nedávno mi v servisu chlap říkal, ať do starších motorů ( moje je 92' ) netankuju stovku benzín. Jaký je váš názor na tohle? Prý se snižuje životnost motoru.
2 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
kerut to tu celkom slušne vysvetlil. Klepanie=detonačné horenie=samozápal. Detonačné horenie je dosť nežiadúce a nastáva vtedy, keď sa zmes zapáli sama od vysokého tlaku a teploty. Benzíny s vyšším okt. číslom sú odolnejšie samozápalu=detonačnému horeniu.
Ak máte motor s čidlom klepania a s vysokým kompresným pomerom, viete z paliva s vyšším okt. číslom vyžmýkať viac energie tým, že posuniete zapálenie zmesi bližšie k HÚ, teda nastaví sa nižší predstih. Zmes je odolnejšia na samozápal, teda je možné ju viac stlačiť predtým než sa samovznieti, zapálime ju tesne pred týmto momentom sviečkou a dostaneme z viac stlačenej zmesi viac energie.
Ak však máme horšiu zmes - nižšie oktánové číslo - musíme ju zapáliť skôr, nastaví sa vyšší predstih, lebo pri nižšom predstihu by vysokým tlakom dochádzalo k detonáciám/samozápalu, ktoré nechceme.
Toto je ale teória aplikovateľná pre motory s naozaj vysokým kompresným pomerom, pre GS500 je to absolútne jedno.
1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru
kilix píše: chlapi, nejaké to tu máte domiešané
kerut to tu celkom slušne vysvetlil. Klepanie=detonačné horenie=samozápal. Detonačné horenie je dosť nežiadúce a nastáva vtedy, keď sa zmes zapáli sama od vysokého tlaku a teploty. Benzíny s vyšším okt. číslom sú odolnejšie samozápalu=detonačnému horeniu.
Ak máte motor s čidlom klepania a s vysokým kompresným pomerom, viete z paliva s vyšším okt. číslom vyžmýkať viac energie tým, že posuniete zapálenie zmesi bližšie k HÚ, teda nastaví sa nižší predstih. Zmes je odolnejšia na samozápal, teda je možné ju viac stlačiť predtým než sa samovznieti, zapálime ju tesne pred týmto momentom sviečkou a dostaneme z viac stlačenej zmesi viac energie.
Ak však máme horšiu zmes - nižšie oktánové číslo - musíme ju zapáliť skôr, nastaví sa vyšší predstih, lebo pri nižšom predstihu by vysokým tlakom dochádzalo k detonáciám/samozápalu, ktoré nechceme.
Toto je ale teória aplikovateľná pre motory s naozaj vysokým kompresným pomerom, pre GS500 je to absolútne jedno.
jednoducha otazka - takze kdyz se stavi "zavodni" motor, s vysokou kompresi a vysokootanovym palivem, tak se na nem pro to dosazeni vyssiho vykonu predstih podle tebe snizuje = posunuje bliz k HU? ANO/NE?
assassin píše: .......ze detonacnimu horeni se v motoru zabrani zvysovanim predstihu (ty naopak pises ze zmensovanim) ......
.......Motor kterej by na nizkooktanovy palivo klepal vzdy a bez moznosti zmeny v beznym aute/motorce nenajdes. Tak leda zavodni specialy...
bod 1- myslím si,že nelze v jedné větě shrnout vlivy a procesy které vznikají při výbuších v motoru a jejich souvislosti......-každopádně pokud motor jede hlučně,pomůže snížit předstih.motor je měkší,ale výkon jde dolů....
bod 2-naprostý souhlas,tohle stačilo napsat v hned a celá diskuze je vlastně k hovnu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru
- zacalo se na tom ze je potreba pro vyssi okt. cislo zvysit predstih, protoze pomaleji hori - tenhle fakt jsem vyvracel tim ze rychlost horeni je zavisla vic na bohatosti nez na konkretnim palivu (kdyz se stavi zavodni motor tak se neteoretizuje ale postavi se dost variabilni co do smesi i co do elektroniky - protoze se na nem pak ladi "pokazde vsechno" ..podle konkretnich provoznich podminek) a na tom si trvam, dale jsem psal ze to mozna muze byt problem u moderniho motoru nastaveneho prisne na splnovani emisnich norem, kde ovsem na druhou stranu zase nevidim duvod pouzivat cistsi "vysokooktanovy" benzin
- po te se preslo na argumentaci opacnym pripadem - pouzitim paliva s nizsim okt. cislem nez pro ktere je motor staven, kde je pry je potreba predstih naopak snizit
To je jednak naprosto irelevantni protoze jde o uplne jine duvody, a druhak je to hloupost oboje - uz jen lejt tam benzin s nizsi odolnosti muze byt dusledkem fakt tak maximalne nejake akutni hmotne nouze (mas sucho nekde na ukrajine a mistni staresina ti nabidne co zrovna ma..), a druhak se pri snizeni prdstihu, tedy posunuti blize k horni uvrati, zvysisi tlak pri kterem dojde k zapaleni, a tedy cely proces horeni (z jedne strany tlaci pist a z druhe spaliny od uz shorele smesi) se posune o ten iniciacni tlak vejs !! coz je pro nizke okt. cislo naopak nezadouci..
za me je totalni blbost jezdit na palivo s nizsim okt. cislem, a pri pouziti paliva s okt. cislem vyssim - tady vidim jako duvod zejmena cistsi karburator protoze palivo ma proste mene primesi (lze vyzkouset odparem, z bezne 91 na petriho misce skutecne zustane slusnej mastnej flek neodparitelneho zbytku) - neni potreba upravovat nic, max trosku nabohatit, nicmene mirne nabohaceni nicemu neuskodi ani pri pouzivani bezneho benzinu.. vsechny karburatorovy motorky od kterejch najdes grafy z brzdy bezi kolem A/F 13-14
E: jeste si tak rikam, k tomu "klepani" ... Tak pokud by ona nepravielnost byla zpusobena tim ze palivo dohori drive nez kousek za HU, coz by efekt "klepani" mohlo klidne pusobit take - protoze max tlak nastane jeste pred uvrati a na vrcholku p-v se udela takova jakoby "spicka(peak), pak by bylo snizeni predstihu skutecne na miste, ovsem v takovem pripade se nejedna o samozapaly zpusobene nizkym okt. cislem, nybrz o predcasny zazeh / rychleji horici palivo
Naposledy editováno 25.05.2017 11:29:59
1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
chronologicky - jsem s tim nejspis zacal ja, zminil jsem, ze problemy s pouzitim vysokooktanoveho benzinu ve starem motoru (pokud je nekdo zaznamena) muzou byt zpusobeny rozdilnou rychlosti horeni (neresim jestli rychlejsi nebo pomalejsi) a s tim ze je na vlastnosti toho paliva motor nastaven pomerne pevne.
pak uz se pustilo spousta lidi do teoretizovani o predstihu, rychlostech horeni, nutnosti toho a onoho a v tom mixu i tvuj prispevek vychazi (aspon z meho pohledu) jako blabol, protoze si tam napriklad dosel k tomu, ze vetsi predstih zpusobi vcasne prohoreni smesi a absenci detonace - a naopak, mensi predstih zpusobi vyssi tlak (tzn i teplotu) ve valci a tim padem podminky pro vznik fetonace - tohle uz je ale jak jsem psal teorie, kdy spis nez o realnem motoru uvazujes o valci s plynem, kde ho stlacujes - pomerne dlouhou dobu - a dojdes do stavu, kdy jsou tam podminky pro samozapal. tohle je ale teorii a laboratorni pokus - realnej motor (zvlast nejakej starej o kterem mluvime) nema takovou kompresi, aby pri nastaveni predstihu na HU "samozapalil" byt treba na palivo s 91oktany...
v motoru jde vse velice rychle, i volnobeh motocyklovych motoru je pres 1000rpm a veskere vymeny objemu a prenosy teplot maj setrvacnosti a ruznych deju tam probiha X podle X fyzikalnich modelu - treba bezne ten samozapal spis bude daleko pred HU od nejakeho "teplejsiho" bodu ....
tzn me je jasny, jaky znalosti mas a co se snazis rict a presto mi to prijde jako gulas, jak to asi pripada nekomu, kdo termo/mechaniku tekutin na VS nestudoval?
ad tvuj edit - bingo, uz to skoro mas. jen nesouhlasim s tim, ze to nema souvislost s odolnosti paliva vuci detonacnimu horeni. i pri tom jevu kterej popisujes (kterej v realu u toho motoru nastane - narozdil od modelu kdy pouhym stlacenim smesi se dostanes na limit toho paliva a dojde ke samovzniceni) ma ta odolonost zasadni vliv.
Naposledy editováno 25.05.2017 11:42:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru
ak to mám domiešané, tak si rád o tom prečítam niečo nové.
kilix píše: assassin> vždy som bol v tom, že ANO, práve kvôli dosiahnutiu čo najvyššieho tlaku pred samotným zapálením zmesi. samozrejme, až k úplne HÚ to ísť nemôže, lebo trvá nejaký čas, kým zmes prehorí.
ak to mám domiešané, tak si rád o tom prečítam niečo nové.
jo ANO z toho puvodniho vyplyvalo, proto jsem se ptal znova, jestli to nepromyslis a neprehodnotis. je to presne obracene a voditko je treba v tom editu ktery ke sve teorii (ktera je vlastne stejna s tim jak to vidis ty) pridal kerut....
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru
kilix> rikas to v jadru spravne, posunutim predstihu bliz k uvrati soucasne se "zavodni" bohatosti (zvysovanim rychlosti horeni) vykon poroste, ladis tam tu tlakovou spicku co nejvys.. nahoru to pujde az do urciteho kritickeho mista kdy to prohoret dostatecne rychle nestaci, tu kyzenou tlakovou spicku ti sezere pocinajici zmena objemu(pohyb pistu dolu) a pak pujde vykon razantne dolu (=pozdni zazeh)
E: a v beznym motoru kde bude predstih vyssi, nebude takovej tlakovej peak ale spis "plynulejsi obloucek" - tj bude tam vetsi efektivita ale na ukor mensiho (spickoveho) tlaku/vykonu/kroutaku, atd..
Naposledy editováno 25.05.2017 11:59:00
1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
mito7 píše: V žádném motoru nesmí docházet k detonacím bez jiskry - to už by nešel vypnout!
ty pripadne samozapaly samozrejme nenastanou pri kazdem cyklu, to uz by bylo fakt hodne spatny..
mito7 píše: Snížením předstihu po zásahu snímače klepání se směs zapálí jiskrou později a tím pádem stlačení ostatní nehořící směsi je nižší
smes se zapali pozdeji - tedy pistem jeste vice stlacena, a proto dojde k mensimu stlaceni ostatni nehorici smesi po jejim zapaleni? to myslis jako vazne ??
naposled
1/ oktanove cislo nema nic spolecneho s rychlosti horeni smesi benzin/vzduch
2/ at uz tam klepe cokoliv (a rekl bych ze detonacni horeni to tedy nejspis nebude) tak argumentace ze snizovat vliv mene odolneho benzinu, zapalenim pri jeste vyssim tlaku je z fyz. hlediska proste blbost - pokud pomuze snizeni predstihu, je to z jineho duvodu nez z hlediska oktanoveho cisla paliva
1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
Samozřejmě, že směs hoří i při pohybu pístu dolu.
Naposledy editováno 25.05.2017 15:21:17
E: k tem ventilum - kdybys tohle udelal napr. turbine, shori ti krome paliva i lopatky
Naposledy editováno 25.05.2017 15:33:09
1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
Nastav si na motoru okamžik zážehu přesně do horní úvrati a přesto, že se bude zapalovat (podle tebe) maximálně stlačená směs, tak motor poběží měkce bez detonačního hoření i na nízkooktanové palivo.
Pístový motor není turbína.
Konečně už víš, že pístový motor má nedokonalosti, které jsou právě v hoření paliva při pohybu pístu dolů. Vždyť ty ty znalosti máš, tak je konečně uznej a bude ti líp.
Nebo ten motor zdokonal dle tebe a pak to všem výrobcům prodej. Hodně štěstí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru
mito7 píše: No vidíš, že jsi to pochopil, jen si musíš připustit, že takhle fungují všechny pístové spalovací motory. Všichni konstruktéři těchto motorů to řeší podle tebe jako "blbost". Vždyť snad víš, že do výfuku unikají i plameny a proto se tuto jejich expanzi snaží využít pomocí turbodmychadla.
Nastav si na motoru okamžik zážehu přesně do horní úvrati a přesto, že se bude zapalovat (podle tebe) maximálně stlačená směs, tak motor poběží měkce bez detonačního hoření i na nízkooktanové palivo.
Pístový motor není turbína.
tohle je samozřejmě hloupost na předstih 0° ten motor bude mít problém vůbec chytit,výkon nulový......a samozřejmě bez detonací.tak jak jsi psal.
kerut píše: assassin> jasne, ale pak neresime oktanove cislo ale celkove vlastnosti benzinu a pomohlo by spis lehke ochuzeni.. ja chapu ze v realu nekdo udela nejakou upravu, zjisti ze to pomohlo, tak ji udelaji i ostatni, a neresi proc - jsou radi ze odstranili problem,.. takze ani nevim co a jak delali zigulikari, a ono je docela mozny ze jiny benzin ma/mel jine vlastnosti - ta rychlost horeni nebude tolik odlisna, a bude fakt zavisla hlavne od smesovaciho pomeru (krasny primer napr. s PB, samotnej bez vzduchu samozrejme nehori, na varici naopak krasne hori, a kdyz se napusti do baraku staci od urcite, ne moc vysoke koncentrace, mala jiskra a bum) ale nezapominejme ze se muze menit i vazkost, hustota, atd, coz v pripade karburatoru vyrazne ovlivnuje tvorbu smesi !! dle meho v tomto pripade neslo o problem odolnosti, nybrz nastaveni smesi - tj. kdyby meli zigulikari brzdu vyresili by to i bez zmeny predstihu
kilix> rikas to v jadru spravne, posunutim predstihu bliz k uvrati soucasne se "zavodni" bohatosti (zvysovanim rychlosti horeni) vykon poroste, ladis tam tu tlakovou spicku co nejvys.. nahoru to pujde az do urciteho kritickeho mista kdy to prohoret dostatecne rychle nestaci, tu kyzenou tlakovou spicku ti sezere pocinajici zmena objemu(pohyb pistu dolu) a pak pujde vykon razantne dolu (=pozdni zazeh)
E: a v beznym motoru kde bude predstih vyssi, nebude takovej tlakovej peak ale spis "plynulejsi obloucek" - tj bude tam vetsi efektivita ale na ukor mensiho (spickoveho) tlaku/vykonu/kroutaku, atd..
hele klasika, napises x odstavcu "uceneho" textu, pritom cista teorie. v praxi je to jinak. obavam se ze si pojedes svoji, i kdybych ti prinesl zaznamy z mereni na realnem motoru...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) vyssi oktanove cislo do starsich motoru
kerut píše: i kdyby to byl jen milimetr, i kdyby ten tlak byl jen o pul pascalu vetsi, vetsi, je porad vetsi.. pokud to beres tak ze smes jeste hori i pri pohybu pistu dolu ? tak potom snad, ovsem kolem HU (tesne za ni) uz ma byt smes spalena, a dal se maji se rozpinat vznikle plyny, (obdobne jako v proudovem motoru, na turbine uz taky nic nehori, dochazi tma uz jen k expanzi)..
opet cista teorie, spicka tlaku u beznych motoru je nekde 15-20 stupnu za HU. proc se na to proste nevyseres? bez prednaset termo a ne motory....
GS500E má od počátku (rok 89) dle servisní příručky kompresní tlak 10 až 14 atm, tomu musí chutnat cokoliv, co u nás jde koupit.
assassin píše: opet cista teorie, spicka tlaku u beznych motoru je nekde 15-20 stupnu za HU. proc se na to proste nevyseres? bez prednaset termo a ne motory....
no vsak prave, a vem si ze predstih byva kolem 15-20° (volnobeh, v otackach samozrejme vic) takze smes dohori nekde kolem te uvrati nebo kousek za ni (ale v oblasti kde se pist stale jeste skoro nepohybuje, jen se "zhoupava" kolem te uvrati) ..spaliny zacinaji expandovat=jeste chvilku narusta tlak nez dojde ke zmene objemu ve valci
..kdyby ta smes praveze horela nejak zasadneji jeste cestou dolu, nebyl by tam praveze ten peak 15-20°za uvrati, ale neco jako vyduta krivka jeste podstatne dal, protoze by se pistem uvolneny objem valce stale plnil nove vznikajicimi a expandujicimi spalinami.. a pokud by se mel tlak v uvrati snizit tak jak pise Mito, musela by se ta smes dohorivat jeste sakra dlouho za uvrati..
pri pohybu pistu dolu (rozjetem pohybu, ne houpani se v uvrati) je tam uz jen expanze, a samotne "horeni" uz smesi davno pryc - tak jak jsem psal na minule strance: z jedne strany stlacuje smes nahoru bezici pist, z druhe strany plyny uz vznikle za horici smesi (s predstihem zapalene, vsak proto tam ten predstih je) a "potka se to" idealne prave kolem uvrati az tesne za ni (dejme tomu tech 5-10° za ni treba) tlak jeste chvilku vzrusta, ale pak uz bezi pist dolu, horkej plyn kona praci, ztraci tlak, zvetsuje objem, a urychluje pist..
Mito7> A omlouvam se ze jsem na Tebe tak vyjel, nemam to ve zvyku..
1 reakcí na tento příspěvek vyssi oktanove cislo do starsich motoru
15-20stupnu je tesne za uvrati?
Naposledy editováno 25.05.2017 22:23:11
hele cos 10° je nic, to je lehce pres 0,984 - tj necela 2% zdvihu, cos 15° je 0,965 - 3,5%.. cos 20° uz je 0,93 - tj 7% zdvihu, tam uz se ten pist zacina rozjizdet.. ale 20° uprostred zdvihu je samozrejme uplne jina hodnota.. tohle je praveze nedokonalost pistovyho motoru - jednak samotne cyklyckej dej, a druhak s tim spojena geometrie.. lopatku turbiny si proste natvarujes jak chces ty, podle predpokladanyho tlakovyho spadu, zatim co tady se musis tim tlakovym spadem co mas tak nejak strefovat do uz pevne dane gon. funkce rychlosti pistu - resp. nemuzes si ridit prubeh te expanze, ale jen ji nacasujes tak, aby co nejvic kopirovala rychlost pistu..
..a stejne cca 30% tlaku+tepla utece vejfukem
E: teda % pulky zdvihu samozrejme.. zisi bych si dal facku ale proste je to jste ta oblast, kde se pist teprve "rozbiha"
Naposledy editováno 25.05.2017 23:23:56
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Jaký kufr pro 2 helmy Suzuki GS 500E | Dejwidos | 7 | Včera v 20:40 Bigbear |
Kolik km musím ujet, aby se motorka... Suzuki GS 500E | ViraxRider | 18 | 12.9.2024 v 14:28 tun |
Olej na řetěz [1, 2] Suzuki GS 500E | ViraxRider | 54 | 7.9.2024 v 21:43 TomasRA |
Jak se prodávají starší motorky [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CBF 500, Suzuki SV 650, Kawasa... | jkprg | 56 | 6.8.2024 v 15:18 TurboLover |
Kolik km musím ujet, aby se motorka... Suzuki GS 500E | ViraxRider | 6 | 22.6.2024 v 07:45 MungoJerry |