globalmoto_duben_nolan




2x KTM: 1190 Adventure & Adventure R

Kapitoly článku

Na rozdíl od některých pravověrných dobrodruhů, kteří neuznávají jiné rozměry ráfků než 18/21, mě zprávy o novém, silničněji zaměřeném modelu, jenom potěšily. Do terénu mě to nikdy moc netáhlo (a už vůbec ne s takhle velkou a těžkou motorkou), a na silnici jsou větší kola a vysoké zdvihy odpružení dobré akorát k tomu, že podvozek líp pobírá nerovnosti.  Už první kilometry  v sedle základní verze 1190 naznačily, že KTM Adventure se už dál nechce tak přísně držet svojí dakarské filozofie, a radši půjde vstříc širšímu publiku, které si žádá hlavně cestovní komfort a špičkové jízdní vlastnosti na asfaltu.
Rozdíl proti předchozímu modelu 990 je přímo propastný, ať se na novinku podíváte z jakékokoli úhlu. Názor na změny designu ať si raději udělá každý sám: podle mě se z toho dalo vytřískat ještě víc, ale na druhou stranu, ani starší model nebyl žádné umělecké dílo, a od motorky v téhle kategorii se to ani nečeká. Kdybych si měl vybírat ze dvou testovaných verzí jenom podle vzhledu, jednoznačně by vyhrálo erko za odlehčené přední kapoty a oranžový rám. Líbí se mi také její menší plexi, které má určitě i praktické výhody při jízdě v terénu, nebo pěkně tvarované jednodílné sedlo, ale to už se dostáváme zase zpátky k otázce pohodlí. V téhle poměrně důležité disciplíně vede základní model 1190, jehož manuálně stavitelný štít dovolí sedět vzpřímeně i v rychlostech nad 120 km/h, zatímco širší dělené sedlo zpříjemní delší cestu zase jinak zajímavým způsobem.
Jestli si v KTM mohli dát ještě trochu víc záležet na designu, tak to rozhodně neplatí o dalších vlastnostech. V první řadě tu máme fantastický stopadesátikoňový dvouválec ze superbiku RC8, který by klidně mohl dostat přezdívku dr. Jekyll a mr. Hyde. A teď nemluvím o nabídce palivových map, která zahrnuje dva režimy s plným výkonem a dva s omezením na 100 koní. Na displeji můžete klidně navolit nejostřejší režim Sport, a motor se nebude bránit ani turistickému tempu v otáčkách někde mezi volnoběhem a čtyřmi tisíci. Reakce na plyn přitom není nic, co by vás vyhodilo ze sedla, i když pro pohyb ve městě je přeci jen o něco vhodnější mapa Street. Od pěti tisíc nahoru se ale v téhle hodné cestovní motorce probouzí sportovní geny, a když necháte dvouválec v Alpách pořádně rozmotat, ujede vám maximálně nějaký domorodec na lehkém supermotu.
K dispozici jsou totiž nejenom tuny výkonu a krouťáku, ale také špičkové podvozkové komponenty od dvorního dodavatele WP, které navíc v příplatkové verzi kontroluje elektronika. Rozdíly mezi režimy Comfort, Street a Sport nejsou v reálu tak patrné jako efekt změny zatížení, takže nejsnazší způsob jak podvozek přitvrdit, je nalistovat v menu ikonku se dvěma přilbami a kufry. Funkce elektronického nastavení podvozku není v nabídce pro model R, kde se počítá s tím, že si každý umí seštelovat odpružení manuálně. Při svižnější jízdě se ale u erka přesto projevují jak vyšší zdvihy, tak větší průměr kol a uzší gumy.
Verze R je evidentně určena pro věrné zákazníky, kteří by někdy chtěli omladit svojí oblíbenou 990. Přestože z fabriky vyjíždí na pneumatikách se stejným silničním vzorkem jako základní model, rozměry ráfků 21/18 palců dávají větší možnosti při výběru obutí do terénu. Jízdě off-road nahrávají také větší zdvihy pérování nebo světlá výška. Stačí se ale podívat na výfukové svody, a je celkem jasné, že před první cestou do Rumunska bude potřeba vyřešit víc věcí než výměnu pryží. Na druhou stranu u erka odpadá starost s polohou řídítek, která jsou na rozdíl od základního modelu širší a vyšší, a postoj ve stupačkách díky tomu mnohem přirozenější. Velkou výhodou - a nejen v terénu - je také lehký chod spojkové páčky.
Na šotolině také není třeba mít strach z přebytku výkonu nebo nechtěných zásahů elektroniky. V režimu Off-road, kterým disponují obě verze 1190, se motor umravní na stokoňový limit, ABS přestane protestovat proti smyku zadního kola, a kontrola trakce dovolí akcelerační smyk na výjezdu ze zatáčky. Závody v extrémním enduru díky tomu asi s novým 1190 nevyhrajete, ale podle všeho zůstává KTM 1190 Adventure R ve svojí kategorii nejvhodnější motorkou do terénu. Osobně bych si nejradši postavil do garáže křížence s designem erka a podvozkem základního modelu.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):



TOPlist