globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Moderní baterie do starých motorek
7.5.2021 v 09:55
Ahoj, přemýšlím nad koupí moderní baterky (Li-IOn, LiPol atd) namísto klasické olověné. Mám Triumph Trident z 95 roku a nejsem si jistý jestli by byla, skrz elektriku motorky, vhodná - obíjení/přebíjení během jízdy, jestli bych ji nezničil a prostě jestli to jde bez problémů.

Díky za odpověď.
Předchozí
1 2
Následující

Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 10:11 | Nahoru | #1
řešil jsem teď to samý... do Ducati SS 97... chce to proměřit dobíjení a jinak by prý neměl být zásadní problém. Blbý je pro tyhle nový zdroje hluboký vybití při klidovém odběru. Já tedy nakonec zvolil opět olovo, protože je cca. na 40%ceny LioN nebo LiPeF...aj.
Hmotnost mě netíží...ale startovací proud je u olova prostě nižší, to je asi zásadní výhoda těch moderních + Hmotnost
On se tu asi brzy zjeví Assassin a napíše víc... on je mi všude v patách

Naposledy editováno 07.05.2021 10:12:37

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

Skvělá odpověď, děkuji! 7.5.2021 v 10:30 | Nahoru | #2
Vse kolem lithiovejch baterek resime tady:
https://www.motorkari.cz/tema/?t=168248

Ve zkratce, pokud je nabijeni u te motorky v poradku, jde v klidu vymenit olovo za lithium, z hlediska uzivatelskeho se obe baterky chovaji stejne.

Obvykle do toho vnesou chaos lidi co znaji lithiovky z rc modelu a zacnou svoje zkusenosti promitat do neceho zcela jineho...

2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 11:32 | Nahoru | #3
assassin> Jj to bude tim, ze kvuli uspore vahy a ceny jsou lipoly v modelech bez jakekoliv ochranne a nabijeci elektroniky. Jsou to proste jenom clanky s vyvedenym + a -, zatavene ve smrstovaci folii. Takova baterka, kdyby se ocitla v motorce, tak nastane prakticky hned “vrazda-smrt-zabiti”.
Naopak specialni moto lithiove aku, lze ocekavat, ze vyrobce vi, ze to budou zakaznici davat do motorek, ktere nemaji balancery, ani samozhasivy kontejment a proto to musi nest baterka v sobe. To je take jednou z pricin relativne vysoke ceny

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 11:53 | Nahoru | #4
Johny_Servis> ono je to spíš o technologii a rozdílech mezi li-pol a lifepo

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 11:56 | Nahoru | #5
Johny_Servis> Finta je uplne v necem jinem, v baterkach co mam ve svych motorkach zadna elektronika neni a funguji uz dlouhe roky...

Viz combust.

Naposledy editováno 07.05.2021 11:58:21

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 12:51 | Nahoru | #6
assassin> To je zajimavy. Mel jsem ohledne toho jeden napad uz “v praveku”, ale nemel jsem nikdy odvahu to realizovat, protoze to lithium kor v motorovem vozidle povazuji za dost nebezpecne. No nic budu to muset poradne nastudovat ;)

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 12:55 | Nahoru | #7
Johny_Servis> V tom odkazovanem vlakne je myslim dost informaci, jaky clanky, kde koupit atd... ja kdyz o tom slysel poprve, tak jsem si taky myslel ze to je blbost. Tenkrat ty baterky u nas vyrabel mikiberg...

Stev nasel na zahranicnim foru vlakno kde nekdo vysvetlil v cem to je, tak jsem se pustil do pokusu taky. A funguje to. Baterky jsou podle me bezpecne, pozaru se bojim jak cert krize

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 14:27 | Nahoru | #8
assassin> Díky, já jsem to vlákno našel, prolistoval pár stránek, ale vůbec jsem z toho nebyl moudrý a už je tam moc zbytečných příspěvků, tak jsem se zeptal takhle. Ale pochopil jsem, že ty se snad věnuješ výrobě těch baterií?

Jinak díky všem za info. Podstatné je, že v tom není problém a riziko a že se nesmí úplně vybít. (V podstatě jako teď už telefon a všechno, co má tyhle baterie)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 14:35 | Nahoru | #9
Luc_CZE> jj v nejake omezene mire ty baterky vyrabim. Kdybys potreboval nejake podrobnejsi info, tak to hod do toho vlakn. on nekdo poradi.

vybiti je problem - vetsina znicenych lion baterek co se mi dostala do ruky tak to bylo diky velkemu vybiti. Ve starejch motorkach neni problem, tam celou zimu nedobijim, ale u novejsich zere baterii immobilizer pripadne dalsi elektronika a klidne ji to dokaze vymlatit behem 1-2mesicu. takze pri stani delsim nez 14dni doporucuju nabijet, nebo jeste lepe odpojovat

jinak uz je docela dost motorek ktere maji tyhle baterky v serii… treba krosky uz dneska vsechny, ostra endura ala KTM taky. nova afrika ji ma (mozna za priplatek) a kdovi co vsechno dalsiho...

Naposledy editováno 07.05.2021 14:36:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 14:54 | Nahoru | #10
assassin> OK, děkuju. To už teda asi zvládnu sehnat přes servis nebo na netu. Jakože kdybych ji mohl vzít od tebe, tak bych byl i radši, než dát vydělat nějakému e-shop, ale zase by bylo dobré znát tvoji cenou relaci a jestli to teda vůbec jde. :D

Mám Triumph Trident 750 95', takže tam žádné moderní elektrické přicmrndávky nehrozí, v tomhle směru cajk. I když, na zimu bych ji asi stejně vyndával. :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 15:01 | Nahoru | #11
Luc_CZE> kdyztak ti poslu cenu do PM, ale kdyz si das praci s hledanim, nebo mas pres nekoho slevy u nejakeho velkoprodejce ala ACI tak se nejspis dostanes s tou produkcni I pod cenu moji baterky. dalsi vec je, ze se nesnazim konkurovat cinanum, takze se snazim delat hlavne atypicke aku, mensi, lehci… pro stavby, okruhovky.. s moznosti uprav/provedeni na prani. Pokud chce nekdo baterku co ma velikost jako original (tzn velka krabice, u ni pulka prostoru vyplnena baterkama a druha pulka vzduchem) tak doporucuju nakup te produkcni. Me vyroba velke krabice a reseni aby uvnitr clanky nelitaly spis komplikuji zivot a tobe to vlastne nic moc proti te produkcni neprinese.

Ja si myslim, ze pouzivam lepsi clanky, oni zas maji integrovanou elektroniku, ktera v nekterych pripadech muze pomoci (interni balancer)

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

7.5.2021 v 23:52 | Nahoru | #12
assassin> S těmi důvody co uvádíš, mrknu po nějaké té produkční :D Slevy nikde nemám, ale konstrukčně to bude snazší a nemám žádný speciál. ;) Ale mockrát děkuju. Dost jsi mi pomohl. :)

Moderní baterie do starých motorek

8.5.2021 v 18:55 | Nahoru | #13
Ahoj, používám LiFe PO4 baterii v Moto guzzi a vše šlape jak má. Pokud nabíjení funguje správně, tak není problém. Pozor na podbití ! Většina motorek odebírá nějaký proud i bez klíčku v zapalování a kapacita těchto baterií není běžně moc velká. Umí dodat rázově velký proud, ale svoji kapacitu vyčerpají celkem brzy (zase jsou rychle nabité). Takže přes zimu určitě odpojit ! A při odstávce třeba 3 týdny raději měřit napětí a případně dobít. Vyvedená zásuvka se hodí a samozřejmě vhodná nabíječka. Zdraví Aleš

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

8.5.2021 v 19:31 | Nahoru | #14
Připojím se s dotazem, jestli to zakladateli tématu nebude vadit:

Mám FZS 1000 z roku 2005 a v něm LiFe PO4 baterii. Teď přes zimu jsem dlouhou dobu nejezdil a baterie se mi vybila (zapomněl jsem, že tam mám od minulého majitele namontovaný alarm a ten ji asi vybil). Baterka byla totálně mrtvá a měřákem ukazovala napětí cca 1,4V místo nějakých 13-14V. Baterku se mi nakonec podařilo dobít a to i přes to, že speciální nabíječka furt házela chybu. Od té doby baterka funguje perfektně, jakoby se nic nestalo.

Mám se bát, že mě ta baterka někde zradí na cestě? Mám raději koupit novou? Mám zkušenosti, že klasické olověné baterce by se po takovém vybití už nedalo věřit… Tady si říkám, že má LiFe PO4 baterie možná nějakou elektroniku, která ji chrání před hlubokým vybitím, a proto by mohla dát v pohodě fungovat.

Jinak (nejen) zakladateli LiFe PO4 baterii doporučuji. Je hodně znát vyšší startovací proud, takže jsou hlavně studené starty mnohem lepší. Kromě toho je plusem i úspora hmotnosti. Jediná nevýhoda je vyšší cena a nižší kapacita. Taky mám starou (i když ne tolik) motorku s karburátory a funguje to úplně výborně.

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

8.5.2021 v 20:54 | Nahoru | #15
MichalTdm> teoreticky by mela byt po smrti.. takze co bude ti nikdo neprozradi.

odpojovaci elektroniku ma jen velmi malo znacek na trhu, vesmes vse z usa a stoji u nas balik (7k apod)

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

9.5.2021 v 14:21 | Nahoru | #16
MichalTdm> Záleží na tom, jak dlouho byla vybitá a také jakou ti výrobce nechal rezervu v kapacitě baterky a startovacím proudu. Mně to startovalo, i když byla baterka ze 75% kaput. Že je něco špatně jsem poznal až z toho, že se začala rozsvicet kontrolka poruchy PGM/FI .

Stav baterky můžeš zjistit pomocí digitální zátěže . Nejdřív baterku nabij na 100%, pak jí nech vybít do zátěže proudem 1A s koncovým napětím 12V. Při 12V zbývá v baterce ještě cca 10%, takže změřenou kapacitu v Ah vynásob koeficientem 1,1 .

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

9.5.2021 v 14:31 | Nahoru | #17
jack.fx> vyrobce clanku obvykle udava minimalni napeti, pokud se clanek vybije pod nej, je velka sance, ze se znici. u lifepo4 to napeti byva kolem 2V na clanek. pokud 4clankova baterie byla vybita tak, ze mela cela 1.4V tak je to skoro jistota, ze ta baterka uz neni v puvodni kondici...

Moderní baterie do starých motorek

9.5.2021 v 18:57 | Nahoru | #18
Moc děkuju za rady. Zkusím změřit její kapacitu, až budu mít na to čas

Jinak taky nechápu, proč ta baterka není po smrti. Ale nechce se mi kupovat za 4 tisíce novou, když tahle funguje... Navíc ta moje byla asi rok stará. Pokud by měla jenom nižší kapacitu, ale dalo se na ni spolehnout, tak bych asi zatím novou nekupoval. Možná pro jistotu před nějakou delší cestou do zahraničí...

2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

10.5.2021 v 08:19 | Nahoru | #19
MichalTdm> Kromě toho, jestli má baterie aspoň 80% původní kapacity by bylo vhodné zkontrolovat napětí na jednotlivých článcích baterie. Při totálním vybití mohlo dojít k poškození membrány v jednom článku, díky tomu bude mít lehce vyšší samovybíjení. Pokud není baterie vybavená elektronikou, která by srovnávala napětí na jednotlivých článcích, baterka pak vcelku rychle odejde.

assassin> Rok stará baterka za 4 tisíce by už mohla být vybavená BMS, který baterku ochrání před přílišným vybitím.

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

10.5.2021 v 10:16 | Nahoru | #20
jack.fx> informace co má která baterka uvnitř (třeba assasin bude vědět víc) jsou dost špatně odstupné

ale u baterek jsou v podstatě 3 úrovně - bez ničeho (taky to funguje), s jednoduchým BMS jako balancérem při nabíjení a pak s ochranným obvodem - kdy vše jde přes výkonové FETy to bývá normální u baterek k nářadí, u moto baterek je výjimka vzhledem k požadavku na vysoký proud při startu

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

10.5.2021 v 10:20 | Nahoru | #21
jack.fx> Mam jich tu docela dost zničených a mam docela predstavu o tom jaka elektronika se tam dava.

Vetsina tech baterek ma jednoduchej balancer, kterej ale diky tomu ze balancuje malickym proudem je temer k nicemu. Ja tam ten balancer ze stejného duvodu nedavam.

Je i par baterek co ma odpojovaci obvod, ale za 4tis maloobchodní ceny se to neda postavit. Vim jen o několika malo baterkách co tohle maji - treba full spectrum a u nas ji pod 7tis nesezenes.

Naposledy editováno 10.05.2021 10:23:35

Moderní baterie do starých motorek

10.5.2021 v 16:20 | Nahoru | #22
Já mám v Bullikovi tuhle dělanou z A123 a třetí sezona bez problému, dvakrát za sezonu balancuju přes modelářskou nabíječku, na zimu odpojím. Vnitřek je v podstatě to samý co v bateriích Balistic

Naposledy editováno 10.05.2021 16:26:35

Moderní baterie do starých motorek

Skvělá odpověď, děkuji! 11.5.2021 v 01:51 | Nahoru | #23
Luc_CZE: taky jsem nad tím podobně přemýšlel a hrozně složitě všechno studoval, aby se to nepřebíjelo atd. Nakonec jsem si řekl že už na to bodám, že tolik času nemám a prostě to zkusím, motobaterie jsou dělaný na to že to tam prostě altík tlačí a poradí si s tím.

Koupil jsem asi za 4,5k exide, se kterýma mám výborný zkušenosti s olověnejma. Je to pecka, baterie je lehoučká, jediný co mě sere je, že ekvivalent (velikostní) 14Ah olověný je 6Ah Lithiovka. To mi přišlo celkem málo, tak jsem koupil 7Ah, což už je velkej sráč a musel jsem přetahovat kabely a předělávat to pod podsedlovkou. Ale jako bonus teď nahodím i zdechlej velkej offroad u cesty, těch 380A je mazec, poznám to i na 2V a kluci s rocketama si jí nemůžou vynachválit

Jediný co si musíš pohlídat jsou chytrý nabíječky (nesmí to mít desulfatační režim) a zmíněný úplný vybití.

2 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

11.5.2021 v 14:21 | Nahoru | #24
Vyrábí se něco jako dodatečná ochrana baterek před vybitím?
Principielně si to představuji jako nějaké bistabilní relé a elektronický hlídač, co ho shodí, pokud napětí po nějakou dobu, třeba 10 minut, klesne pod nějakou hranici.
Zpátky by se to muselo nahodit nějak ručně.

Moderní auta trpící sklony k samovybíjení baterky by takovou věc potřebovala.

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

12.5.2021 v 08:47 | Nahoru | #25
Deadman> nevím o tom, ale v podstatě jde o ty super BMS s ochranou jak jsme diskutovali výše - ochranná elektronika s výkonovým FETem - odpojí při poklesu napětí pod určenou mez - pak to nějakou dobu vydrží (ty lithiovky mají malé samovybíjení a ta elektronika má malý odběr) - ale je to komplikované tím požadavkem na velké proudy u startování

1 reakcí na tento příspěvek Moderní baterie do starých motorek

13.5.2021 v 04:48 | Nahoru | #26
Taky se přidám ,těd o víkendu jsem si postavil do Jawky 634 baterky s Li-Ion 18650 článků do 2S6P (z notebookových baterii, vsechny članky jsou aspon stejné s max.vybíjecím proudem 4A) jelikož stará baterka 6V odešla (vysypaná) a zrovna jsem uklizel šuplík.
Původně jsem chtěl pripojit jestě přes BMS ale ono by to pak nedobijelo jelikož vstupní napětí by muselo být mezi 8,3-10V a to dynamo s elektronickým relé nedá a tak jsem to hodil bez BMS . Přebijení se nebojím jelikož relé dá max. 7,4V .
Tak jsem zvědav jak bude fungovat hlavně jak dlouho.
Jinak souhlasím s Honza-TA950 s stím odpojovačem při poklesu pod 3V na článek (nekteré baterie maji i hraniční práh 2,4V) jinak by hrozilo zníčení baterie (může a nemusí).

Naposledy editováno 13.05.2021 04:52:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Moderní baterie do starých motorek

13.5.2021 v 05:03 | Nahoru | #27
hagrid.hagrid> Zalezi, co jsi pouzil za clanky, pokud klasicke liion s 3,6V na clanek - jmenovite napeti, tak je pri palubnim napeti 6V budes pouzivat temer vybite...

Jestli jsou to clanky lifepo4 tzn 3,2V tak to bude fungovat...

Odpojovaci obvod u motorky se starterem musi zvladnout pruchod startovaciho proudu a to neni zas az tak levna legrace.

Velky baterky do aut se temahle obvodama osazuji, z motocyklovych bateriich jsem videl zatim asi dva vyrobce, jeden je full spectrum.... ceny jsou trochu jinde nez u tech cinanu co se tady prodavaji...

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

13.5.2021 v 05:41 | Nahoru | #28
assassin> použil jsem normalní li-ion članek 18650 Samsung má hraniční napětí 2,7V a max 4,2V ,to že nebudou plně nabité o tom samozřejmně vím (stejně potřebuješ napětí jen pro cívku ,takže velké nároky to nema teda u mně) a provozní napětí je někde kolem 7V.

Ono ty velké proudy pro start by se dali vyřešit druhým samostatným okruhem čistě jen pro starter na přímo z baterie ktery by šel přes nějaké relé které by seplo pro start pokud by baterka byla v pořádku a nevybitá( pokud by BMS odpojilo bateri zdůvodu poklesu napětí tak by pak tohle relé neseplo) a tím by odpadly vykonové fety a dál by to řešilo klasické bms včetně dobijení a palubního napětí.
nesjem v tomto odorník jen uvažuji jak by to šlo teoreticky nějaky způsobem vyřešit.
Takže by museli by být dva napětové okruhy.

Naposledy editováno 13.05.2021 05:44:43

Moderní baterie do starých motorek

13.5.2021 v 07:20 | Nahoru | #29
Me prijde celkem fuk, jestli do baterky nacpes fety nebo mechanické rele ...

No a nebo predratovat elektriku motorky - coz teda nevim jak by se na to tvářil zákazník - tady mate baterku, rele, konektory, dva metry kabelu a elektriku v motorce si predelejte...

Technicky to neni neřešitelné, ale stoji to penize, na tvém příkladu je jasne videt, ze penize je ten nejdůležitější aspekt. Takze výrobce radeji bude prodávat tuny baterek za 2tis bez elektroniky nez několik malo chráněných baterek za 5tis...

Myslim si ze pokud budes používat ty články na hranici vybití tak se budou i rozbíhat a bude potreba je balancovat. No uvidis. Dneska jde koupit lifepo4 článek za par supu, nevidim duvod tam cpat nevhodný články jen protoze je mam zadarmo ....

Naposledy editováno 13.05.2021 07:22:07

(reakce na) Moderní baterie do starých motorek

13.5.2021 v 08:03 | Nahoru | #30

Deadman píše: Vyrábí se něco jako dodatečná ochrana baterek před vybitím? ...

Ano, byva to v karavanech jako ochrana trakcniho akumulatoru. Ale nejdou pres to velke proudy (nejvic cca 10A bere lednice na 12V), takze v motorce nebo aute asi nepouzitelne.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist