ktm_duke_890gp




Revoluční kamzík: Bultaco Sherpa T

V době své největší slávy bojovaly lehké speciály Bultaco všude možně, od asfaltu na ostrově Man až po tratě motokrosového mistrovství světa. Největší revoluci ale spustil trialový model Sherpa, který přepsal pravidla svého odvětví a udal směr jeho moderních dějin.

Osud továrny, která svého času vyráběla motorky prodávané na všech významných trzích, se začal psát po druhé světové válce, kdy k sobě přes rodinné známé našli cestu šikovný konstruktér Pedro Permanyer a úspěšný závodník Francesc Xavier Bultó Marquès známější jako Paco Bultó. A rozhodli se společně postavit motorku, která bude mít na štítku Made in Spain a která bude patřit mezi nejlepší na světě. Vznikla tak značka Montesa, vyrábějící ultralehká žihadla, která například na Manu 1956 obsadila ve své třídě hned tři z prvních pěti pozic.

Permanyer a Bultó

Koncem dekády ale šly prodeje z kopce, celková domácí situace byla neklidná a Permanyer se rozhodl přestat vydávat peníze na závodění. Bulto se namíchl, pronesl: „Que hombre stupido!” a protože držel pouze menšinový podíl, sbalil svých pět švestek a šel. Zanedlouho šlo i celé závodní oddělení a všichni se nastěhovali do statku Bultovy rodiny, kde zahájili výrobu strojů značky Bultaco. Logem se stal palec nahoru, který kromě známého významu prý lokálně značil i něco jako „strč si to do …“ a podle pramenů tím zakladatel myslel obojí. Nám známý symbol ve směru k závodní činnosti a ten druhý ve směru k bývalému společníkovi. Rodinný statek vydělával, takže ze začátku Bultaco dotoval a prvním modelem byla silniční stopětadvacítka Tralla 101.

Premiéra modelu Tralla 101 v hotelu Ritz

Brzy vznikly i terénní modely a časem Bulto angažoval anglickou trialovou hvězdu Sammyho Millera, aby mu pomohl vyvinout nový model. Tím byl Sherpa T, který převrátil běh trialu naruby a úspěch měl také krosový model Pursang, při jehož vývoji pomáhal americký závodník Jim Pomeroy. V USA byly svého času Bultaca populární, protože lehké stroje působily v tehdejším světě scramblerů jako zjevení. Drapáky se v USA většinou nasazovaly na upravené Triumphy, BSA a podobné anglické čtyřtakty a když se mezi nimi objevila lehká stopětadvacítka, Američané nechápali. Kdo ale pochopil rychle byli Japonci, v šedesátých letech přišli s lehkou Yamahou DT-1 a Bultaco dostalo rázem punc garážové party, která sice nastartovala trend, ale krok do velkého světa už neudělala.

Sammy Miller a Sherpa T

Co se týče trialu, tam měla pověst továrny jiné grády. Taky proto, že šlo o trh, který pro Japonce nebyl až tak zajímavý a Bultaco tím pádem nemělo žádného nepřítele, se kterým by kvůli nesouměřitelnému zázemí nešlo bojovat. K trialu měl vztah sám otec zakladatel, který jezdil kde co a kromě účasti na Manu měl zářez i na skotské trialové šestidenní. Jako první z Sherpů vznikl model N, který poháněl dvoudobý jednoválec o obsahu nejříve 155, následně 196 kubíků. K výrobě motorky na asfalt i do terénu se Paco rozhodl po návštěvě USA, kde viděl, jak jsou tam endura, po amerikánsku scramblery, populární. Sherpa N vzešel ze silniční Tralally a vývoje se vedle konstruktérů účastnili i zaměstnanci továrny a Bultovi příbuzní. Motorka měla kolébkový trubkový rám, vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec, zvednutý podvozek a španělský obojživelník byl představen v roce 1960.

Sherpa N

Dva roky nato se na Sherpovi zúčastnil tým Bultaca pod vedením továrníkova synovce Oriola Puiga Bulta Šestidenní a přivezli dvě zlaté medaile. Ten samý rok se stejná parta vydala na skotskou trialovou šestidenní, ale Oriolova motorka selhala na závadu v elektrice. Všechno špatné je pro něco dobré a tak měl aspoň synovec šanci sledovat mistrovství Sammyho Millera na jeho Arielu GOV 132. Miller vyhrál, ale jak zpozoroval zajímavé Bultaco, hned souhlasil s jeho vyzkoušením a po chvíli byla ruka v rukávu. Oficiální spolupráce ale byla oznámena až v říjnu 1964, protože Miller měl stále platnou smlouvu s Arielem. Jediný, koho Bultaco jako testovacího jezdce do října 1964 přiznávala, byl další anglický offroadista, bývalý jezdec Triumphu Roy Peplow. Pokud jde o požadavky, měl Sammy zásadní výtku k motoru, u kterého trval na zvýšení obsahu. Ten se dostal z původních 196 kubíků na 244 cm3, válec s hlavou měly bohaté žebrování, převodovka byla čtyřstupňová a první vítězství získal Sammy na jednom z prototypů už v roce 1964. Vrcholem trialové sezony v následujícím roce byla květnová Scottish Six Days Trial a tou dobou v továrně Bultaca již několikátým měsícem probíhala výroba sériového modelu Sherpa T.

Sammy při testu Bultaca

Zústalo na něm prakticky všechno jako na prototypu, z důležitých věcí přibyly zejména homologační doplňky a na start skotské šestidenní (SSDT) se Sammy se postavil se sériovu motorkou téměř bez úprav. V šedesátých letech měla trialová šestidenní pověst nejtěžší zkoušky terénních motorek na světě a vítězství znamenalo pro značku frontu v prodejnách. Sammy se startovním číslem 156 zvítězil, a to takovým rozdílem, že poslal konkurenci v podobě těžkých anglických strojů do předčasného důchodu. Na počest úspěchu dalo Bultaco jménu nového modelu dovětek Sammy Miller replica a motorka si začala získávat velkou oblibu. Na ježdění v terénu byla na tehdejší poměry neskutečně lehká, obratná a pokud chtěl někdo zkusit v trialu závodit, bez jakýchkoli úprav okamžitě mohl. Miller sám měl ve stroj velkou důvěru a dokonce Bultovi nabídl, že pokud nevyhraje aspoň polovinu závodů, kterých se zúčastní, nemusí mu fima poslat výplatu.

V roce 1967 se odehrála první větší změna, kdy Sherpa dostal pětistupňovou převodovku a nový model se dostal do testu amerického časopisu Cycle World, který v květnovém vydání uvedl: „Sherpa musí dostat uznání za svoje chování v nízkých otáčkách, kdy jde výkon na zadní kolo plynule od jednoho zápalu k druhému. Jde za plynem od těch úplně nejnižších otáček, průběh výkonu je totálně odhadnutelný a dá se využívat také kvůli krátce odstupňované převodovce. První tři rychlosti jsou velice blízko sebe a čtyřka a pětka jsou zde kvůli možnosti přesunu z místa A do místa B. Pozice ne tak v sedle jako spíš ve stupačkách je excelentní. Páky brzdy i řadičky jsou v ideální pozici, spojka s plynem jdou lehce a rejd od dorazu k dorazu je neuvěřitelných 170 stupňů. To je v těžkých pasážích vítaný bonus, stejně jako vysoká světlá výška, nízká hmotnost a velká spousta využitelného krouťáku.“

Sammy Miller

Ve dvaasedmdeástém dostal Sherpa silnější motor, obsah vzrostl z původní dvěstěpadesátky na 326 kubíků zvýšením vrtání ze 72 na 83,2 milimetru a novinka opět neunikla redakci Cycle Worldu: „Bultaco přichází s učiněným traktorem a silnější motor z něj dělá působivou trialovou zbraň. Větší síla byla dosažená bez zvýšení hmotnosti proti předchozí dvěstěpadesátce a je výborně využitelná už od toho nejspodnějšího patra otáčkového spektra. Maximální výkon je jen o 1 kůň vyšší než u dvěstěpadesátky, ale přichází v 5 000 místo 5 500 otáčkách. Kromě většího vrtání je nový válec překvapivě pětikanálový, coby řešení používané u vysokovýkonných motorů. Bonus 82 kubíků ale přináší hlavně znatelně vyšší točivý moment, který je k dispozici ve čtyřech tisících. A krouťák, nikoliv výkon, je parametr, který motorce pomůže vyškrábat se do kopce. Plastové díly jsou pěkně zpracované, svary na rámu povedené a hliníkové díly nádherné. Nádrž je výborně úzká, usnadňuje manévrování ve složitých situacích a jsme si jistí, že se silnějším motorem vyšplhá nový Sherpa prakticky kamkoliv!“

V roce 1975 se konalo první trialové mistrovství světa a vítězem se stal Martin Lampkin na čem jiném než na Bultacu, na kterém jel i druhý v pořadí, Fin Yrjo Vesterinen. Pokud jde o trial jako závodní disciplínu, tam Sherpa dominoval celých patnáct let a za tu dobu jeho jezdci nasbírali devět evropských nebo světových titulů. V roce 1979 ale továrna kvůli domácím ekonomickým problémům a zásekům dělnické třídy musela zavřít a i když pokusy o znovuotevření byly, sláva z dob Sammyho Millera už se neopakovala. V únoru 1987 navždy odešel sám zakladatel Paco Bulto. Celkem v jeho továrně vzniklo kolem 330 tisíc motorek. Největší slávu značce přinesly jednoznačně trialové Sherpy, které svých příchodem změnily osud celého sportovního odvětví a které řadu jezdců k odvětví samému vůbec přivedly.

​ 

Informace o redaktorovi

Roman Kostelecký - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 45 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist