yamaha_demo_tour




BMW poprvé představuje automatické řazení

BMW konečně naskakuje na vlnu automatického (nebo chcete-li automatizovaného) řazení. Berlínská značka vůbec poprvé představuje Automatický asistent řazení, který je v principu nadstavbou pro dosud dostupné rychlořazení, pojmenované Řadící asistent Pro. Nejedná se tedy o speciálně vyvinutou automatickou převodovku, ale o automatické ovládání standardní převodovky a spojky.

Jsme moc rádi, že v BMW Motorrad pečlivě poslouchají náš podcast. Právě posledně jsme s Honzisem řešili, že konkrétně BMW je jedna z těch značek, která měla na vlnu automatických spojek a převodovek naskočit už dávno. A tak netrvalo ani pár dní a je to konečně tady. BMW po Hondě otevírá dveře k automatizovanému řazení na motorkách. Jde na to ovšem o něco jednodušeji než právě Honda.
Nečekejte žádnou specifickou automatickou převodovku, natož pak dvouspojkovou. Motorky vybavené Automatickým asistentem řazení (bude známé pod zkratkou ASA pro Automatic Shift Assistant) mají zcela standardní mechanické prvky, o jejich ovládání se ovšem starají dva elektromechanické aktuátory. Jeden je přímo napojen na hlavní hydraulický válec spojky, a ovládá její vystavení a sepnutí, druhý ovládá samotné řazení, pochopitelně v kombinaci s rychlořazením pro co nejrychlejší a nejplynulejší změny převodu bez ztráty tahu.

O fungování obou asistentů rozhoduje řídící jednotka převodovky TCU (Transmission Control Unit), spojená s řídící jednotkou motoru. BMW tak zdůrazňuje, že v plně automatickém režimu „D“ umí motorka velmi citlivě vyhodnocovat, kdy a jak bude řadit v závislosti na poloze plynu, otáčkách, náklonu a tak podobně. Stejně tak bude citlivě probíhat i samotné rozjíždění nebo popojíždění. BMW v tiskové zprávě uvádí, že i plně naložená motorka se do kopce rozjede naprosto hladce, a že má automatická spojka usnadnit také manévrování v terénu.

Nezapomíná se ale ani na jezdce, kteří budou chtít převzít otěže – tedy alespoň po stránce řazení. Spojková páčka sice z řídítka úplně zmizela, zůstala ale stará dobrá řadička. Když pak zmáčknete tlačítko u levého řídítka, které přepíná z režimu „D“ na režim „M“, řadíte nohou zcela sami a automat vám může do řízení kecat jen tehdy, když spadnou otáčky při jízdě pod minimální hranici. Tehdy automat podřadí, aby předešel zhasnutí motoru.

Pořád tu ale zůstává celkem dost otázek, ne které jsme nenašli odpovědi v tiskové zprávě, ani u zástupců značky. Tou největší je, zda bude řadicí páka pro manuální řazení klasická mechanická (a bude tedy fungovat jako nadřazený mechanismus automatickému aktuátoru v převodovce), nebo jestli půjde v principu jen o elektronický snímač, kterým dáte řídící jednotce převodovky najevo, kam byste chtěli řadit. S větší pravděpodobností ale půjde o klasickou mechanickou řadičku.
Další otázkou je, zda bude automatické řazení probíhat vždycky se sepnutou spojkou skrze rychlořazení, nebo zda bude motorka v některých situacích pro přeřazení spojku vystavovat. Typicky třeba při řazení z jedničky na dvojku při klidném rozjezdu.
Nakonec jsme se nedozvěděli ani to, kdy se na nové automatické spojčení/řazení z dílen BMW můžeme těšit. Na dotaz nám bylo odpovězeno jen že „brzy“. Co se týče motorek, pro které bude systém ASA dostupný, tady BMW nezmiňuje konkrétní modely, ale mluví o boxeru, čímž jednoznačně míří na aktuální BMW R 1300 GS, potažmo na všechny budoucí motorky, které budou novou generací dvouválcového boxeru vybaveny.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist