ktm_srpen




Nová Yamaha MT-10 SP a další drobnosti

A máme to komplet, chtělo by se říci při pohledu na nabídku kategorie Hyper Naked u japonské Yamahy. Ta právě představila vrcholný model řady, MT-10 SP, a avizovala pár drobných změn u ostatních motorizací. Víme také, jak bude napřesrok vypadat Ténéré a retro XSR700.

Kapitoly článku

Zítra začíná v Miláně novinářským dnem mezinárodní veletrh EICMA, který byl vždy spojen s bezpočtem novinek. Letošní ročník na ně bude zřejmě poněkud skoupější a uvidíme, jestli v Itálii představí Yamaha ještě nějaké další nové modely, nebo zda dnešní série malých úprav vybraných modelů bude konečná. Doposud nám během podzimu tři ladičky představily úplně novou XSR900, nejsilnější Hyper Naked MT-10 v základní verzi a minulý týden ještě upraveného Tmaxe.

MT-10 SP

Upřímně se divíme, že to Yamaha před dvěma týdny nevzala jedním vrzem a espéčko nepředstavila zároveň se standardní verzí. Ale ono je to asi jedno, na první stroje na showroomech si ještě nějakou chvíli počkáme, v případě SP dokonce Yamaha rovnou avizuje dostupnost od poloviny roku 2022. Ale jak se říká, kdo si počká…

Verze SP samozřejmě přijíždí se všemi těmi úpravami, jimiž prošla i standardní verze, čili s novým designem, lehce posíleným motorem a především úplně novou šestiosou elektronikou, a k tomu přidává pár dalších vychytávek. Tou nejdůležitější, proč si espéčko budete kupovat, je semiaktivní podvozek Öhlins nejnovější generace, prý ještě vychytanější než na R1M, s větším rozsahem a lepší odezvou. Nastavit si můžete tři automatické a tři manuální režimy. Dál už jsou to vlastně jenom drobnosti, protože už standardní verze je vybavena moc pěkně. SP poznáte podle vlastního lakování v černo-modro-stříbrných barvách, přidané kapotáže pod motorem a opletených brzdových hadic.

Ostatní MT

Když připočítáme i verze SP pro devítistovku a litr, dohromady budou mít emtéčka napřesrok pět verzí: 125, 300, 700, 900 a 1000, přičemž poslední dvě jmenované si můžete pořídit i jako SP. Ty mají vlastní lakování, pro pětici standardních verzí je potom určena nová barva Cyan Storm s tyrkysovými prvky, představená nedávno na „desítce“.

Další změny novinky jsou technického rázu. Třístovka, nad níž se vznášel Damoklův meč, konečně přijede s motorem přeladěným na normu Euro 5, a MT-09 bude útočit na širší spektrum zákazníků, když bude dostupná také v 70kW verzi, již je možné seškrtit na 35 kW pro řidičák A2. Tohle platí nejen pro standardní „devítku“, ale i pro verzi SP.

XSR700 & XSR700 XTribute

Oba sedmistovkové retro kousky dostanou motor Euro 5, větší 298mm kotouče (dříve 282 mm), upravenou přední vidlici a především nové přední světlo z LED diod, které nahrazuje žárovkovou klasiku. Nezměněný inverzní LCD displej, ovládaný z jiných přepínačů na řídítkách, se přesunul až nad světlo a blinkry pro změnu na trochu jinak tvarované kryty chladiče. Vypadá to tam hezky, ale zejména u XTribute zřejmě budou mít krátkou životnost, pokud majitel bude zuřivý scramblerista vymetající i polňačky.

Verzi XTribute si budete i nadále moci pořídit v černo-červeno-stříbrné kombinaci, připomínající barvy XT500 z roku 1981, standardní XSR700 potom pro příští rok našlo inspiraci u legendárních dvoutaktů RD350LC a bude v nabídce buď v bílo-modré, nebo černo-zlaté.

Ténéré 700 & Ténéré 700 Rally Edition

Ténérka pro rok 2022 bude čistě o nových barvách. Pro standardní verzi budou v nabídce modrá Iconic Blue s modrými ráfky nebo hodně decentní černá Midnight Black s šedými prvky, obě s výrazně graficky ztvárněným nápisem Ténéré na nádrži, a verze Rally Edition dostane Heritage White bílou kapotáž doplněnou o červený Speedblock, červenočerné sedlo a zlaté ráfky. Oslava 60 let silničního závodění se objevuje i na cestovním enduru – proč ne, tahle kombinace sluší snad všemu.

 

Yamaha Ténéré 700 Raid Prototype

Prototyp, který Yamaha představila o pár hodin později po ostatních motorkách v tomto článku, jasně ukazuje, že si v Japonsku jsou vědomi toho, že standardní model je sice dost dobrý, ale pořád docela kompromisní s ohledem na cenu. Majitelé si své Ténérky často tuní, aby je přetvořili na opravdu terénní stroje, a přesně tímhle směrem se vydali i v Yamaze. Prý aby zjistili, jak posunout Ténéré na vyšší level. Raid Prototype vznikl v Evropě za použití rozsáhlého seznamu dílů z katalogu GYTR a známí offrouďáci Alessandro Botturi a Pol Tarrés jej důkladně otestovali v marocké poušti. A prý se blíží okamžik, kdy Ténéré nastoupí do závodů.

Čím se Raid Prototype liší od sériovky? Vidíte to na první pohled, tohle je stroj udělaný na rallye. Ale pokud bychom si odmysleli ty závodní fičury v kokpitu, mohli bychom před sebou vidět motorku, která by měla i slušný prodejní potenciál, vždyť konkurenti také nezřídka dělají nějakou základní verzi a potom tu ostřejší. Tahle Ténéré má kompletní titanový Akrapovič, řídicí jednotku GYTR, jiný airbox, větší chladič vody a jiný olejový chladič, spojku Rekluse a na podvozku jiné odpružení (zdvihy 270/260 mm) plus zvětšené brzdy, na předku ovšem s jediným kotoučem. Jako jo, je to závoďák, ale je vidět, že v Yamaze přemýšlejí, kam Ténéré posunout a že vědí, kudy vede cesta.

 

R6 RACE & R6 GYTR

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist