yamaha_demo_tour




Tracer 700 a Tmax 560 jsou hlavní hvězdy Yamahy pro příští sezónu

Nedělní večer Yamaha představila své novinky pro rok 2020. Velkým překvapením je Tracer 700 s odvážným designem, kterého doplňuje střídměji pojatý Tmax s větším a silnějším motorem. Cestovní legenda FJR1300 dostala speciální rozlučkovou edici a novými klasickými barvami se budou moci pochlubit neo-retro stroje XSR v obou objemových variantách.

Kapitoly článku

Tmax 560

Tenhle maxiskútr se stal v Evropě hitem už při svém příchodu v roce 2001, a i když dnes patří mezi ty dražší, pořád zájem o něj neutuchá. Pokud ujíždíte na číslech, tak vězte, že doposud se Tmaxů prodalo více než 275 000. A tak není divu, že jej Yamaha s blížícím se příchodem normy Euro 5 inovovala mezi prvními. Do příští sezóny vyjede s agresivnější kapotáží, větším motorem a ve dvou verzích – Tmax a Tech Max.

Nejprve pojďme na motor, o ten tu kráčí především. Buďme připraveni na to, že si výrobci s přísnější euro-normou začnou pomáhat zvětšováním objemu, aby z motorů dostali stejný nebo ještě lepší výkon, protože žádný zákazník si nechce kupovat stroj, který je slabší než minulý model. A nárůst síly je tady docela značný, nový Tmax se dostává až na 35 kW/48 koní, tedy limit třídy A2, točivý moment vylezl na 55,7 Nm. Jelikož Yamaha přepracovala i variátor, máme se prý těšit na ještě rychlejší akceleraci, při klidné rovnoměrné jízdě ovšem naopak otáčky klesnou. Yamaha to zvětšování ovšem nepojala nijak drasticky, z pětsettřicítky je pětsetšedesátka. Konkrétně je tedy objem 562 cm3 a bylo ho dosaženo zvětšením vrtání o 2 mm, i tak zůstává dvouválec lehce dlouhozdvihový. Písty jsou kované na nových ojnicích a Yamaha říká, že ač došlo ke zvýšení objemu o 6 %, hmotnost součástek nového motoru narostla o procento jediné. Pracovalo se na chlazení, jiné je časování ventilů (sací jsou navíc větší), upravila se pozice vstřikovače v sání, katalyzátory jsou nyní dva s platinou a rhodiem a zvuk nového výfukového potrubí (pevnější materiál, o 20 % tenčí stěny) byl dokonce laděn tak, aby dosahoval příjemnějšího a harmoničtějšího zabarvení. Inu, co chtít od tří ladiček, že? Motor dlí ve stejném podvozku, sahalo se do nastavení odpružení.

Už i maxiskútry jsou plné elektroniky a Tmax není výjimkou. Plyn je samozřejmě ride-by-wire a můžete si vybrat ze dvou motorových map (dříve jen pro vyšší výbavové verze, teď už i pro standard), nechybí kontrola trakce, proti předchozí verzi prý citlivěji vyladěná, zamykání je bezklíčkové a uzamknout si můžete i vyklopený centrální stojan. Přístrojovka tématicky zůstala stejná, se dvěma ručičkovými budíky, mezi nimiž je jednobarevný TFT displej. Ale to všechno už známe z letošní verze. Co ovšem určitě neznáme, je nový design. Na první pohled se stále jedná o Tmaxe a může se klidně stát, že si nových tvarů ani nevšimnete. Jen vám ten Tmax přijde takový hezčí, a to zřejmě byl i záměr designérů. Přitom skoro všechny díly vnější kapotáže byly upraveny a celkově působí Tmax sportovnějším a užším dojmem. On tak nejen působí, on i je, hlavně vzadu, takže se spolujezdci lépe nasedá na sedlo, pod nímž najdeme osvětlený úložný prostor buď na jednu integrálku, nebo na dvě otevřené helmy. Nově je pojaté osvětlení, hodně znát jsou přední LED blikače v kapotáži namísto těch dosavadních velkých žárovkových a vzadu je světlo (jak jinak než opět ledkové) ve tvaru písmene T.

Vše, co bylo zatím řečeno, se týká obou verzí, tedy Tmax i Tech Max, které nahrazují letošní třístupňovou hierarchii. Tou vyšší verzí je nyní tedy Tech Max, který, jak název napovídá, přidá další technologie, které jsme doposud znali z nejvyšší verze DX. Těšit se tak můžete na propojení s telefonem prostřednictvím aplikace MyTMAX Connect, která obsahuje i GPS sledování, elektricky nastavitelné plexi, tempomat, vyhřívané sedlo i rukojeti a nastavitelné zadní odpružení. Tech Maxe poznáte podle zlaté přední vidlice a takového vyhezkanějšího interiéru. Oba Tmaxy můžete mít v černé barvě, standard potom přidává ještě známou matnou světle šedou s modrými koly, Tech Max je možné mít i v takové zvláštní zelenošedé se zlatými koly.

 

Video:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Mimochodem v provedení Tech Max si budete v sezóně 2020 moci pořídit i modely Xmax, tam půjde ale čistě o kosmetiku bez dopadu na výbavu.

Tracer 700

Další novinka, další euro-pětka. A i když tady bylo konstruktérských úprav méně, s letošním modelem si nového Tracera 700 určitě nespletete. Důvodem je předělaný čumák, kde vás okamžitě praští do očí nová světla – dva zkosené proužky LED obrysovek a dva malé čtvercové LED projektorové světlomety. Působí to hodně sci-fi a tak trochu jako MT-10, od Yamahy to je určitě docela odvážný krok, ale proč ne? Nám se to líbí, Tracer 700 je podle nás jednou z nejpovedenějších Yamah posledních let (já kdybych si měl vybrat jednu Yamahu, sáhnu nejspíš právě po něm) a nyní vystoupí z šedi i svým designem. Zároveň se světly je změněna kompletně celá přední polokapotáž, jejíž plexi je nově nastavitelné jednou rukou v rozmezí 60 mm. Mimochodem z vnitřní strany se můžete těšit na nový LCD displej s inverzním zobrazením.

Pro lepší ochranu proti povětří byly optimalizovány i kryty rukojetí, pořád jsou ale dosti maličké. Přes ně se elegantně dostáváme k řídítkům, potažmo celé ergonomii. Řídítka jsou o 34 mm širší, nové jednodílné sedlo má nabídnout více komfortu celé posádce. Zda chcete mít Tracera pohodlnějšího nebo sportovnějšího, to si můžete vyladit na odpružení, které nově nabízí štelování předpětí a odskoku na zadní centrále i přední vylepšené 41mm vidlici. Lehce se zvětšil i rozvor (ze 1450 na 1460 mm), ale jelikož Yamaha nic o jiném rámu či kyvce neříká, bude to zřejmě jen otázka řetězu.

A co ten motor, nepřišel euro-pětkou (optimalizované vstřikování i zapalování, jiné sání i výfuk) o koule, které vždycky měl? To samozřejmě zjistíme, až se svezeme. Důležité je, že parametry zůstaly prakticky identické jako doposud. Krouťák stále dosahuje svého maxima 68 Nm při shodných 6500 otáčkách, akorát v kolonce výkonu je malá změna – dříve to bylo 55 kW při 9000, teď 54 kW při 8750. Čili rozdíl akorát v té úplné špičce, křivka vrcholí trochu dřív a logicky při mírně horší hodnotě. Jenže jízda není o papírových hodnotách, takže jsme zvědavi, jaké to bude. Yamaha ale říká, že nový motor plní Euro 5, aniž by ztratil svůj jedinečný, známý a oceňovaný charakter.

Video:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tricity 300

Tohle není novinka v tom smyslu, že bychom o ní dopředu nevěděli. Naopak, Yamaha ji ukázala již před dvěma týdny na Tokyo Motor Show. Jenže až zde v Miláně zveřejnila technické parametry, které najdete v další kapitole. Vypíchneme jen ty zásadní. Motor je podle očekávání stejný jako v Xmaxu 300, tedy 28 koní a 29 newtonmetrů, což je na 239kg tříkolku dostačující stádo. V tomhle bodě se tedy na Yamahu musíme trochu zaškaredit, neboť Japonci u Tricity 300 uvádějí „nejnižší hmotnost ve své třídě“, přitom letošní novinka Piaggio MP3 300 váží o nezanedbatelných 14 kg méně, a to má jen o dva litry menší nádrž (Yamaha 13 l).

Tricity ovšem je větší skútr, má skoro o 15 cm delší rozvor, taky pod sedlo ukryje dvě integrální helmy. Překvapením jsou velká kola, zadní čtrnáctka je běžná, ovšem zatímco doposud mívaly tříkolky přední kola menší, Tricity 300 má čtrnáct palců i vpředu. Jelikož Yamaha dopředu avizovala vysokou výbavu, těšit se můžete na pěkný LCD displej, kontrolu trakce, ABS a sdruženou funkci brzd. O zamykání přední nápravy už byla řeč v minulém článku, čudlík je na ukazováček levé ruky, kde normálně bývá světelná houkačka.

FJR1300 Ultimate Edition

Všechno dobré jednou končí a to je i případ sportovně cestovní legendy FJR. Yamaha už nebude investovat do úpravy na Euro 5 a hodlá se s modelem, kterého se během bezmála dvou dekád produkce prodalo přes 120 000 kusů, rozloučit speciální edicí. Ta bude dostupná pro obě vyšší verze AE s elektronicky nastavitelným odpružením a AS, které přidává ještě elektronicky řízené řazení. Ultimate Edition dostane speciální černo-zlaté barevné provedení, které se vztahuje i na sedlo, vysoké plexi a deflektory vzduchu. Tak tedy sbohem!

Video:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jiné barvy představují i retro modely XSR v obou motorizacích 900 a 700. Ty se ale pochopitelně neloučí, naopak koušou do tržního koláče, co jim síly stačí. Nově si je budete moci pořídit v barevné kombinaci Dynamic White, devítistovce potom přibude ještě zajímavá 80 Black.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 21 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
michalpike přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
millis21 přispěl 3 Kč
zdenal77 přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
Slavek-moto přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist