chtěl bych poprosit zkušenější "laboranty" s přední vidlicí o rady. Jedná se mi o fakt, že jsem vidle z YZ 450 r.2004 (jednokomory) naskládal na BMW F 650 dakar, takže z motorky o cca 110kg na 190kg (bmw má nádrž pod sedlem tak je váky možná více na zadním kole...)
Projev vidlice jako tuhost taková je snesitelná, co mě však trápí, je sednutí motorky o 7cm jen když ji shodím z centrálního stojanu (komprese na vidli na max). Když na to sednu tak to jde o pár další cm dolů. Ve finále je pak vidlice "nižší" resp. přední kolo blíže k blatníku než u originálních dakar vidlic. Při jízdě je pak pérování tvrdé tak akorát. neříkám že by maličko tvrdší být nemohlo, ale s touto motorkou brázdím spíš rozbité cesty/necesty než skoky do dorazů vidlic.
Jakou cestou jít pro "přizvednutí" předku, ale v zásadě +/- zachování tvrdosti?
Varianta podložek pod stávající pružiny (nevím jaké tvrdosti jsou... orig. jsou 4,4N/mm?)= tím zvýšit předpětí??
... nebo šáhnout po max. tvrdosti pružin - našel jsem pružiny 5,2N/mm , tedy pro jezdce 115-125kg na yz 450?? Mám strach, aby vidlice nebyla moc tvrdá (já mám 90kg) resp filtrovala dobře např. jízdu po kamenité cestě atd...
Jak se projeví změna viskozity oleje případně výška hladiny apod? jít do tvrdých pružin + např. olej 2,5W a méně oleje nebo podložky pod stávající měkké pružiny a olej 5-7,5W ?
Díky za moudré rady
bohužel 5,2N/mm je žalostně málo,takže buď dopasovat z něčeho jiného,nebo si nechat udělat pružiny na míru.
olejem pak už jen vyřešíš tlumení té vidlice,v sérii je olej 5W,tak možná vyzkoušet 7,5,případně 10.......
Možná by stačili nové orig. pružiny,pokud dárce dostával kouř,můžou být unavené...
Naposledy editováno 05.01.2016 19:32:31
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
Asi se tedy nevyhnu novým pružinám a max. ještě tyto doupravit olejem/předpružit podložkou. Koukal jsem na pružiny co má BMW F800GS .. dle tabulek se uvádí 4,6N/mm až 6N/mm .. (pružina je o kratší o centimetr a i užší v průměru takže nepůjde použít.)
Anti: jednovál s 200kg nikdy nebude cross motorka, ale pro mých 193cm je pohodlný posez, nic to nežere, bežný servis po 6tis km... pod řídítka 5cm zvýšení a ve stupačkách ideál... crossky jsou proste na výšku 175-180cm
pružina je to,co motorku nese olej jen upravuje jak rychle se má vidlice hýbat.
navíc u takhle těžké motorky musí být ty pružiny více progresvní,něž u krosy-to znamená,že její odpor při stlačování se musí nelinérně zvětšovat,jinak z toho bude pořád bláto.....(témat na tuhle problematiku je tady hromada i u sériových vidlic)
takže pokud má dojít k nějakému zlepšení o proti originální vidlici,tak ji prostě musíš uspůsobit k dané motorce,nějaké podložky a pod fungovat nebudou.
stejně tak zmíněná pružina 5,2 na origo YZ
vem to logicky-s origo pružinou 4,4 ti YZ po spuštění se stojanu klesne (příklad) 4cm. a když tam dáš pružiny 5,2 tak se stane co?klesne jen 1cm,nebo neklesne vůbec?nesmysl!klesne zase ty 4 cm,ale když pak na to sedne 100kg rider,tak se zmáčkne už jen další 4cm a né 8cm,jak to bylo s pružinou 4,6.
chápeš to?
nechce se mi to hledat,ale už se to tady x krát řešilo a dávaly se i nějaké kontakty na firmy,které uměly udělat pružinu na míru a nebyly to nějak přemrštěné částky....
Toman:Po Africe bude všechno kolo Já taky nemám krosku a mám 190 cm.
A jestli moto klesne teď o 7cm jen vahou motorky, tak v případě 5,2N pružin to bude 5-6cm?.. když zvýším předpětí např. podložkou, tak moto klesne např. o 4-5 cm? ale zachová si svou měkkost resp tvrdost v dalších 25cm zdvihu tlumiče.
Kdybych použil např. vyrobenou pružinu na 6,5N.. tak motorka klesne pouze o 4cm, ale bude to stavěné - tvrdé na skákání což vyloženě nepotřebuji a stejně využiju při jízdě "po polňačce jen dalších 10cm zdvihu protože dál mě tvrdá pružina nepustí.
nebo uvažuju špatně? chtělo by to nějaký odborná článek s grafy pružin a vysvětlením pro běžný lid
Ta "dynamika" uz je vec nastaveni tlumice. Pruziny se vybiraji podle statickych hodnot ..
A graf pruziny nepotrebujes - muzes ji uvazovat jako linearni (pokud neni progresivne vinuta). Urcitou progresivitu tam pridava pridavna "vzduchova pruzina" prostor nad hladinou oleje - tim se nastavuje chod ke konci zdvihu a ze zacatku je tam taky mala nelinearita od "negativni" pruziny..
Naposledy editováno 06.01.2016 15:18:51
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
Mít pružinu která unese 190kg motorku aby "sedla" o 4cm, v první třetině zdvihu byla komfortní na drobné nerovnosti a byla tvrdá ke konci... Zkusím najít ty firmy co to dělají na zakázku a uvidíme jaká bude cena Ta origo 5,2N pro YZ je za 90Eur...
Tom.
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
Ve chvili kdy se motorka nastavuje na konkretniho jezdce a podminky - davaj se obvykle linearni pruziny, ale se spravnou tuhosti - u motorek ktery se jezdi stale solo a nelisi se naklad (naklad = nula) neni duvod pro progresivni pruzinu.
Jak rikam, to kolik sedne motorka na zacatku je to co se nastavuje predpetim - existuje nejaka "vyzkousena" hodnota a na tu se to seridi at uz tam das pruziny jakekoliv. Podle nasledneho stlaceni s pilotem se az zjisti jestli je pruzina ok nebo ne.
Doporucuju si vyhooglit nejakej clanek ohledne nastavovani "static sag"
2 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
Můj odhad tedy je, že bych potřeboval pružiny "podobné tvrdosti" co mám, jen rapidně zvýšit předpětí = stejná ale delší pružina nebo toto simulovat podložením
Toman píše: assassin> moc díky... už studuju a je mi to jasnější. O víkendu bude ještě přeměření zatíženíúsednutí vidlice v prostředním nastavení komprese na vidli a uvidíme.
Můj odhad tedy je, že bych potřeboval pružiny "podobné tvrdosti" co mám, jen rapidně zvýšit předpětí = stejná ale delší pružina nebo toto simulovat podložením
jestli je v origo dakar vidlici pruzina s tuhosti cca stejnou jako maj ty vidlice z YZ a motorka si ted sedne znatelne vic, tak by to chtelo jen zvysit predpeti... a pak by to melo fungovat zhruba podobne jako origo (co se pruzeni tyka)
tlumic bude nastavenej dost odlisne a nejde jen o kroutitka (tima se nastavuji pouze tzv low speed tlumici obvody) ale i o nastaveni kompresniho-mid- rebound ventilu pomoci planzet - tim je nastaveno high speed tlumeni.
- to jen jako inspirace ke studiu, vypadas jako badavy typ a tohle je docela zajimava problematika
pokud 4,4N podložíš o 4cm,tak budeš na zmíněných 132kg na 30cm zdvihu,+ ty 4 cm co ji podložíš(+17,6kg) rozdíl 45,5 kg.!
a ty pružiny tam jsou dvě. 90kg je rozdíl mezi tím co unese stlačená pružina 6,5N a 4,4N podložená o 4cm-takže motorka bude mít v klidu stejnou výšku.....
tlumiče jsou alchymie a většinu práce odvede "hydraulika",ale správná pružina je začátek celého ladění.......
Naposledy editováno 06.01.2016 20:57:26
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
assassin píše: jak rika dolph, to nastaveni je pomerne citlive, pokud nestaci std rozsah stelovani predpeti tech YZ vidlic - je otazka jak velkou podlozku tam dostanes abys tu vidlici vubec dokazal zasroubovart - 4cm asi ne ....
ono tam hlavně ani není tolik místa mezi závitama té pružiny.myslím si,že když i kdyby tam narval 4cm podložky,tak při zmáčknutí o 30cm budou ty závity cvakat o sebe....
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
Ještě otazka...(USD vidle jsem ještě neměl rozhozené)..kolik asi mm udělá šroub komprese?
Toman píše: Díky chlapci.. perfektní
Ještě otazka...(USD vidle jsem ještě neměl rozhozené)..kolik asi mm udělá šroub komprese?
predpokladam predpeti :) komprese je obvykle oznacovan utlum pri stlaceni - tzn obvod tlumice.
vidlice YZ neznam, ale tipuju ze tam bude rozsah cca 10-15mm, podlozku kolem 10mm bys tam mohl dostat...
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
Takže kompresí a odskoken jen ladím tlumiče resp. ne pružinu..je tak?
No a pročetl jsem anglické fórum o přestavbě právě YZ vidlic a k váze dakara dávali pružiny buď progresy na míru .48 - .56 pro cestovní účely nebo lineární v tomto rozsahu. Lineární v .56 v terénu jakž takž ale na silnici dost tvrdý a odskakuje to na drobných nerovnostech.
Ještě to změřím na vidlicích ten pokles, rozeberu vidli ať zjistím co tam je a asi budu laborovat mezi .50 a .52 + podložka pár mm na zvýšení předpětí.
No a pročetl jsem anglické fórum o přestavbě právě YZ vidlic a k váze dakara dávali pružiny buď progresy na míru .48 - .56 pro cestovní účely nebo lineární v tomto rozsahu. Lineární v .56 v terénu jakž takž ale na silnici dost tvrdý a odskakuje to na drobných nerovnostech.
/quote]
tohle si asi nějak špatně přeložil,nebo pochopil.....,ve skutečnosti to bude obráceně-na silnici ok,ale v terénu moc tvrdé a odskakuje na nerovnostech.....
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice
assassin píše: ...
Jak rikam, to kolik sedne motorka na zacatku je to co se nastavuje predpetim - existuje nejaka "vyzkousena" hodnota a na tu se to seridi at uz tam das pruziny jakekoliv. Podle nasledneho stlaceni s pilotem se az zjisti jestli je pruzina ok nebo ne.
Doporucuju si vyhooglit nejakej clanek ohledne nastavovani "static sag"
Na jednu věc jsem nenašel odpověď... Mám unavenou pružinu na centrálu promítnout do nastavení "rider sag"? Teď to mám nastavené na cca 30% zdvihu (R1 - R3). Problém je, že "static sag" - klesnutí vlastní vahou motorku je o cosi větší, než je zdrávo. Jinak jsem mrdal amatér a jezdí se mi s tím dobře.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení enduro přední USD vidlice
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení enduro přední USD vidlice
20-40mm pro static a 75-85mm rider sag - pokles s jezdcem? (Bráno ze článku http://www.countryc...to-technika-pruzenia)
Tady zase mají u předku 22-25%, tedy 65-75 mm. Si vyber
Naposledy editováno 11.01.2016 11:01:48
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Kroska 450 Kawasaki KX 450, Honda CRF 450R, Yamaha YZ 450F, Kaw... | Pangamin213 | 10 | 11.8.2022 v 22:28 Pabol |
Oprava motoru Yamaha YZ450f Yamaha YZ 450F | Atmos | 2 | 6.5.2022 v 09:24 Atmos |
Alpinestars Yamaha YZ 450F | habrman | 0 | 30.4.2022 v 06:46 habrman |
450 jaký převodový poměr Yamaha YZ 450F | hugo12 | 3 | 19.2.2022 v 19:23 assassin |
Motokros hobby Yamaha YZ 125, Yamaha YZ 250, KTM 250 SX, Honda CRF ... | vojtano91 | 19 | 19.1.2022 v 19:13 assassin |