bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak funguje tento motůrek?
Ahoj,na netu jsem našel foto tohodle motoru,prej je to s karburátorem prototyp z roku 1983,nechápu co to má za ten satelit na válci,vypadá to jako by rotační šoupě,ale jinak řešený,kdyby někdo věděl více budu rád.

obr. 1

obr.2

Naposledy editováno 10.12.2011 16:09:40
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 16:39 | Nahoru | #1
Určitě to je rotační šoupátko akorát jinde,pohon od kliky převodem.

Ten karbec je taky zajímavej,hlavně ta plováková komora.

Naposledy editováno 10.12.2011 16:41:21

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 17:08 | Nahoru | #2
karlos650> Jn oboje je to velmi zajímavé,opět jsem se přesvědčil že Češi uměli motorky nejlépe na světě,bohužel "uměli"

Každopádně kdyby někdo vědel více o karbecu a motoru sem s tím

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 17:11 | Nahoru | #3
jj rotační šoupátko,hezký motůrek

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 17:22 | Nahoru | #4
Ano je to rozvod roatčním šoupátkem konstrukce Oldřich Kreuz, pokud se nepletu tak v takovéto podobě motor nasazen závodně nikdy nebyl.

2 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 17:38 | Nahoru | #5
Měli to jawy na SIX days třeba,90 jawa to měla v serii

Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 18:17 | Nahoru | #6
Konstrukce této ČZ porušuje patent Jawa! No toto!

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 18:59 | Nahoru | #7
kokoška> Jistě,ale ta to má ze strany na motoru přímo na klice

Nevíte někdo něco o tom karbecu?

Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 19:08 | Nahoru | #8
Něco jsem si našel na googlu,prej to je karburátor bez plováku.Podobný motor byl vyroben ještě v roce 1980 a to taky 125,ale dvouvál,bohužel FIM zakázala v MX 2-válce proto byl vyvinut tento jednoválec. 2vál

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 19:46 | Nahoru | #9
kokoška> ano ale to byla koncepce Zdenka Ticheho, rotacni soupe na klice, v soutezich jezdili i stroje s posuvnym soupetem.

Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 21:24 | Nahoru | #10
jak je tam řešený ten převod od kliky?

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 22:02 | Nahoru | #11
Zřejmě ozubená kola,převod 1:1 a úhel 90stupňů.

Jak funguje tento motůrek?

10.12.2011 v 23:26 | Nahoru | #12
K lepšímu doladění pomáhá i nový bezplovákový karburátor, který je patentově chráněný. Byl vyvinutý přímo v Divišově, kde se i vyrábí. Karburátor s tenkým plochým šoupátkem s předepsaným průměrem difuzoru 34 mm maximálně snižuje stavební šířku, a tím i délku sání.

To ale nepatri k tomu motoru



Paráda

Naposledy editováno 10.12.2011 23:54:35

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

11.12.2011 v 09:04 | Nahoru | #13

czechino píše: karlos650> Jn oboje je to velmi zajímavé,opět jsem se přesvědčil že Češi uměli motorky nejlépe na světě,bohužel "uměli"

Každopádně kdyby někdo vědel více o karbecu a motoru sem s tím



To,že dle Tebe uměli Češi motorky nejlépe na světě je úsměvné. Jen od roku 1885 až do roku 1990 bylo po celém světě 3463 výrobců motorek. A nikdo z nich dle Tebe to neuměl lépe.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

11.12.2011 v 12:56 | Nahoru | #14
PEPAFJR> NE

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

11.12.2011 v 13:29 | Nahoru | #15
czechino> No taky názor ale jenom malého zaprděného čecháčka.

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

11.12.2011 v 19:05 | Nahoru | #16

karlos650 píše: Zřejmě ozubená kola,převod 1:1 a úhel 90stupňů.

Tak nečekaně že jo akorát teoreticky by tam mohl být i nějakěj řetízek. Spíš mě zajímalo jako to tam maj dole vyřešené, protože tím se zvětší prostor pod pístem, což není žádoucí.Ale spíš to maj až za gueferem (což se dle foto nezdá)

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

11.12.2011 v 20:18 | Nahoru | #17
To PEPAFJR
Mašita, dosud nepřekonaný a na čem jezdil????

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

11.12.2011 v 23:05 | Nahoru | #18
126_NM> A nejenom Enduro, Čezeta má nespočet vítěztví v mistrovství světa, ani zvučné značky japonské výrobi na to ještě nedosáhly.Netvrdím že jsme uměli nejlepší motorky na světě,ale na to jak jsme byli malí,tak jsme měli neuvěřitelně silnou technickou úroveň a to nejen v motorkách,ale v ticíce dalších věcech

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 00:20 | Nahoru | #19
japonské výrobi

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 12:56 | Nahoru | #20

czechino píše: 126_NM> A nejenom Enduro, Čezeta má nespočet vítěztví v mistrovství světa, ani zvučné značky japonské výrobi na to ještě nedosáhly.Netvrdím že jsme uměli nejlepší motorky na světě,ale na to jak jsme byli malí,tak jsme měli neuvěřitelně silnou technickou úroveň a to nejen v motorkách,ale v ticíce dalších věcech



Nějak si odporuješ ještě před chvílí jsi dvakrát tvrdil,že Češi uměli motorky nejlépe na světě a teďka již z toho slevuješ.
A těch tisíce dalších věcí je zase to hodnocení malého zaprděného čecháčka

1 - vaříme nejlepší pivo na světě
2 - máme nejhezčí holky
3 - Tatra nejlepší náklaďák
4 - nejlepší hokej
5 - nejlepší fotbal
6 - nejlepší kutilové a řemeslníci
7 - nejhezčí příroda a země
8 - nejlepší lidi
atd.

a do toho zapadají i ty nejlepší motorky

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 13:01 | Nahoru | #21
O těchto zajímavých konstrukcích jsem četl v jedné knížce,jmenovala se myslím "Šestidenní" nebo tak nějak.Fakt zajímavé čtení...
PEPAFJR:Tyhle mašiny se dělali právě pro šestidenní.A podle té publikace je Jawa prozatím nejúspěšnější značkou-tudíž v této kategorii nejlepší na světě.
Máš nějaký mindrák?

Naposledy editováno 12.12.2011 13:02:56

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 14:20 | Nahoru | #22

Anti píše: O těchto zajímavých konstrukcích jsem četl v jedné knížce,jmenovala se myslím "Šestidenní" nebo tak nějak.Fakt zajímavé čtení...
PEPAFJR:Tyhle mašiny se dělali právě pro šestidenní.A podle té publikace je Jawa prozatím nejúspěšnější značkou-tudíž v této kategorii nejlepší na světě.
Máš nějaký mindrák?



Ale mě nezajímá pár motorek co udělá nějaká firma pro speciální závod. Mě zajímají motorky pro normální provoz a v tom byla Jawa k ničemu. A jináč na Jawě jsem najezdil asi tak 120 000 km. A v muzeu jich mám tak 30 ks. To ovšem nemění můj názor,že Jawa byla až motorka druhé třídy.

A v tej době vítězství Jawy v šestidenní to byl jeden velkej podvod. Deset předjezdců a vítěz do cíle dojel na čtvrtej vyměněnej motorce a nějaký blomby dokázal ošidit každej.

Naposledy editováno 12.12.2011 14:24:46

Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 15:46 | Nahoru | #23
jawa nejlepší motorka na světě

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 16:38 | Nahoru | #24
PEPAFJR> Každý máme jiné parametry podle kterých soudíme.A to co jsi napsal o závodech,tomu moc nevěřím.Nicméně,nepotřebuji vytrubovat svůj názor a poukazovat na nějakou "zaprděnost".
Pokud složenina tvé přezdívky znamená motocykl který sedláš,tak ten zas já nepovažuju za motorku pro normální provoz...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 16:38 | Nahoru | #25
dedek_new> Každý se občas sekne,ne?
PEPAFJR: Ano bylo to velmi unáhlené tvrzení od člověka, který má velmi rád svojí zemi.
Ale pořád si budu stát za tím že když jsme v letech 00-70 minulého století dělali motorky,tak se jim cizí možná vyrovnali,ale nebyli lepší.
Co se týče Endura tak jsme měli nejen nejlepší stroje na světě ,ale i jezdce!
O podvodu silně pochybuji a jestli se někdy staly tak max. v Považské bystrici kde jsme jeli doma a dalo by se to nějak zakamuflovat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 17:42 | Nahoru | #26
czechino> Všecky, teda téměř všecky podfuky a fígle v enduru vymysleli češi . To by ses divil, jak pracuje "lesní servis" .
Třeba jedna motorka a dva piloti - ten druhý jede jen krosovou vložku a ten druhý zbytek...atd.
Technika?
Měls vidět japonce, jak čuměli na jawskou soutěžáckou převodovku...
Měls vidět mě, jak sem čuměl na rozdělanou hlavu japonské motorky (třeba jen poměr průměrů talíře a dříku ventilu...například...
V té době nikdo na ničem jiném nemohl jezdit, než na ČZ a nebo na Jawě, protože nic jiného nebylo...teda pár exotů jo, ale to nic neznamenalo. I když musím uznat, že Jawa není špatná, ale tvrdit, že je nejlepší...no...
V těžkých podmínkách, v jakých se tehdy soutěže jezdily, jednoduchá, robustní, opravitelná a odolná Jawa byla výhodou...ale pak se začaly měnit pravidla, nerozhodovalo se na trati, ale na vložkách...
Jezdci?
Jezdce jsme měli dobré zejména proto, že byl dobrý systém jejich výchovy. Mašita, Mrázek a spol. jsou navíc talenti od Pánaboha. Systém, talent, spousta dřiny a trocha štěstí - to jsou potřebné ingredience k úspěchu.
Stroje na trati?
No, - byls na některém podniku Mistrovství Evropy a nebo Světa? (tak 1974-1981)? Viděls, jak v těžkém terénu jedou třeba Emzety, Simsony, Maica a nebo Zundappy a jak "brečí" Jawy??!!
Trocha objektivity neuškodí.

Jak funguje tento motůrek?

Skvělá odpověď, děkuji! 12.12.2011 v 17:52 | Nahoru | #27
Patent Jawy na šoupátko s osou mimo osu klikovky - jeho pohon je řešený ozubeným řemenem přes kladky. Tady by to mělo být jinak, aby se jawský patent "obešel"...
Řešení rozvodu řemínkama měl lodní motor Koenig (licence Jawy), byla to velmi úspěšná konstrukce!
Údajně to použili aj na motorce, ale bylo to tak příšerně komplikované...že se na to vyignorovali.
Šoupátko i plochý šíbr fungují, ale nesymetričnost rozvodu je furt stejná v celém spektru otáček...
Lepších výsledků se dá dosáhnout klapkama (Yamaha, že )a řízeným výfukem. Je to jednodušší a snáz laditelné...

Naposledy editováno 12.12.2011 17:53:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 18:04 | Nahoru | #28
Zdenalbenal> Co vim tak Italové na tom taky nebyli zrovna dobře v legálnosti
Jinak těžkopádnost Jaw si myslím byla nejvíce znát ke konci její účasti na ISDT,tedy v letech osmdesátých, značky Simson a Zundapp byli poměrně malé obsahy,u kterých byli hlavními konkurenty Tatrany. Vše co vím je z dobového čtiva,nebo internetu. V té době jsem nežil,bohužel. Jinak by mě velmi zajímalo co si Japonci mysleli o našich strojích???

Naposledy editováno 12.12.2011 18:05:47

1 reakcí na tento příspěvek Jak funguje tento motůrek?

12.12.2011 v 22:37 | Nahoru | #29
Konkrétně u té převodovky - jawská má volná kola na jehlách a je komplet uložená v (pravém) deklu. Takže ji můžeš vyndat ven a vyzkoušet, jak řadí. Pětka a šestka skříň je záměnná.
Vůbec konstrukce bloku je geniální, měli třeba dvouválec stopětadvacítku, šoupě a kliky byly spojené tak, že kola na klice zabírala do jednoho primáru...fungovalo to.
Zundappy přímo konkurovali ve třídě 175, ta se jezdila ve Váze.
Při vší úctě, Tatrany ani pro ně, ani pro Simsony konkurencí nebyly. Kdybys to viděl v reálu, pochopil bys.
Samozřejmě, že velkou roli hraje i jezdec (Bohouš Poslední tuším na 6D v roce 85 byl ve třídě 500 nejrychlejším jezdcem na Tramvaji, když ostatní měli o generaci lepší stroje, stejně jak Povarov ve Švédsku (?) na sériové dvěpade stačil na světovou špičku, než mu natankovali naftu, Franta Hrobský zle trápil motokrosaře na stadiónkrosech s dvěpade a ještě bych vzpomenul Péťu Šichtu, jak ve fáračkách zostuzoval namistrované piloty s funglovkama z Japonska, jak na soutěži v Rakousku byli jezdci KTM vyvalení, když jim Jawy na silnici zle ujely, jak jawský půllitr ujede krosové motorce na trojku), ale...
Podfuky - stávalo se, že to, co náš jezdec (i obyčejný "klubák") dokázal na motorce opravit, byl pro zbytek světa konec závodu. I proto museli někdy podvádět...
Teď mají všichni "stejné" motorky, ale zajeď se podívat na vrcholnou soutěž a uvidíš, jak jedou naši a jak světová špička. Propast ukrutná...Ta propast je daleko větší, než v době, kdy Jawa v soutěžích končila...čím to asi je?

Naposledy editováno 12.12.2011 22:39:08

(reakce na) Jak funguje tento motůrek?

13.12.2011 v 16:18 | Nahoru | #30

Anti píše: PEPAFJR> Každý máme jiné parametry podle kterých soudíme.A to co jsi napsal o závodech,tomu moc nevěřím.Nicméně,nepotřebuji vytrubovat svůj názor a poukazovat na nějakou "zaprděnost".
Pokud složenina tvé přezdívky znamená motocykl který sedláš,tak ten zas já nepovažuju za motorku pro normální provoz...



Máš pravdu,že každý máme jiné parametry podle kterých se soudí motorka, ale vždy by to mělo být podle nějakých zkušeností a jak již jsem psal na Jawách mám najeto tak 120000 km. Takže si myslím,že je můžu posuzovat a říct,že byly dobré v určité době patřily i ke špičce ale nikdy bych nenapsal,že to byly nejlepší motocykly na světě.
A na FJR mám najeto tak 180000 km. A co Ty máš najeto na Jawě a FJR ,že dokážeš posoudit k čemu která motorka je. Jináč celkově mám na moto najeto přes 600 000 km.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Baterie ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 25 5.9.2023 v 08:47 Medved
Jawa ČZ Liberec a okolí ČZ 175/477, ČZ 125/476, ČZ 175/487, ČZ 125/516, ČZ 1... _Macca_ 12 8.1.2022 v 17:43 Gahan37
Prezývky [1, 2] Jawa 350 Tramp, ČZ 175/477, ČZ 250/471, Jawa 250/559... MarekPalovic 56 28.12.2021 v 11:53 zelinar22
Přední a zadní brzdová pumpa ČZ 125... ČZ 125/519 jannoves 1 22.1.2020 v 07:57 MaTTyS
ČZ Strakonice 100 let ČZ 175/477, ČZ 175/487, ČZ 125/473, ČZ 175/450, ČZ 1... trigr 4 15.9.2019 v 10:27 Vlasťák1973


TOPlist