renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 50/551 Jawetta (1958)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Icezz
Vloženo 25.5.2015
Aktualizováno 14.5.2017
Zobrazeno 5 005x
HODNOCENÍ PROFILU OD 10 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Krásná, jednoduchá... dva spertlované plechy dohromady v sobě skrývají motor - no spíš motůrek o malém výkonu, co vás ale spolehlivě doveze kamkoliv.

První dojmy - První dojmy? Rozpačité :-). Ani jsem nevěděl jestli ji chci renovovat. Přivezeno kdysi náhodou. Po první zkoušce jsem zjistil, že to nejede a tak jsem ji uskladnil a věnoval se jiným strojům.

Recenze

Jawettku jsem si vybral náhodou a vůbec ne úmyslně. Jel jsem pro 2x Jawa 250/353, ale nějak jsem se nechal umluvit na 1x J150/352, 1x J175/356 a J50/551 - Jawettka.

Po přivezení všech těch hodně použitých strojů domů, jsem je postupně zkoušel zprovoznit. J150 jela, sice špatně, ale jela. J175 Ani ťuk a Jawettka to stejné. Tak jsem je uložil do garáže s tím, že je všecky zrenovuji a začal jsem si dělat plány.
Jenomže mě se chtělo hrozně jezdit a renovace u všech výše jmenovaných to je na dlouho. Chodíc s těmito myšlenkami, svěřil jsem se kamarádovi z práce a za týden byla doma ČZ 175/477 s motorem po generálce - údajně. Moje úsilí se obrátilo tedy uplně jinam.
Jak šel čas - barák, rodina, tak Jawettku jsem stihl jen tak malinko rozebrat a tím to skončilo. Při následném stěhování do nového domu jsem někde ztratil výfuk a na mopeda nesáhl. Navíc jako každý kluk, toužil jsem po 175 po něčem silnějším a moped by byla cesta zpátky... a tak následovala koupě J250/559, J250/592, J350/639, Suzuki 600 GSXR, Velorexu... a kdepak byla Jawettka?... V koutě garáže a stále se jen přendavala. Když jsem viděl jak se mi ty šroty hromadí, chtě nechtě začala redukce motorek. Říkal jsem si, že nebudu sysel... přeci jenom zrenovovat je všechny to by bylo nejen nákladné, ale i zbytečné, neboť k některým mě vůbec nic netáhlo.

Dopadlo to následovně:
250/592 - šla jako dárek otci.
250/559 - rozebraná do šroubku - leží dodnes pod ponkem
350/639 chopper - miláček - cestovní moto, nechám si dosmrti...doufám
GSXR 600 - prodaná
175/356 - prodaná
150/356 - prodaná
175/477 - prodaná (moc se mi nechtělo, byla od kamaráda, ale nějak jsem pro nic neměl využití)

Po této důkladné redukci mi zbylo už jen málo strojů. Konečně tedy byl prostor pro důkladnou práci na stávajících strojích. Chtěl jsem si zkusit komplet renovaci - do šroubku a Jawetta byla nejvhodnější. Jednak byla téměř komplet, druhak jsem vycházel z teorie - malý stroj, málo práce, méně dílů...Při práci jsem zjistil, jak bláhový jsem byl. Dílů stejně, některých případech dílů dokonce více. Jenom jsou menší a špatně se s nimi manipuluje. Jenom lanek je 7 - u běžných motocyklů Jawa/ČZ cca 5.

Renovace s přestávkou trvala tři roky a čistého času už je nyní přes 200 hodin. Ještě přibude, ale v podstatě toho nebude moc už. Do 250 hod. se vejdu. Co mi chybí jsou zlaté linky, zrcátko, klakson... znovu opravit tacho.. nebo sehnat jiné, upevnit stojan.

Při renovaci jsem se rozhodl, že co budu moct, pokusím se udělat sám. Jednak proto, abych ušetřil, za druhé proto se něco naučil, za třetí, abych si něco dokázal a za čtvrté, abych nebyl jako Ti renovátoři co to komplet rozeberou, díly rozposílají po firmách, ty vyčistí a zrenovují dané věci a pošlou zpět a následně si je doma majitel poskládá v motorku. Takových renovátorů odborníků je plný internet.

Čili takto vnitřně přesvědčen jsem se během práce naučil např. svářet plamenem (když jsem letoval kastli), leštit hliník, čistit válec, rozebírat motor...ale hlavně jsem se naučil být více trpělivý. Zkrátka nejde to dne, půjde to zítra. Zbrklá rozhodnutí, jež jsem dělal ze začátku mě stála jenom další prachy.
Celé mi to trvalo i tak dlouho, neboť jsem si musel vyrábět stahováky, vtahováky, různé pomůcky na např. na spojku a pod. Taky jsem na něco musel čekat - např. šroub ze kterého jsem si vyrobil stahovák magneta jsem měl objednaný týden, než ho dovezli. Spoustu jsem toho zničil z neznalosti - např. hřídel převodovky při renovaci motoru. Kliková hřídel - nová - mi upadla v dílně při rozbalování, čili znovu na vyvážení - což bylo vlastně dobře, neboť dle slov člověka co to vyvažoval to už bylo takhle špatné z výroby. Z neznalosti kvality karbeců Jawetta jsem si ten původní rozvařil příliš silnou dávkou čistícího roztoku a pak jsem marně sháněl dobrý a levný použitý karburátor Jawetta. Dnes mam doma tři, funguje jeden a má prasklou přírubu, kterou se upíná na hrdlo - klasická závada. Zkrátka dalo by se to rozhodně udělat za podstatně kratší dobu.
Jediné co jsem si nechal udělat, protože na to nemám výbavu je: výbrus válce a lak. Víc mne nenapadá. Příště se chystám ale i do laku. Stávající je podle mě pochybné kvality... je to takové měkké a hned se to odírá. Nechci nasazovat na lakýrníka - to vůbec, třeba je to kvalitou barev dnešních, ovšem příště to zkusím sám. Zase další obor do kterého zabrousím. Co bylo třeba koupil jsem nové, např. jedničkové kolečko do převodovky - to si fakt doma neudělám . Ovšem např. u lanek jsem udělal chybu. Jelikož jsem si kdysi koupil autogen na PB, tak jsem zjistil, že si můžu klidně lanka vyrábět sám. Starých bowdenů a lanek prasklých mam spoustu. To má zase spoustu výhod. Jednak se ušetří, za druhé nemusíte čekat než vám to pošlou a za třetí, máte jistotu, že to co si vyrobíte je přesně na míru, kdežto to co vám pošlou je replika mnohdy na hovno. Jak se ukázalo např. u lanka řazení, které jsem si nakonec udělal sám. Firma mi po upozornění, že to lanko je uplně špatně ani neodpověděla.
Popisovat celou renovaci by vydalo na knížku, nemá smysl to sem psát. Kdo renovoval cokoliv, tak ví.

Určitě stojí za to to zkusit a nebát se.

Když bylo konečně hotovo - nastalo první svezení... to bylo radosti... motor naskočil bez problémů a jen tak po zahradě na jedničku mi dalo víc 200km na supersportu . Následovalo rychlé doskládání a dnes už je holka k světu. Chybí jen pár drobnůstek, ale to jsou bezcenné detaily.

Podle dalšího svezení jsem zjistil, že je to prostě kolo s motůrkem. Velmi lehké, obratné, praktické a bez údržby. Šlapky kvituju, neboť si jimi můžete pomáhat při nedostatku síly motoru, velmi se hodí .

Nyní se chystám na první srazík, že se konečně trošku svezu se stejně starými stroji. Ale nejvíc ze všeho se těším na pozdně podzimní a raně jarní výlety, kdy jezdit na velké moto je kvůli zimně nevhodné a malá díky své rychlosti je v pohodě, stačí se jen teple oblíct .

Nedostatky Jawettky
Co mi třeba vadí je přístup k některým součástem motoru. Sání, karburátor, špatně dostupné. Kvalita karbeců a jejich nedostatkovost na trhu mě děsí. Replika se nekoupí. Než jsem doladil motor, tak karbec byl venku možná 30x a ten přístup tam je prostě hrozný. Ovšem nechá se na to zvyknout a nacvičit si určité postupy a pak to už jde .

Výhody?
Malé, lehké kolo s velkým rejdem. Otočíte se na pětníku. Netřeba SPZ a STK. Jen platnou pojistku. Bezúdržbové - žádná baterie, žádná extra eletronika. Jen světla.
Moc se mi líbí jak je vše schované v rámu, který tvoří dva spertlované plechy. Celokryt řetězu je taky parádní. Když je to vše po kupě a nechybí např. ten kryt řetěžu, tak to vypadá fakt skvěle, uhlazeně, jednoduše.

Jawetka se mi líbí čím dál víc a hodlám ji využívat při cestě do zaměstnání přes léto, čili praktické využití rozhodně má i v dnešní době.

Čeho jsem si všiml je to, že už to někteří lidi tak neznají a naopak někteří si to ještě pamatujou.
Tedy staří chlapy chodí, vzpomínají, chválí a mladí zase koumají cože to je za retro. Rozhodně přitahuje to pozornost. Najel jsem možná 120km zatím a u každého obchodu, čerpací stanice se někdo zastavil, koukal, poptával atd.

Z toho důvodu doufám, že mi to někdo neukradne, docela se bojím. Nejen ty peníze co jsem do toho vložil, ale i práce s tím byla mnohdy vyčerpávající.
Během té práce jsem se do ní zakoukal a je to už srdcovka.

14.5.2017
Tak už máme spolem nalítáno něco kolem 1500 km... no nic moc... ale zažili jsme toho . Můj původní předpoklad - to že je to motka na chvíle, kdy se nedá jezdit na velký z důvodu zimy - se potvrdil. Díky tomu jezdím celoročně, fakt úžasný. Navíc to má jednu obrovskou výhodu. Totiž díky malé rychlosti si hooodně prohlídnete .
Bohužel tedy už jsem ji několikrát musel opravovat. Karburátorů mam doma 7 - z toho jeden dobrý, neprasklý. Elektrika v pohodě, lak hroznej, přelakoval jsem celou jawettu už kromě předního blaatníku. Fakt doporučuju při výběrulakýrníka dobře vybírat. Praskl mi rám - svařil jsem. Jedna bouračka... odřený blatník, zakytováno, přelakováno . Postupně se ze mě stává lakýrník . Ale jsou to další dovednosti, které člověk má a nikdo mu je nevezme, jsem za to rád, i když začátky byly těžký. Taky jsem měl problém s neustálým ucpáváním karbecu... no děs... na vině - nádrž. 3 měsíce jsem renovoval nádrž... děs běs... Zkoušel jsem ji vylít epoxidovou barvou - dvousložka. Všechno to hrozně trvalo... jendna vrstva schne 3 týdny! Bohužel mi po nějaké době barva praskla. Z toho důvodu už na to kašlu. Nyní koupím další nádrž, pořádně vyčistím - vypískuji zevnitř a prostě to nechám být. Benzín je s olejem, tak co, reznout by to nemělo, pokud tam bude benzín stále. Nebo tedy aspoň při větších odstávkách... u mě je největší tak měsíc stejně .

To by bylo k opravám a zkušenostem dosavadním. Člověk se stále učí . Celkově ale musím říct, že to je po čertech spolehlivý stroj. Když se to vyladí, tak to je nezmar a jede to pořád.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Marty68
Marty68 napsal 12.10.20 v 13:19 10b.

Jeden z nejpoučnějších popisů zde , díky!, Taky se chystám na mopeda , v mém případě Stadion S22 , tam je to lepší s volbou karbece.
Beru to tak , že cesta je cíl a přesně jako Ty se chci naučit od šroubku vše udělat sám. Mám za sebou už nějaké renovace , ale s externím lakem a motorem.
Nyní se chystám do kompletní samo domo práce.
Hodně zdaru!

pelito
pelito napsal 29.05.15 v 23:46 10b.

Hrony-cz
Hrony-cz napsal 29.05.15 v 22:24

Ahoj všem potřeboval bych od vás zkušených poradit.
mám javetu zelenou origoš najeto 6000 dlouho se s ní nejezdilo a po letech strávených ve stodole vloni na podzim šla ven a na první šlápnutí vrčela. Paráda ale když se s ní jede tak ve vyšších táčkách cuká a po ohřátí třeba 6km se ůplně zastaví a nic . Musím počkat a po cca deseti minutách zase naskočí a neochotně dodrncá domů.
dal sem novou svíčku fajfku a kabel ke svíčce ...nic... vyčistil karbec nádrž a .nic...
tak nevím třeba stačí jen poštelovat předstih nebo kondík ??? netuším dík za případnou radu ahoj.

bandar57
bandar57 napsal 28.05.15 v 09:52 10b.

paráda taky jsem jí měl a nedám na ní dopustit

Shawi
Shawi napsal 27.05.15 v 22:48 10b.

Úžasná práce

Více komentářů



TOPlist