Malotraktor Oleško, 95% postavený originál dle dokumentace z roku 77
Výška jezdce: 670 cm
První dojmy - Chtěl jsem si ho postavit na takové to blbnutí kolem baráku a on se objevil na prodej. Chybí mu jen osvětlení a sedačka, kterou si nechal původní majitel. Generálka a nový lak se mu nevyhne.
Doplňky na motorce - Oproti originálním plánům má odmontovatelnou konzoli s tažnou koulí.
Recenze
Protože mám těch projektů rozdělaných málo (a ještě méně dokončených :D ), spouštím oficiálně projekt nový.
Tím je malotraktor Oleško. Návod na jeho stavbu uveřejnil ve třech samostatných sbornících časopis USS (Udělej/Urob si sám) v roce 1977.
Autorem je Ing. Karel Vacek. V prvním sborníku je popsán kompletní návod na stavbu samotného traktoru, druhý a třetí sborník obsahuje návody ke stavbě příslušenství:
1. jednonápravový valník
2. Nosič kultivačního válce
3. Kultivační válec
4. Brány
5. Nesený žací stroj na trávu
6. Sběrač posečené trávy
7. Nesený přihnojovač
8. Závaží na přední nápravu
9. Nesený postřikovač stromů
10. Válcový sněhový pluh
11. Šípový sněhový pluh
12. Zařízení pro práci v těžkých podmínkách
V následujících letech pak vyšel návod na
13. přestavbu 250ccm
14. Orební pluh
15. Obruče na kola pro práci v těžkých podmínkách orby a ve sněhu
Moc se mi líbí spojení žacího a sběrače trávy. Jelikož pozemek je velký a jawarmaniak nemůže řídit zahradní sekačku šikmooké provenience :D, jal jsem se tuhle věcičku spáchat s vědomím, že budu odsouzen na znehodnocení několika motodílů..
Takže spojím užitečné s příjemným. Prostě srandastroj na práci v kapesní velikosti.
Tento stroj je originálně postavený na základě motocyklu ČZ 150C. Z něj je použitý motor, přední světlomet, sedlo, nádrž, zadní brzdový buben a rozeta.
Originální technické údaje:
Rozchod kol P/Z...660/620
Rozvor...960
Vnější rozměry: délka...1530
šířka...800
výška...810
světlá výška 210
zavěšení: přední...výkyvná náprava kolem středového čepu, věžové zakončení nápravy
zadní:...hnací, bržděná, tuhá, neodpérovaná
brzdy: provozní...nožní pedál na zadní nápravu
parkovací...ruční páka na buben na zadní nápravě
Rychlostní stupně: I. ...3km/h
II. ...6km/h
III. ...10 km/h
Maximální rychlost ...15km/h Motor...150C/352 s nuceným chlazením
Pohon pracovních mechanismů klínovým řemenem, 200 ot/min Poloměr otáčení (vnitřní)...400 kola...Bantam 8x4
V plánu je však menší konstrukční úprava na vylepšený model Mk II.
Ta bude obsahovat:
1. zástavbu motoru ČZ 175/502 s dynamostarterem
2. zástavbu plynového pedálu při současném zachování i ručního plynu
3. zástavbu převodovky Trabant s uzávěrkou diferenciálu
4. na zadní nápravě použití poloos a brzdových bubnů Trabant
5. Použití kol trabant na zadní nápravě (dají se sehnat šípové pneumatiky v tomto rozměru
Díky převodu do 3D jsem našel v návodech několik vážných chyb, které se mohly eliminovat. Jekle by měl řezat 3D laser a měly by být tvarově vyzámkované do sebe a zároveň by měly být předpálené všechny otvory i s gravírováním na usazení jednotlivých součástí, takže samotná stavba bude jednoduchou skládačkou. Plechy budou palené laserem a ohýbané, čili odpadne velké množství svarů (originální konstrukce počítala s použitím svařenců z pásové oceli).
Ale víte, jak to je, když už to člověk má v podstatě hotové a začíná počítat materiál a schánět díly pro stavbu, něco se vyvrbí.
Tím "něco" byl inzerát na facebooku. Hotový Oleško, jen s několika úpravami za cenu pouhého motoru. Jen mu chybí sedlo. Takže je doma a bude následovat stavba žacího a celková rekonstrukce traktoru..
Minulý víkend proběhlo oživení krakena. jen pár poznatků z rally přes drny, výmoly a vysokou trávu za barákem na louce..
1. Musím sehnat sedlo, bez něj je to adrenalinový sport. Skáče to, jako koza :) Deska přes zadní blatníky se neosvědčila :D
2. Na jedničku se to staví na zadní kola, jak Dodge Vina Diesela v Rychle a zběsile. Tady si nedovedu představit, táhnout zapřažený plný vlek bez zátěže na přední nápravě. Naopak sněžný pluh na předku musí být OK.
3. Rozjede se to bez obtíží i na trojku. Na zahradě není potřeba vůbec řadit.
4. Na trojku se v terénu jet nedá. Pocitově to letí tak 150
5. Sílu to má, jak bejk. Sekundární kolečko je z 352 (19z). Pokud se dá z Céčka (17z), bude to ještě ostřejší. Myslím, že to utáhne klidně víc, než doporučenou zátěž vlek + náklad cca 180kg. Problém to spíš bude ubrzdit.
6. V plném rejdu a pod plynem zadek dost luxusně smykuje, jak motokára :D
7. Ruční plyn je bezva. Má třecí brzdu, takže se nevrací. Nastaví se a jede se. Nemusí se o něj starat. V ustáleném pracovním tempu v zahradě nebo sadu je to fajn, ale pro tažení vleku by to chtělo spíše pedál pro citlivější dávkování výkonu.
8. Fakt to potřebuje zpátečku, protože to má celkem velký rejd. To by měl vyřešit motor ze skútra ČZ.
9. Musím doplnit světla
Klobouk dolů konstruktérovi i tvůrci. Tohle postavit na koleni z ničeho. krom volantu, motoru, kol, řetězů a nádrže je vše vyráběno svépomocí...
Podařilo se mi také konečně domodelovat žací zařízení. To je v plánu vyrobit v následující době. Ještě ho trochou poradím k obrazu svému, ale koncepčně zůstane stejné. Hlavně to chci připravit na jednodušší výrobu pomocí laseru a 3D laseru.
Šíře záběru 450mm, výška sečeni 30mm, pohon klínovým řemenem od kliky motoru, pracovní otáčky cca 2000-2500 ot/min.
Super!!!
Poněkud mne udivují alergické reakce čtenářů.
Pánové, kde jste byli, když tu dávali jiní třeba koloběžky?
A jen tak mimochodem - k definici vaší představy motocyklu - kdybyste si projeli zdejší archív, zjistili byste, že zde byl letos zveřejněn článek o motocyklu, který rozhodně vaši definici nenaplňoval. Měl totiž motor v předním kole.
Jawarmaniak
debata s plpcem je naprostou ztrátou času.
Fandím a chválím.
Vtipné, pěkné, zajímavé