husqvarna_svartpilen_801_2




Aprilia RSV4 Factory

Nadčasový přesto šarmantní design, precizní zpracování, silný potenciál, nevšední zvuk a těžko pochopitelné jízdní vlastnosti. Tyto poutavé atributy nabízí vlajková loď nové generace italské továrny Aprilia, která hrdě vozí na svém trupu označení RSV4 Factory. Nejen vlastenci by řekli: „Motocicletta perfetta!“ S čistým svědomím bych mohl tuto větu citovat také, protože kdo jednou zkusí, nebude chtít jinak.

Kapitoly článku

Když jsem na internetu viděl toto mistrovské dílo poprvé, nevěřil jsem vlastním očím. Když jsem ho viděl na výstavě motocyklů podruhé, mé pocity byly nesrovnatelně horší, a když jsem mohl italskou sportovkyni osedlat a strávit s ní několik pekelných, benzinem provoněných dní, změnilo to nejspíš mou orientaci. Myslím tu zeměpisně-motorkářskou. Vždy jsem inklinoval k japonským strojkům, ale tohle je něco naprosto ojedinělého a po velmi dlouhé době jsem se vzhlédl v italský temperament a doslova této krasavici podlehl. Přihřívat polívčičku italské kuchyně Aprilia opravdu není třeba, na tomto motocyklu totiž budete marně hledat neduhy, které by člověka mohly odradit od koupě této fešandy.

Design

Aprilia RSV4 nastartovala zcela novou dimenzi sportovního designu, který můžeme na stávajícím trhu motocyklů vidět. Při prvním pohledu mi okamžitě dochází, co všechno se od posledního modelu RSV 1000R změnilo. Určitě nepřehlédnete rostoucí trend zmenšování ve světě supersportů, který nenechává spát především těm urostlejším motorkářům. Ve všeobecné rovině to má svou podstatu, konkurence žene technické parametry kupředu s úmyslem oslovit co nejvíce potencionálních zákazníků. Proto i tento model se opticky i fakticky zmenšil a jeho váha poklesla o 10 kilogramů. Motocykl působí lehkým dojmem a velikostí připomíná dvěstěpadesátku. Zcela typické jsou rysy této divošky. Ostře vyhlížející přední maska, do které je vsazena trojice agresivních světlometů, podtrhuje hezky vypadající, výrazný náfuk airboxu s extra velkými otvory oddělujícími světlomety od spodní kapotáže.
Designéři odvedli výbornou práci nejen z pohledu designu, ale soustředili se na každý detail a výsledkem je vynikající účinnost všech prvků dokonalého „kabátku“. Zadní část motocyklu je naprosto nezaměnitelná. Je zcela jasné, že nové „eReSVéčko“ bylo vyrobeno s jediným záměrem prosadit se především na závodní trati. Jako by vývojáři tentokrát opomněli na místo spolujezdce, pro kterého zbývá opravdu málo místa. Na druhou stranu, toto řešení dává motocyklu nepřirozenou štíhlost zadní partie a je opravdu k sežrání (sedátko spolujezdce se stupačkami dostanete přibalené k motocyklu, takže i projížďka ve dvou není vyloučena).
Prostorné sedlo řidiče má praktický vroubkovaný vzor, který jsem společně s tvrdší výplní ocenil při jízdě na brněnském autodromu. Ačkoliv se to nezdá, sedlo plní významnou funkci pro bezpečné ovládání motocyklu. Přes sedlo totiž pilot vnímá chování zadního odpružení při akceleraci motocyklu a zde platí, čím tvrdší, tím větší kontrola nad zadním kolem. Ergonomie pracovního prostoru řidiče mi byla ušita přímo na míru, takže se dá předpokládat, že pro urostlejší figury než ta moje (174cm), bude oříškem se na motocykl optimálně poskládat.
Zrcátka s implantovanými směrovými světly byly inspirovány posledním modelem a tak společně s přístrojovou deskou zaznamenávají jen nepatrné změny. Mnou oblíbený analogový otáčkoměr je i přes stylové číslice dobře čitelný. Čtvercový digitální displej zaujímá stejnou velikost a polohu jako u předchozího modelu. K přepínání mezi jednotlivými ukazateli slouží navigační kolébka „mode“ umístěna na levém řidítku. Design, dle mého úsudku, nemá žádnou chybu, veškeré detaily jsou zpracovány ke své dokonalosti a italský agresivní vzhled vnáší, nejen do kategorie sportovních motocyklů, docela nový rozměr.

Motor

Revolučním hnacím agregátem se stal podélný kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřválec do V. Italští vývojáři opět vsázejí na úzký motor, tedy motor, který klade menší nároky na celkovou šířku motocyklu. S tím je jednoznačně spojena snazší ovladatelnost vlivem optimální centralizace hmoty v samotném rámu motocyklu. Tato teorie je velmi prostá a ani letos Aprilia neudělala výjimku a navržen byl opět „véčkový“ motor, jehož válce o objemu 999,6 ccm svírají úhel 65 stupňů. Tento typ hnacího agregátu je unikátem nejen ve své třídě. Vyznačuje se totiž svou absolutní štíhlostí a je srovnatelný s „véčkovým“ dvouválcem.
Motor byl navržen s cílem dosáhnout maximální výkon, lineární pružnost a především spolehlivost a kvalitu. S použitím nejmodernějších výpočetních programů byl projektován motor, jehož písty mají oproti dvouválci kratší zdvih. Hranice použitelnosti maximálních otáček, tak byla posunuta až za hodnotu 14000 ot./min., avšak maximální výkon udávaný výrobcem byl naměřen ve 12500 ot./min., kde přesně 180 neuvěřitelných „véčkových“ koní žene motocykl kupředu. Impozantní je také údaj o točivém momentu, hodnota 115 Nm v 10000ot./min. slibuje slušnou akceleraci, při které začne stoupat hladina adrenalinu v krvi.
Úhel válců byl dimenzován na hodnotu 65 stupňů, což umožňuje lepší rozložení sacího potrubí a tím větší účinnost motoru. Mozkem ambiciózní eReSVé čtyřky je řídící jednotka poslední generace značky Magneti Marelli, která jen těžko ve svém oboru hledá konkurenci. I u tohoto modelu továrny Aprilia najdeme použitou technologii Ride-by-Wire. Neexistuje tedy žádné mechanické propojení plynové rukojeti se škrticími klapkami, ale jedná se o elektronické ovládání plynu, které otevírá nekonečné možnosti řízení výkonu. Přívod paliva obstarávají dva vstřikovače na jeden válec, z nichž jeden je umístěn ve směru škrticí klapky a druhý začíná vstřikovat při vyšších otáčkách přímo v airboxu. Další technologickou vymožeností je elektronické ovládání délky sacího potrubí v závislosti na otáčkách motoru s cílem zlepšit točivý moment v nízkých otáčkách a plynule dosáhnout maximálního výkonu.
Aprilia RSV4 je bez výhrad ostrý produkční superbike, který vyžaduje pokročilé zkušenosti, nicméně motocykl nabízí tři režimy chodu motoru, tak jak je známe od rodinných příslušníků Shivera, Dorsodura a dalších. Řidič motocyklu si tak může zvolit ze tří variant, (TRACK, SPORT a RAIN) které aktivuje rovněž během jízdy stlačením startovacího tlačítka a následném přepínání písmen T, S a R. Každý režim pak odpovídá jeho názvu. Maximální výkon italské šelmy pocítíte, když na displeji navolíte písmenko“T“, motocykl se bude pod vámi divoce plašit a vzpínat. Pokud naopak zvolíte písmenko „R“, z šelmy se rázem stane ochočená kočička, jež Vás bude poslouchat na slovo a která si najde svá opodstatnění. Motor disponuje šestistupňovou kazetovou převodovkou a hnací sílu přenáší třecí spojka, která eliminuje ztrátu trakce zadního kola při rychlém podřazování před zatáčkou.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist