husqvarna_svart_125_listopad2




Yamaha má po dvou letech opět nového Tmaxe

Skoro přesně před dvěma roky Yamaha převrtala svůj vrchol v nabídce maxiskútrů tak, aby se dokázal poprat s normou Euro 5. Hlavním bodem byl silnější dvouválec zvětšený na 562 kubíků, nyní se radikálnějších zásahů dočkal i zbytek stroje. Kompletně nový design, upravená jízdní pozice, úpravy na podvozku a mnohem chytřejší přístrojová deska, to jsou jen některé z hlavních znaků nového skútru.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Letos na jaře si Yamaha připomněla 20leté výročí parádní limitovanou edicí s luxusními detaily. Tehdy jsme ještě netušili, že to je vlastně i labutí píseň této generace. Dnes už víme, že model s více než 300 000 prodanými kusy v Evropě nastoupí do nové sezóny s úplně novou fazónou. A tak jak je u Yamahy poslední dobou zvykem, ani tady to nebude bez rozporuplných reakcí. Yamaha ve své zprávě uvádí, že “nová maska s agresivně tvarovanými křídly, výraznými hranatými přívody vzduchu a štíhlejšími dvojitými LED světly s integrovanými směrovými světly přináší vzhled inspirovaný supersportovními modely Yamaha“. No, tvar světel moc nepřipomíná žádnou z nabízených tří ladiček a zbytek je řekněme dost jinde než doposud nastolený směr TMAXe. Podobně jako u ostatních modelů značky si radši na definitivní soud necháme pár dnů. Není to ale jenom o předku, předělaná je kapotáž celkově, takže i středový tunel, který je užší a nabídne víc prostoru pro nohy, boční panely nebo celá zadní část se upraveným LED světlem ve tvaru T. Přehled nového designu zakončíme barevnými variantami, kde matnou modrou Iconic Blue a matnou šedou Sword Grey doplňuje parádní žlutá Extreme Yellow. Ta dává vzpomenout na vůbec první TMAX představený právě ve žluté. Postupem času už se také stalo tradicí, že vedle standardní verze nabízí Yamaha vyšperkovanou verzi Tech MAX, výjimkou není ani nový TMAX, který v prémiové verzi seženete v petrolejové barvě Dark Petrol nebo v lesklé šedé Power Grey. Barva ale asi nebude tím rozhodujícím faktorem pro příplatek, to spíš přítomnost vyhřívaného sedla a rukojetí, možnost nastavovat plexi štít elektricky, tempomat, nastavitelné zadní odpružení nebo hezčí interiér úložného prostoru.

  

Některými ze jmenovaných prvků příplatkové výbavy můžeme rovnou pokračovat v popisu inovovaných věcí i u samotného základu. Začít můžeme třeba u předního plexi, které má upravený tvar nejen z estetických důvodů. Příjemnější jízdu má zajistit centrální přívod vzduchu snižující turbulence a tlak větru na horní polovinu jezdcova těla, celkový tvar plexi má také snížit hluk vznikající na palubě. Aerodynamika byla také optimalizovaná vzhledem k upravené jízdní pozici, která je o něco agresivnější, sportovnější, zároveň ale pohodlnější. Jak se tyhle dvě protichůdné vlastnosti povedlo skloubit? Nová kovaná řídítka jsou nižší a méně zakloněná, to zaručuje sportovnější pozici, sedlo a prostor na nohy se prodloužily, a to nám spolu se zmiňovaným užším tunelem dělá pohodlnější jízdní pozici. Sedátko má navíc nastavitelné opěradlo jezdce v rozmezí 30 mm, spolujezdec zase může těžit z o 5 mm nižších stupaček a o 15 mm vyšší pozice jeho boků, čili nižších úhlů jak v kolenou, tak v kyčlích.

Z pozice jezdce si pak nejde nevšimnout jedné z velkých inovací na místech přístrojové desky. Rozlučte se s klasickými ručičkami, i tady analog střídá barevná hudba budoucnosti. Tedy pardon, dnes už spíš současnosti. Nový TMAX se dočkal barevné TFT přístrojové desky a to rovnou s úhlopříčkou 7 palců a bluetooth připojením. Mimochodem, aby se vám telefon při tom připojení nevybil, je tu vodotěstná přihrádka s USB zásuvkou. K ovládání přístrojovky slouží joystick na levém přepracovaném ovladači, takže tady naštěstí nenajdeme klasické rolovací kolečko jako u motocyklů. No a k ovládání toho bude hodně. Samozřejmě to je správa připojeného mobilního telefonu, takže hovorů, hudby a dalším oznámením, velkým lákadlem ale určitě bude také navigace Garmin. Ta nabídne spoustu chytrostí a šikovných vychytávek, jako třeba fotonáhled složitých křižovatek, upozornění na nebezpečí na cestě nebo dokáže sledovat palivo, odhadnout dojezd a rovnou vám nabídne vhodnou pumpu poblíž. Jen je tady drobné ALE. Některé navigační funkce nejsou dostupné ve všech zemích a navigaci Garmin s kompletními mapovými podklady si musíte připlácet zvlášť formou měsíčního předplatného. Další novinkou z elektronického oddělení je jiná ride-by-wire plynová rukojeť se systémem APSG (Accelerator Position Sensor Grip), tu známe i z motorek, dva jízdní režimy D-mode a kontrolu trakce známe už z dřívějška. Bezklíčové zapalováním také známe už z minulé generace, novinka má ale přepracovaný centrální ovládací panel, kterým skútr vypínáte, zapínáte, odemykáte, a to včetně zámku centrálního stojanu, ovládací panel je navíc podsvícený a dokonce s ním můžete otevřít i stylové zapuštěné víčko palivové nádrže v aerodynamickém stylu. Wow! :))))

Bezklíčové víčko nádrže je fajn, z mechanické stránky nás ale mnohem víc zajímá podvozek. Yamaha TMAX totiž dostala nová kola, která jsou kovaná! Ano, tohle je zřejmě první skútr na světě, který používá sériově kovaná kola a může za to technologie Yamaha Spin Forged představená loni na nové MT-09. U ní šlo o nejlehčí kola, jaká do té doby továrna vyrobila, a efekt snížení hmotnosti najdeme samozřejmě taky tady. Nižší hmotnost znamená nižší setrvačnost, na zadním kole o 6 %, na předním dokonce o 10 %. Výsledkem by měla být lepší ovladatelnost a citlivější odpružení, kde také nezůstal kámen na kameni. Spolu s novými koly a jinou jízdní pozicí hraje nejvíc jiné nastavení přední vidlice a přepracované je nastavení také zadního centrálního tlumiče i s ohledem na úplně nově vyvinuté pneumatiky Bridgestone Battlax SC2. Na koho se v téhle omlazovací hůře nedostalo, je motor. Jak už jsme zmínili, ten se jí dočkal před dvěma roky, takže na dvouválec 560 cm3 s výkonem 35 kW a 55,7 Nm inženýři sahat nemuseli, stejně tak zůstává stejná hodnota hmotnosti 218 kilgoramů, což je podle Yamahy nejméně ve třídě. Jak novinka vypadá naživo, zjistíme už příští týden na milánském veletrhu Eicma, kdo se tam nechystá a nový TMAX ho zajímá, musí si počkat do března 2022, kdy Yamaha zahájí dodávky evropským prodejcům.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist