globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: meziplyn
26.11.2014 v 09:36
Ahoj všem,
v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky

A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.

Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 19:06 | Nahoru | #61
t_freedom> ja uz asi chapu kde je problem…oni (crackove a jim podobni) se bavej o normalni jizde a vy o svizne. Proto jim prijde nepochopitelny pouzivat meziplyn a zaroven nemozny skopavat ve stopadesati na dvojku, kdyz ti tam staci sestka prece.. a vubec, co tam co mate mit 150 vy dobytci?

rozumnej, radsi si pockam, az to skoro zacne cukat a pak podrazuju o kvalt niz, nez abych musel resit nakou prekerku ve vyssich otackach . A vubec nejlepci je skopat vsechno dolu treba v 90 z kopce az na neutral, aneb setrime palivo s crackom

Naposledy editováno 26.11.2014 19:13:21

meziplyn

26.11.2014 v 19:07 | Nahoru | #62
no nevim,kdyz jedu pilu neni na meziplyn cas,zase je fakt,ze uz mi to parkrat pekne klouzlo

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 19:15 | Nahoru | #63

ppll píše: Tak pokud těch 16 let jezdíš s auty bez synchronizace nedejbože s převod.s přímo řazením ozub.koly tak jseš rovnou prase .Jde přece o to že jsou i situace kdy ten mezi-plyn můžeš využít i na převodovce se synchronizací ne?To že mají dnes auta asistenty na rozjezd,parkování a kde co, přece neznamená že se naučit tyto činnosti je blbost ne?



Nee osobak bez synchronu jsem nezazil - situace kdy se hodi meziplyn i u synchronizovane prevodovky existuji - ale to je mimo me schopnosti, ja sem pri sportovni jizde, na ostrejch brzdach rad ze dokazu pri podrazovani jen "prasknout" plynem - dvakrat spojku opravdu nestiham... A taky sem za tu dobu nepotkal moc lidi co jsou schopny jet v provozu takovou pilu v aute ze by podrazovani s meziplynem melo smysl...

Naposledy editováno 26.11.2014 19:15:52

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 19:18 | Nahoru | #64

dejf. píše: t_freedom> ja uz asi chapu kde je problem…oni (crackove a jim podobni) se bavej o normalni jizde a vy o svizne. Proto jim prijde nepochopitelny pouzivat meziplyn a zaroven nemozny skopavat ve stopadesati na dvojku, kdyz ti tam staci sestka prece.. a vubec, co tam co mate mit 150 vy dobytci?

rozumnej, radsi si pockam, az to skoro zacne cukat a pak podrazuju o kvalt niz, nez abych musel resit nakou prekerku ve vyssich otackach . A vubec nejlepci je skopat vsechno dolu treba v 90 z kopce az na neutral, aneb setrime palivo s crackom


Jo je to tak, i creck to kdysi psal, ze nechape proc by potreboval ze sestky dat najednou 2... Ze si proste pribrzdujes a postupne podrazujes jak ti klesaji otacky :)

meziplyn

26.11.2014 v 19:23 | Nahoru | #65
Mr.mic: souhlasim s freedomem - za prve tu studovalo strojarnu vic lidi...
Za druhe - presne jak naznacujes - extremni zavodnik na specialnim stroji - to se da jet i se sportovnejsim autem v beznem provozu (da, neznamena to ze smi) znam dost lidi co maj naky rychlejsi auto a chodi se o vikendech svezt stejne jako na moto, podobny trasy a kdyz jdes treba na dube na konci rovinky prudce na brzdy v zavesu za frajerem na r1 tak se opravdu hodi mit tam vcas nizkej kvalt a bez toho abys mel zadek aute vedle sebe :)

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 19:25 | Nahoru | #66
Tak tomu říkejte předplyn (o meziplyn se opravdu nejedná) a vyhnete se nedorozuměním.

meziplyn

26.11.2014 v 19:34 | Nahoru | #67
třeba v návodě u bmw tenhle meziplyn, předplyn doporučují.

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 19:35 | Nahoru | #68

Číkus píše: Tak tomu říkejte předplyn (o meziplyn se opravdu nejedná) a vyhnete se nedorozuměním.



ty fole ...Číkus ...a věcnej

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 19:39 | Nahoru | #69

t_freedom píše: dewwil>

to je na tebe voe... vsadím se, že to bude ještě větší odborník než Creck...

myslím že s F650kou mu to nevysvětlíš...



V pohodě, on nechápe, že než tam fláknu ze čtyřky tu dvojku tak už tam dávno není těch 150km/h co tam bylo před Scharfe Kurve, takovej magor nejsem tam ve 150km/h hodit na hulváta za dvě, to už bych tu nepsal, nebo bych byl Driftking

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 19:57 | Nahoru | #70
dewwil> tohle člověku na podobnejch motorkách ač se strojním povědomím fakt nevysvětlíš...

co dělá nasranej dvouvál v kalupu...

ale ta odpověď jak se kurvý synchronní převodovky řazením s meziplynem, ta mě zajímá...

Naposledy editováno 26.11.2014 19:58:48

meziplyn

26.11.2014 v 20:01 | Nahoru | #71
A to ještě ani nechumelí.....

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:06 | Nahoru | #72

t_freedom píše: ale ta odpověď jak se kurvý synchronní převodovky řazením s meziplynem, ta mě zajímá...



To jsme dva, konstruktér se nám ale někam ztratil.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:07 | Nahoru | #73

milan1963 píše: To by v autoškole měli učit. Nás to při "vojenské trojce " v roce 1981 učili, jízda s Pragou S5T a V3S byla nutností. Dnes je to jinak??

ja se to pred 15 lety v autoskole naucila a od ty doby jsem to nepouzila...k cemu by se to mela dnesni generace ucit do modernich aut?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:21 | Nahoru | #74

Vovce píše: ja se to pred 15 lety v autoskole naucila a od ty doby jsem to nepouzila...k cemu by se to mela dnesni generace ucit do modernich aut?



no přeci až se ty moderní werky rozsypou a budem jezdit ve škodárnách

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:26 | Nahoru | #75

t_freedom píše: no přeci až se ty moderní werky rozsypou a budem jezdit ve škodárnách

ja v jednom veteranu od skody jezdim a radim normalne

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:30 | Nahoru | #76
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:46:14

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:37 | Nahoru | #77
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:46:28

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 20:47 | Nahoru | #78
ppll> no mě se to ještě nestalo

...ale asi tím, že to umím

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 21:07 | Nahoru | #79
ppll> Když jsme u toho....co je levnější, výměna opotřebenýho synchronu nebo spojky? Já jen abysme věděli co je výhodnější, jestli šetřit spojku(řazení bez meziplynu) nebo šetřit synchron(řazení s meziplynem)

meziplyn

26.11.2014 v 21:08 | Nahoru | #80
Když jsem půjčil někomu V11 cotřeba jezdil na čtyřválu,tak při podřazování se mu blokovalo kolo a kouřilo se od gumy jak když přistává Boeing...

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 21:09 | Nahoru | #81
Neumím si představit nedat meziplyn na mým jednobuchu....-D tak mi batůžek omlátí ze zadu helmu.Ale to už člověk dělá automaticky i v osobáku (2x spojku).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 21:25 | Nahoru | #82

IronDave píše: ppll> Když jsme u toho....co je levnější, výměna opotřebenýho synchronu nebo spojky? Já jen abysme věděli co je výhodnější, jestli šetřit spojku(řazení bez meziplynu) nebo šetřit synchron(řazení s meziplynem)


kdes přišel na to, že tím ničíš spojku... je to naopak ...

krom toho...

...vyhodit motor kvůli spojce...

a vyhodit motor kvůli převodce, rozebrání převodky a její montáž ...montáž zpět...

napíšu to jasně... určitě raději spojku...

Naposledy editováno 26.11.2014 21:29:15

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 21:26 | Nahoru | #83
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:46:48

4 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 21:39 | Nahoru | #84
Jak to tady tak čtu, tak se nám to pěkně zamotává ...

Zaprvý - není převodovka jako převodovka (automaty, el. řízený převodovky a "trošičku" složitější převodovky u těžkotonážních vozidel vynecháme)...

Zadruhý - a to je velmi důležitý - meziplyn rozhodně nemá ani v nejmenším žádnej vliv na protočení hnanýho kola při razantním podřazení (fyzika už na sš) - to se bavíme o vlivu na rychlost pouštění spojky (!) ...

Zatřetí - udělejte si dlouhodobej test - vemte 2 stejný auta, s oběma jezděte stejným stylem (je jedno jakým - nejlíp kombinace všeho) řekněme 2 roky - s jedním řaďte s meziplynem, s druhým bez meziplynu - a pak udělejte rozborku převodovky. Uvidíte jasně, o čem mluvím... Dělali jsme i výpočty procentuálního opotřebení jednotlivých komponent. U lamely spojky to bylo skoro 1,6 x vyšší opotřebení s meziplynem, u přítlačných pružin 1,42 x vyšší opotřebení, synchrony někde kolem 1,5 x vyšší opotřebení...
Někde v hromadách šanonů to mám, ale fakt se mi to nechce hledat...
Já vím, nejsou to tak hrozný čísla, zas o tolik se životnost nezkrátí, když vezmu, kolik toho moderní materiály snesou, to jen aby mezi námi bylo jasno... A taky mi je jasný, že do takovejch detailů skoro nikde (a kór v autoškolách ne) nezacházejí...

Jinak ještě k tomu smyku - pokud při podřazování nechcete do smyku, myslete na pouštění spojky a ne na meziplyn. Zkuste to a uvidíte. Je to jednoduchej princip, postupnej nárůst krouťáku a výkonu ovládáte spojkou a ne meziplynem.

Meziplyn má jen srovnat otáčky ozubených kol, aby se do sebe mohly zasunout. Synchrony toto řeší ve všech poměrech otáček, tudíž meziplyn nejen nic neřeší (viz. spojka), ale v podstatě bráníte funkci synchronů (na opotřebených částech je pak vidět opačný opotřebení oproti ozubeným kolům), jako kdyby jste zařadili při jízdě dopředu zpátečku...

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 21:50 | Nahoru | #85
Tak nejdriv ctu ze razeni s meziplynem prevodovku setri a nakonec se dozvim ze ji naopak skodi ... Tak ted nevim.

Jo a o protoceni kola pri podrazeni rec nebyla - spis o zablokovani... A nevim jakej fyzikalni jev tohle vylucuje - kdyz teda v praxi se to pouziva jako jedna z technik jak dostat zadek do driftu - prudke podrazeni - "shift lock"

1 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 22:03 | Nahoru | #86
Ano, o zablokování kola, o tom jsem psal... A prudké podřazení ano, tak to je, ale s rychlým puštěním spojky, meziplyn na tom podíl nemá (měl by pouze bez synchronů, abys mohl rychle podřadit o dost níž a dostat zuby do záběru. Pokud synchrony máš, srovnají to samy a tudíž podřadíš mnohem rychleji a bez riskování, že se netrefíš do stejných otáček)...

Ale když se na to podíváme z praktický stránky, tak vlastně u synchronů není co řešit, protože jejich životnost je v miliónech km, což se normálního smrtelníka netýká. Kdo z Vás má nalítáno na jednom stroji víc než několik miliónů km... U spojky je to ovšem horší, na tý to znát je...

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 22:09 | Nahoru | #87
mr_Mic> chlape...plácáš...
schválně hledej v šanonech...a postni sem ty výpočty

Bez synchronů - u mašiny to děláme (vrkáme plynem) ne proti protočení kola, ale jeho blokaci. Chceš-li mi vysvětlit, že kdybych si "nevrknul", spojce to bude milejší - když přenese plnej setrvačnej moment motoru jdoucího z volnoběhu do otáček, nepovede se ti to. Já raději lamely vystavím od sebe - roztočím motor a na stejnejch otáčkách je s minimem rozdílů energie zase spojím. Nezlob se na mě.

Spojka v autě.
Souhlas, přítlačné pružiny se šlapou víc. Ale obložení ani omylem! Protože prostě netaháš přes lamelu setrvačnej moment motoru. Synchrony jsou nakonec taky třecí elementy a prosímtě nevykládej mi, že když trefím meziplyn téměř přesně, udělám jím vlastně práci za tření synchronu, že ho tím ničím... jak mechanicky, prosím?

A prudké podřazení ano, tak to je, ale s rychlým puštěním spojky, meziplyn na tom podíl nemá (měl by pouze bez synchronů, abys mohl rychle podřadit o dost níž a dostat zuby do záběru. Pokud synchrony máš, srovnají to samy a tudíž podřadíš mnohem rychleji a bez riskování, že se netrefíš do stejných otáček)...


tohle myslíš u motorky?

zpět k autům
synchrony jsou prostě pomalý...chápeš?... pokud máš uši a mozek...naučíš se to rychleji...krom toho pouštíš spojku spolu s podřazením téměř zároveň. Ani jí skoro nemusíš šlapat, címž jí taky ničíš míň... pokud děláš plynem práci za synchron, nepotřebuješ vystavovat spojku totálně...jen jí lížeš...což prostě synchrony nedaj...tam jí musíš vystavovat skoro naplno.

Naposledy editováno 26.11.2014 22:16:47

meziplyn

26.11.2014 v 22:27 | Nahoru | #88
Líp to napsat nejde...

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 22:48 | Nahoru | #89
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:47:05

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 23:00 | Nahoru | #90
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:47:16
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist