Logo Bultaco Bultaco

Informace o značce

Vznik španělské značky Bultaco se spojuje s datem 17. května 1958 a jménem Francesc "Paco" Bultó. Tento bývalý ředitel jiné španělské firmy Montesa založil Bultaco poté, co Montesa z ekonomických důvodů v době krize odešla ze závodního prostředí a Bultó jako hlavní figura závodního programu firmy tento krok neschvaloval. Krátce po jeho odchodu opustila závodní oddělení Montesy i většina ostatních zaměstnanců, kteří jej pak přesvědčili k založení nové značky. Ta dostala název složený z příjmení svého zakladatele a jeho přezdívky Paco.

Historie značky

V logu firmy pak najdeme ještě nápis CEMOTO, což je zkratka výrazu Compañia Española de Motores. Symbol zdviženého palce navrhl seňor Bultó, když při sledování závodů zahlédl jak britský závodník Davida Whitworth signalizuje svým mechanikům, že všechno je v pořádku. Fandové silničních motocyklů si možná vzpomenou, že stejný obrázek vozil na přilbě v MotoGP Séte Gibernau, což je mimochodem vnuk zakladatele firmy Bultaco.
Ale zpátky k začátkům. Firma začínala fungovat v primitivních podmínkách na staré farmě patřící právě „Pacovi“, ale rozvíjela se velmi rychle. 24. března 1959 Bultaco uspořádalo novinářský den, kde představilo svůj první motocykl – silniční stopětadvacítku Bultaco Tralla 101, pojmenovanou podle španělského výrazu pro prásknutí bičem. Už o dva měsíce později motocykly Bultaco poprvé startovaly na Grand Prix Španělska, kde obsadily sedm z prvních deseti míst.
Největších úspěchů ale značka Bultaco dosáhla v terénních disciplínách, konkrétně v motokrosu, enduru a trialu. Pravděpodobně nejznámějším modelem je trialový speciál Bultaco Sherpa T, který v šedesátých letech způsobil ve šlapačkách doslova revoluci. Trial v té době byl téměř výlučně britským sportem, a závodilo se na těžkých čtyřtaktních motocyklech. Irský úspěšný závodník Sammy Miller se spojil s firmou Bultaco, aby společně vyvinuli lehký dvoutaktní stroj, který ukončil nadvládu čtyřtaktů ze dne na den. V roce 1965 Miller vyhrál náročnou Skotskou Šestidenní v trialu, a vítězství pak zopakoval ještě v letech 1967 a 1968. Stal se také trialovým Mistrem Evropy v letech 1968 a 1970. Trial se následně zpopularizoval v Evropě a později i v USA, což pro Bultaco znamenalo vznik lukrativních odbytišť a rostoucí dominanci. V sedmdesátých letech značka získala osm titulů Mistra a čtyřikrát vzhrála Skotskou šestidenní v trialu.
Prvním motocyklem Bultaco pro americký trh byla skvěle ovladatelná dvěstěpadesátka Pursang, se kterou se dalo okamžitě nastoupit do prakticky každého terénního závodu, zaměřeného na rychlost. Později do modelové řady Pursang přibyly další kubatury: 125 ccm, 360 ccm a 370 ccm. Užší zaměření pak měly modely Sherpa T (trial), Astro (flattrack) a Matador (enduro). Říká se, že písmeno „T“ v označení modelu odkazuje na šerpu jménem Tensing Norgay, který doprovázel Sira Edmunda Hillaryho při výstupu na Everest.
Firma Bultaco zavřela továrnu kvůli sérii stávek v navazujícím průmyslu a tlakům okolního trhu v roce 1979. O rok později se pokusila obnovit výrobu, ale v roce 1983 definitivně skončila. V roce 1998 koupil práva na používání značky Bultaco Marc Tessier, který jí využil při představení nových trialových speciálů z vlastní továrny Sherco Moto S.A.R.L. Motocykly se nejprve jmenovaly Bultaco Sherco, v roce 2000 se pak název změnil na 'Sherco by Bultaco' a v roce 2001 slovo Bultaco z názvu úplně zmizelo. Americká ochranná známka nyní patří HDW Enterprises, mateřské firmě dodavatele náhradních dílů a servisů pro staré motocykly Bultaco.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist