Test čtveřice ostrých třístovkových endur se srdíčkem bijícím na dvě doby
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vašek Maleček | Zveřejněno: 30.4.2009 | Zobrazeno: 92 495x
Kapitoly článku
Úpravy motocyklů oproti sérii:
HusqvarnaU Husqvarny je použita nesériová tlumivka výfuku, která by měla dávat trošku víc výkonu od spodu. Ve špici by měl výkon zůstat stejný jako u série. Dále jsou namontovány blastery, které pochopitelně na jízdní vlastnosti a chování stroje nemají vliv. Minimálně jsou také poupraveny tlumiče, jež jsou naladěny na Zdeněka Gotvalda. Celkově je investice na doplňcích zhruba v hodnotě deset tisíc korun nad rámec pořizovací ceny sériového motocyklu.
Gas Gas
Motor originál, výfuk originál. Pérování je původní, jen je nastaveno na jezdce. Na motocyklu můžeme vidět speciální doplňky pro závody, jako jsou kryty na chladiče, velký kryt motoru a jinou zadní páčku brzdy. Prostě kosmetika. Řídítka zůstávají originál, tak jako u sériovky. Vyhozené jsou budíky, které na „kántráče“ nejsou potřeba a jsou zbytečně drahé. Gas Gas účastnící se testu je model 08/09. Je osazen odpružením (předek, zadek) z loňského „erka“, které jsou naladěny na kluka, který váží 70 kilo. Nutno dodat, že letošní model jede v sérii tlumení Sachs. Celkově se cena za doplňky pohybuje do deseti tisíc korun. Například kryt motoru stojí tři tisíce korun, rámeček dva a půl a doplňky jako je například páčka zadní brzy po tisícovce.
KTM
Všechno úplně sériové…
TM
Úplně sériová motorka. Dneska vyjela vůbec podruhé a jedná se o letošní model. Pro upřesnění, před dnešním testem najezdila jednu nádrž, takže se vlastně v průběhu testu zajížděla. Navíc oproti sériovce byly namontovány pouze kryty rukojetí, jejichž cena se pohybuje někde kolem pěti stovek.
Vážení motocyklů
Zajímavou a velice důležitou částí bylo vážení motocyklů pomocí kalibrované váhy. To probíhalo hned na začátku testu se všemi náplněmi a plnou nádrží. Je zajímavé, že jedna věc je údaj hmotnosti na papíře a ta druhá vnímání „pocitové“ hmotnosti motocyklu při jízdě.Gas Gas: 116,4 kg
Husqvarna: 113,5 kg
KTM: 112 kg
TM: 111,1 kg
Mapy zapalování
Gas Gas nabízí možnost map. Tlačítko dvou režimů je umístěno na řidítkách a dá se měnit za jízdy.Husqvarna možnost výběru map nenabízí.
KTM nabízí možnost výběru map. Pro volbu mapy se však musí před jízdou pod sedlo, kde se nachází přepínač map.
TM nabízí možnost výběru map. Tlačítko dvou režimů je umístěno na řidítkách a dá se měnit za jízdy.
Ceny vybraných náhradních dílů a servis:
Gas GasCeny bez DPH v Eurech za originální díly Gas Gas
Píst: 165E
Chladič: 86E
Přední blatník: 35E - včetně polepu
Zadní blatník: 67E - včetně polepu
Spoiler nádrže: 35E - včetně polepu
Řadící páka: 29E
Servisní intervaly:
Výměna oleje v převodovce cca 30 Mh
Výměna pístu podle použití: 50 - 120 Mh
Vše ostatní podle opotřebení
Husqvarna
Pístní sada: 4000,-
Levý chladič: 4900,- /pravý 5300,-
Zadní blatník: 900,-
Přední blatník: 1000,-
Spoiler nádrže: 815,-
Řadící páčka: 1375,-
Servisní intervaly:
Olej se mění hned po záběhu a pak po 8 motohodinách. Ve
stejném intervalu se mění i např. pístní sada, rozeta a řetěz. V 16ti se
mění třeba ojnice a v dalších intervalech se toho už moc nemění.
Uvedené hodnoty ale platí jen pro motocross. Pokud se s motorkou jezdí
enduro, tak jsou intervaly dvojnásobné (olej po 16mh, ojnice po 32mh a
tak dále)
Servisní intervaly v kilometrech: první v 1000km a po té každých: 1500km, 3000km,
7000km, 10000km a tak dále (11500km, 13000km, 17000km....)
KTM
Pístní sada KTM: 4704,-
Zadní blatník: 1744,-
Spoiler nádrže: 1762,- (sada)
Chladič pravá strana: 6679,-
Chladič levá strana: 5376,-
Řadící páčka : 1700,-
Servisní intervaly:
První servis po 10 Mh
Každý další po 20 Mh nebo po každých závodech
( více: http://www.ktm.com/Servisne-informacie.79.23.html)
TM
Ceny s DPH pro konečného zákazníka za originální díly TM
Pístní sada: 5860,-
Chladič: 6843,-
Přední blatník: 630,-
Zadní blatník: 965,-
Kryt chladiče: 847,-/1ks
Řadící páka: 1250,-
Servisní intervaly:
Výměna pístu při vrcholovém závodění po 25-ti motohodinách/při hobby ježdění po 80-ti motohodinách
Výměna oleje v převodovce: po 8 motohodinách při závodech/při hobby ježdění po 30-ti motohodinách
Výměna oleje v předních tlumičích:při závodech 2krát ročně nebo po 20-ti hodinách/při hobby ježdění 1krát ročně nebo po 60.hodinách
-promazání, kontrola ložisek řízení a pérování: dle potřeby, určitě však minimálně 3krát ročně
-kapaliny/brzdová, spojková, chladící/1krát za rok
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Vašek Maleček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz