PROFIL MOTORKY

Honda CRF1000L Africa Twin (2017)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Matějhomola
Vloženo 23.8.2019
Aktualizováno 23.8.2019
Zobrazeno 3 393x
HODNOCENÍ PROFILU OD 18 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Honda Africa Twin DCT je hračka, co mě nepřestává bavit

První dojmy - Koupil jsem si afriku v automatu. Lidi kolem motorek na ní koukají z despektem, už jsem si zvyknul. Koupil jsem si jí jednak proto, že mě na prodejně po dosednutí prostě afrika jako taková dostala. Sedal jsem si zpátky na jiný motorky, jestli se nepletu. Vlastně to trvalo pár sekund do rozhodnutí, že ji chci.

Recenze

Ten systém od Hondy přišel zajímavej, viděl jsem předtím nějaký videa a při rozhodování, jestli si mám koupit manuál, nebo DCT rozhodlo to, že jsem si řek, že to prubnu, a když mě to nebude bavit, prostě to prodám. Koupil jsem jí druhej den.
Mám jí třetí sezónu, nalítáno 50000km, byl jsem s ní v Maroku, 3x v Albánii, ještě vícekrát v Bosně, Alpách, Rumunsku a asi toho máme ještě hodně před sebou. A protože to je automat, takže trochu anomálie, nebudu zde mrhat vaším časem popisem výbavy a servisů, pocity z podvozku a zkušenostmi s obutím, ale chtěl bych ho popsat z hlediska spotřebitele. A to jak na silnici, tak v terénu, i když musím říct, že tam i tam jsou limity tý motorky samozřejmě daleko vyšší, než moje.
Když k tý motorce někdo přijde, ptá se, jak to funguje. Takže, když si za to sedneš, pravá ruka má všechno stejný, ale nalevo je to jinak. Chybí spojka (samozřejmě i řadička), respektive je tam páčka, ale daleko od rukojeti, aby nešla zmáčknout za jízdy. Zarazí každýho, kdo to vidí. Je to ruční brzda, kterou fixuješ motorku, pokud stavíš v kopci.
A můžeme se u toho rovnou zastavit a začít srovnávat, protože tohle je věc, na kterou si člověk musí zvyknout – pokud ta motorka stojí v kopci a vypneš motor, tak ti prostě sjede, neb je tam neutrál. Největší klasika - když na manuálu chci někde v horách zastavit a udělat fotku, tak zastavím s kvaltem, vypnu motor a fotím. Tady zastavím, motor nevypínám, zatáhnu ručku a fotím. Z praktickýho hlediska musím říct, že tahle situace nenastává často, takže ručku člověk moc nepoužije. Fakt snad jenom při tom focení, nebo stavění na záchod v kopci.
Nalevo řadíš (když řadíš, viz níže). Máš tam packy, palcem dolu, ukazováčkem nahoru. A jsme u toho. Ta motorka má čtyři režimy, který řadí za tebe. Od ekonomického, kterej ti tam v 60km/h hodí šestku, po druhej extrém, kdy ti jí neustále drží ve vyšších otáčkách. Záleží, co máš radši, nebo co zrovna potřebuješ.
Nastartuješ, je tam neutrál, palcem pravý ruky tam knoflíkem vrazíš nějakej režim, čili „máš“ jedničku a můžeš frčet. Pokud za to vezmeš, vystřelíš dopředu, pokud to plyn je lehce otočíš, motorka se rozjede pomalu a jako skútr, jak se taky u největších skeptiků vlastně týhle africe říká. S tou jedničkou se prostě dá krásně a citlivě pracovat, zabírá plynule.
Když se rozjedeš, danej režim si tam dává svoje kvalty dle svýho gusta (otáček, reaguje na plyn a na brzdu), ale ty mu do toho stejně dost saháš. Nemusíš, můžeš to nechat úplně na něm a při „konzumním stylu jízdy“ to není problém, ale pokud chceš jet svižněji, začneš mu do toho kecat. To je rozdíl od auta, kdy do toho automatu většinou nekecáš. Tady kecáš. Většinou podřazuješ. Tedy pokud chceš například z vyšší rychlosti zpomalit do zatáčky bez brzd, jen motorem. Což je vlastně do každý zatáčky. To samozřejmě ten systém netuší, takže když k tý zatáčce přijíždíš, palcem podřazuješ, pink, pink. Pokud chceš někoho rychle předjet, což automat taky neví, pink, palec. Po chvíli si motorka vrátí kvalt tam, kde jí to v daným režimu vyhovuje. Důležitý - poloha levý ruky se mi tedy dost změnila, místo prstů na spojce mám permanentně palec na pacce!
A pak je zde varianta vzít možnost mašině za tebe přemýšlet a jet v manuálu. Palec, ukazovák, jak je komu libo. Zde si nutno zdůraznit, že to řazení je plynulý, bez jakýhokoliv cuku (tady bych to asi přirovnal k automatu v autu), trvá pikosekundu, nemusíš při něm samozřejmě ubírat plyn, jako na klasice, a protože nepoužíváš levou nohu, můžeš si bez ztráty stability přeřadit kdykoliv. Tím myslím na silnici, když už jsi hluboko v zatáčce, nebo v terénu v nepříjemných místech, kde to jinak lovíš nohou (já lovím nohou). Řadí to prostě výborně.
DCT je oproti klasice o dost lepší na popojíždění v zácpách ve městě, na hranicích, na manévrování v garážích, a vůbec kdekoliv se člověk sune a u klasiky překopává neustále mezi jedničkou a neutrálem. Ideál na jednu z nejtěžších tras na světě D1, kde se jezdí rallye Praha-Brno. Pokud přijde krajina a zatáčky a chci se projet a užít si to, přepnu do nejnadupanějšího režimu, ale ještě raději do manuálu. Protože jsou chvíle, kdy to chceš mít úplně pod kontrolou.
Což platí samozřejmě pro terén. Tam je určitě lepší mít automat vypnutej. I když se přiznám, že někdy jedu na ten nadupanej režim a funguje to vcelku spolehlivě. Obecně se mi po těch pistách a šotolinách prostě jezdí líp, když nemusím používat nohu a rychlosti si cvakám palcem a ukazováčkem kdy chci, ani práce v pomalejch rychlostech není problém, protože jak už jsem psal, jednička má hodně plynulej náběh, pokud za to nevezmeš. Poskakovat kontrolovaně po kamenech se tedy dá, nebo jak bych to řekl.
Celý mi to přijde jako dobrá hračka, baví mě to asi fakt víc, než klasika. Užívám si to plynulý řazení, užívám si víc jízdu v terénu, nenasírám se tolik v zácpách a taky si pamatuju, že pokud jsem třeba dřív jel dlouhý a nudný úseky a byl večer, tak mě to řazení už fakt nebavilo. Možná, že až se to vysype zrovna na nevhodným místě, budu říkat něco jinýho. Zatím se to nestalo.
Z reakcí na internetu, nebo od mejch motokamarádů, kteří se odmítli na ní z principu zkusit projet a koneckonců i z testů tady na motorářích jsem pochopil, že kdybych si koupil afru v manuálu, udělal bych líp. Mají i nemají pravdu. Ježdění bych si kromě manuální afriky užil i na endurech od GS, KTM… a užil bych si to stejně dobře. Ale jinak si myslím, že pocit by byl dost podobnej. Ta motorka je stejná. Skvělá. A potom často lítám někam, kde si motorku půjčuju, samozřejmě v manuálu (pokud to není skútr). A nemám s tím problém. Tu novou Yamahu bych klidně bral.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
KlokanJack
KlokanJack napsal 17.11.19 v 20:54

Právě jsem si ji pořídil a i když mám s ní najeto pouze 150 km, ty důvody mám naprosto stejné. Zeptám se, když máš těch 50 tis. najeto, měníš olej po 12 tis nebo jí dáváš lepší údržbu a měníš dříve. Dostala se ke mě informace, že ty DCT jsou lehce náchylnější právě na kvalitu oleje.

MiKXX
MiKXX napsal 05.09.19 v 06:07 10b.

Jsem zavilý odpůrce automatů, ale super uživatelská recenze. Ať DCT slouží dál ke spokojenosti.

Matějhomola
Matějhomola napsal 30.08.19 v 17:51

Zdravím všechny, díky za komentáře, potěšilo... Bohužel jsem nepochopil, jak v komentářích odpovědět přímo konkrétnímu člověku, shrnu o zde:
Pipe: Nožní řazení...kouknul jsem na to video (díky za něj!!), ale - asi bych oponoval. Skoro bych si troufal tvrdit, že právě to, že nemusíš řadit nohou, jje výhoda DCT. Takže pořizovat si quickshifter mi přijde proti smyslu toho automatu. Navíc ti chybí spojka, a protože s ní nemůžeš pracovat, tak je fakt jedinej rozdíl ten, že rychlosti tam místo palcem a ukazováčkem dáváš nohou. Místo dražšího DCT + příplatek za quickshifter bych si koupil rovnou manuál a ještě bych ušetřil pade. Bych řekl...
Mig35, kterému jsem psal do SZ, tak ještě veřejně: Je pravda, že v případě prudkejch výjezdů, či sjezdů má DCT jednu věc, se kterou je třeba počítat - v manuálním režimu tě nepustí do úplně nízkejch, nebo červenejch otáček. Modelová situace - sunu se kolmo dolů z prudšího kopce a místo brždění jedničkou bych si radši odspojkovával dvojku a dobržďoval. Ale při nízký rychlosti mi to v tom manuálním režimu nedovolí tam tu dvojku vrazit. Protože by to logicky chcíplo.
Těch situací, kde by šlo srovnávat DCT s manuálem je hromada. Na silnici i v terénu. Já se teď vrátil z Albánie, byl jsem tam na otočku, v neděli jsem vyjel a teď se akorát vrátil, tak jsem cestou přemejšlel, zda jsem tu recenzi napsal úplně správně a přišel jsem na to, že jsem zapomněl na jednu věc, který se lehce obávám. Když ti někde polozdechne baterka, že motorka škytá, ale nechytne, pustíš to z kopce a jedeš. DCT nerozchodíš. Ale zase nepřetrhneš spojkový lanko:))
PS: Poraďte mi, pls, jak se odpovídá rovnou v komentářích, dík:)

l333v
l333v napsal 30.08.19 v 16:27 10b.

Kamo super recenze palec nahoru! a preji ti stale spousty krasnych km v sedle at ti dela jen samou radost jako doposud!

Matějhomola
Matějhomola napsal 29.08.19 v 22:23

Zdravím všechny, díky za komentáře, potěšilo... Bohužel jsem nepochopil, jak v komentářích odpovědět přímo konkrétnímu člověku, shrnu o zde:
Pipe: Nožní řazení...kouknul jsem na to video (díky za něj!!), ale - asi bych oponoval. Skoro bych si troufal tvrdit, že právě to, že nemusíš řadit nohou, jje výhoda DCT. Takže pořizovat si quickshifter mi přijde proti smyslu toho automatu. Navíc ti chybí spojka, a protože s ní nemůžeš pracovat, tak je fakt jedinej rozdíl ten, že rychlosti tam místo palcem a ukazováčkem dáváš nohou. Místo dražšího DCT + příplatek za quickshifter bych si koupil rovnou manuál a ještě bych ušetřil pade. Bych řekl...
Mig35, kterému jsem psal do SZ, tak ještě veřejně: Je pravda, že v případě prudkejch výjezdů, či sjezdů má DCT jednu věc, se kterou je třeba počítat - v manuálním režimu tě nepustí do úplně nízkejch, nebo červenejch otáček. Modelová situace - sunu se kolmo dolů z prudšího kopce a místo brždění jedničkou bych si radši odspojkovával dvojku a dobržďoval. Ale při nízký rychlosti mi to v tom manuálním režimu nedovolí tam tu dvojku vrazit. Protože by to logicky chcíplo.
Těch situací, kde by šlo srovnávat DCT s manuálem je hromada. Na silnici i v terénu. Já se teď vrátil z Albánie, byl jsem tam na otočku, v neděli jsem vyjel a teď se akorát vrátil, tak jsem cestou přemejšlel, zda jsem tu recenzi napsal úplně správně a přišel jsem na to, že jsem zapomněl na jednu věc, který se lehce obávám. Když ti někde polozdechne baterka, že motorka škytá, ale nechytne, pustíš to z kopce a jedeš. DCT nerozchodíš. Ale zase nepřetrhneš spojkový lanko:))
PS: Poraďte mi, pls, jak se odpovídá rovnou v komentářích, dík:)

Více komentářů



TOPlist