renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 50/551 Jawetta (1961)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník malýKostík
Vloženo 13.5.2020
Aktualizováno 14.4.2023
Zobrazeno 2 587x
HODNOCENÍ PROFILU OD 7 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.6

Popis motorky


Moped je zvláštní kategorie, dříve jsem jí pohrdal jako překonanou kategorií dopravních prostředků a pak se mi zalíbila ta možnost vlastnit veterána bez všech administrativních problémů.

Více fotografii

Výška jezdce: 190 cm

První dojmy - Společnou první jízdu jsme absolvovali na vozíku za autem. K provoznímu stavu bylo tenkrát daleko.

Recenze

Jednoho krásného únorového dne jsem zahlédl svůj velmi plný úkolovník a tak jsem jej s klidem prokrastinačního specialisty odložil do šuplíku a vydal se zkontrolovat nářadí. Nějak mi začala vysychat nádoba se Solvinou, rodinná flotila jízdních kol byla zrovna v dobrém stavu a i na autě se nic momentálně nerozpadalo. No co se dá dělat, je potřeba mrknout na inzerci.





Nabídku na Jawettu Sport jsem objevil večer a vcelku náhodou, takže hezky hned z rána zavolat a domluvit se. A že prý musím přijet do oběda anebo se uvidíme za týden, kdy se majitel vrací z dovolené. Nechtěl jsem to odkládat a nějakým zázrakem byl moped vzdálený jenom 45 minut jízdy od domu.

Jawetta byla uložena v novostavbě domku, který ještě nebyl ani na mapě z čehož jsem usoudil, že chybějící díly budou nenávratně ztraceny. Netuším však, jak se jim ji tam podařilo přesunout i s 20 letou vrstou prachu.

Párkrát jsem ten zázrak obešel a zhodnotil "okem znalce", myslím tím prvomajitele, který pořádně neví co vlastně prohlédnout. Stav byla rozpracovaná a odložená renovace. Ale tak nechat jsem ji tam takhle nemohl!

Šup s ní do vozíku a trádá domů. Prozradím vám tajemství: moped se dá, narozdíl od plnohodnotné motorky, zaparkovat i do kolárny. V té naší je navíc i bezpečno, jak jsem ověřil svým omylem týden nezamknutým kolem.

Začal jsem kolem toho chodit a snažil se najít nějaká sériová čísla. Výrobní štítek zaplácaný barvou a pod tím rezavý, takže přesný typ jsem hledal v mozaice diskusních fór. Měla by to být Jawetta Sport 551/06 v exportním provedení pro Finsko s omezením maximální rychlosti (karburátor z verze Standard) z roku 1961. Značení v literatuře také jako "3/50 551 Jawetta De LUX 01017", což potvrzuje duralový typový štítek.





Co s tou nádherou, které chybí spousta malých, ale podstatných dílů? Začal jsem je postupně identifikovat, shánět a objednávat. Z nějakého důvodu se nedají díly na Jawettu koupit jen na jednom českém eshopu, ale je potřeba koupit "z každého" něco. Moped a jakýkoliv veterán je především požírač času a peněz, ale já to měl jako jako zábavu a projekt. Zejména ten první svého typu zabere novému majiteli spoustu času, aby přišel na to, jak to tam má být a co je už od pohledu špatně.





Překvapil mě rozsah prací, respektive myslel jsem si, že to jenom poskládám a bude. Rozžvýknuté půlměsíce rozhodly jinak a tak jsem půlil motor. Dojezdilo to asi na ně a skoro to vypadalo, že to byly ještě ty první - to se těžko odhaduje. Pak ten klasický dvojboj "není čím zapálit, není co zapálit", však to znáte. Nechal jsem na tom 110 hodin práce (no jo, začátečník) a peněz jako za velmi slušný notebook (to jenom jako varování pro ostatní). Jestli se chystáte renovovat či restaurovat svou Jawettu, tak kromě pročítání internetových fór a sledování videí růných "Joudů", doporučuji knížku Moped – renovace s úsměvem od Miloše Bartůňka.





Oko znalce jistě zahlédne na fotografiích několik neoriginálních dílů: nosič neznámého původu ponechám, sedlo seženu správné. Chybí mi držák kabelů. Řidítka ze standardky jsou nejspíše původní. Výfuk byl vyměn, takže jestli tam byl původně doutník nezjistím. Pedály mám dočasně cyklistické. To jenom aby bylo v diskusi jasno.

Je to krásná hračka a konečně jsem měl důvod vstanout od počítače a zašpinit si ruce. Poetika mechanických záležitostí je v rozmanitosti tolerancí. Většina dílů se instaluje s přesností na půl centrimetry, ale pak jsou místa, kde to musí být naprosto přesně a jinak to nefunguje.





Po 135 dnech od zakoupení jsem poprvé nastartoval a byl to krásný pocit a oslava nadcházejících 60. narozenin tohoto stroje. Ještě vypilovat pár detailů a bude zase na chvíli hotovo. Těším se na setkání na srazu - mopedům zdar!

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
GHM
GHM napsal 09.07.22 v 22:28 10b.

Krasa

Marty68
Marty68 napsal 12.10.20 v 14:26 10b.

Krásný stroj a vtipný popis!

Targus
Targus napsal 20.05.20 v 10:54 10b.

Jen takový hodně blbý dotaz.
Ta páčka přední brzdy je ohnutá naschvál? Dá se to ve většině případů celkem úspěšně vyrovnat, klukovi to rovnám k těm jeho křápům co pět minut. Kdybys chtěl nějakou rovnější, ozvi se, bylo toho v garáži půl kbelíku.

Jinak pochvala, je vidět, že se s tím snažíš něco dělat. Jezdit na tom asi nikdy nebudeš, ale lepší, než sedět u piva.

kareldelnik
kareldelnik napsal 17.05.20 v 21:47 9b.

Kousek je to pěkný až na ty neorigo řidítka a nosič. Jinak dobrá práce

ThomsonMotorson
ThomsonMotorson napsal 16.05.20 v 22:36 10b.

Buď zdráv
Mám S11tku, tak vím o čem píšeš. Teď jsem dodělal Jawku a mířím na Stadiona. Je to fajn koníček, zavřít se do dílny a oživovat tyhle starý krásný stroje

Více komentářů



TOPlist