Jaká je Husqvarna Norden 901? První jízda na Azorských ostrovech

Prší, všude hustá mlha, že by se dala krájet, a asfalt je místy pod vodou. Úplně stejně je na tom šotolinová horská cesta, na kterou ze silnice mizím a užívám si táhlých driftů i skoků přes odvodňovací příkopy. Tohle je přesně ono a pusu mám od ucha k uchu! Mám totiž pod zadkem nový přírůstek do kategorie cestovních endur střední třídy Husqvarnu Norden 901 a ta je tady jako doma. Miluje dobrodružství, miluje objevování míst nepoznaných a já na tom nejsem jinak.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Husqvarna se rozhodla vstoupit do kategorie cestovních endur a před dvěma lety na milánské výstavě EICMA představila koncept Norden 901. Chvíli to trvalo, než se objevila informace, že finální verze je na světě a je čas ji poslat mezi lidi. Podle chlapíků z továrny všechno komplikoval lockdown a téměř nemožné společné testování venku v terénu, podobně jako sezení kompletního týmu nad testovacím kouskem, který se na základě poznatků snažili vyladit k obrazu svému. To všechno je minulostí a já tu stojím vedle nového cesťáku, který jen těžko zapře svou rodinnou příslušnost i navzdory tomu, že logo na prsou není nijak výrazné.

Ano, jednoduchý minimalistický vzhled jasně říká, že po této stránce si jde Husqvarna svou vlastní cestou a je pravda, že někomu může padnout do oka na první dobrou a někomu to bude chvilku trvat. Přiznávám, že jsem se s prvními fotkami cestovního Nordenu chvíli pral a bylo to hlavně díky specifickému přednímu světlu. Ve skutečnosti to ale vypadá hodně dobře a přímočarý vzhled má moje sympatie, stejně jako skutečnost, že Norden 901 působí dojmem větší motorky.

Můj testovací kousek je víceméně v sérii a nadstandardní záležitostí je pouze výfuk Akrapovič, který mu dává hodně příjemný zvuk. Pravda, Remus na vedlejším Nordenu vyzpěvuje už ve volnoběžných otáčkách ještě o fous líp a asi bych o něm vážně uvažoval, i když Akrapovič se mi na oko líbí víc. Tohle je ale detail a já už se těším na první kilometry, které už za chvíli začnu točit. Ještě než vyrazím na silnice a do rozmanitého terénu uprostřed Atlantického oceánu, lehce přiblížím technické specifikace a řešení, která se u cestovní Husqvarny objevují.

Husqvarnu Norden 901 pohání řadový DOHC dvouválec o objemu 889 cm3 a umí vyprodukovat maximálních 105 koní v 8000 ot./min. a maximální točivý moment 100 Nm o patnáct set otáček níže. Pokud vás zajímají servisní intervaly, vězte, že je fabrika předepisuje po každých 15 000 kilometrech. Převodovka má šest rychlostí a ve standardu je k dispozici obousměrné rychlořazení.

Stejně jako drtivá většina nových motorek má také Norden několik jízdních režimů a mapování motoru, konkrétně Street, Rain a Offroad, ovšem za příplatek se dá pořídit ještě čtvrtý více terénní režim Explorer, nabízející větší spektrum vlastního nastavení včetně citlivosti kontroly trakce. Když už jsme u elektroniky, samozřejmostí je zatáčecí ABS, které lze na zadním kole vypnout, a tak je tomu také u zmíněné kontroly trakce. Ta se bohužel při vypnutí motorky klíčkem i kolébkou opětovně aktivuje a to mě štve.

Norden se může pochlubit novým LCD displejem a je sympatické, že i navzdory tomu, že není úplně největší, zobrazuje vše potřebné, a to jasně a přímočaře v jednom ze tří zobrazení. Volitelnou příplatkovou výbavou je jeho konektivita, která nabízí jednoduchou navigaci nebo přehrávání hudby. Když už jsem u přístrojovky, máme vedle ní na levé straně samostatné tlačítko na rozsvícení mlhovek a na pravé elektrickou zásuvku. USB zásuvka se však v sérii neobjevuje, a to ani pod sedlem, což mi příjde škoda. Ovládání a pohybování se v menu je v režii tlačítek na levém řidítku a alespoň z mého pohledu je celkem jednoduché a rychlé. Na tomto ovladači našel místo také tempomat, který je sériovou záležitostí, a to je jedině dobře. No podívejte se na podrobné video níže.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Rám je vyroben z oceli a úplně stejně je tomu v případě šroubované podsedlovky. Pérování má pod palcem značka WP a Husqvarna Norden 901 je osazena Apexy, konkrétně jde o přední stavitelnou upside down vidlici o průměru 43 mm se zdvihem 220 mm, přičemž kompresi a odskok lze nastavit nahoře bez použití nářadí. Také zadní WP Apex Monoshock nabízí nastavení komprese a odskoku a zdvih pérování je 215 mm. Na přední jednadvacítkovém kolo s bezdušovým systémem jsou namontovány dva kotouče o průměru 320 mm, které spolupracují se čtyřpístkovými třmeny. Na zadku je osmnáctka rovněž s bezdušovým systémem a v sérii 901 obouvá pneumatiky Pirelli Scorpion Rally Street.

Devatenáctilitrová nádrž ve tvaru podkovy je jistým přínosem pro snížení těžiště motorky, a pokud je úplně suchá, Norden 901 váží 204 kilo. Světlou výšku motorky výrobce udává 252 mm a stavitelné sedlo leží v nižší poloze 854 mm, případně ve vyšší 874 mm. Bez použití nářadí lze natavovat také páčku přední brzdy i spojky, a když se použije nářadí, jde otočit do vyšší polohy také trn zadní brzdy. Stavitelná jsou řidítka, a to do tří pozic dopředu a dozadu v rozmezí 30 mm. Guma ze stupaček jde jednoduše demontovat, ale je k tomu potřeba vzít klíč. Zajímavým řešením je úložný prostor pod plastem podsedlovky, kdy je ukryto nářadí. Při pohledu na technické údaje si nelze nevšimnout hodnot, které jsou někde mezi KTM 890 a 890 R.

Husqvarna tradičně nabízí velice širokou nabídku doplňků, ale také kufrů, zavazadel, chráničů i výstroje jezdce. Z příplatek lze Norden dovybavit zmíněnou konektivitou, vyhřívanými rukojeťmi, vyhřívaným sedlem jezdce i spolujezdce, ale také kontrolou tlaku v pneumatikách prostřednictvím displeje nebo deflektorem na plexi štítek. To vše je možné vidět na webu, kde je k dispozici on-line konfigurátor. Pokud by bylo na mě, určitě bych si Husku dovybavil padacími rámy a promyslel bych nasazení chrániče předního světla.

Na místě vnímám celkem nízkou váhu a s manipulací nemám sebemenší problém, podobně jako se standardní výškou sedla 854 mm nad zemí. Čeho si nejde nevšimnout, je širší stavba a sedlo, které jsem očekával o něco měkčí. Seznamuji se rychle s novým LCD displejem, který rozhodně není z galaxie velkých tabletů, ale líbí se mi přehledností i uspořádáním a ze tří režimů si vybírám to střední, kdy je vše zobrazeno uprostřed. Vidím otáčkoměr, tachometr, ukazatel zařazené rychlosti, stav paliva, teploměr vzduchu, zvolený jízdní režim a také nastavení ABS nebo kontroly trakce. Co je zajímavé, to je absence tlačítka výstražných blinkrů a přiznávám, že jsem asi u jiných motorek poslední generace nezaregistroval. Pokud bych si něco dokázal představit lépe, byla by to signalizace mlhovek zapínaných vlastním tlačítkem, protože se špatně zjišťuje, zda svítí nebo ne.

Teď už je čas zaklapnout jedničku, vzít za plyn a vyrazit protáhnout Husqvarnu Norden 901 na mokré silničky ostrova São Miguel. První kilometry napovídají, že jde o velice příjemný stroj, který okamžitě padne do ruky a na nic si člověk nemusí dlouho zvykat. Vnímám cestovní řidítka, která nejsou tak široká, jako se montují na více offroadově zaměřené cesťáky. Se svou výškou 173 cm jsem v pohodě také s trojúhelníkem stupačky-sedlo-řídítka. Jde o pohodové uspořádání a podle slov vyšších kolegů s ním nemají problém ani borci kolem 186 cm a váhou nějakých 90 kilo. Každopádně si myslím, že vyšší postavy kolem 190 cm si určitě nastaví sedlo do vyšší polohy, namontují řidítka do třetí nejvzdálenější polohy a dost pravděpodobně se budou zajímat o vyšší nástavce řidítek.

Za jízdy se mi líbí zobrazení, poloha i uspořádání jednoduchého displeje, který mi zobrazuje všechno, co potřebuju vidět, včetně teploty vzduchu, což není vzhledem k počasí a nadmořské výšce k zahození. Počasí je od rána hodně upršené a podle slov místních fouká víc, než je na ostrově sopečného původu běžné. Ale říkám si, proč ne, i tohle má jistou vypovídající hodnotu a o novém cestovním enduru od značky se severskými kořeny leccos napoví. Naší skupinu vede lokální matador a je vidět, že to tu zná jako svoje boty. Prostě se s ničím nemazlí a drtí to voda-nevoda a nevadí mu ani všudypřítomné bláto od traktorů z polí, ani nadílka od krav nebo listí a větve shozené na silnici větrem. Nejlepší jsou kluci ze Španělska, kteří na něco takového nejsou moc zvyklí a každé zastavení brblají pod fousy.

Nakonec se ale i tempo trošku zklidní a ukáže se velice přátelská povaha Nordenu 901 a jemná odezva na plynovou rukojeť. Ta mi dokonce připadne o něco víc učesaná, než u jeho nevlastních oranžových sourozenců. Reakce na plyn je plynulá a jsem spokojen jak s průběhem od nízkých otáček až do vršku, tak s pružností při akceleraci. Zkrátka motor šlape moc hezky a dobře se doplňuje s jednoduchou ovladatelností a lehkým řízením. Pérování WP Apex je zaměřené více na běžné cestování po silnicích než v drsném offroadu. Když nejedete úplně na doraz, tak zvládne i ježdění v terénu, jako jsou šotoliny nebo polní cesty. Já na jeho adresu nemohu říct křivého slova, protože na silnici funguje velice dobře a je nastaveno tak, že se předek při brzdění nijak nepotápí a ani při prudší akceleraci nevzpíná.

Když už jsem nakousl brzdy, tak musím přiznat, že jsem na ně byl hodně zvědav, protože Husqvarna nevsadila na Brembo, ale na španělskou značku na J.Juan, kterou zmíněné Brembo nedávno získalo pod svá křídla. První ochutnávka potvrzuje, že se není čeho obávat, ba naopak, motorka brzdí víc než slušně a přední brzda se stavitelnou páčkou se lehce dávkuje a mám dobrý pocit i z fungování ABS. Převodovka nedávavá větší prostor pro pochyby a je dost sympatické, že Norden dostal v sérii oboustranné rychlořazení, které funguje tak nějak normálně a adekvátně dané kategorii.

Během prvního svezení na Azorech panuje aprílové počasí a díky němu je možné zjistit, jak je na tom ochrana jezdce a jakým způsobem chrání přední tmavý štítek. Pro postavy do 185 cm bude fungovat dobře, a to i za deště. Během obou dní, kdy panují těžší povětrnostní podmínky, nepociťuji žádné nepříjemné turbulence nebo nápor na helmu. Vzhledem k tomu, že nepatří mezi nejrozměrnější, dá se s ním na cestách fungovat, ale nadprůměrné vlastnosti se očekávat nedají, tím spíš u větších jezdců, než jsem já. Od vývojového týmu dostávám informaci, že štítek je maximálně vysoký, jak u tmavých štítků dovoluje homologace. Velice slušně hodnotím ochranu kolenou za deště a to samé říkám o pevných plastových bástrech. Co mě těší, to je skutečnost, že při jízdě na vodě nemám mokrá stehna zespodu, což se u některých motorek s drobnou podsedlovkou děje. Na krátkou chvíli se dostáváme na rychlou silnici, kde se dá chvíli upalovat v dálničním tempu. Také tady vnímám rozumnou dávku pohodlí a jen pro představu, pro 100 km/h při zařazené šestce Norden potřebuje 4000 ot./min a pro 130 km/h zhruba o tisíc otáček více.

Druhý den se počasí přeci jen umoudřilo a kromě ježdění po silnici se nějaký čas věnujeme terénu a musím říct, že je to veliká paráda. Výše v horách musí srdce každého offroadově založeného cestovatele doslova zaplesat, protože to je prostředí cestovním endurům ušité na míru. Krásné šotolinové cesty jsou místy dost rozsekané a hodně často vymleté od vody. Také písčité úseky stojí za to a o brodech ani nemluvě, no podívejte se na video. Hned úvodem je potřeba připomenout, že se Husqvarna Norden nepasuje do role cestovního endura s rallyovými dovednostmi jako je třeba 890 Adventure R, nýbrž spíš do role objevovatele, který se během cestování prokouše i na místa, kam prostě asfaltový koberec nevede a bude potřeba se porvat s terénem. Právě tomu odpovídají zdvihy odpružení 220 mm na předku a o 5 mm méně na zadku. Ve chvíli, kdy se v terénu jede temperamentní svižná jízda a nic se vysloveně nešroubuje přes závit, tak Apexy filtrují terén v klídečku a na motorce se cítím dobře. Jakmile v těžším terénu zatlačím víc na pilu a snažím se rozbité pasáže vystřihnout agresivnějším způsobem, je znát, že se nejedná o ryzí offroadové pérování.

Mizíme na šotolinové cesty a není prostor pro zastavení a přenastavení motorky, takže si za jízdy stíhám jen vyměnit režim Street za režim Offroad. Kontrolu trakce i ABS vypnout nestíhám, a proto jedu pouze s terénním režimem. Nutno uznat, že jeho nastavení není vůbec špatné a že i takovém režimu se Norden nebojí hezky táhlých driftů a špatná není ani tolerance ABS pro kratší zablokování kola. Tohle se továrně podařilo nastavit dobře a jsme si jist, že jezdcům bez velkých offroadových zkušeností a vlastně i ambicí to bude maximálně vyhovovat. Jakmile se naskytuje první možnost zastavit a nastavit si 901 pro jízdu v terénu, neváhám a vypínám ABS na zadním kole a pochopitelně kontrolu trakce. Gumu ze stupaček jsem zahodil už ráno a tady jen připomínám, že je to otázka chvíle a je k tomu potřeba použít klíč. Samotné stupačky jsou naprosto v pohodě, a to rozměrem i tím, jak jsou zubaté. Teď je to ono a můžu se bavit jedna radost! Líbí se mi také pevné bástry, i když jsou plastové.  

Vzhledem k tomu, že Husqvarna Norden není velkým mastodontem, ale cesťákem střední třídy, dobře se mi řídí, lehce ovládá a dostávám i potřebnou zpětnou vazbu od předního kola. V režimu Offroad vnímám přiměřenou odezvu na plyn a díky pružnému motoru jsem si schopen vrknout plynem a přizvednout přední kolo před kaluží nebo výmolem. Když se člověk trošku rozvášní, je potřeba podvozku takto pomoc a nenechat jít motorku zbytečně natvrdo do hlubších výmolů, protože na to není pérování dělané. Sám za sebe říkám, že mi ergonomie při jízdě vestoje sedí a nemám problém ani s pozicí níže položených řidítek. Ano, vyšší jezdci atakující 190 cm možná takhle mluvit nebudou, a tak si řidítka posadí pomocí redukce klemů výš. V terénu je fajn výška plexi štítku, protože se při přenášení váhy nad přední kolo nijak neplete pod bradu a stejně je to i v okamžicích, kdy se motorka odlepí od země.

Takovým terénním radovánkám Azory doslova přejí a musím se smát, když před sebou vidím našeho průvodce, jak se terénem nechává unést a letí, jako by jel v ohni. Má trošku pocit, že úplně zapomněl, že vede skupinku novinářů a užívá si Husku stejně jako my, co jeho tempu stíháme. Prostě takhle to má být a to fakt můžu. Pokud mi něco vadí, je to pozice bočního stojanu, který se mi plete pod patu levé boty. Ještě víc mě ale štve, že při každém vypnutí motorky kolébkou se opětovně aktivuje kontrola trakce a musím se štrachat do menu a znovu ji vypnout. Jasně, že to jde celkem rychle, ale je to otrava, a když už to tak musí být, myslím, že by trakci stačilo aktivovat jenom při zhasnutí motorky klíčkem a při vypnutí kolébkou nechat nastavení tak, jak je.

Husqvarna Norden 901 ukazuje, že je univerzálním a pohodlným cestovním endurem, které se ničeho jen tak nezalekne a s troškou nadsázky vás doveze tam, kam si ukážete prstem. V terénu to nebude vyloženě o extrému, ale berte jed na to, že když vás to čapne, dokážete si terén užít plnými doušky a poperete se i s náročnějšími úseky. Rozumná světlá výška, stavitelné pérování i kola offroadových rozměrů 21“/18“ takové radovánky rádi podpoří a sám jsem se přesvědčil, že to funguje.

Norden působí přátelským dojmem, a to po stránce motoru i ovladatelnosti, takže se s ním dá fungovat i v pohodovém tempu, kdy se chcete kochat krajinou a nepotřebujete nikam nepospíchat. Dost podobně je tomu na silnici, kde se cítí silný v kramflících a jezdci nabízí potřebnou dávku pohodlí, ochrany i dobrých jízdních vlastností. Také na této prezentaci jsem se přesvědčil, že sériově obouvané pneumatiky Pirelli Rally Street odvádí dobrou práci za sucha i za mokra a dá se říct, že svou charakteristikou přesně odpovídají zaměření Nordenu 901. On totiž nemá vyloženě offroadové ambice, on je všestranným průzkumníkem vytrvalcem, za jehož řídítky bude radost objevovat místa doposud nepoznaná a je fuk, jestli budete jen pár stovek kilometrů od domova, anebo na druhé straně světa. Norden by se měl objevit už koncem listopadu u prodejců a v tu dobu bude onámena i přesné cena, za kterou se bude prodávat. V tuto chvíli není ještě přesně určena a stále platí, že by se v měla pohybovat někde mezi 14500 - 14900 Euro, tedy kolem 370.000 Kč.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 171 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor, jeho pružnost a dávkování
+ ovladatelnost, řízení na silnici i v terénu
+ slušná ochrana jezdce i za mokra/za deště
+ jednoduchý TFT displej
+ originální a jednoduchý vzhled
+ ač plastové, tak pevné bástry, stupačky, řešení nádrže


- kontrola trakce se aktivuje i při vypnutí kolébkou
- chybí USB a konektivita je za příplatek
- horší signalizace rozsvícených mlhovek
- boční stojan pod levou patou
- menší ochrana boků


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 40 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist