Aprilia RSV4 Factory
Text: Tomáš Mikšovský | Foto: Vladimír Rejda , Jiří Jevický | Zveřejněno: 10.9.2009 | Zobrazeno: 35 771x
Nadčasový přesto šarmantní design, precizní zpracování, silný potenciál, nevšední zvuk a těžko pochopitelné jízdní vlastnosti. Tyto poutavé atributy nabízí vlajková loď nové generace italské továrny Aprilia, která hrdě vozí na svém trupu označení RSV4 Factory. Nejen vlastenci by řekli: „Motocicletta perfetta!“ S čistým svědomím bych mohl tuto větu citovat také, protože kdo jednou zkusí, nebude chtít jinak.
Kapitoly článku

Design
Aprilia RSV4 nastartovala zcela novou dimenzi sportovního designu, který můžeme na stávajícím trhu motocyklů vidět. Při prvním pohledu mi okamžitě dochází, co všechno se od posledního modelu RSV 1000R změnilo. Určitě nepřehlédnete rostoucí trend zmenšování ve světě supersportů, který nenechává spát především těm urostlejším motorkářům. Ve všeobecné rovině to má svou podstatu, konkurence žene technické parametry kupředu s úmyslem oslovit co nejvíce potencionálních zákazníků. Proto i tento model se opticky i fakticky zmenšil a jeho váha poklesla o 10 kilogramů. Motocykl působí lehkým dojmem a velikostí připomíná dvěstěpadesátku. Zcela typické jsou rysy této divošky. Ostře vyhlížející přední maska, do které je vsazena trojice agresivních světlometů, podtrhuje hezky vypadající, výrazný náfuk airboxu s extra velkými otvory oddělujícími světlomety od spodní kapotáže.Prostorné sedlo řidiče má praktický vroubkovaný vzor, který jsem společně s tvrdší výplní ocenil při jízdě na brněnském autodromu. Ačkoliv se to nezdá, sedlo plní významnou funkci pro bezpečné ovládání motocyklu. Přes sedlo totiž pilot vnímá chování zadního odpružení při akceleraci motocyklu a zde platí, čím tvrdší, tím větší kontrola nad zadním kolem. Ergonomie pracovního prostoru řidiče mi byla ušita přímo na míru, takže se dá předpokládat, že pro urostlejší figury než ta moje (174cm), bude oříškem se na motocykl optimálně poskládat.
Motor
Motor byl navržen s cílem dosáhnout maximální výkon, lineární pružnost a především spolehlivost a kvalitu. S použitím nejmodernějších výpočetních programů byl projektován motor, jehož písty mají oproti dvouválci kratší zdvih. Hranice použitelnosti maximálních otáček, tak byla posunuta až za hodnotu 14000 ot./min., avšak maximální výkon udávaný výrobcem byl naměřen ve 12500 ot./min., kde přesně 180 neuvěřitelných „véčkových“ koní žene motocykl kupředu. Impozantní je také údaj o točivém momentu, hodnota 115 Nm v 10000ot./min. slibuje slušnou akceleraci, při které začne stoupat hladina adrenalinu v krvi.
Úhel válců byl dimenzován na hodnotu 65 stupňů, což umožňuje lepší rozložení sacího potrubí a tím větší účinnost motoru. Mozkem ambiciózní eReSVé čtyřky je řídící jednotka poslední generace značky Magneti Marelli, která jen těžko ve svém oboru hledá konkurenci. I u tohoto modelu továrny Aprilia najdeme použitou technologii Ride-by-Wire. Neexistuje tedy žádné mechanické propojení plynové rukojeti se škrticími klapkami, ale jedná se o elektronické ovládání plynu, které otevírá nekonečné možnosti řízení výkonu. Přívod paliva obstarávají dva vstřikovače na jeden válec, z nichž jeden je umístěn ve směru škrticí klapky a druhý začíná vstřikovat při vyšších otáčkách přímo v airboxu. Další technologickou vymožeností je elektronické ovládání délky sacího potrubí v závislosti na otáčkách motoru s cílem zlepšit točivý moment v nízkých otáčkách a plynule dosáhnout maximálního výkonu.
Aprilia RSV4 je bez výhrad ostrý produkční superbike, který vyžaduje pokročilé zkušenosti, nicméně motocykl nabízí tři režimy chodu motoru, tak jak je známe od rodinných příslušníků Shivera, Dorsodura a dalších. Řidič motocyklu si tak může zvolit ze tří variant, (TRACK, SPORT a RAIN) které aktivuje rovněž během jízdy stlačením startovacího tlačítka a následném přepínání písmen T, S a R. Každý režim pak odpovídá jeho názvu. Maximální výkon italské šelmy pocítíte, když na displeji navolíte písmenko“T“, motocykl se bude pod vámi divoce plašit a vzpínat. Pokud naopak zvolíte písmenko „R“, z šelmy se rázem stane ochočená kočička, jež Vás bude poslouchat na slovo a která si najde svá opodstatnění. Motor disponuje šestistupňovou kazetovou převodovkou a hnací sílu přenáší třecí spojka, která eliminuje ztrátu trakce zadního kola při rychlém podřazování před zatáčkou.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)