Logo Bajaj Bajaj

Informace o značce

Firma Bajaj Auto Limited je tradiční indický výrobce motocyklů a tříkolých motorových vozidel. V jejím portfoliu najdete vedle motocyklů a skútrů také regionálně nesmírně populární rikši (Tuk-Tuk).
Bajaj auto samotná spadá pod křídla koncernu Bajaj Group, založeném Jamnalem Bajajem v Rajastanu roku 1930. Sídlo společnosti je v Púně (Mumbai – hlavní stan, pobočka v Chakan) a další filiálky ve Waluj, Pantnagar. Nejstarší sídlo společnosti v Púnském Akurdi je nyní mozkem firmy a sídlí zde také vývojové oddělení.
Bajaj Auto je světově třetí největší výrobce motocyklů a v Indii je druhý největší. Ve výrobě tříkolých vozidel se jedná o světovou jedničku. V roce 2013 dosáhlo jmění firmy výše 9,57 miliardy amerických dolarů.

Historie značky

Samotná divize Bajaj vznikla 29. listopadu 1945, tehdy ještě pod názvem M/s Bachraj Trading Corporation Private Limited. Napřed se jednalo jen o prodej dovážených motorek a tříkolek (většinou Italského koncernu Piaggio – Vespa, Ape), než roku 1959 firma obdržela vládní licenci k vlastní výrobě a o rok později se proměnila v akciovou společnost.
Celková produkce k roku 1970 již dosáhla úctyhodných 100 000 kusů vozidel a o sedm let později se tento počet stal již pouhopouhou roční produkcí.
Po rozšíření výroby do Waluje roku 1985 se tempo výroby stalo ještě zběsilejší a v 86-tém se roční účet dostal na půl milionu vyrobených vozidel (!!!). Bajaj Auto se velmi dobře daří a tak roku 95 oslavují desetimiliontý vyrobený stroj a každý rok další milion strojů přibývá.
Nyní má Bajaj pobočky v padesáti zemích světa a drží se stále svého kréda Vyrábět motocykly dostupné pro každého – finančně i náročností obsluhy.

Modely

V portofilu Bajaj najdeme motocykly, skútry, rikši a celkem nově i automobily. Zajímavostí je 47% podíl prodejů do Afriky.
Motocykly současné nabídky Bajaj jsou XCD, Discover, Platina, Avenger a Pulsar. Bajaj také na indický trh distribuuje motocykly ostatních výrobců – například Kawasaki (Ninja 250/300ccm i šestistovka), nebo maloobsahové modely spřízněné KTM.
Pro vaši představu o asijském trhu: účetní uzávěrka roku 2012 ukázala celkově prodaných 3,76 milionů motocyklů (všech značek, nejen vlastní produkce Bajaj). Z tohoto množství se prodalo 2,46 milionu strojů v Indii a pouze jedna třetina z celkového množství byla prodána mimo Indii.

Tříkolky, rikši
Trocha dalších čísel roku 2012: Bajaj vyrobil a prodal 480 000 rikš, čímž si ukrojil 57 % indického trhu.



Automobily
Roku 2010 Bajaj Auto oznámil spolupráci s firmami Renault a Nissan Motor, jejímž cílem bylo vyrobit automobil s maximální cenou 2 500 amerických dolarů, rozměry klasickými pro třídu malých vozů a spotřebou do 3,3 litrů benzínu na sto kilometrů (70 mil na galon). Důležité zadání byla i maximální produkce emisí 100 gramů oxidů uhlíku na kilometr.
Třetího ledna 2012 byl odhalen Bajaj RE60 – miniauto určené pro dopravu v centrech měst.
Cílovou skupinou jsou zákazníci dosud kupující jednoduché rikši. A podařilo se dodržet vytýčené cíle? Automobil je poháněný nově vyvinutým motorem 200 ccm namontovaným v zadní části vozu, dosahuje maximální rychlosti 70 km/h a na litr paliva ujede až 35 kilometrů (82 mil na galon). Ekologicky to vypadá také báječně, emise oxidů uhlíku jsou jen 60 gramů na kilometr.
• 1961–1971 – Vespa 150 – vyráběno v licenci Piaggio
• 1971 – nákladní tříkolá rikša
• 1972 – Bajaj Chetak
• 1976 – Bajaj Super
• 1975 – Bajaj Priya
• 1977 – autorikša s pohonem vzadu
• 1981 – Bajaj M-50
• 1986 – Bajaj M-80, Kawasaki Bajaj KB100,
• 1990 – Bajaj Sunny
• 1991 – Kawasaki Bajaj 4S Champion
• 1993 – Bajaj Stride
• 1994 – Bajaj Classic
• 1995 – Bajaj Super Excel
• 1996 - Bajaj SX Enduro
• 1997 – (Bajaj KB125) Kawasaki Bajaj Boxer, naftová autorikša s pohonem vzadu
• 1998 – Kawasaki Bajaj Caliber, Bajaj Super 99,
• 1999 – Bajaj Legend, Bajaj Bravo, Bajaj Chetak 99, Bajaj Spirit]
• 2000 – Bajaj Saffire, Bajaj Prowler
• 2001 – Eliminator, Bajaj Pulsar, Caliber Croma
• 2003 – Caliber 115, Kawasaki Bajaj Wind 125, Bajaj Pulsar DTS-i,
• 2004 – Bajaj CT 100, Nový Bajaj Chetak 4-takt s převodovkou Wonder Gear, Bajaj DiscoverDTS-i
• 2005 – Bajaj Wave, Bajaj Avenger, Bajaj Discover 112
• 2006 – Bajaj Platina
• 2007 – Bajaj Pulsar-200 (chlazení olejem), Bajaj Kristal, Bajaj Pulsar 220 DTS-Fi (Fuel Injection), XCD 125 DTS-Si
• 2008 – Bajaj Discover 135 DTS-i – sport (vylepšený stávající model 135ccm)
• 2009 – Bajaj Pulsar 135, Bajaj XCD 135 cc, Bajaj Pulsar 150 DTS-i UG IV, Bajaj Pulsar 180 DTS-i UG IV, Bajaj Pulsar 220 DTS-i, Bajaj Discover 100 DTS-Si,Kawasaki Ninja 250R
• 2010 – Bajaj Discover 150
• 2011 – Bajaj Discover 125
• 2012 – Bajaj RE 60, městské mini auto
• 2012 – Bajaj Pulsar 200 NS, nový 200ccm motocykl, Discover 125ST, nový 125 ccm motocykl
• 2013 - Bajaj Discover 125ST
• 2014 - Bajaj Pulsar 400SS, Pulsar 400CS,pulsar ss200
• 2014 - Bajaj Discover 150F, 150S

Ekonomické rošády

Tempo Firodia: Bajaj Auto koupil většinový podíl akcií v Tempo Firodia company a přejmenoval ji na Bajaj Tempo. Německý Daimler-Benz dříve vlastnící původní Tempo provozy v Německu a dlouholetý spolupracovník s Firodia, vlastnil 16 % akcií Bajaj Tempo. Roku 2001 Daimler prodal tyto akcie zpět Firodii, čímž získala 24% rozhodovací podíl v Bajaj Tempo. Bajaj Tempo odsouhlasila postupný útlum používání původní značky Tempo, která byla stále ve vlastnictví Mercedes-Benz.
Přes dlouholetou spolupráci se v roce 2005 společnost přejmenovala na Force Motors.

KTM Power Sports AG: V listopadu 2007 Bajaj Auto získala podíl 14,5 % ve firmě KTM Power Sports AG (vlastněnou KTM Sportmotorcycles AG). Tyto dvě firmy podepsaly dohodu o spolupráci podle níž KTM dodá know-how pro výrobu vodou chlazeného čtyřtaktního motoru v kubatuře 125 a 200 ccm a Bajaj na oplátku zařídí distribuci výrobků KTM v Indii a dalších zemích jižní Asie.
Na konci března 2013 Bajaj vlastní 47,96 % akcií KTM…

Úspěchy

Motocykl Bajaj Pulsar 135 LS obdržel cenu Bike of the Year 2010 od redakce TopGear (BBC) a zároveň se stal i motocyklem roku v Indii.
• Pulsar 220 DTS-Fi získal cenu Bike of the Year 2008 od všech významných motoristických médií v Indii – např.Overdrive, AutoCar, Business Standard Motoring and Bike Top Gear (ne ten z BBC)
• roku 2006 vyhrál Bajaj Auto cenu Frost & Sullivan Super Platinum Award, za vynikající ekonomické výsledky jejího závodu v Chakanu.
• V letech 2004, 2006 a 2008 byl Bajaj oceněn v průzkumu vedeném Economic Times a získal cenu The Most Customer Responsive Company in Automobiles category.
• Rok 2004 přinesl i ocenění Bike Maker of the Year, udělovanou na ICICI Bank Overdrive Awards.
• Bajaj Pulsar 180 DTS-i vyhrál roku 2003 cenu od BBC, pojmenovanou World Wheels Viewers Choice Two Wheeler of the Year.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist