globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: meziplyn
26.11.2014 v 09:36
Ahoj všem,
v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky

A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.

Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?

4 reakcí na tento příspěvek meziplyn

26.11.2014 v 21:39 | Nahoru | #1
Jak to tady tak čtu, tak se nám to pěkně zamotává ...

Zaprvý - není převodovka jako převodovka (automaty, el. řízený převodovky a "trošičku" složitější převodovky u těžkotonážních vozidel vynecháme)...

Zadruhý - a to je velmi důležitý - meziplyn rozhodně nemá ani v nejmenším žádnej vliv na protočení hnanýho kola při razantním podřazení (fyzika už na sš) - to se bavíme o vlivu na rychlost pouštění spojky (!) ...

Zatřetí - udělejte si dlouhodobej test - vemte 2 stejný auta, s oběma jezděte stejným stylem (je jedno jakým - nejlíp kombinace všeho) řekněme 2 roky - s jedním řaďte s meziplynem, s druhým bez meziplynu - a pak udělejte rozborku převodovky. Uvidíte jasně, o čem mluvím... Dělali jsme i výpočty procentuálního opotřebení jednotlivých komponent. U lamely spojky to bylo skoro 1,6 x vyšší opotřebení s meziplynem, u přítlačných pružin 1,42 x vyšší opotřebení, synchrony někde kolem 1,5 x vyšší opotřebení...
Někde v hromadách šanonů to mám, ale fakt se mi to nechce hledat...
Já vím, nejsou to tak hrozný čísla, zas o tolik se životnost nezkrátí, když vezmu, kolik toho moderní materiály snesou, to jen aby mezi námi bylo jasno... A taky mi je jasný, že do takovejch detailů skoro nikde (a kór v autoškolách ne) nezacházejí...

Jinak ještě k tomu smyku - pokud při podřazování nechcete do smyku, myslete na pouštění spojky a ne na meziplyn. Zkuste to a uvidíte. Je to jednoduchej princip, postupnej nárůst krouťáku a výkonu ovládáte spojkou a ne meziplynem.

Meziplyn má jen srovnat otáčky ozubených kol, aby se do sebe mohly zasunout. Synchrony toto řeší ve všech poměrech otáček, tudíž meziplyn nejen nic neřeší (viz. spojka), ale v podstatě bráníte funkci synchronů (na opotřebených částech je pak vidět opačný opotřebení oproti ozubeným kolům), jako kdyby jste zařadili při jízdě dopředu zpátečku...

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 22:09 | Nahoru | #2
mr_Mic> chlape...plácáš...
schválně hledej v šanonech...a postni sem ty výpočty

Bez synchronů - u mašiny to děláme (vrkáme plynem) ne proti protočení kola, ale jeho blokaci. Chceš-li mi vysvětlit, že kdybych si "nevrknul", spojce to bude milejší - když přenese plnej setrvačnej moment motoru jdoucího z volnoběhu do otáček, nepovede se ti to. Já raději lamely vystavím od sebe - roztočím motor a na stejnejch otáčkách je s minimem rozdílů energie zase spojím. Nezlob se na mě.

Spojka v autě.
Souhlas, přítlačné pružiny se šlapou víc. Ale obložení ani omylem! Protože prostě netaháš přes lamelu setrvačnej moment motoru. Synchrony jsou nakonec taky třecí elementy a prosímtě nevykládej mi, že když trefím meziplyn téměř přesně, udělám jím vlastně práci za tření synchronu, že ho tím ničím... jak mechanicky, prosím?

A prudké podřazení ano, tak to je, ale s rychlým puštěním spojky, meziplyn na tom podíl nemá (měl by pouze bez synchronů, abys mohl rychle podřadit o dost níž a dostat zuby do záběru. Pokud synchrony máš, srovnají to samy a tudíž podřadíš mnohem rychleji a bez riskování, že se netrefíš do stejných otáček)...


tohle myslíš u motorky?

zpět k autům
synchrony jsou prostě pomalý...chápeš?... pokud máš uši a mozek...naučíš se to rychleji...krom toho pouštíš spojku spolu s podřazením téměř zároveň. Ani jí skoro nemusíš šlapat, címž jí taky ničíš míň... pokud děláš plynem práci za synchron, nepotřebuješ vystavovat spojku totálně...jen jí lížeš...což prostě synchrony nedaj...tam jí musíš vystavovat skoro naplno.

Naposledy editováno 26.11.2014 22:16:47

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 22:48 | Nahoru | #3
.

Naposledy editováno 11.05.2015 13:47:05

(reakce na) meziplyn

26.11.2014 v 23:04 | Nahoru | #4
mr_Mic> mezitím co někdo použije 2x předplyn (to se mi líbí, ten výraz), aby u motorky podřadil, ty 2x opatrně pustíš spojku. Nejen, že ti ujede s prstem v nose, ale ještě budeš mít více opotřebovanou spojku.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 10:57 | Nahoru | #5
mr_Mic> Nedá mi to, než souhlasit s t-freedomem. Ne snad, že bych někdy rozebíral převodovku, ale stačí zapojit selský rozum. Když použiju meziplyn (bavím se o autech, u motorek musím vyjímečně souhlasit s Číkusem a podpořit jeho návrh "PŘEDPLYN" ) Tak už jen co se spojky týče je blbost, aby trpěla víc jak bez meziplynu.

Zamysli se, co jí škodí víc, když ji pomalu pouštíš abys vyrovnal otáčky a necháváš ji "dloudou dobu" třít nebo když ji pustíš rychle a tření je tak minimální? Podle mě je jednoznačně lepší to druhé.

Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích.

A prpos, ten tvůj test je úplně na prd, protože abys mohl něco porovnávat, musíš mít pro oba případy stejné podmínky a provádět ho víckrát, jinak je vypovídající hodnota takového "testu" na nic. Pochybuju, že jste měli k výpočtu nějáké statistické údaje a naprosto pochybuju o tom, že oba jízdní styly byly ježděny v úplně stejných podmínkách, kór když uvádíš, že je dobré kombinovat.

Další věc, pokud mají synchrony nájezd miliony km jak píšeš, za dva roky ježdění bys na nich neměl naměřit téměř žádné opotřebení. Většina řidičů najede tak 10 - 30 tis. ročně, takže by mělo být po dvou letech opotřebení skoro neměřitelné. A samozřejmě bys ho musel měřit na stejné převodovce před a po testu, jinak je vypovídající hodnota zase pryč.

Jinak využití meziplynu v autě je poměrně dost a člověk nemusí jezdit ani jako hovado. Jezdil jsem nejvíc v autech, které by už byly skoro plnoleté i v USA (favority, felicie...) Teď mám formana. Když jedu do kopce a motor začne vadnout jak sněženka v červenci , je podřazení s meziplynem nutnost. Zkus podřadit v 70 km/h z 5 na 4 bez meziplynu, ne že by to nešlo, ale podle ucha už slyšíš, že to není to pravé ořechové. S meziplynem je to pohoda a hlavně neztratíš tolik výkon, protože do toho krpálu to už prostě neroztočíš. Když budeš ve stejné situaci řadit bez meziplynu, čekat na vhodné otáčky pro podřazení a vyrovnávat je spojkou, budeš auto tlačit nahoru na dvojku i očima. Možná budeš muset nakonec hodit i za 1 a tu tam bez meziplynu určitě nenarveš (někdy to nejde ani s ním). Takže k použití meziplynu nemusíš jezdit jako prase, stačí mít malý výkon.

Předplyn na motorce používám běžně, řazení je snažší, kvalty lépe zapadají, neblokuje se kolo a se mnou to necloumá když pustím rychle spojku. Opět nemusí jet člověk nutně pilu, aby ho využil. Je to plynulosti řazení respektive přenosu energie z motoru na kolo a naopak. Buď si s tím člověk pohraje přes spojku (což mi osobně až tak nevyhovuje bo mám pocit, že jí to nedělá dobře nechat se dlouho odírat - komu by to taky dělalo dobře, že?) nebo použije "předplyn". Jiné možnosti neznám ač možná existují.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist