globalmoto_kveten




Monster Chopper je nejšílenější motorka, co dneska na internetu uvidíte

Občas na internetu narazíme na takovou šílenost, že se o ni prostě musíme podělit. Už několik měsíců sleduji proces stavby motorky, kterou její tvůrci pojmenovali trefně Monster Chopper. A i když můžeme o praktičnosti této věci polemizovat, nelze jí upřít, že vypadá zatraceně dobře, a že i přes stále rozpracovaný stav skutečně jezdí. A skáče.

Kapitoly článku

Monster Chopper je dílem party kluků ze severu amerického státu Idaho, kteří si říkají Grind Hard Plumbing Co. (a navzdory názvu nejsou instalatéři). Jejich kanál na YouTube má 2,4 miliony odběratelů, a ti už viděli leccos. Parta bláznů během let postavila třeba nákupní košík s turbomotorem, Teslu Model S v off-road úpravě, nejrůznější driftovací čtyřkolky – prostě všechno, co má alespoň dvě kola a dají se s tím dělat kraviny.

Jejich poslední dlouhodobý projekt je ovšem něco docela jiného. Monster Chopper měl být původně terénní bugynou na velkých kolech s motocyklovým motorem od KTM, ale z původního plánu sešlo. Hlavní stavitel Ethan tak přišel s mnohem lepším nápadem – postavit místo toho motorku

Pointa celého stroje je relativně jednoduchá. Vzít dvě ze čtyř původně zamýšlených kol – obřích terénních pneumatik o průměru 46 palců, mezi ně dát motor, a vše pospojovat tak, aby se na tom dalo jezdit. Provedení má ale k jednoduchosti daleko. Chlapci z Grind Hard vyšvihli parádně vypadající příhradový rám z ohýbaných ocelových trubek, na nějž jsou napojena dvě trubková jednostranná kyvná ramena. Ta musí „obíhat“ obří pneumatiku, aby se mohla napojit na náboje v kolech. Jak bylo zmíněno výše – můžete poukazovat na nepraktičnost takové stavby, ale musíte uznat, že ryze technicistní design má něco do sebe.

Na rámu pak sedí jednodílný „monokok“, fungující jako kombinace nádrže a sedla. Dále je tu z karosářských dílů (zatím) jen blatník zadního kola. Vše je pochopitelně vyrobeno ručně a je zde použita spousta vypalovaných dílů.

Velmi zajímavě je řešeno řízení. Řídítka se opírají do dvojice hydraulických pístů a ovládají tak protější písty, otáčející nábojem předního kola. K finálnímu řešení vedla velká spousta experimentování, protože v první fázi vyžadovalo řízení nadlidskou sílu a mělo hroznou prodlevu mezi otočením řídítek a natočením kola. O odpružení se poměrně bez problému starají nastavitelné tlumiče mezi rámem a kyvnými vidlicemi, ovšem jako problém se ukázala očekávatelná neochota obřích hranatých gum k náklonům. Po celém obvodu tak musely být boky gum seřezány a zabroušeny, aby dostaly kulatý profil a celé se to začalo chovat jako motorka.

O pohon se stará motor z KTM – konkrétně dvouválec z modelů 1190. Původní obavy, jestli se spojka bude schopná poprat s obřím a těžkým kolem, se rozplynuly díky zpřevodování. Vzhledem k tomu, že musí být rozeta zadního kola hodně vyosená, tvoří sekundární převod hned dva navazující řetězy, jejichž řetězová kola dávají dohromady velmi pomalý převod s obrovskou silou. Celý stroj má tím pádem mocný zátah. V poslední době se klukům povedlo vyřešit i problémy s padáním řetězu, které byly dáno jeho délkou a hroucením náboje pod rozetou vlivem krouťáku.

Jak je vidět z (až příliš uměleckých) fotek a videí, celá stavba má do dokončení zatím ještě daleko. Není tu zatím třeba žádný lak, místo něj je tu povrchová rez holých ocelových dílů. Cílem je celý stroj nejprve odladit do stoprocentní funkčnosti, teprve potom kompletně rozebrat a dát dohromady jako hotový. Jak je vidět na videu, skutečně to jezdí, a až pozoruhodně dobře. Nicméně sám Ethan přiznává, že je dobré před rozjezdem zapomenout na vše, co znáte z ovládání motorky. V posledním videu to přirovnává k jízdě na sněžném skútru „Motorkářům to většinou nejde, protože očekávají, že se to bude chovat jako motorka…“

Celý proces stavby lze sledovat na YouTube kanálu Grind Hard Plumbing Co., kde vše dokumentují dlouhá a podrobná, občas trochu ukecaná videa. Za sebe můžu říct, že mě „eskapády ze stavby monstrózní motorky“ dost baví.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist