokles, rozeberu vidli ať zjistím co tam je a asi budu laborovat mezi .50 a .52 + podložka pár mm na zvýšení předpětí.

Nastavení enduro přední USD vidlice

9.1.2016 v 10:40 | Nahoru | #21
Jo sroubky ladi jen tlumic - na mx je fakt ze stelovani predpeti moc nebejva - tzn jen interne, dat za pruzinu delsi podlozku..

Nastavení enduro přední USD vidlice

9.1.2016 v 11:32 | Nahoru | #22
Má pravdu předsedo...Na podložení pružiny je potřeba vlézt dovnitř a vytočit zátku.Je to vcelku opruz,už jsem to jednou dělal.

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

9.1.2016 v 13:12 | Nahoru | #23
[quote=Toman]

No a pročetl jsem anglické fórum o přestavbě právě YZ vidlic a k váze dakara dávali pružiny buď progresy na míru .48 - .56 pro cestovní účely nebo lineární v tomto rozsahu. Lineární v .56 v terénu jakž takž ale na silnici dost tvrdý a odskakuje to na drobných nerovnostech.
/quote]

tohle si asi nějak špatně přeložil,nebo pochopil.....,ve skutečnosti to bude obráceně-na silnici ok,ale v terénu moc tvrdé a odskakuje na nerovnostech.....

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 07:30 | Nahoru | #24

assassin píše: ...
Jak rikam, to kolik sedne motorka na zacatku je to co se nastavuje predpetim - existuje nejaka "vyzkousena" hodnota a na tu se to seridi at uz tam das pruziny jakekoliv. Podle nasledneho stlaceni s pilotem se az zjisti jestli je pruzina ok nebo ne.

Doporucuju si vyhooglit nejakej clanek ohledne nastavovani "static sag"


Na jednu věc jsem nenašel odpověď... Mám unavenou pružinu na centrálu promítnout do nastavení "rider sag"? Teď to mám nastavené na cca 30% zdvihu (R1 - R3). Problém je, že "static sag" - klesnutí vlastní vahou motorku je o cosi větší, než je zdrávo. Jinak jsem mrdal amatér a jezdí se mi s tím dobře.

Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 08:36 | Nahoru | #25
Barney: z toho co pises mi prijde ze mas na svoji hmotnost prilis "tvrdou" pruzinu - tzn ze kdyz nastavis static sag Ok tak potom rider sag bude malej ... Pokud nechces menit pruzinu je to tvoje nastaveni v ramci moznosti ok

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 08:37 | Nahoru | #26
Barney> Pokud nastavení "musíš" nějak šidit, tak prioritou musí být: R3 = rider sag

1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 10:39 | Nahoru | #27
Jaký údaj poklesu "sagu" berete jako optimální? (u předku a délce zdvihu cca 300mm)

20-40mm pro static a 75-85mm rider sag - pokles s jezdcem? (Bráno ze článku http://www.countryc...to-technika-pruzenia)

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 10:53 | Nahoru | #28
PETARDAK> To jsem si taky říkal. Nechám to tedy, jak mám. Oboum díky!

(reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 10:55 | Nahoru | #29
Toman> Racetech - What is "Race Sag" (Static Sag)?
Tady zase mají u předku 22-25%, tedy 65-75 mm. Si vyber

Naposledy editováno 11.01.2016 11:01:48

Nastavení enduro přední USD vidlice

11.1.2016 v 11:56 | Nahoru | #30
Presny %/mm se nedaj rict - zalezi na stroji, jizdnim stylu, terenu ... Vetsi sag bude ok v nejakejch pomalejch technickejch pasazich, zas pri rychly jizde na trati treba muzes chodit po dorazech - takze pokud je to plus minus dobre podle tehle teoretickejch poucek, zbytek uz je na zkouseni daneho pilota...
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kroska 450 Kawasaki KX 450, Honda CRF 450R, Yamaha YZ 450F, Kaw... Pangamin213 10 11.8.2022 v 22:28 Pabol
Oprava motoru Yamaha YZ450f Yamaha YZ 450F Atmos 2 6.5.2022 v 09:24 Atmos
Alpinestars Yamaha YZ 450F habrman 0 30.4.2022 v 06:46 habrman
450 jaký převodový poměr Yamaha YZ 450F hugo12 3 19.2.2022 v 19:23 assassin
Motokros hobby Yamaha YZ 125, Yamaha YZ 250, KTM 250 SX, Honda CRF ... vojtano91 19 19.1.2022 v 19:13 assassin


TOPlist