globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka
9.6.2015 v 16:03
Hojtec lidi,
spůloval jsem motor (asi 4x :D a ložiska na levé půli jsem narazil dost natvrdo. No jelikož jsem je zalepil lepidle tak jsem to nechal. Ložisko je utopené o cca 1-2 mm, tudíž mezi setrvákem a ložiskem je na jedné straně ta vůle.

Otázka do pranice: udrží ložiska kliku na místě za všech okolností, nebo mi bude putovat sem a tam (kárterů se nedotkne) ?? Boční tlaky tam snad nevznikají a klika je v ložiskách na fest..

Díky za názory. Mám vše nové a toto prostě jsem nevychytal ale půlit už to rozhodně nebudu, i kdyby se měl motor rozstřelit.

Pak také mám vymezenou pomocnou hřídel převodovky tak na 0,1mm a mělo by být 0,3. Ale to si snad sedne v těch mozazných pouzdrech ne, když se točí pěkně-.


Velké Ď :)

1 reakcí na tento příspěvek Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

9.6.2015 v 22:38 | Nahoru | #1
Dík za příspěvek

(reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

10.6.2015 v 11:51 | Nahoru | #2
laďa-prášil>
Takže žádné přemlouvání, abych půlil a mlátil do ložisek?
Snad můžu být v klidu, nejsem, ale měl bych být, nebo neměl?

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

12.6.2015 v 16:55 | Nahoru | #3
Já to moc nechápu. Píšeš, že jsou ložiska trochu utopená v karteru - setrvačník kliky o karter neškrtá? Většinou jsou ta ložiska trochu "ven", takže mezi karterem a setrváky je vždy nějaká minimální vůle. Krom toho na čepu kliky je asi 0,5mm osazení, které dosedne k vnitřnímu kroužku ložiska.

A ano. Klika by měla za všech okolností držet v ložiskách tak, jak je teď. Jestli je to nějaké našponované a točí se klika ztuha, tak počítej s tím, že si to po první jízdě sedne a klika se někam v ložisku nebo i s ním posune.
V momentě kdy klika jezdí v ložiskách sem tam, je zrálá na GO.

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

14.6.2015 v 20:46 | Nahoru | #4
klika nemá kam by putovala, ložisko ji drží docela silou, myslím si, a jsou tak hlavně síly v ose nikoli do stran. Vše poznáš po prvních 500 - 1000km. v 60 letech se s montáží taky moc nemazali, a motorky jezdily co to dalo.

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

15.6.2015 v 12:12 | Nahoru | #5
Musí to byt smontované tak, aby setrváky v žádném případě nechytly o karter!!!!!!
Vše se musí před montáží naprosto přesně proměřit a klika musí sedět vůči ose válce naprosto symetricky.
Vždyť i šířka slisované kliky se dá udělat tak,aby měla mezi ložiskama vůli pár desetin (tepelné dilatace) a nevandrovala tam jak kolek v gumáku a následně nemohl jít píst ve válci šejdrem...
Další kapitola je třeba vymezení axiální vůle ojnice mezi setrvákama...a kontrola klece ojničního ložiska...atd.
Když se klika po namontování točí ztuha, je našponovaná mezi ložiskama vlivem špatné montáže a tím pádem nemůže mít ani čepy "ve stovce"...
Toto sů přece základní věci, marja panno...platné pro jakýkoliv motor napříč výrobním spektrem...

1 reakcí na tento příspěvek Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

16.6.2015 v 15:59 | Nahoru | #6
Každopádně děkuji všem moc Základní věc je pochopení dotazu a odpovídání nejlépe na dotaz A kolik lidí vymezuje axiálně kliku, zdá se mi že moc ne. :pff

Kynklačka > PRÁVĚ > ložisko není ven > není to našponované, naopak, je tam namlácené jako od prasete > odsazení čepu nalevo nedosedá na kroužek ložiska o cca 2-3 mm > . . Neškrtá - přesto jsem Posunul tu kliku stahovákem od ložiska o ty milimetry, aby byla alespoň při pravém ložisku, které jsem nedom/dal, a byla na středu skříně... Šlo mi právě o to, zda za všech okolností s tou nevymezenou levou stranou <<< - Když bych zprava třískl kladivem, klika se mě posune o ty 2-3 mm

mira592 > tady jsme se nejspíš pochopili jako u ládi prášila

Zdenalbenal > první dva body splněny - točila se až právě na počtvrté, když jsem to ložisko s labiryntem a dalším ložiskem namlátil hluboko do kártru a pak tu vůli nevymezil. Dřív se furt nechtěla ale vůbec točit.. Vše mám po repasu a toto mě vadí, ta nedokonalá instalace :((

Při rozpůlení tehdy zůstala ložiska na čepech. Čepy mám dobrý. Nechám to tak. Kašlu na to. Stejně bude něco s převodovkou a budu půlit :D Taky, když něco roztočím, tak to setrvačnost drží v ose. Nic nebude cestovat nikam a basta

PS. Jsem tu nový, tak sorry za blbé dotazy a díky za názory, pomohli jste mi

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

16.6.2015 v 16:26 | Nahoru | #7
Roks>
Já jsem dal na pravou stranu válečkové ložisko kvůli případnému půlení, jak to někdo občas dělá, ale levá ložiska mi kliku neudrží a putuje si jak se jí zlíbí. Předpokládám, že si polohu kliky ustaví primár tak, aby byl řetěz přímo. Lehké vychýlení mimo osu válce nemůže vadit, mezi pístem a ojnicí je dostatečná boční vůle. Každopádně mám bez problému najeto cca 3000km.

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

17.6.2015 v 09:32 | Nahoru | #8
Ahoj, já obvykle doporučuju vždy nakouknout do knížky od Dočkala, Seřizování a opravy motocyklů Jawa, kde je spousta obrázků
a i půlky motorů. Pak se člověk vyhne zbytečným dotazům a dohadům.

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

17.6.2015 v 17:45 | Nahoru | #9
Já to půlím. Nesnesu nějaký nedo/rd na klice zvlášť Nesnesu. Změřím, jak moc je to utopené a prdnu tam podložku - zase budu zhánět kdoví kde. Kliku si nechám na počtvrté překontrólovat - budu ještě za většího debila, než jsem byl

Jo Dočkala mám vytištěného pod tou mou kůlnou, ten kdyby mě viděl, zláme mě pracky Od doby, kdy jsem od něj četl, že kártry drží 5 šroubů a drželo je 6 (i co drží poloautomat ten dlouhý) a já to páčil jako kretén, jsem se do ní už nepodíval

Jo a u převodovky se prý vymezuje na levé straně, to mi škrkaly zuby, možná myslel nasadit hřídele a na ně pak dát podložku, ale to je podle mě na pravo ne nalevo, Alespoň si to ještě překontróluji, i ty kolečka jsem nezkoumal chuj, můž obýt okůsané

Nafotím si ty doprasené bloky aspoň

Ahoj a ps: MILUJI PAPÍROVÉ TĚSNĚNÍ :D :D :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

19.6.2015 v 11:27 | Nahoru | #10
fidlimydli, Roks - "lehké vychýlení mimo osu válce" - pokud myslíte desetinu, dvě tak jo.
Ale milimetr už ne.
Proč - na pístu vznikne klopný moment a vlivem setrvačných sil dochází k jeho přítlaku střídavě na stěnu válce.
Důsledkem kromě nepříznivého namáhání je i zvýšení pasivního odporu...
Že se věci majů dělat pořádně - kamoš měl na brzdě dvoulitr motor a ten měl okolo 5.000ot/min propad asi 14 kW...a to enom proto, že tam "někdo" vyměnil setrvák a klika s ním nebyla vyvážená .
Ale normálně to vrčelo, že, dyť to na to nemože mět vliv... .
Křivák se mě v kapci otvírá!
Roks - papírové těsnění - je mimo jiné i jeden dost zajímavý důvod, proč ho používat.
Příklad - mezi dvěma kovovými součástkami je součinitel tření třeba 0,1.
Když mezi ně dáš papír, je to číslo 0,3 až 0,5.
Takže spoj je ve smyku třikrát až pětkrát pevnější.
To třeba znamená, že je dobré pod poloosu (některého) auťáku ten papír dát, páč ten spoj přenese několikanásobně větší krouticí moment, než kdyby tam nebyl. A nebo tam byl silikon.
U teho se výrobci předhánějí s tím, jak vysoký modul pružnosti tmel má...a to je přece výhoda .
Blok motoru s papírem je tedy po smontování daleko tužší, než se silikonem.

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

19.6.2015 v 21:13 | Nahoru | #11
Njn, ale ty kartery jsou po těch mnoha desítkách let většinou tak dojebaný, že papír = průtokáč.....

1 reakcí na tento příspěvek Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

23.6.2015 v 12:23 | Nahoru | #12
No to zajisté ano.
Nicméně se dá použít papír plus sichry silikonem (pokud se bloky nedají opravit...).
Třebas na Hondě - a nejen na ní - zcela standardní záležitost.
Můj "dvorní" mechanik tmel na papírové těsnění v kritických místech používá (a že třebas na CRFku nejaké sů).
Těsnění mu pečlivě ručně vystřihuje jeho drahá polovička .

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

23.6.2015 v 12:49 | Nahoru | #13
Zdenalbenal> můžeš mi prosím tě vysvětlit, jaký přenášejí dosedací plochy karteru kroutící moment?

(reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

23.6.2015 v 13:24 | Nahoru | #14
Kynklačka> Nemůžu.
Neb sem to nenapsal .

1 reakcí na tento příspěvek Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

7.7.2015 v 16:49 | Nahoru | #15
Díky.

dík, jsem to namaloval
a nechám to tak! Už jsem se rozhodl. Klika v ložiskách drží pevně a akorád bych všechno ještě víd domrvil.
Jinak plochy karterů jsem vzal celou plochou jemným šmirglem, takže to snad nepoteče

Díky, mějte se a nepadejte :D







Naposledy editováno 07.07.2015 16:56:31

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

7.7.2015 v 17:12 | Nahoru | #16

Zdenalbenal píše: .............. Když mezi ně dáš papír, je to číslo 0,3 až 0,5.
Takže spoj je ve smyku třikrát až pětkrát pevnější.
Blok motoru s papírem je tedy po smontování daleko tužší, než se silikonem.

...............Nicméně se dá použít papír plus sichry silikonem (pokud se bloky nedají opravit...).
.



Druhým svým tvrzením popíráš první. Pokud se budeme už bavit na teoretické rovině kterou jsi nahodil, tak použitím silikonu na papír jako pojistku snížíš jeho odolnost na smyk na úroveň silikonu.
Zrovna u CRF není motor v kolébce nosným konstrukčním prvkem rámu, tak i kdyby to mělo takový zásadní vliv, je to k ničemu. Navíc co jsem viděl motory mívají mezi kartry přesná vodící pera zabraňující vzájemnému smyku.

(reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

7.7.2015 v 17:35 | Nahoru | #17
Roks>

ta klika je po go?prelisovana ojka? vyvazena?,, jestli jo, tak zalepeny lozisko je pekne namicku/radsi bych nechal navolno-motor se zahreje-zdrcne kartery, usadi lozisko sam/

.. no kazdopadne, jestli se klika toci v karterech volne, tak bych na to jebal a doskladal to...

.dnes sem predaval cz125c po "malej"go,,, tzn. loziska,gufera,vrchni bronz futro,cep, krouzky, spojkovy lamely /sem mu rikal vybrus a ojku-ale nedal si rict/ a motorka ma loziska v karteru volny tak, ze pri pohybu nastranu vypadly na zem, to samy z kliky sjely.... nicmene bezi jak vino, typek spokojenej... tzn jawa nebo cz pojede furt...

na tu axialni vuli bych jebal, lita to do stran minimalne, kdyz se to toci.. gufera to podrzej a primar vystredi..

(reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

8.7.2015 v 10:25 | Nahoru | #18
fidlimydli> No, ty sichry sů zkušenost moje a teho mechanika, co skládá motocykly jezdcům poněkud vyšší úrovně, než je Okresní přebor .
Na těch Hondách a jiných verkoch se to dělá proto, aby se stoprocentně zajistila těsnost.
Nedává se to na všecko těsnění, enom na kritická místa.

1 reakcí na tento příspěvek Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

10.7.2015 v 15:28 | Nahoru | #19
georgiss> omg lol wtf :D

mě to všude drží na tvrdo, ložiska zalepený, klika komplet po GO (poprvé mi to vycentroval na 0,02mm házivost, prý se mu to povedlo poprvé v životě, po kladivu a další opravě už jen na 0,03 :_( což je max

Doskládám to a až to přidřu :D tak se kouknu, jestli je na místě. Nechal jsem si první výbrus na A to bude sranda ?D

mějte se a Ď

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

11.7.2015 v 13:52 | Nahoru | #20
Eště mě napadlo k té tuhosti skříně - nejedná se o to, jestli je kartr nosnou částí rámu.
Jedná se o prachobyčejnou tuhost skříně jako celku.
Teda aby se skříň chovala jako monoblok a né jako dvě půlky.
Zkrz mechanické a tepelné namáhání (síly ze záběru kol, deformace skříně vedoucí až k netěsnosti atd.).
Své by k temu mohl říct Čuňas (Jawa 250 se šíbrem na 6D na Elbě) a majitelé starších krosových Zetek...
Ty vodicí štefty bývajů na blokách proto, aby se jakž takž zajistila souosost při montáži.

(reakce na) Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

13.7.2015 v 16:19 | Nahoru | #21
Roks>
jak kdo chce,, ale kdyz sem si skladal panelku pro sebe, tak sem jel postaru..

kartery sem strcil do trouby, pekne vyhratej.., loziska byly v mrazaku... pak sem to daval dokupy-- cista prace, loziska upadly do karteru samy,,

pak stacilo nechat chvili na venkovni teplote a vse ok, loziska drzej v karteru jak hovado,, jako abych neco v jawskym motoru lepil, nee

..kliku sem mel po vymene ojky a vyvazeni, tak sem jednal jemne,,, do karteru zapadla suvne, pri spuleni tez ok,,, jak des do kliky kladivem, vyvazeni jde do rite..

kazdopadne zalepeny loziska se nikam neposunou/vsechno poserou/,,

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

13.7.2015 v 20:43 | Nahoru | #22
pokud se nepletu je ložisko jištěný takovým pojistným kroužkem jako je segerovka a nemá kam utéct. Lepení je nesmysl.

Klikovka jw250, vůle mezi ložisky axiálka

29.7.2015 v 11:21 | Nahoru | #23
Fajn.
Tu podložku tam dodám, mě to nedá.. Už to mám alespoň v ruce.
Ložiska jsem zalepil, protože ty kartery už mají fakt dost.. důlčíkem kolem, uštípané hrany prostě blee.. Jak jsem to ložisko přes tu závlačku mohl namlátit o 2 mm hlouběji, taky nepochopím, to musí taky vypadat ta hrana u té závlačky...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3880, 3881] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116420 Včera v 23:19 Beranidlo
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka rg250 10 14.3.2024 v 14:17 Mňojo
Jawa 353 Jawa 250/353 Kývačka pornopoet 3 9.3.2024 v 08:28 cmiral
Jawa 250 problém s kolesom Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka Lithwick 12 25.2.2024 v 12:11 udinar
Konec velkých techničáku [1, 2] Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 57 23.2.2024 v 22:37 CBRlitrRR


TOPlist