Cizinec není našinec
Text: Miroslav Kalous | Zveřejněno: 27.1.2015 | Zobrazeno: 25 070x
Bajkeři, jestlipak jste četli článek o prodejích motorek v ČR? Barevnej koláč ukazoval nesměle stoupající prodeje a taky to, kolik si ta která značka loni uhryzla z celkovýho počtu prodanejch kusů. Na první pohled to vypadalo jako redakční šotek, kterej do statistik ČR přimíchal data z Vietnamu, ale je to opravdu tak – na vysokejch příčkách se usadily značky jako Jonway, Lintex, CF moto, Maxon...to fakt nezní jak na typickým českým srazu a ani když se rozhlídnete kolem sebe, asi tyhle bestsellery uvidíte spíš zřídka.
Západní obchodník zjistil, jak lacino se dá pořídit kontejner motorek Made in PRC (People Republic of China) a došlo mu, že i když cena bude oscilovat mezi spodní hranicí značkovejch strojů a cenou, která by už vysloveně budila podezření, pořád na tom bude slušně tržit.
Když už je řeč o Yuki (nic proti nim nemám, jen jsou asi nejznámější z prodejců čín): pokud by se například stalo, že firma při výběru zboží v číně udělá chybu a doveze si něco s nízkou kvalitou, co u nás následně prodá. Motorky se začnou kazit a mezi lidma se automaticky začne šířit “Yuki nic nevydrží”. Přitom jejich sortiment může být složený z motocyklů mnoha různých a na sobě nezávislých výrobců. Jenže Evropan je zvyklý, že Jawa je Jawa, BMW je BMW a hotovo. Hlouběji do situace se ponoří ze zákazníků málokdo.
Aby to nevyznělo zaujatě, nebo snad dokonce nepřátelsky proti českým dovozcům – i jejich rebranding má svoje výhody. Větší firma dovede zajistit víc servisních míst, obvykle není problém s díly a větší firma umí i připravit stroje na otestování (osobní zkušenost před nákupem je k nezaplacení). Pouze pokud pátráte po původu modelu a po jeho renomé, je lepší zjistit a použít původní čínský název. Když už je to z Číny, tak ať tomu odpovídá i cena...
Co osobně považuju za horší, to je snaha přelepením na jinou značku vytáhnout z lidí ještě víc peněz. Vydávat čínskou jednoválcovou dvěpade za americkej stroj a chtít za ní přes osmdesát tisíc...noo i tohle už tu bylo.
Svoje motorky v Číně vyrábí i hodně “značkovejch značek”, aby uměly i ony dát na asijský trh levnou užitkovou motorku, případně aby zlevnily svoje modely pro zbytek světa.

Motorky z Číny
Adamoto
Adamsmoto
Akumoto
Apollo
Baotian
Benelli
Beta (pro trhy mimo EU)
Biaginni
BMC moto
Capirelli
CF moto
Champs pitbike
Chang-Jiang
Chunlan
Cleveland CycleWerks
Cyborg
Donghai
Generic
Goes
Jincheng
Jinlun
Jmstar
Jonway
Junák (aktuální prodávané stroje)
Jawa (pro Jihoamerický trh + dovozy MotoScoot)
Keeway
Kentoya
Kimi
Kinetic
Kingway
Kinroad
Kreidler (aktuálně prodávané stroje)
Leonart
Lifan
Linhai
Lintex
Loncin
Longija
Maxon
Megelli
Miklion
Minsk (aktuálně prodávané stroje)
Motorro
MotoScoot
Motowell
MP Korado (aktuálně prodávané stroje)
Nitro scooters
PitPro
Qiungqi
Rhon
Romet
Sachs (aktuálně prodávané stroje)
Shineray
Siamoto
Skyteam
Stomp
Sundiro
Tauris
TMEC
V.D.O.
WangYe
X-motos
Yuki
Zhongyu
Zipp
Znen
Zongshen
Motorky z Taiwanu:
Aeon
CPI
Hartford
Kymco
PGO scooters
SYM
TGB
Motorky z Indie:
Bajaj
Hero
KTM (řada Duke a RC s objemy do 390ccm)
LML
Royal Enfield
Jižní Korea:
Hyosung
Daelim