Pracovníci Závoduů 9. května, n.p. Praha, vyrobili pro Vás nový moped "Jawetta - Sport", typ 551/02, který navazuje na standartně vyráběný moped "Jawetta". Jawetta sport svým odlišným tvarem a zvýšeným výkonem motoru je určen motoristům-sportovcům.
První dojmy - Moped Jawa 551Jawetta verze Sport, rok výroby 1961 ve zcela původním a plně funkčním stavu...Krásný jednoduchý vzhled mopedu Československé výroby. Pod pojmen sport jsem si představoval větší dynamiku ale na moped o výkonu 1,8k při 4750 ot/min je to opodstatněné. Jakmile se rozjede tak není problém udržovat rychlost 55km/h.
Recenze
Dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec o obsahu 49,9ccm. Jawetku jsem zakoupil před cca 1 rokem v původním avšak nepojízdném stavu.
Přes vánoční svátky jsem se pustil do oživení tohoto stroje. proběhla kompletní rozborka mopedu na prvočinitele. Jawetta je bez zásahu kutila takže nebylo potřeba nic opravovat. Pouze jsem ji celou vyčistil a promazal. Jediným neduhem byl motor...
Teklo to všude kde se dalo... tak jsem se dal do přetěsnění. Celý jsem ho rozebral a zjistil že snad nebyl asi nikdy půlen... Dosedací plochy karterů v neporušeném stavu... Spojka i převodovka byla v dobré kondici, klika v top stavu, válec 0 výbrus po ujetí 3500km momentálně na tachmetru taky bez nějakého většího opotřebení... Vyměnil jsem všechny gufera, ložiska, a oj, kroužky, dal novou pístní sadu ( 3 kroužkový píst- uloženka, pístní kroužky a čep). Dalším větším neduhem byla palivová soustava :) Nádrž byla docela dost zarostlá rzí a zbytky benzínu. V tomto případě mi pomohla kyselina citronová... Mopídka jsem komplet zrevidoval za 8dní. Byl jsem velice překvapen, že po přeplavení karburátoru naskočil po dlouhých letech stání na páté prošlápnutí. Po seštelování karburátoru už jde na každé první protočení :) Jízda je pohodlná díky celoodpružené konstrukci. Průběh výkonu je v nízkých a středních otářkách takový "hluchý" ale jakmile se rozjede tak dokáže upalovat 50- 55km/h.
Dost povídání, teď pár fotek a videjko (omluvte kvalitu)
Na závěr:
Jsem rád že ji mám :)
Zdravím, koupil jsem Jawettu Sport, r.v. 1961, která má podle fotek podobný odstín, jako ta Vaše. Předchozí majitel jí měl asi 15 let a přiznal, že nechal přestříkat nádrž a dokoupil revmaplechy. Podle barvy jsem myslel, že už byla někdy předtím renovovaná, protože tahle barevnost se mi nějak nezdála. Vím o červené jawa barvě a pak o oranžové, ale ta se mi zdála vždy světlejší. Navíc má blatníky zespodu natřené takovou tmavě zelenou barvou, která tam z výroby také určitě nebyla, myslím, že je to nějaký historický gumoasfalt, protože jsem se s tím setkal i u jedné S22, kterou jsem v minulosti koupil. Vy ale píšete, že je to zachovalý originál, tak to mám naději, že je to možná také původní. Mám i stejné linkování. Také větrný štítek jsem myslel, že tam byl dokoupený, ale zdá se mi starý a původní, opět podobný tomu Vašemu. Co si o tom myslíte? A mám ještě 1 dotaz. Číslo motoru má např. formát ABCDEF, ale na štítku mám vyraženo A551BCDEF. Je tam do toho čísla vložená 551, jinak to souhlasí. Je to tak normální? Prosím o názor. Děkuji.
jj, sehnal jsem ji. objevila se jedna dle mých představ tak nebyl důvod váhat. Stejně na ní bylo dost práce ale to je radost. Letos holka také ještě odpočívá... určitě domluvíme společnou jízdu.
Nazdar, tak koukám, že Jawetu sport nakonec sehnals, pěkná, můj S11 už je taky zas provozuschopné,ke generálce Jawetky sem se ještě nedostal boužel sem si pořidil sádru na ruku, takže letos vyjedu s notnym zpožděnim musime pak domluvit nějakó společnó jizdu mopedů
Krasavice! , moc pekne vymazlena... 10b
Překrásnej stav, jak nová! Přeju hodně podobných úlovků. Máš to za 10!