yamaha_demo_tour




BMW C 400 X vs. Kymco Xciting S 400 i ABS: Pro radost i užitek

Jejich revírem je město, slušně vás pobaví na okresních cestách a nezaleknou se ani dálnice a delšího cestování. Že nevíte, o čem je řeč? No přeci o skútrech střední třídy. Však to mnozí z vás znáte – člověku se kolikrát nechce z garáže kvůli pár kilometrům tahat velký cesťák, ale kdyby tak bylo něco trošku menšího… Co třeba zlatá střední cesta v podobě zástupce německé školy BMW C400 X a sportovně střiženého Kymca Xciting S 400i ABS?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Že na Tchaj-wanu skútry umí, nám Kymco ukazuje již hezkých pár desítek let. Xcitinga 400 jsem měl možnost poprvé testovat v roce 2014 a již tehdy si právem vysloužil více než pěkné hodnocení. Tenhle model se dodnes prodává (Kymco ho nabízí za akčních 150 tisíc), ale vedle něj je tu už od roku 2018 jeho nástupce Xciting S. A nutno přiznat, že vypadá skvěle. Je to pěkný kus motorky. Sportovně střižený design okořeněný slušnou dávkou elegance má šmrnc, rozhodně nepůsobí laciným asijským vzhledem a blíže má spíše k evropským tvarům. V naší dvojici zastává roli většího elegána a mně osobně se líbí víc než Bávo. Působí dravě, a přitom pěkně uhlazeně.

To Bavorák mi od prvního okamžiku připomíná rebela a neposlušného kluka. Snad je to jeho tvary s výraznějšími hranami nebo klasicky „bavorácky“ nesymetrickým předním světlometem. To ale naznamená, že to není fešák. Příplatková modrá metalíza mu vyloženě sekne. BMW je prostě jen takové trošku jiné než všichni ostatní, a možná proto na sebe poutalo velkou pozornost, kdykoli jsem zaparkoval před nákupákem, nebo tankoval na benzince.

I když mi to tak při pohledu na obě motorky nepřipadá, Bavorák je o pár centimetrů narostlejší ve všech směrech. Váhově jsou na tom stejně, rozdíl jednoho kilogramu ve prospěch BMW je zanedbatelný. Skútry využívají stejné rozměry kol, 15“ vpředu a 14“ kola vzadu, v obou případech mají černé hliníkové ráfky a stejně řešené odpružení s nenastavitelnou přední vidlicí a zadním odpružením se štelovatelným předpětím. Na první dobrou si ale nelze nevšimnout rozdílných plexi. Kymco v základu nabídne velké a hlavně funkční plégo štelovatelné v pěti polohách bez nutnosti použití nářadí, zatímco u BMW se musíte spokojit s maličkým štítem bez možnosti nastavení, což dává maličko tušit, kde se skútry budou cítit nejlépe. V tomto ohledu by lepším konkurentem pro Kymco byl model C 400 GT, jenomže ten už je cenově hodně odskočený (od 207 500 Kč). A my jsme chtěli zachovat alespoň v základní konfiguraci podobné cenovky – Xciting S je za 170, C 400 X za 180 tisíc.

Od skútrů této kategorie se očekává jistá úroveň a pohodlí nejen pro městské couračky, ale také pro nějaké ty výlety. Nebudu vás dlouho napínat, více pohodičky si člověk užije na BMW. Začíná to již samotným nastupováním, které je snadnější právě u BMW. Svůj podíl na tom určitě má menší výška sedla 775 mm oproti 810 mm u Kymca. Když už zmiňuji sedla, obě poskytují hodně místa i pohodlí, „Bávo“ však nabídne lepší pozici jezdce a hlavně více místa pro nohy. A zde vidím hlavní kámen úrazu u Kymca. Dokážu pochopit, že se svou výškou 193 cm nejsem právě běžným výškovým prototypem evropského člověka, ale poskládat se za řídítka Xcitingu S bylo pro mne doslova utrpením. Troufám si tvrdit, že Kymco poskytne rozumný komfort pouze pro osoby maximálně do 180 cm vzrůstu, což vnímám jako podstatné omezení (na Honzisových 174 cm byl Xciting S jako dělaný, viz test zde.

Jinak ergonomicky u obou porovnávaných skútrů padne vše do ruky, ovládací prvky jsou ve snadném dosahu. Jen u Kymca jsem úplně nepochopil nezvyklé umístění tlačítek elektrického okruhu zapalování. a varovných světel. Je to ale asi jen otázka zvyku. Xciting S naopak chválím za obě nastavitelné páčky brzd a lépe tvarovaná a přehledná zpětná zrcátka. Navíc také nabízí užitečnou vychytávku v podobě ruční brzdy, jejíž páka je umístěná pod levou rukojetí řídítek.

Nad přístrojovkami testované dvojice určitě zaplesají srdce všech milovníků technických vymožeností a blbůstek Jedná se však o dva odlišné světy. BMW jde čistě digitální cestou a všechny údaje zobrazuje na plně barevném TFT displeji o velikost 6,5 palce, který je však součástí příplatkového paketu „konektivita“.

Za 16 259 Kč s tímto paketem získáte možnost propojení s chytrým telefonem pro platformu Android nebo iPhone, čímž budete mít k dispozici užitečné funkce navigace, telefonování a hudby, které se ovládají pomocí sdruženého otočného ovladače na levé straně řídítek. Jinak TFT panel nabízí komplexní informace k vaší jízdě i samotnému stroji. Podrobněji se funkcím systému věnujeme v dřívějším testu BMW C 400 GT. Bohužel i zde prozatím schází možnost komunikace v českém jazyce.

Sdružený přístrojový panel Kymca působí o poznání lacinějším dojmem. Tvoří jej nepříliš přehledný analogový rychloměr se sdruženými kontrolkami, LCD display a uprostřed kulatý panel informačního systému NOODOE. „Elcédéčko“ zobrazuje všechny potřebné jízdní údaje. Samostatnou kapitolou je informační systém NOODOE, od kterého si u Kymca hodně slibují a jeho podrobný popis by vydal na samostatný článek. Systém nabízí možnost nakonfigurovat si vzhled budíku podle svých přání a představ: tachometr, kompas, hodiny, ukazatel počasí a mnoho dalšího. Stačí mít v telefonu nainstalovanou aplikaci a pak si vybrat svůj design a třeba do něj použít svou oblíbenou fotku jako tapetu.

Systém může ukazovat krom rychlosti například údaje navigace (mapy Česka už jsou k dispozici, NOODOE má navigačku vlastní, nejsou to údaje z vašeho telefonu), informace o počasí, čerpacích stanicích v okolí, zmeškané hovory, nové zprávy nebo důležité informace ze sociálních sítí. Přiznám se ale, že mě NOODOE popravdě moc nenadchnul. Jeho funkce a ovládání nejsou tak precizní a intuitivní jako u BMW a potěší především mladší uživatele, kteří ocení možnosti grafického nastavení a přizpůsobení k obrazu svému. Alespoň, že obsluhovat jeho funkce lze pomocí tlačítek na řídítkách. Údaje na obou přístrojovkách se dobře čtou, mě osobně je však bližší přístup BMW. Nabízí podle mého názoru kvalitnější a funkčnější systém, než Kymco, byť za nemalý příplatek.

A jak jsou na tom naše skútry s přepravní kapacitou a úložnými prostrory? Tady pro mne přichází trošku okamžiky zklamání v případě Kymca. Především se to týká místa pod sedlem, kde Xciting pojme jednu Jetku velikosti XL, menší Honzisova integrálka se tam ale nechá uložit naprosto v pohodě. Na to, že se jedná o velký skútr, tak místa nabízí poskrovnu.

To BMW je na tom výrazně lépe, a díky systému Flexcase můžete při parkování uschovat bez problémů dvě odklápěčky.

Obě sedla jsou podpírána vzpěrou. Jak BMW, tak i Kymco dále nabízejí dvě uzavřené schránky před koleny řidiče, z nichž jedna vždy obsahuje zdířku na dobíjení USB. U Kymca bohužel do schránky stěží dáte dnes už běžný 5“ telefon. Ani jeden skútr nemá háček na tašky. Pokud u vás tedy hrají prim přepravní možnosti skútrů a hledáte větší náklaďák na dvou kolech, jasnou volbou bude BMW 400 X. V obou případech bych pro případné občasné delší cesty doporučil skútry dovybavit přídavným topcasem.

Přestože se v názvu oba skútry chlubí číslovkou 400, tak plnohodnotnou čtyřstovkou v tomto testu je pouze Kymco se zdvihovým objemem 400 cm³, zatímco BMW se musí spokojit s 350 cm³. Srdcem skútru BMW C400 X je vodou chlazený čtyřtaktní jednoválec, který z menšího zdvihového objemu umí vydolovat rozumných 25 kW (34 k) při 7500 otáčkách. Maximálního točivého momentu 35 Nm dosahuje při 6000. To čtyřtaktní jednoválcový motor Kymca Xciting S 400 z většího objemu dokáže vytěžit o maličko vyšší hodnotu nejvyššího výkonu 26,5 kW (36 PS) při 7500 otáček a vyšší točivý moment 38,4 Nm při 6250. Hodně podobné jsou nejen hodnoty výkonových parametrů, ale také pohotovostní hmotnosti (212 a 213 kg), což slibuje hodně vyrovnaný souboj.

Skútr je dopravní prostředek primárně určený pro městský život. V tomto směru mají oba dva určitě co nabídnout. Na místě se s oběma manipuluje poměrně snadno, méně se ale člověk nadře s BMW. Bavorák více boduje i při proplétání hustým městským provozem – je hbitější a lépe ovladatelný. Na hladkém povrchu je jízda na obou velice příjemná a pohodlná. Ale jakmile sjedete na městskou dlažbu nebo trefíte výmol či kanál, skútry vám intenzivně dají ochutnat každou spáru v asfaltu a větší nerovnost. Naladění podvozků jak u BMW, tak u Kymca je spíše tužší, i když o maličko lépe se v těchto momentech člověk cítí na BMW. Ale na rovinu vám řeknu, že jako messenger bych po Praze nechtěl jezdit ani jedním z nich.

Výkon motorů je u obou skútrů pro město ažaž.  Na semaforech za sebou necháte většinu čtyřkolových plechovek, napráská vám leda nějaké Ferrari. Jinak ale ve městě nebudete mít moc příležitosti motory pořádně provětrat. To výjezd za město si už žádá otočit plynem pěkně nadoraz a sledovat, co všechno naše stroje dovedou. I přes hodně podobné parametry se každý z nich projevuje trošku odlišně.  BMW C400 X hned od nízkých otáček působí živočišněji. Hrubší chod motoru, více vibrací a jadrný zátah motoru, to vše tvoří celek, který dokáže slušně pobavit. BMW má sportovnější podvozek, který poskytuje přeci jen o něco více jistoty než Kymco.

To projev Xcitingu S je subjektivně uhlazenější. Tichý motor si běží pěkně tiše, bez vibrací, ale když pořádně vezmete za plyn, tak se dějí věci… Motor Kymca lineárně zatahuje s nevídanou razancí až do rychlostí kolem 120 km/h. Podvozek Kymca je oproti BMW komfortnější, když se ale více přitlačí na pilu, o maličko více vám dovolí BMW. Pro oba však platí jedno společné – při pořádném otočení plynem se dokážou pěkně rozparádit. Zatáčky se s nimi naštěstí vykružují s naprostou lehkostí a samozřejmostí, čímž dokážou slušně pobavit i pokročilejšího řidiče. Má to však jedno velké ale… Tak jako ve městě, i zde je vše výše popsané podmíněno kvalitním povrchem silnice. Jakmile vletíte mezi díry a hrboly, rázem mizí nejen pohodlí, ale i celková jistota, kterou podvozky obou skútrů nabízejí.

Skútry si hravě poradí také s členitou krajinou a kopce zdolávají bez problémů. Až jízda v plné polní ve dvou znamená trošku slevit z dynamických nároků, není to ale nic drastického. Ani dálniční přesuny nejsou nic, co by BMW i Kymco nezvládly. Sice z toho ani jeden nemá kdovíjakou radost, ale ustálenou rychlost 120 km/h si oba bez problémů drží kopec-nekopec. A když si chvilku počkáte, na přístrojích se ukážou hodnoty kolem 150 km/h. Kymco však díky o dost většímu plexi nabízí lepší ochranu před větrem, zatímco na BMW je jízda rychlostí nad 100 km/h docela utrpením. Lepším dálničním specialistou je bez váhání Xciting S.

Co na Kymcu určitě oceníte, jsou brzdy. Mají skutečně perfektní nástup, svou účinností lehce převyšují konkurenci a perfektně se dávkují. Brzdy Kymca mě doslova nadchly, jsou pěkně ostré a výborně se dávkují. Jejich přední dvojice kotoučů o průměru 280 mm s čtyřpístkovými radiálními třmeny fungují fakt super. I BMW brzdí skvěle, ale o něco menší kotouče jsou prostě znát.

Čtyřstovkové motory umí jet svižně a úsporně, ale když za to pořádně vezmete, chuť na bezolovnatý benzín jim rozhodně nechybí. V této disciplíně jsou si skútry hodně podobné. Těžká ruka znamená v obou případech 4,5–5 l na 100 km. Šetřílci to dokážou pod čtyři na sto, nejčastěji se na palubních počítačích objevuje údaj 4,3 l/100 km u BMW a 4,5 l/100 km u Kymca. Objemy nádrží skútrů jsou téměř stejné, 12,8 l u BMW a 12,5 l u Kymca, z čehož nám vychází dojezd cca 300 km, a s tím se nechá už někam docestovat. U Xcitingu se mi moc nelíbí otevírání nádrže pouze za pomocí klíčku.

Při pohledu do základního ceníku nám vychází levněji Kymco za 166 990 Kč oproti 179 000 Kč za BMW. Na druhý pohled už se věci mají docela jinak, když zjistíme, že Kymco Xciting S 400 za uvedenou cenu máme komplet vybavené, tedy s NODOOE systémem, LED světly a barvou. Připlatit si můžeme jen za topcase a ještě vyšší plexi. To s příplatkovou výbavou BMW se nám nůžky hodně rozevírají. Kromě základní bílé barvy nebo černé metalízy se připlácí za všechno (barva 1322 Kč, paket komfort 10 707 Kč, paket konektivita 16 259 Kč, bezklíčkové startování 8238 Kč, alarm proti krádeži 6081 Kč, LED světlomet 5948 Kč, pětiletá tovární záruka 4822 Kč) a cena za pěkně vybavený skútr, jako je ten náš, se rázem může vyšplhat až na 231 000 Kč, což je o rozdíl přes 60 000 Kč. No sakra.

Největšími konkurenty našich dvou přeborníků jsou jednak již trošku letitý Suzuki Burgman 400 (199 900 Kč) a Yamaha Xmax 400 (od 169 990 Kč). Z nižších pater sem nakukují alespoň svými rozměry Honda Forza 300 (od 139 900 Kč) a Kawasaki J300 SE, což je vlastně také Kymco (od 134 900 Kč).

Závěrečné hodnocení

BMW C400 X nebo Kymco Xciting S 400i ABS? Těžká otázka… Každý z nich má něco do sebe, ale ani jeden z nich není dokonalý. Výsledný celek však tvoří maličkosti a tady z mého pohledu o něco více bodů v celkovém hodnocení dostává BMW. Kdybych tolik nevyrostl, mohlo však znít mé konečné resumé úplně jinak. Kymco Xciting S je totiž hodně povedený a dobře vybavený skútr, který dělá většinu věcí opravdu skvěle. Jeho dobré vlastnosti vyniknou nejvíce za městem, kde je pohodlnější než BMW. Avšak malá nabídka prostoru pro nohy řidiče a velikost úložných prostor jej v mých očích odsoudily do role dvojky v testu. Je to určitě moc velká škoda, protože nebýt těchto vlastností, mohlo si vyjet nejvyšší místo na bedně.

BMW si mne získalo svou větší živelností a přišlo mi i o něco více zábavné. Lépe se cítí ve městě, nežli za ním. Oba skútry však dokáží namíchat ten správný koktejl radosti z jízdy s užitnou hodnotou a je úplně lhostejno, zda s nimi vyrazíte na týdenní dovolenou nebo jen tak kolem baráku. Koneckonců s nimi můžete také zažít ten skvělý pocit, kdy i obyčejné cestování za prací vás prostě bude bavit.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

BMW C400 X
+ sportovnější charakter motoru
+ lepší posez a více místa pro řidiče
+ promyšlenější infotainment

Kymco Xciting S 400
+ kultivovaný a výkonný motor
+ nastavitelné brzdové páčky
+ ruční brzda
+ velké plexi, seřiditelné v 5 polohách bez použití nářadí


BMW C400 X
- malé a neseřiditelné plexi
- odpružení na nekvalitním povrchu
- neseřiditelné brzdové páčky

Kymco Xciting S 400
- málo místa pro řidiče
- odpružení na nekvalitním povrchu
- horší infotainment


Který skútr byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 33x
  2. Hlasováno: 50x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bogodar přispěl 12 Kč
Czort přispěl 12 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist