globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: meziplyn
26.11.2014 v 09:36
Ahoj všem,
v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky

A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.

Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 10:57 | Nahoru | #1
mr_Mic> Nedá mi to, než souhlasit s t-freedomem. Ne snad, že bych někdy rozebíral převodovku, ale stačí zapojit selský rozum. Když použiju meziplyn (bavím se o autech, u motorek musím vyjímečně souhlasit s Číkusem a podpořit jeho návrh "PŘEDPLYN" ) Tak už jen co se spojky týče je blbost, aby trpěla víc jak bez meziplynu.

Zamysli se, co jí škodí víc, když ji pomalu pouštíš abys vyrovnal otáčky a necháváš ji "dloudou dobu" třít nebo když ji pustíš rychle a tření je tak minimální? Podle mě je jednoznačně lepší to druhé.

Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích.

A prpos, ten tvůj test je úplně na prd, protože abys mohl něco porovnávat, musíš mít pro oba případy stejné podmínky a provádět ho víckrát, jinak je vypovídající hodnota takového "testu" na nic. Pochybuju, že jste měli k výpočtu nějáké statistické údaje a naprosto pochybuju o tom, že oba jízdní styly byly ježděny v úplně stejných podmínkách, kór když uvádíš, že je dobré kombinovat.

Další věc, pokud mají synchrony nájezd miliony km jak píšeš, za dva roky ježdění bys na nich neměl naměřit téměř žádné opotřebení. Většina řidičů najede tak 10 - 30 tis. ročně, takže by mělo být po dvou letech opotřebení skoro neměřitelné. A samozřejmě bys ho musel měřit na stejné převodovce před a po testu, jinak je vypovídající hodnota zase pryč.

Jinak využití meziplynu v autě je poměrně dost a člověk nemusí jezdit ani jako hovado. Jezdil jsem nejvíc v autech, které by už byly skoro plnoleté i v USA (favority, felicie...) Teď mám formana. Když jedu do kopce a motor začne vadnout jak sněženka v červenci , je podřazení s meziplynem nutnost. Zkus podřadit v 70 km/h z 5 na 4 bez meziplynu, ne že by to nešlo, ale podle ucha už slyšíš, že to není to pravé ořechové. S meziplynem je to pohoda a hlavně neztratíš tolik výkon, protože do toho krpálu to už prostě neroztočíš. Když budeš ve stejné situaci řadit bez meziplynu, čekat na vhodné otáčky pro podřazení a vyrovnávat je spojkou, budeš auto tlačit nahoru na dvojku i očima. Možná budeš muset nakonec hodit i za 1 a tu tam bez meziplynu určitě nenarveš (někdy to nejde ani s ním). Takže k použití meziplynu nemusíš jezdit jako prase, stačí mít malý výkon.

Předplyn na motorce používám běžně, řazení je snažší, kvalty lépe zapadají, neblokuje se kolo a se mnou to necloumá když pustím rychle spojku. Opět nemusí jet člověk nutně pilu, aby ho využil. Je to plynulosti řazení respektive přenosu energie z motoru na kolo a naopak. Buď si s tím člověk pohraje přes spojku (což mi osobně až tak nevyhovuje bo mám pocit, že jí to nedělá dobře nechat se dlouho odírat - komu by to taky dělalo dobře, že?) nebo použije "předplyn". Jiné možnosti neznám ač možná existují.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 18:19 | Nahoru | #2

Mi3ka píše: mr_Mic> ...Tvrdíš, že synchrony mají životnost miliony kilometrů. Dejme tomu, že je to pravda, pak je vliv meziplynu a zvýšení opotřebení 1,5x zanedbatelný, neboť tou dobou už je většina aut (po milionech km tak 99% vozů)ve věčných lovištích....



Jak na tohle prisel, to se vi? Pokud plati porad stejny design standardy tak u velkoseriovych prevodovek pro osobaky je napr. 1.RS dimenzovan na cca 30km full loadu co do opotrebeni (a synchrony na pocet prerazeni cca 300t km ekvivalent prumerneho jizdniho rezimu, spise mene protoze maloktery model prosel cely endurance). Takto to bylo par let zpet treba u ZF.

Naposledy editováno 28.11.2014 18:21:32

(reakce na) meziplyn

28.11.2014 v 20:24 | Nahoru | #3
Mi3ka>
Jsem stejného názoru, za mě meziplyn určitě ano. Kromě jízdy do kopce další případ - předjíždění - podřazuju, ale zároveň zrychluju. Tady se jaksi na snížení otáček nečeká.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist