PROFIL MOTORKY

Honda CRF1000L Africa Twin (2016)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník panca
Vloženo 19.12.2017
Aktualizováno 29.10.2018
Zobrazeno 8357x
HODNOCENÍ PROFILU OD 42 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.4

Popis motorky


Nic lepšího není. Pro mne logický krok po xrv 750 a gs 800. Nepřipadalo v úvahu nic co by nemělo 21" ve předu. Možná ji někdy nahradí něco jako 1190 Adventure R, ne však proto, že bych si myslel, že je lepší, ale proto, že zkusit se má všechno.

Více fotografii

První dojmy - První dojmy člověk hltá z netu, takže první dojem po přečtení všeho co se o ní psalo byl ten, že nikdy nebylo nic lepšího - marketing zvládnutý na 1. Pak následovalo první setkání na výstavě v Brně, kde si ji člověk prohlédl na vlastní oči a nemohl být zklamaný. Byla nová, nikdo s ní neměl žádné zkušenosti, nikdo nevěděl, kam se má dívat a hledat chyby. Byla nádherná. Vše bylo tam kde má být. V zimě 2016 jsem koupil z druhé ruky mírně poškozenou s 1400 km na tachometru. První vyjížďka se konala při prvním sluníčku na jaře. Bombááá. Nikdy jsem nejel na ničem lepším. Do té doby jsem jezdil na GS 800 z 2008, takže jsem vše na africe porovnával právě s gs. Vše bylo jiné a vše bylo lepší (mimo vyjímky, ale to až níže). Počínaje ergonomií, přes podvozek, brzdy až po motor - projev i výkon.

Motorku bych doporučil pro - Přál bych si, ať si ji může koupit, každý kdo ji chce. Je taková jak jsem psal výše.

Recenze

Čeho si prvně všimnete při přesednutí z GS je jiný projev motoru. GS byl svým projevem řaďák CRF je véčko. Při prvním rozjezdu mi nepřišlo, že by CRF bylo nějak zvlášť silnější než GS, ale jen do chvíle, než za to opravdu vezmete a podržíte - to je fičák. Podvozek ve všech ohledech lepší než GS, které bylo ve předu moc měkké a zadek bez přepákování bez citu, navíc malé 17" kolo, takže tě tluče do zadku a do zad. Když už jedeš, chceš taky zastavit, takže brzdy - u GS sulc, CRF brzdí. Abych jen nechválil, ovládací prvky mají obě jak z 90. let. V porovnání s KTM je to bída. Rakušáci mají páčky pěkně subtilní, padnoucí na prst, CRF i GS mají kopáče.

Ale popořádku, motorku jsem dovezl jemně poškozenou. Musel jsem kupovat světlo, blinkr, jeden chránič ruky, lakovat jeden boční plast. Je potřeba poznamenat, že honďácká cenová politika není vůbec nakloněna Českému průměrně vydělávajícímu moto nadšenci. Světlo 15 300 Kč, blinkr 2300,- Kč, chránič ruky 1600 Kč, boční lakovaná kapota s polepem 8500,-Kč, pidi čudlík 140 Kč (číňan ho prodává za 2 Kč). To jsou prosím ceny dílů na motorku, která se v reklamách prezentuje jako ryzí offroad a nějaké odložení by nemělo majitele rozházet, natož finančně zruinovat. Opak je pravdou, když z CRF sundáš ty kapoty, vidíš jak jsou precizně plasty vyrobené, a vše jen proto, aby jednotlivé díly dokonale lícovaly s celkem, aby motorka byla krásná. Pak se ti jednoho krásného dne povede netrefit kolej, kolo se ti sveze po její hraně a už se hrne po zemi. A teď teprve oceníš ty lakované křehoučké přesně lisované plastíky, které doposud krásně lícovaly s milimetrovou přesností. Myslím, že by kdejaký afričan (majitel CRF) ocenil měkké probarvené plasty od acerbisu v náhradní výrobě, které ochrání slušivým polepem a originály by si nechal na neděli, do kostela. Konec fňukání, co bylo dál. Přikoupil jsem hlavní stojan od kluka co inzeruje tady na m.cz. Šikovná domácí práce, plně funkční kopie sw motecháckého originálu za 1900 Kč. Za 5000 Kč jsem pořídil nosiče kufrů od SW Motech, které se mi zamlouvaly hlavně proto, že se dají lehce pomocí origo bajonetů rychle demontovat a nic motorku nehyzdí a nezatěžuje. Otázka minuty. Doma jsem naohýbal a ponýtoval hliníkové kufry a nainstaloval do palubky zásuvku z autokelly za 150 Kč. Padla do předchystané díry jak prdel na hrnec. Jde se jezdit.

Hned z jara 2017 jsme s ženou vyrazili přes Rakousko do Slovinska. Spotřeba nezajetého motoru ve dvou a s kuframa cca 5,1 (odečteno z palubního počítače). Zde se musím vrátit ke GS. Tam mi počítač ukazoval 4,6 na sto a na rakouský benzín někdy i 3,8-4,0. Celkem to odpovídalo skutečnosti, tedy neproměřoval. PC na GS byl celkově lepší oproti CRF, měl navíc funkci dojezdu a přesněji měl nakalibrovaný venkovní teploměr, také rychleji reagoval na změny teplot. CRF ve spotřebě také nelže, teploměr v základu proměřuje pozitivně asi o 2°C, ale dle manuálu lze podomácku nakalibrovat (zatím jsem to nezkoušel). Nicméně spotřeba po zajetí klesla, nyní jezdím na Babišovu biosračku za cca 4,8. Ve Slovinsku při sjezdu z nějakého vysokého sedla jsem dole čuchal smrad ze zadní brzdy, kotouč zmodral, ale účinek se nezměnil. Celkově jsem byl s afrikou na prvním výletě moc spokojený. Ať už s dálničním přejezdem nebo s alpskými klikaticemi. Ve dvojko se to trošku ve zvlněných zatáčkách houpalo a škrtal jsem stojanem o cestu, ale to bylo jen otázkou nastavení. Přitáhl jsem kolečkem zadní tlumič a čtyři kliky na útlumu vše vyřešily. Pro jednoho jsem nastavení vracel do základu. Žena si vzadu taky nestěžuje, říká, že je to podobné jako na GS.
V létě jsem byl s bráchou a jeho boníkem (Triumph Bonneville) na dvojdence na východním Slovensku. Jejich I/14 na Harmanec a potom route 66 je prostě boží, mám to tam rád.
Na podzim jsme se vypravili do Bosny. Tam teď jezdí každý. Chtěl jsem afriku vyzkoušel na šotolinách. Před cestou jsem přezul z do té doby dostačujících původních gum, na moje oblíbené Mitasy E10. Měl jsem je už na GS na Ukrajině a moc jsem s nimi byl na Poloninách spokojený. Jel se mnou kámoš na zbrusu nové CRF a cestou jsme porovnávali údaje s PC. Moc se nám to nelišilo, jen o pár deci. Já jsem v tu chvíli měl cca 5000 km, on 1000. V Bosně jsme se ubytovali, motorky odstrojili od kufrů a jen tak nalehko vyrazili v okolí Lukomiru do šotolinového ráje. Motor krásně bere a v jakékoli rychlosti do 120 km/h zadní kolo urveš do driftu plynem. Nádherně vyje, kamínky mlátí o šusplech i kártry, abs i kontrola trakce vypnutá. Prostě sen. Je pravdou, že na rozbité šotolině je základní nastavení měkké a omezuje tě, proto chce celkově přitvrdit. Nezkoušeli jsme do toho vrtat, nebyl na to čas, takže nemohu říci, kam až to jde naklikat, ale nepochybuji, že rozbitou šotolinu zvládne dokonale. V některých zvlášť rozbitých úsecích, kde už se nešlo vyhnout díře a člověk jí vzal ve stovce napřímo, jsem si říkal teď už musí něco uletět, měl jsem namysli např. přední stavbu, tachometr nebo plasty na plaubce, ale nic. Nic se ani nehnulo, všechno drželo pevně jak má, bez ztráty kytičky. Měl jsem strach, že mi do řízení bude kecat přední nevypínatelné abs (zde šlo gs vypnout tlačítkem zcela), ale zbytečně. Vůbec mě to tam neomezovalo. Gumy jsem na šotolinu upouštěl ze základních 2,0 a 2,8 na 1,5 a 1,8. Hodně to pomáhá. Když jsem upustil ještě víc, už jsem měl strach o přední ráfek a taky se mi nechtělo dělat průraz. Jedna atmosféra ve předu už byla vyloženě riziková na tak těžkou motorku. No, a je tu hmotnost. Za jízdy o ní nevíš, na rozbité šotolině ti pomáhá lépe filtrovat nerovnosti. Na místě je znát. Nikdy jsem ji nemusel zvedat ze země, ale v porovnání se 110 kg těžkým malým endurem je mi jasné, že to nepůjde jen tak. Platí zde, že čím jedeš pomaleji, tím víc se s tou hmotností musíš přetahovat. Proto furt plnej .

Jsou věci a detaily, které se na CRF hodně diskutují:
světlo - nestěžuji si, nemám pocit, že bych neviděl, nemohu ovšem srovnávat s žádnými přídavnými světly a pod. Nemám to rád, jsem zastáncem rčení, co tam není to se ti nepokazí. A hlavně co tam není to ti nezvýší hmotnost a nikdo ti neukrade, a taky nikdy nerozbiješ.
plexi - vyhovující.
stupačky - nevadí mi. Byly by pěknější nějaké širší - možná někdy.
výfuk - tvarem a hmotností určitě nepřesvědčí nikoho. Nicméně řidič si jeho zvuk užívá
páka nožní brzdy - bez chyby (luxus oproti gs)
šaltra - hliníková, sklopná v základu (viděli jste někdy co tam má v základu gs? Oni sami se za to stydí a nechtějí přiznat, že to je originál z jejich motorky!) Někdo může polemizovat o přepákování na šaltře, jsou zde výhody i nevýhody.
hefty - v základu jsou obyč nevyhřívané, tak akorát tlusté a příjemné na dotek. Doplňkové origo honda stojí 8000,- Kč. Nejsou o nic tlustší, což je dobře, ale z mého pohledu mají trochu nešikovně umístěný ovladač. O oxfordech nemluvím, ty jsou hnusně bachraté všechny.
sedlo - nemám problém. Výškově nastavitelné ve dvou polohách, příjemný odolný materiál. V červené verzi se bílý pruh špiní a zajde.
koroze - nepozoruji
akumulátor - možná nedostatečnou péčí mi po roce odešel. V Hondě ve Valmezu mi ho úspěšně vyreklamovali, a to i přesto, že jsem u nich motorku nekoupil, a to i přesto, že se jednalo o dovoz z Německa. Nová baterka stojí 3500,- Kč. Nyní ji na zimu odpojuji od motorky.

Na jaře vyměním olej. Patří tam 4,1 litru, 10w30, norma API SG, JASO T903. BMW mi spolehlivě jezdilo na náš mogul, afrika na něj bude jezdit taky. Jsem patriot.

Video z Bosny:

https://photos.app.goo.gl/qjD2CuRtNpLK3SWo1

Mitas E10






Vadná baterka






Průměrná spotřeba na rakouský benzín






Výroba kufrů






1.8.2018
Po dalším roce užívání je na tachometru 13.000 km. Je za námi také plánované Rumunsko, kde jsme byli s klukama sedlajícíma lehké Husky 701. Zajímavé porovnání s tímto jednoválcem. Sedmsetjedničky jsou překvapivě úsporné i na dálničním přejezdu. Afrika je samozřejmě nesrovnatelně komfortnější a je schopna ustálenou rychlostí pohodlně hltat kvanta kilometrů, což na husce jen se sebezapřením. Pochopitelně tato motorka exceluje jinde než na dálnici. A o tom bych chtěl napsat. S afrikou jsme se dostali na hřebeny v okolí Sibiu. Mnohokrát se jednalo o turistické jednostopé chodníčky pro pěší s pevným kamením, kdy balvany vyčnívají třeba 20 cm nad povrch, které musíš jízdou překonat. Nelze zastavit, musíš ho přejet, protože hrozí pád na krátkou nohu. Často se stává, že narazíš o šutr plechem pod motorem, ne-li přímo svody. Na tohle afrika není stavěná a dostává pokouřit. Ani pomalá jízda, kdy se motor nestačí chladit, jí neprospívá. Origo předepsaný olej 5w30 se rychle dostane do úzkých a nemusí spolehlivě plnit svou funkci, zvláště na vrchu v hlavách, kde je teplotně extrémně namáhaný. Nicméně afrika obstála a huskám (v rukou parťáků) se vyrovnala. To samé lze říci i o těch jednoválcích.
Na afriku jsem před odjezdem do Rumunska nasadil oblíbenou sadu Mitas E10. Silniční přejezd přežily bez úhony, šotolina jim však vůbec nedělá dobře. Tam mizí špalky doslova před očima. Po příjezdu z dovolené nemám odvahu jet na těch gumách třeba jen na víkendové Rakousko. Nejsem si jist, že by pro ně měli Rakouští soudruzi pochopení. Půjdou po 3000 km dolů a příště popřemýšlím po nějaké alternativě.
Na jaře jsem na afriku namontoval čínské cycry. Na ali je koupíš do 500,- Kč a i když jsou hliníkové "výztuhy" vyrobené snad z čistého hliníku, jsou tedy neuvěřitelně měkké a tvárné, poslouží zcela jistě lépe než origo šidítka. Jednak mají větší plochu plastových částí, lépe tedy chrání ruce před proudícím vzduchem a případným deštěm, ale také do jisté míry ochrání páčky před ulomením při šikovném položení motorky na zem. Značkovému zboží se tyto číny, co se týče kvality a pevnosti v žádném případě nemohou rovnat, ale originál předčí cenou a funkčností několikanásobně.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
MichalKimlo
MichalKimlo napsal 21.07.19 v 22:06 10b.

pekna recenzia a fajn porovnanie s F800GS.
Afrika je stale tak trochu moj sen... ale este mam na to cas... a mozno z toho bude raz KTM :)
A si si isty, ze GSo ma uplne vypinatelne ABS? mam pocit, ze vypnut sa da len v zadu.

POUND
POUND napsal 30.06.19 v 18:58

POUND
POUND napsal 30.06.19 v 18:54 10b.

Vymazlená motorka. Díky za ten tip na terenní pneu - asi časem taky pořídím. Ty domácí kufry jsou moc pěkné.

DPa
DPa napsal 20.04.19 v 22:51 10b.

OffroaderXR
OffroaderXR napsal 18.02.19 v 14:05 10b.

Více komentářů



TOPlist