husqvarna_svartpilen_801_2




Test čtveřice ostrých třístovkových endur se srdíčkem bijícím na dvě doby

Kapitoly článku


Bohumil Poslední

Věk: 48 let
Výška: 191cm
Váha: 94kg
Úspěchy: několikanásobný mistr republiky, titul Spojených států, mistr Německa nebo třeba vítěz zimního motokrosu. Mimochodem ten byl nedávno připomenut v televizi. 
Pojďme se podívat na motocykly a vezměme to hezky po pořádku.
„Pokud bude řeč o přední brzdě, tak tu nejlepší měla KTMka. Přední brzdy ostatních motocyklů byly podle mého názoru zhruba na stejné úrovni. A jak na tom byly zadní brzdy testované čtveřice? Ty se mi zdály u všech stejný a žádný rozdíly jsem nepoznal. Co se týče motoru, z mého pohledu měla nejpružnější a nejplynulejší záběr bez díry TMka. Druhým, z mého hlediska, nej motorem v tomto směru disponovala KTMka. Třetí bych zařadil Gase a Husqvarnu bych dal na místo čtvrté. Pro upřesnění dodávám, že hodnotím podle poslechu a reakce motoru na plynovou rukojeť. Co se týče jízdních vlastností a váhy, nejlehčeji na mě působila Husqvarna. Ostatní tři motorky mi pak při jízdě připadají zhruba na stejné úrovni. Nicméně Husqvarna působí hodně lehounce.
Skrz pérování se mi celkově nejvíc líbila TMka. Specielně tu máme jeden úsek, kde jezdím hrbolatou zatáčku ve stupačkách. Právě tady se téemo ukazuje jako pevná a nejmíň se kroutící stabilní motorka. Proto si na ní můžu dovolit nejvíc. V tomhle směru se mi líbila TMka nejvíc. Cítil jsem se na ní nejlíp i pří průjezdech rychlejších zatáček a zrovna tak při skocích. Ostatní motorky byly zhruba tak na stejné úrovni.
Nicméně musím podotknout, že všechny motorky jsou pro mě nový, protože normálně jezdím čtyřtaktu a tohle to je něco jinýho. Pro svůj styl ježdění bych se v tento moment přiklonil k TMce. Když bych měl seřadit motorky podle sebe a měl si vybrat, tak bych si vzal TMko, druhé by bylo KTMko, třetí bych si vybral Husqvarnu a pak čtvrtého Gase.

Na enduro testu v lese se mi rozdíly mezi jednotlivými motorkami, které jsem na erzetě vnímal, srovnaly. Nakonec však zůstalo, to co jsem říkal už po prvních zkouškách. Proto zůstává i pro tentokrát pořadí motorek beze změny. Nejvíce se mi opět líbila téemka, druhá kátéemka, třetí Husqvatna a Gasík čtvrtý. Chtěl by však podotknout, že se mi všechny motorky líbily a rozhodně nemůžu říct, že některá z nich je špatná. Na všech se dá závodit. Je to pak jen a jen na stylu a vkusu jezdce. Někomu se líbí agresivní motorka, někomu naopak toto nevyhovuje. Prostě otázka individuálních priorit“.


Zdeněk Hora

Věk: 46 let
Výška: 180 cm
Váha: 90 kg
Zkušenosti: jezdím 25 let - od přeboru po mistrák. 
„Pokud budu hodnotit podvozek, dnes na mě na trati nejlíp působila TMka. Je to největší jistota. Motorka je správně tuhá a člověk se na ní nemusí bát. Ostatní tři, tedy KTMka a Gas Gas s Husqvarnou jsou na tom po stránce podvozku nerozhodně. Co se týká řízení, velice dobře se mi řídila KTMka. S Husqvarnou jsem se pral. TMka velice dobře zatáčí do krátkých ostrých zatáček, ale zase je taková necitlivá na výjezdu. Myslím si, že je to způsobeno tvarem sedačky, protože když na ní sedneš, je pak nakloněna směrem dolů. V podstatě se pořád musíš držet řídítek. Gasíka hodnotit nebudu, protože na tom jsem zvyklý jezdit. Nicméně, ovladatelnost po stránce jemného a citlivého řízení je perfektní.
Když budu hodnotit motory, opět musím říct, že všechny motorky jedou velmi dobře. Člověk si tedy musí na každou z nich zvyknout. U téemky mi chybí takovej ten jemnej spodek. Kvůli rychlému nástupu to byl v ostrých vranečkách trošku boj. KTMka se jevila jako velice slušná a vyrovnaná motorka. Huska? V pořádku, prostě na ní není nic mimořádně špatnýho. Problémy jsem měl pouze se startováním. U TMky se mi zdála hodně ostrá zadní brzda. Je použit velkej kotouč a asi dost měkký desky. U TMky mi nesedla tvrdá spojka. Všechno jsou to však drobnosti a na všech se dá bez jakéhokoliv problému jezdit.
A pokud bych si měl jednu vybrat ke svému stylu ježdění? Každá by se musela poupravit. Také by velice záleželo, jaké ze závodů by se jelo. Takto v originálu jak to je a za předpokladu, že se pojedou kántráče, bych si vzal předělanou KTMku. Ten jejich motor je opravdu sametovej, měkkej a dobře reagující. Za zmínku stojí i dlouhý měkký kvalty. Naproti tomu, s řízením Husqvarny jsem se fakt nemohl spasovat. S motorem, tak jak je není problém. Jede perfektně. Celkově nemám favorita, dá se jet na všech.
Enduro test se jel po mokrých kamenech proti kopci, kde se dříve v rámci soutěží jezdil enduro test. Trať byla super a musím podotknout, že se zde motorky chovali zase jinak. Z hlediska ovladatelnosti a svého bezpečí se mi jelo po kamenech nejlépe na káteemce. Její motor je neagresivní a navíc se továrně letošní podvozky výrazně povedly. Jediné negativní na adresu KTM je postavení řidítek a pozice páček. To se však dá všechno nastavit podle individuelní potřeby. Další v pořadí bych na těchto těžších enduro pasážích umístil Gase, a to díky jeho absolutně nejsilnějšímu a nejgumovějšímu spodku. Není to totálně závodní motorka, ale pro hoblíky skvěle použitelná. Ať se vydají kamkoliv, motorka je nebude trestat. Po této dvojici dávám téemku a Husqvarnu. Svým agresivním motorem byl na nich maličko problém enduro test jet. Člověk musel dávat pozor, aby měl rychlost, správně zařazeno a aby mu to nehrabalo. Opět se však nedá říct, že by se na nějaké z nich nedalo jet. Vše je nakonec otázkou vlastního nastavení".

Ing. Igor Oulehla

Věk: 45 let
Výška: 175cm
Váha: 78kg
Úspěchy: Trojnásobný mistr republiky, dvojnásobný vicemistr Slovenska. (na motorce jezdí třicet let)
„Jezdím Enduro, Cross Country a jen vyjímečně motokros. Z pohledu mě, jako závodníka, který jezdí třicet let a měl by si vybrat motorku na závodění? Osobně bych si vybral asi TMku. V druhý řadě Husgvarnu, ve třetí KTMku a ve čtvrtý řadě Gasíka. Řeknu vám i proč. Začnu TMkou, která by to u mě z pohledu závodní motorky vyhrála. Je to motorka, která mi vyhovuje svým posedem. To znamená, že nemá tak zapíchnutý přední vidlice a má více propadlý zadek, například v porovnání s KTM. Co se motoru týče, měla téemka jednoznačně nejširší rozsah otáček, a to od úplný nuly až do maximálních otáček, kterých v té špici nedosahovala ani jedna z ostatních motorek. Brzdy… vysloveně bych musel říct, že všecky motorky mají relativně stejný. Záleží na nastavení páčky a jejího chodu.
Dále jsem v pořadí jmenoval Husqvarnu. Je to tím, že je nejlehčí a tudíž byla z mého pohledu v lesních pasážích nejlépe ovladatelná. Husqvarna však neměla takový průběh motoru, jako téemka. Za třetí tedy kétemka, která měla úžasnej průběh motoru od spodu, ale neměla takový rozsah maximálních otáček. Z mého pohledu je KTM úžasně hodná motorka, napříkad oproti Husqvarně, která je mnohem ostřejší. Celkově je kéteemka taková hodnější motorka. Na tu motorku jsem sedl a hned jsem mohl jet zcela bez problémů. Neměl jsem žádnou potíž, na něco si zvyknout. Bylo to možná i tím, že neměla tak úplně špičkový maximální výkon. Nikdy se mi na ní nestalo, že by mě nepříjemně potahovala. Všechny ostatní motorky, když dáte plynu víc, zaberou takovým způsobem, že normální člověk se musí hodně držet, aby se vůbec zůstal v sedle.
Kdybych to měl úplně přetočit a dívat se na to z pohledu hobbíka, který si chce koupit motorku, tak by to určitě vyhrála KTMka. Jak Gasík, tak TMka měli přepínač mapové křivky. Na jednu stránku dobrá věc a na druhou stránku zase komplikace, protože musíte něco přepínat. Obecně mají všechny motorky výborné jízdní vlastnosti, co se týče endurového terénu. Na mě byly některé moc tvrdé. Bude to nejspíš tím, že jezdci, kteří na nich jezdí váží o 10-15 kilo víc než já. Jde tedy spíš o osobní nastavení. Nicméně, pokud bych si měl vybrat motorku na závodění, tak téemku a kdybych se měl vozit jako hobbík, tak si vyberu kátéemku. Ty dvě další motorky byly někde mezi tím. Záleží na stylu jezdce a tom, co od stroje požaduje. Jinak říkám, všechny testované motorky jsou svými vlastnostmi úžasný. Bylo jedno, jestli na nich do zatáčky jdete na jedničku, na dvojku nebo v některých případech dokonce na trojku-v klidu se posbírají. Žádná se nehltila a ani nedusila. Jde o to si na danou motorku zvyknout. Zvyknout si na její propozice, na její nastavení pérování, případně si doladit, tak jak je potřeba, pak by byly úplně super všechny ty motorky.
Po výjezdu koryta se samozřejmě stanovisko poněkud přehodnotilo. Ovšem ne zas tak zásadně, že bych vše úplně otočil. Do kopce jsme používali vyšší rychlosti, delší kvalty, lépe se projevovala stabilita motorky při přímé jízdě i při delším brzdění, což na motokrosové trati nebylo. Nejlépe se mi zde jezdilo na Husqvarně, protože do kopce nejlépe držela v koleji i mimo ní přímou stopu a také díky nízké hmotnosti byla úžasně ovladatelná. Mohl jsem si s ní mezi kameny pěkně hrát. Po stránce výkonu fungovala skvěle od spodu. Když jsem potřeboval vrknout přes kamen nebo přes kaluž, tak tam ten výkon okamžitě byl. Na druhé místo bych zařadil kátéemku společně s téemkou. Obě motorky byly úžasný, fungovali pěkně od spodu. KTM to šlo o kousek lépe, ale zase na tom byla hůře ve špici. Téemka zase nemá tak razantní nástup, ale vytáčela se ve špičce výkonu dál. Nejslabší, stejně jako na motokrosové trati se mi jevil Gasík. Všeobecně se nedá říct, že rozdíly mezi motorkami byly tak velké, aby se vůbec dalo říci, která je nejlepší. Motorky byly úžasný všechny a opět je to vše o individuálních potřebách a prioritách dle stylu daného jezdce. Myslím si, že z dvoutaktních třístovek musí být hobbíci, pro které jsou určeny především, nadšeni. Jsou lehké, ovladatelné, výkonné, průběhově neuvěřitelně použitelné a přitom cenově, což si nebudeme nalhávat, jsou oproti čtyřtaktům jak v nákupu, tak v servisu někde úplně jinde. A to je pro ně zásadní hledisko“.

Zdeněk Gotvald

Věk: 39 let
Výška: 170cm
Váha: 70kg
Úspěchy: 23 individuálních titulů v republice, třikrát mistr Evropy, vícemistr světa v šestidenní.
„Všechny testované motorky jsou hrozně moc podobné a je mezi nimi opravdu minimální rozdíl. Většinou je to v individuálním nastavení určitého jezdce. Pokud sednu na motorku nastavenou jinak, než by mi vyhovovalo, jsou informace poněkud zkreslený. Co se týče jízdních vlastností, tak skvěle se mi hned přesedalo na kátéemku, tam jsem neměl sebemenší problém. Na ty další dvě, tedy téemku a Gasíka, jsem si musel zvyknout. Jsem zvyklý jezdit na Husqvarně, takže z toho jsem vycházel.
Pokud budu hodnotit výkon motoru, tak TMka měla určitě největší výkon v nejvyšších otáčkách. Ty další tři byly zhruba srovnatelné a naopak měly lepší průběh od spodu. Po stránce předních brzd se mi nezdála úplně stoprocentní ta na kátéemce. Pokud bych si měl vybrat jednu z testovaných mašin, tak jelikož stále závodím, bral bych téemku. A kdybych si měl vybrat mezi Husqvarnou, kterou nyní jezdím a zmiňovanou téemkou, asi bych váhal.
Při enduro testu v lese se opět motorky chovaly dost podobně, jako v první části testu. Průběh výkonu motoru od spodu se mi nejvíce líbil u kátéemky. Naopak vedení ve stopě měla lepší téemka. Husqvarna, a to i když jsem na ní zvyklý, se mi zdála o kus lepší než ostatní stroje. Myslím si, že to není jen subjektivní pocit. Lépe se mi vedla po kamenech a lépe na mě působil záběr motoru“.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Vašek Maleček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist