Téma: Prezývky
Zdarec ľudia, minule sme sa len tak bavili o starých československých motorkách a len ma tak napadlo, že majú strašne veľa prezýviek. Viete, ktoré majú aké a prečo sa im tak hovorí? Taká Jawa Kývačka je jasná, ale čo taký Libeňák? Robot??
Předchozí
1 2
Následující

Prezývky

23.5.2019 v 18:21 | Nahoru | #1
Jsem mladej a perspektivni, tak sup, lapni chytrej mobil a goooglit a googlit...

Prezývky

23.5.2019 v 18:27 | Nahoru | #2
soccer> Nejde mi ani o to, že by som to nevedel nájsť, ale veľa ľudí sa napríklad nezhodne na tom, prečo je Perák Perákom. Niekto tvrdí, že podľa zadného odpruženia, niekto zas, že podľa komiksového hrdinu. Rovnako sa na internete nedá nájsť všetko. Keď je to ľudová prezývka, tak to skôr napíšu sem, ako na nejakú Wikipédiu.

Prezývky

23.5.2019 v 19:06 | Nahoru | #3
pérák - podle odpruženého zadního kola
kejvačka - první kyvná vidlice
panelka - tvar krytu světla ?
bizon - tvar jawy

Naposledy editováno 23.05.2019 19:44:17

Prezývky

23.5.2019 v 19:47 | Nahoru | #4
pérák není podle odpružení kola

Prezývky

23.5.2019 v 20:23 | Nahoru | #5
Jawa/ČZ napříč výrobním spektrem:
Kur*a mr*ko co s tebou zase je?

1 reakcí na tento příspěvek Prezývky

24.5.2019 v 10:34 | Nahoru | #6
Přezdívky a Jawa, tak to je fenomén! Jen tak namátkou:
Rumpál - Jawa 500 OHV (velké vibrace dlouhozdvihového stojatého jednoválce)
Chobot - Jawa 175 Villiers ( podle speciálně tvarovaného výfukového potrubí)
Robot - Jawa 100 (lidová motorka na jízdu do práce)
Pérák - Jawa 250/11, 350/18 (podle zadního odpružení)
Kývačka - Jawa 250/353 350/354 (první kyvná vidlice)
Panelka - Jawa 250/559 350/360 (podle panelu řídítek)
Sportka - Jawa 350/361 (Snad asi jediná oficiální přezdívka, model sport na 19" kolech)
Libeňák - Jawa 554/350 (závodní stroj vyráběný v Praze Libni)
Švéd - Jawa 579/250 (vyráběna pro Švédskou armádu)
Konopnice - Jawa 350/634-8 (podle filmu Slunce seno Jahody)
Pitavalka - Jawa 350/634 -8 Zlaté provedení (podle seriálu Malý pitaval z velikého města)
Snad je to všechno, když tak mě ostatní opraví, nebo doplní

Prezývky

24.5.2019 v 10:38 | Nahoru | #7
Já dodnes nezjistil, proč se říká 477 "prašivka".

Ale rychle sem pochopil, proč se říka babetě slovenská pomsta

Naposledy editováno 24.05.2019 10:39:58

2 reakcí na tento příspěvek Prezývky

24.5.2019 v 12:11 | Nahoru | #8
udinar: Ja teda slysel, ze Perak je to proto, ze plany a spousta soucastek vzniklo pred valkou, ale pred nackama je schovali. Takze odbojova cinnost, jako tehdy tradovany "odbojar Perak "

A jeste by tam asi mela byt Jawa 175, ktere se rika Villiers, podle motoru, ktery se vyrabel v licenci Villiers.

Edit: Jo a jeste
Jawa 350/362 - Californian podle toho, ze se dodaval do USA
Jawa 681 - tramvaj (nevim proc, mozna cervena barva)

Dalsi Edit:
Vatikan - CZ 500 v bilozlate(udajne udelana pro papezovu gardu)
Kominicek - CZ 125 C - lidovka a podle zbarveni

Naposledy editováno 24.05.2019 14:34:51

1 reakcí na tento příspěvek Prezývky

24.5.2019 v 13:56 | Nahoru | #9
Mňa najviac dojala prezývka "Egypťan"
Nemyslím si, že by sa vyvážali vyslovene do Egypta.
Potom ešte nejakú ľudovú verziu zvykli skloňovať, a v neposlednom rade armádna verzia zvaná jednoducho - Vojak!

(reakce na) Prezývky

24.5.2019 v 19:10 | Nahoru | #10

Eastrider píše: Mňa najviac dojala prezývka "Egypťan"
Nemyslím si, že by sa vyvážali vyslovene do Egypta.
Potom ešte nejakú ľudovú verziu zvykli skloňovať, a v neposlednom rade armádna verzia zvaná jednoducho - Vojak!



CZ Egyptan 250 byla opravdu motorka především na vývoz do Egypta, vzal se starý "kulatý" motor 250, kterého bylo na skladech hafo a naskladali ho do rámu ve kterém běžně jezdily už "hranaté" typy 471 až 478... No a tenhle Egypťan je dneska slušnej veteran a v Egypte jich stále dost jezdí...

(reakce na) Prezývky

24.5.2019 v 19:17 | Nahoru | #11

DrDNA01 píše: udinar: Ja teda slysel, ze Perak je to proto, ze plany a spousta soucastek vzniklo pred valkou, ale pred nackama je schovali. Takze odbojova cinnost, jako tehdy tradovany "odbojar Perak "

A jeste by tam asi mela byt Jawa 175, ktere se rika Villiers, podle motoru, ktery se vyrabel v licenci Villiers.

Edit: Jo a jeste
Jawa 350/362 - Californian podle toho, ze se dodaval do USA
Jawa 681 - tramvaj (nevim proc, mozna cervena barva)

Dalsi Edit:
Vatikan - CZ 500 v bilozlate(udajne udelana pro papezovu gardu)
Kominicek - CZ 125 C - lidovka a podle zbarveni



Jawa Tramvaj a další soutezaky se myslím přezdívaly podle nekterych konstrukcnich inovací, např. Jawa Banán podle prohnuteho ramu, že který připomínal zakřivení banánů...

Prezývky

24.5.2019 v 21:13 | Nahoru | #12
Kaktus - dle tvaru válce
Prašivka - dle toho jak..byla nahovno :D
Horská - podle setrvačníků....

Prezývky

24.5.2019 v 23:30 | Nahoru | #13
soccer: Kde jsi to vzal, že vzali na skladech staré kulaté motory a dali ho do rámů 471? Staré kulaté motory neměli, dělali nové a do rámu 471 se nevejde. 485 motor má oproti 455 jiné skříně, převodovku, kliku, pravé víko a hlavu. Jediné, co udělali, tak vzali ze začátku výroby staré formy a upravili je.

(reakce na) Prezývky

25.5.2019 v 21:38 | Nahoru | #14
DrDNA01> Jawa 175 Villiers je oficiální název, přezdívka "Chobot", o tom péráku to slyším prvně od tebe, ale hádat se rozhodně nebudu a ty další stroje jsou Čezety a tady se hovoří o Jawách. Jo mimochodem pokud vím, tak "Prašivka" se říkalo Jawa-Čz 175/356, ČZ 175/477 se říkalo "agronomka", protože se hodně kupovala jako služební vozidlo do JZD

Prezývky

31.5.2019 v 11:00 | Nahoru | #15
No vida a já zase slýchám že se pérák říkalo podle té pružiny pod sedlem, která vlastně zajišťovala jediný rozumný odpružení prdele motocyklistovy od rázů celého stroje, protože tlumiče vzadu to ještě nemělo, ty měly až kejvačky.

Udinar - vidíš a já mám zase jawu-čz 356 po agronomovi, první majitel bylo JZD kdesi u Sušice a roku 1980 si ji ten agronom odkoupil od JZD když šel do penze. Já ji koupil od jeho vnuka samozřejmě i se starým platným techničákem.

2 reakcí na tento příspěvek Prezývky

31.5.2019 v 13:17 | Nahoru | #16
Ano, jako agronom jsem v roce 1986 nastoupil do statku a dostal jsem 477 jako služební. Stejnou jsem měl i po tátovi doma. Služební byla původně s oilmasterem bez blinkrů. Domácí byl vývozní model s blikačema bez oilmasteru. Též jsem si jí po revoluci odkoupil za 250 Kč. Byla čerstvě po generálce, která stála 3500,-Kčs. No nekup to.
Obě byli žluté.

Naposledy editováno 31.05.2019 13:18:55

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prezývky

31.5.2019 v 16:26 | Nahoru | #17
mito7> Jojo, taky jsem měl žlutou

1 reakcí na tento příspěvek Prezývky

2.6.2019 v 13:14 | Nahoru | #18
ČO BOLO, TO BOLO! Terazky je čas vymejšlet nový "prezývky".
Já navrhuju jednodušší pojmenování pro Jawu 350 OHC:

Základ - SRÁČ ( to proto, že motor je vymyšlenej v Japonsku, skoro celej motocykl je originál čínskej ale v papírech a na vobou víkách motoru je drze napsáno JAWA)
Special - ŠŤASTNEJ SRÁČ (to neni nic proti Františku Šťastnýmu!!)
Scrambler - BASTL SRÁČ (proč, to snad pochopí každej, kdo se na to podívá)

Ale jinak to jezdí pěkně....

(reakce na) Prezývky

2.6.2019 v 16:59 | Nahoru | #19
mito7> taky jsem si nedávno dovezl dávku dílů od bývalého šéfa kolchozních dílen, kterému je bylo při kapitalistické likvidaci zemědělství vše hodit do šmelcu. To bylo pokladů, origo kolena na kývačky a jiné, motor 353, futra a matice kluzáků, různé gumové díly jak nové, které jsou fakt z černé gumy a spousta dalšího. Nechtěl nic tak jsem mu poděkoval a dal aspoň litr ze slušnosti.

Prezývky

2.6.2019 v 22:40 | Nahoru | #20
Tramvaji se říkalo "Tramvaj" proto, že to jelo jak po kolejích. Proti Saďochovi se na tom hůř zatáčelo. A ten se menoval - teda se mu říkalo "Sadílek" podle jedného mistra v Jawě.
No a před Saďochem byla "Trubka" - a to je snad jasné. Před tým byl onen "Banán" - to všecko byly motorky s blokem s deklama (možná výměna převodovky a kliky bez demontáže bloku z rámu).
Před temato motorkama byl ten "Libeňák" - ten vycházel ze sériových motorek (kývaček).
Třinda á la Libeňák se říkalo "Kombajn" - aj tak se s ňů jezdilo... .

Naposledy editováno 02.06.2019 22:42:10

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prezývky

3.6.2019 v 07:05 | Nahoru | #21
udinar> Motorka je to ona, ale barva byla sytá žlutá.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prezývky

3.6.2019 v 08:30 | Nahoru | #22
mito7> Tohle je originál, ale časem vybledla! Stála totiž celou dobu venku

(reakce na) Prezývky

3.6.2019 v 10:53 | Nahoru | #23
udinar> To snad ani není možný. Ta barva byla úplně signální. To bych nevěřil, že může takhle vyblednout.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Prezývky

4.6.2019 v 20:42 | Nahoru | #24

pen píše: ČO BOLO, TO BOLO! Terazky je čas vymejšlet nový "prezývky".
Já navrhuju jednodušší pojmenování pro Jawu 350 OHC:

Základ - SRÁČ ( to proto, že motor je vymyšlenej v Japonsku, skoro celej motocykl je originál čínskej ale v papírech a na vobou víkách motoru je drze napsáno JAWA)
Special - ŠŤASTNEJ SRÁČ (to neni nic proti Františku Šťastnýmu!!)
Scrambler - BASTL SRÁČ (proč, to snad pochopí každej, kdo se na to podívá)

Ale jinak to jezdí pěkně....



Tobě ta jawa nedá spát

(reakce na) Prezývky

5.6.2019 v 11:30 | Nahoru | #25
BladeRider>

No, nedá - stroj to není zase tak úplně špatnej (možná se zavřením vobou vočí bych řek, že "dost dobrej"), ale v Jawě sou neskutečný hovada. To mě na tom nejvíc sere!

2 reakcí na tento příspěvek Prezývky

5.6.2019 v 12:05 | Nahoru | #26
pen - jezdíš na motorce a ne na lidech v kdysi dobrý fabrice ne? Tak ti můžou ( měli by bejt ) v pohodě ukradení No a ten motor co v těch motorkách je, je myslím nejmíň dvacetkrát lepší a spolehlivější než kdyby ho vyrobili přímo v Jawě. Páč ta nikdy neměla dlouhodobě vlastní motorárnu ani zkušenosti s vymýšlením a tvorbou motorů. Motory pro ně dělala čezeta.

(reakce na) Prezývky

5.6.2019 v 12:39 | Nahoru | #27
[quote=Bimbam]pen - jezdíš na motorce a ne na lidech v kdysi dobrý fabrice ne? Tak ti můžou ( měli by bejt ) v pohodě ukradení No a ten motor co v těch motorkách je, je myslím nejmíň dvacetkrát lepší a spolehlivější než kdyby ho vyrobili přímo v Jawě. Páč ta nikdy neměla dlouhodobě vlastní motorárnu ani zkušenosti s vymýšlením a tvorbou motorů. Motory pro ně dělala čezeta.[/quote

Já bych řekl, že motory pro Jawu začala dělat ČZ až někdy po roce 1963. A pro závodní motorky si je dělala sama i potom.

Prezývky

5.6.2019 v 12:55 | Nahoru | #28
"Až po roce 63" je ale převážná část toho, co se z jawy na silnících objevuje. Takže jaw s jawím motorem bude jen zlomek.

Naposledy editováno 05.06.2019 12:56:19

(reakce na) Prezývky

6.6.2019 v 15:03 | Nahoru | #29
Bimbam>

Naprosto souhlasim, jenže si nechci záruční opravy platit ze svýho. Bylo jich sice za 2 roky jenom 6 (z toho 2 neuznaný), ale přesto....
Dvouletá garance mi tenhle měsíc končí, tak už se těším že o "odbornících" z Jawy už v životě neuslyším.
Uznávám, že stroj (zvlášť motor - hondí originál se přece jen nezapře) to není špatnej.

P. S.: Přesto bych koupi Sráče nemoh' s klidnym svědomím nikomu doporučit. A hlavně: nikomu svůj názor nevnucuju!

Prezývky

7.6.2019 v 10:45 | Nahoru | #30
FJR Pepa - jo, do závodních a speciálů si je navrhovali ve vývojovým oddělení co bylo ve Strašnicích a zřejmě je tam i dodělávali a zkoušeli - ale nevím jestli ty motory vyráběli přímo tam anebo ve staré Waltrovce. Až se potkám s kamošem co ježďal šestidenní na jawím stroji tak se nesmím zapomenout zeptat. Kamoša co dělal v Jawě ve Strašnicích na soustruhu a oknem dílny čučel na trať už se nezeptám, už pár let sedí někde tam nahoře a hraje Krinolínu a další svý písničky.

pen - a co jsi měl na tom novostroji za závady?
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 2628, 2629] Jawa 100/587 Robby Kafi 78868 Dnes v 20:01 pech.
Zkušenosti s Jawa 125 Sport Jawa 125 Sport Asim123 1 Dnes v 18:03 callowsick
Jawa 350 632 po GO nestartje [1, 2] Jawa 350/634 WANDERER_REVUCA 37 Včera v 21:04 DVI
Zlegalizování pionýra podle dokladů Jawa 50/20 Pionýr, Jawa 50/05, Jawa 50/23 Mustang, J... FichtlařMastič 1 17.8.2019 v 22:33 cmiral
Servisovatelnost starých japonců [1, 2] Honda CB 400, Honda CB 400F Super Sport, Jawa 350 OH... Johny_Servis 31 16.8.2019 v 18:00 krokoš

TOPlist