globalmoto_duben_nolan




Test čtveřice ostrých třístovkových endur se srdíčkem bijícím na dvě doby

Kapitoly článku


Marek Ivan

Věk: 28 let
Váha: 68kg
Výška: 175cm
Zkušenosti: jezdím asi 7 let

„Doma mám čtyřtaktní motokrosovou dvěstěpadesátku. To je nižší kubatura, než jsme nyní testovali. Na můj vkus se tedy jedná o stroje o kus silnější. Jsou to ale Enduro motorky, takže je to skrz podvozek o něčem jiném, než motokros, na který jsem zvyklý. Dobře se na nich jezdí na trati, jako je tato, tedy trati plné ostrých zatáček. Také se jedná o těžší motorky oproti mému motokrosu. Hádám rozdíl tak 15 až 20 kil, což je pro mě poměrně velký rozdíl. Pokud bych měl dát těmto čtyřem strojům nějaké plusy a mínusy? KTM má výhodu, že má elektrický startér. V horších situacích, když už člověk nemůže, v klidu startérem nastartuje a nemusí se namáhat kickstartem. Charakteristika motoru? Gas byl celkem dobrý. Dají se u něj přepínat mapy, takže tolik nerve za ruce a jezdce rychle neunaví.
Motor TM se mi zdál tak nějak svižnější. Měl také tvrdší podvozek, ale to je všechno o doladění podle daného jezdce. Manévrování všech motocyklů bylo celkově dobré. Husqvarna mi dneska nějak chcípala a nedržela volnoběh, ale to je opět o doladění. Celkově se mi na této motorce jelo dobře.
Je to také o tom, že si člověk první dvě kola na motorku zvyká a až pak si to tak trošku vychutná. Alespoň, co se nás hobbíků týká. Profík na to možná sedne a hned jede… KTM? Podvozek se mi u ní zdál poněkud tvrdší a motor dost výkonný. Velké plusko dávám startéru. Pokud bych si pro svůj styl ježdění měl vybrat některou z testovaných mašin, na první místo bych dal asi dvě motorky - Gas a KTM - z těch dvou bych si asi vybral. Na poslední místo bych dal podle sebe Husqvarnu“.


Jíří Tkadlec

Věk: 42 let
Váha: 68kg
Výška: 185cm
Zkušenosti: jezdím 26 let v lese a jezdím hobby závody Cross Country Enduro

„Soukromě jezdím Yamahu WR 250 F rok 2008. Nicméně jsem celoživotní dvoutaktář.
KTM? Nejlépe nastavené pérování, ale zase u TM bylo zřejmě sériové. Kdybych tedy chtěl motorku na které vydržím celý den, tak si vezmu KTM. Motor na KTM je až příliš hodný. Pocitově se zdá, že u ní mám plnou nádrž a u ostatních ne. Na Gasíkovi vyloženě bylo těžiště níž. TMko mělo jednoznačně nejvýkonnější motor, ale myslím si, že na enduro je to až moc. Nicméně kdybych chtěl jet na čas, tak si vezmu TM. Ovšem za předpokladu, že bych na to byl fyzicky připraven. Přepínání map je na TM perfektní. Mašina také dobře drží rovně stopu.

Gas Gas? Nejhodnější motorka, prostě největší sameťák. Myslím si, že v lese musí vyjet úplně všechno. Zapomněl jsem si ale přepnout druhou mapu. Gas Gas nejlíp zatáčí, nejlíp padá do zatáček. To samé jako KTM, ale ještě o něco víc. Ještě líp zatáčí než KTM. Prostě ještě líp se to tam člověku dává. Husqvarna? Je poznat, že Zdeněk to má nastavené a že je to už udělaná, hotová motorka. Jede geniálně rovně, geniálně drží stopu. Tam se člověk fakt nemusí pevně držet, vůbec to nerozkmitává řidítky. Motor je perfektní, jede to perfektně od spodu a absolutně to nezdechá, žádnej problém.
U pérování je poznat, že je udělané na míru. Zdeněk je menší postavy a na mě tam byly úzké řidítka. Každopádně na závody ta Husqvarna nemá chybu. Dovedu si představit, jet na ní na čas. A kdybych si měl jednu vybrat? Asi podle toho kam bych ten den zrovna jel. Záleželo by, jestli bych jel na Cross Coutry, na Enduro nebo do lesa. Kdybych se jel projet do lesa, vezmu Gas Gas a KTM. Kdybych jel na závody, vezmu Husqvarnu. Na TM výkonově nemám. Jet na ní dvě hodiny Cross Coutry bych asi nezvládl“.

Petr Vaněk

Věk: 28 let
Váha: 90 kg
Výška: 183 cm
Zkušenosti: jezdím asi 5 let na Suzuki DR600, prostě hobbík

„První jsem jel TMku, jela pěkně. Byl poznat velký rozdíl v motoru. Dole je to hodný a pak se to chytne. Mapu jsem radši nepřepínal. Motorka měla tvrdší odpružení. Neměl jsem brzdu seštelovanou, takže byla moc nahoře a řadička blízko u motoru. To mi dělalo problém. Pérování při skocích bylo pěkný. Na TMce mi vadilo sedlo, které klouzalo.
Jako druhou jsem jel KTM. Tam bylo sedlo v pořádku. Měla poslušnější motor, který bral od spodu. I na ovládání byla dobrá. Další byla Husqvarna. To byl boj, to se nedalo! Tam jsem se nechytal. Spojka zabírala dole, tak mi to zdechalo. Měla vysoký posed a úzké řidítka, což mi nevyhovuje. Poslední byl Gas Gas, tam se mi líbil motor, pěkně tahal od spodu, ale zase pérování bylo takové měkčí.
Kdybych si měl jednu vybrat, přemýšlel bych o té KTMce. Naopak TM. Ta je ostrá a je celkově dost tvrdá. Jelikož jsem zvyklý na těžký čtyřtakt, tak se mi u těchto strojů líbila ovladatelnost v terénu“.

Zdeněk Buchta

Věk: 44 let
Váha: po zimě :) 84kg
Výška: 175cm
Zkušenosti: jezdím 10 let, v podstatě vozič-hobbík, když mám čas, tak se na podzim svezu na nějakém Cross Country. Mám malého čtyřtakta, YZF 250.

„Celkově se mi na všech motorkách jezdilo bezvadně. Ted jsem zparchantěl na svém čtyřtaktu. Před tím jsem měl dvoutakta. Když jsem na to teď sedl, zjistil jsem, že tohle je to správné ořechové. Na čtyřtaktu máš to povození, ale chybí tam ta třešínka. Každá ze čtveřice testovaných motorek měla jiné chování.
KTMko se mi zdálo takové s nejjemnějším záběre a neposlušnějším motorem. Vypadá to, jako kdyby to ani nejelo, ale zdání klame, ono to jede. To stačí jen přitáhnout za heft. TMko mi dobře zatáčelo do nájezdu, ale zase z výjezdu mi lepší vyjížděla ta Gaska. Asi nejměkčí na zadek byla Husqvarna. Když jsem pak byl vysílený, tak se mi na ní jelo dobře, jako by zadek všechno sežral. Na skoky jsem nemusel tolik naplynovávat, kolo se zamáčklo a nenakopávalo. 
Motoricky mám raději takové to agresivnější. Proto se mi zdálo TMko správný. Hlavně na delší úseky-pěkně jelo, tam, kam se namířilo. Měl jsem z něj nejlepší pocit na rychlejších úsecích. I když jsem byl nakloněný a nakotloval jsem tomu, motorka jela tam kam chcu a nikam mě netáhla. Nevím však jak dlouho bych byl schopný s tím jet. Ze spodu jede jako by míň, ale to si člověk pomůže spojkou. Celkově se mi tedy líbilo TMko, především jeho agrese. Navíc byla hezky úzká. Konečně, mezi motorkami nejsou takové rozdíly. Byl bych rád za každou z nich v garáži. Z dvoutaktu mám pocit, že když člověk jezdí a něco v tom už rachtá, tak ví, že se na to stačí po sezoně podívat. Kdežto z toho čtyřtaktu mám pořád takový dojem, že to jede a že v tom zítra může udělat křách a máš doježděné. Na údržbu je dvoutakt lepší“.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Vašek Maleček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist