Díky za odpověď.
Hmotnost mě netíží...ale startovací proud je u olova prostě nižší, to je asi zásadní výhoda těch moderních + Hmotnost
On se tu asi brzy zjeví Assassin a napíše víc... on je mi všude v patách
Naposledy editováno 07.05.2021 10:12:37
1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
https://www.motorkari.cz/tema/?t=168248
Ve zkratce, pokud je nabijeni u te motorky v poradku, jde v klidu vymenit olovo za lithium, z hlediska uzivatelskeho se obe baterky chovaji stejne.
Obvykle do toho vnesou chaos lidi co znaji lithiovky z rc modelu a zacnou svoje zkusenosti promitat do neceho zcela jineho...
2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
Naopak specialni moto lithiove aku, lze ocekavat, ze vyrobce vi, ze to budou zakaznici davat do motorek, ktere nemaji balancery, ani samozhasivy kontejment a proto to musi nest baterka v sobe. To je take jednou z pricin relativne vysoke ceny
1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
Stev nasel na zahranicnim foru vlakno kde nekdo vysvetlil v cem to je, tak jsem se pustil do pokusu taky. A funguje to. Baterky jsou podle me bezpecne, pozaru se bojim jak cert krize
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek
Jinak díky všem za info. Podstatné je, že v tom není problém a riziko a že se nesmí úplně vybít. (V podstatě jako teď už telefon a všechno, co má tyhle baterie)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek
vybiti je problem - vetsina znicenych lion baterek co se mi dostala do ruky tak to bylo diky velkemu vybiti. Ve starejch motorkach neni problem, tam celou zimu nedobijim, ale u novejsich zere baterii immobilizer pripadne dalsi elektronika a klidne ji to dokaze vymlatit behem 1-2mesicu. takze pri stani delsim nez 14dni doporucuju nabijet, nebo jeste lepe odpojovat
jinak uz je docela dost motorek ktere maji tyhle baterky v serii… treba krosky uz dneska vsechny, ostra endura ala KTM taky. nova afrika ji ma (mozna za priplatek) a kdovi co vsechno dalsiho...
Naposledy editováno 07.05.2021 14:36:22
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek
Mám Triumph Trident 750 95', takže tam žádné moderní elektrické přicmrndávky nehrozí, v tomhle směru cajk. I když, na zimu bych ji asi stejně vyndával. :D
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek
Ja si myslim, ze pouzivam lepsi clanky, oni zas maji integrovanou elektroniku, ktera v nekterych pripadech muze pomoci (interni balancer)
1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
Mám FZS 1000 z roku 2005 a v něm LiFe PO4 baterii. Teď přes zimu jsem dlouhou dobu nejezdil a baterie se mi vybila (zapomněl jsem, že tam mám od minulého majitele namontovaný alarm a ten ji asi vybil). Baterka byla totálně mrtvá a měřákem ukazovala napětí cca 1,4V místo nějakých 13-14V. Baterku se mi nakonec podařilo dobít a to i přes to, že speciální nabíječka furt házela chybu. Od té doby baterka funguje perfektně, jakoby se nic nestalo.
Mám se bát, že mě ta baterka někde zradí na cestě? Mám raději koupit novou? Mám zkušenosti, že klasické olověné baterce by se po takovém vybití už nedalo věřit… Tady si říkám, že má LiFe PO4 baterie možná nějakou elektroniku, která ji chrání před hlubokým vybitím, a proto by mohla dát v pohodě fungovat.
Jinak (nejen) zakladateli LiFe PO4 baterii doporučuji. Je hodně znát vyšší startovací proud, takže jsou hlavně studené starty mnohem lepší. Kromě toho je plusem i úspora hmotnosti. Jediná nevýhoda je vyšší cena a nižší kapacita. Taky mám starou (i když ne tolik) motorku s karburátory a funguje to úplně výborně.
1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
Stav baterky můžeš zjistit pomocí digitální zátěže . Nejdřív baterku nabij na 100%, pak jí nech vybít do zátěže proudem 1A s koncovým napětím 12V. Při 12V zbývá v baterce ještě cca 10%, takže změřenou kapacitu v Ah vynásob koeficientem 1,1 .
Jinak taky nechápu, proč ta baterka není po smrti. Ale nechce se mi kupovat za 4 tisíce novou, když tahle funguje... Navíc ta moje byla asi rok stará. Pokud by měla jenom nižší kapacitu, ale dalo se na ni spolehnout, tak bych asi zatím novou nekupoval. Možná pro jistotu před nějakou delší cestou do zahraničí...
2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
assassin> Rok stará baterka za 4 tisíce by už mohla být vybavená BMS, který baterku ochrání před přílišným vybitím.
ale u baterek jsou v podstatě 3 úrovně - bez ničeho (taky to funguje), s jednoduchým BMS jako balancérem při nabíjení a pak s ochranným obvodem - kdy vše jde přes výkonové FETy to bývá normální u baterek k nářadí, u moto baterek je výjimka vzhledem k požadavku na vysoký proud při startu
Vetsina tech baterek ma jednoduchej balancer, kterej ale diky tomu ze balancuje malickym proudem je temer k nicemu. Ja tam ten balancer ze stejného duvodu nedavam.
Je i par baterek co ma odpojovaci obvod, ale za 4tis maloobchodní ceny se to neda postavit. Vim jen o několika malo baterkách co tohle maji - treba full spectrum a u nas ji pod 7tis nesezenes.
Naposledy editováno 10.05.2021 10:23:35
Koupil jsem asi za 4,5k exide, se kterýma mám výborný zkušenosti s olověnejma. Je to pecka, baterie je lehoučká, jediný co mě sere je, že ekvivalent (velikostní) 14Ah olověný je 6Ah Lithiovka. To mi přišlo celkem málo, tak jsem koupil 7Ah, což už je velkej sráč a musel jsem přetahovat kabely a předělávat to pod podsedlovkou. Ale jako bonus teď nahodím i zdechlej velkej offroad u cesty, těch 380A je mazec, poznám to i na 2V a kluci s rocketama si jí nemůžou vynachválit
Jediný co si musíš pohlídat jsou chytrý nabíječky (nesmí to mít desulfatační režim) a zmíněný úplný vybití.
2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
Principielně si to představuji jako nějaké bistabilní relé a elektronický hlídač, co ho shodí, pokud napětí po nějakou dobu, třeba 10 minut, klesne pod nějakou hranici.
Zpátky by se to muselo nahodit nějak ručně.
Moderní auta trpící sklony k samovybíjení baterky by takovou věc potřebovala.
1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek
Původně jsem chtěl pripojit jestě přes BMS ale ono by to pak nedobijelo jelikož vstupní napětí by muselo být mezi 8,3-10V a to dynamo s elektronickým relé nedá a tak jsem to hodil bez BMS . Přebijení se nebojím jelikož relé dá max. 7,4V .
Tak jsem zvědav jak bude fungovat hlavně jak dlouho.
Jinak souhlasím s Honza-TA950 s stím odpojovačem při poklesu pod 3V na článek (nekteré baterie maji i hraniční práh 2,4V) jinak by hrozilo zníčení baterie (může a nemusí).
Naposledy editováno 13.05.2021 04:52:36
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek
Jestli jsou to clanky lifepo4 tzn 3,2V tak to bude fungovat...
Odpojovaci obvod u motorky se starterem musi zvladnout pruchod startovaciho proudu a to neni zas az tak levna legrace.
Velky baterky do aut se temahle obvodama osazuji, z motocyklovych bateriich jsem videl zatim asi dva vyrobce, jeden je full spectrum.... ceny jsou trochu jinde nez u tech cinanu co se tady prodavaji...
Ono ty velké proudy pro start by se dali vyřešit druhým samostatným okruhem čistě jen pro starter na přímo z baterie ktery by šel přes nějaké relé které by seplo pro start pokud by baterka byla v pořádku a nevybitá( pokud by BMS odpojilo bateri zdůvodu poklesu napětí tak by pak tohle relé neseplo) a tím by odpadly vykonové fety a dál by to řešilo klasické bms včetně dobijení a palubního napětí.
nesjem v tomto odorník jen uvažuji jak by to šlo teoreticky nějaky způsobem vyřešit.
Takže by museli by být dva napětové okruhy.
Naposledy editováno 13.05.2021 05:44:43
No a nebo predratovat elektriku motorky - coz teda nevim jak by se na to tvářil zákazník - tady mate baterku, rele, konektory, dva metry kabelu a elektriku v motorce si predelejte...
Technicky to neni neřešitelné, ale stoji to penize, na tvém příkladu je jasne videt, ze penize je ten nejdůležitější aspekt. Takze výrobce radeji bude prodávat tuny baterek za 2tis bez elektroniky nez několik malo chráněných baterek za 5tis...
Myslim si ze pokud budes používat ty články na hranici vybití tak se budou i rozbíhat a bude potreba je balancovat. No uvidis. Dneska jde koupit lifepo4 článek za par supu, nevidim duvod tam cpat nevhodný články jen protoze je mam zadarmo ....
Naposledy editováno 13.05.2021 07:22:07