PROFIL MOTORKY

Jawa 50/551 Jawetta (1961)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník ptr_skr
Vloženo 2.6.2013
Aktualizováno 14.5.2021
Zobrazeno 4 458x
HODNOCENÍ PROFILU OD 4 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.5

Popis motorky


Jaweta (Standard) byla první stroj, na kterém mě otec a strýc vozili, když mi byly snad 4 roky. V 15ti jsem ji po pratetě zdědil, jenže jsem ji pak blbec prodal a pak litoval. Po 10ti letech jsem se rozhodl, že si tedy Jawetu postavím znovu.

Více fotografii

Výška jezdce: 183 cm

První dojmy - První a nejsilnější dojmy sahají někdy do mého ranného dětství (cca rok 1988), kdy jsem na tomto stroji byl občas povožen po zahradě mým otcem nebo strýcem. Nejsignifikantnější věc, kterou si pamatuju, byl zvuk tzv. chcípáku, který byl hrozně srandovní a byla to jedniná operace, kterou mi staří dovolili provést... musel jsem ho tenkrát mačkat oběma rukama :)

Motorku bych doporučil pro - Pro ty, kdo mají rádi 50/60s design, který je u Jawety Sport imho mimořádně typický a vyvedený. Pro lidi, kteří nikam moc nespěchají a kteří rádi jezdí za 2litry na 100km a milují oldschool vůni 2T ;)

Doplňky na motorce - Uvažoval jsem o přídavném nosiči, který se teď dá sehnat v replice, ale vykvák jsem se na to, protože pokud vím, tak se montovaly jen na verzi Sport DeLuxe... a ač jsem se nesnažil dosáhnout úplně origo stavu (např. šedé rukojeti, šedá lanka atd.), tak to tam asi prostě fakt nepatří.

Recenze

Jawetu jsem si vybral z nostalgie (viz. výše) - první stroj, kvůli ní jsem si dělal v 15ti papíry, ČSSR kult, designově hezčí než Stadiony, jenže technicky zřejmě trochu komplikovanější - min. co se přístupu k motoru/karburátoru týče. Koupil jsem si někdy na výšce (cca 2008-2009) jednen kousek verze Standard v "předrenovačním" stavu. Pustil jsem se do shánění různých potřebných dílů, hezkých dílů, replik, chromů apod. Pamatuju si, že jsem si tehdy sehnal nachromovaná kola... když jsem k tomu přidal vycentrování, pneu a duše, byl mezisoučet někde za hranicí 6000 Kč, což mou studentskou kapsu tenkrát vyčerpalo do prázdnoty a s další renovací jsem musel počkat. Po škole jsem se v roce 2011 rozhodl pokračovat ve shánění dílů apod. Narazil jsem tehdy na inzerát jednoho dobrého člověka z Chlumce n. Cídlinou, který mi za pár peněz prodal mj. rám, nádrž a karburátor verze Sport, což byl pro mě vždy takový nedostupný vyšší level Jawety. Přeorientoval jsem tedy svůj zájem na tento luxusnější model a nahromadil fůru dílů, hodně jsem četl, furt jsem něco rozebíral, dělal si poznámky apod. Rám/plechy jsem nechal v roce 2012 opískovat, vyvařil jsem je, vykitoval, nastříkal plničem (zespod olejovitou barvou na podvozky aut) a dal kamarádovi k nalakování. Poměr RAL barev, které měly vytvořit původní Jawácký ČSN odstín jsme dali nějak odhadem dohromady a kupodivu se velice povedl a poujým okem je téměř k nerozeznání od originálu. S nádrží jsem nespěchal, tu budu mít každou chvíli... její boky budou krémově bílé. V roce 2012 jsem rovněž nechal udělat výbrus válce, vyvážit kliku, nový píst, kroužky, poleštil jsem kanálky apod., v motoru jsou nová ložiska a gufera atd... prostě GO. Samozřejmě poznámky z roku 2011 na různých zaolejovaných papírech mi mnohdy už nic neříkaly, přes motory jsem lama, takže jsem motor dával horko-těžko dohromady, ale nakonec se povedlo. Začátkem roku 2013 jsem začal celý stroj kompletovat. V květnu mi přijel kolega pomoct s elektrikou a zapalováním (přes to jsem samosebou taky lama)... když mašina bez větších problémů chytla a držela volnoběh, měl jsem moc dobrý pocit, že jsem při skládání motoru asi nic nepodělal :) Teď už chybí jen ta nádrž a samozřejmě pár věcí má své mouchy a bude vhodné nebo nutné je postupem času poladit. Dojem z jízdy není špatný, ale je pravda, že jsem čekal víc.. resp. vyšší rychlost (ok, motor je v záběhu).. je taky fakt, že v 15ti jsem vážil možná o 20kg míň, takže můj dojem může být zkreslený. Nicméně asi budu trochu ještě experimentovat na karburátoru, sání, svíčce apod. Třeba to těch 60km/h pojede ;)

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
p.epanica
p.epanica napsal 06.02.15 v 17:20 10b.

.. já úplně zapomněl ... tak jako malá útěcha že je opět doma ...

Flexface
Flexface napsal 18.07.13 v 03:36 10b.

fandic8
fandic8 napsal 03.06.13 v 10:21 9b.

Fajna! Pro mě stejně hezčí než Sportka...

ptr_skr
ptr_skr napsal 02.06.13 v 17:18

tak rám je ten menší problém... ten se dá předělat relativně snadno. Ale bez nádrže a karburátoru, tz. dílů, co se nedělají v replice, to prostě nejde. Ok, ten karbec je vlastně jen taky takový + 1 mm detail... když tam bude 2912, tak to asi moc znát nebude :) Např. sportkový nosič, kde jsou ty 2 díry navíc jsem měl ten origo takový nějaký poškozený, takže jsem raději převrtal standardkový.. naopak základnu sedla jsem rovnal a vyvařoval tu původní, protože mi kus zůstal s trubkou v rámu, takže ho tam mám tak trochu bastlířsky přišroubovaný.. ale to není vidět.

elstrem
elstrem napsal 02.06.13 v 17:10 9b.

Já jsem dokončil sportku.To je snad nejhezčí moped,co bl u nás vyroben.Jsem zvědav na foto,až bude kompletni.Držím palce.
P.S.,já jsem za boha nemoh sehnat sportkovej rám,tak jsem byl nucen předělat standrtkovej,no.

Více komentářů



TOPlist