globalmoto_duben_nolan




Očesaný Himalayan. Royal Enfield představil crossover Scram 411

Zdálo se vám, že minimalističtěji, než jak vypadá Royal Enfield Himalayan, už motorku nejde postavit? Indové nás vyvádějí z omylu a Himalayana ještě očesali. Vznikl tak stroj, o němž mluví jako o crossoveru, ale my všichni víme, že je to scrambler. Zejména když se jmenuje Scram.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Oficiálně se jmenuje Scram 411, ale když se podíváte podrobně na fotky, najdete na bočních kastlících také nápisy Himalayan. Však on by se v téhle motorce nikdy zapřít nedal, ten mu kouká z předního kulatého světla. Ovšem zatímco je Himalayan, první adventure motocykl od Royal Enfieldu (což je hrozně vtipné, protože naháče Bullet se za dlouhá desetiletí náročného indického provozu vyprofilovaly v možná větší adventury než kdejaké pseudo-géeso), spartánský, ale schopný motocykl pro jezdce hledající dobrodružství v přírodě, Scram 411 je více městský stylový scrambler. „Ať už je to Londýn, Nové Dillí nebo Tokio, obrysy moderního městského života se neustále mění. S tím, jak se náš svět stále více zrychluje, život se dělí na shon ve všední dny a víkendové útěky, a všem mezi tím. Chtěli jsme postavit motocykl, který by bez námahy zvládl celou tuto škálu a byl dokonalým spojencem pro mladé, moderní jezdce. Scram 411 je motocykl vyrobený pro současný svět a je vždy připraven vypořádat se s jakýmkoli překvapením, které ho čeká“, řekl na adresu nového modelu Siddharta Lal, generální ředitel společnosti Eicher Motors Ltd., která Royal Enfield vlastní. Jasně, jsou to dost marketingové řečičky, ale pan Lal je motorkář tělem i duší a z jeho úst to zní docela věrohodně.

Město je vyzdvihováno v tiskové zprávě Royal Enfieldu na více místech, odpovídají tomu třeba i hravá barevná provedení namísto určité vážnosti Himalayanu. Přitom základní technika je stejná, motor LS-410, tedy čtyřdobý OHC jednoválec o objemu 411 cm3 s výkonem 24,3 koně při 6500 otáčkách a krouťákem 32 Nm při 4250 otáčkách, doplněný o pětistupňovou převodovku a zasazený do rámu, který vznikl u britské značky Harris Performance (jež patří Royal Enfieldu). Ovšem na podvozku už nějaké změny jsou. Zadní odpružení se zdvihem 180 mm zůstává stejné, vpředu ovšem najdeme 41mm teleskopickou vidlici, jež nabídne 190 mm, Himalayan má o cenťák víc. Také rozvor je o centimetr kratší (1455 mm), sedlo leží o 5 mm níže ve výšce 795 mm a světlá výška se zmenšila o dva centimetry na rovných 200 mm. Tohle ovšem není jenom zásluhou kratšího zdvihu přední vidle, nýbrž změnou kol. Namísto jednadvacítky tady totiž vpředu najdete 19“ ráfek, zadní sedmnáctka zůstává beze změny.

Ač je Scram 411 lehčí pouze o 7 kg (185 kg včetně plné 15litrové nádrže), troufnu si tvrdit, že jezdci bude připadat pocitově ještě lehčí a obratnější. Může za to jak to přední kolo, tak fakt, že před sebou řidič má akorát řídítka a před nimi dva kruhové přístroje, větší analogový tachometr s vnitřním LCD displejem a vedle menší turn-by-turn navigaci Tripper. Žádné plexi, žádné kompasy jako u Himalayanu, a když se podíváte ještě kolem nádrže, tak žádné padací rámy apod. Tohle všechno je na Himalayanu nahoře a Scramu to chybí, což se na ovladatelnosti musí projevit. A zmínit musíme i trochu jiné sezení, sedlo je totiž jednodílné a vypadá docela nadité polstrováním, prý bylo přepracováno pro větší pohodlí na dlouhých cestách.

Nový Royal Enfield Scram 411 by se měl nabízet tradičně ve spoustě barevných provedeních, základní budou s šedými nádržemi a žlutými, červenými a modrými prvky, vyšší budou dvoubarevné červeno-bílé a stříbrno-tyrkysové. Dobrou zprávou je, že novinka by se u českých dealerů, jejichž počet v poslední době výrazně narostl (aktuálně šest), měla objevit již na přelomu dubna a května za cenu o něco nižší, než kolik letos stojí Himalayan, za který podle verze zaplatíte od 137 do 140 tisíc. I na Scram 411 se potom bude vztahovat standardní tříletá záruka bez omezení počtu najetých kilometrů a stejně dlouhá evropská asistenční služba.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist