ktm_listopad




KTM nabídne novou Bestii, zvětšený Skalpel a adventuru pro mladé

Oranžová značka si do Milána přichystala sice jenom tři novinky, ale jsou každá určená pro jinou zákaznickou skupinu. Další generace 1290 Super Duke R potěší ty, které už život omrzel, střední třídu reprezentuje 890 Duke R, tedy ostřejší verze loňské sedmsetdevadesátky, a cendura se u KTM konečně dočkají i mladí, a to v modelu 390 Adventure.

Kapitoly článku

390 Adventure

My představení začneme právě tím nejmenším, neboť na tuhle motorku jsme čekali opravdu dlouho. Bylo až nepochopitelné, že značka, která je tak úspěšná v offroadu a dělá tak dobré velké adventury, neustále ignoruje kategorii 18letých řidičů s oprávněním A2, kteří touží po pohodlnějším svezení na kratší vzdálenosti. Přitom KTM toho o této výkonové třídě ví opravdu dost, její 390 Duke patří do absolutní špičky sportovních motocyklů pro mladé.

Je to samozřejmě právě 390 Duke, který posloužil jako technický základ pro model 390 Adventure, o němž kátéemka říká, že byl odvozen od 790 Adventure a doplněn o poznatky vývojového oddělení, které vytvořilo závodní 450 Rally. No, to už je trochu přitažené za vlasy, protože tahle motorka určitě na rallye nebude – ne s litými koly, vpředu navíc pouze 19“.

Ani zdvihy odpružení nejsou úplně na skákání, ačkoli tady musíme KTM pochválit, že na podvozku skutečně zapracovala a verze Adventure není jen jinak oblečený Duke. Kola jsou úzká, světlá výška činí 200 mm, zdvihy jsou vpředu 170, vzadu dokonce 177 mm a především jak přední 43mm USD vidlice, tak zadní centrála (oboje značky WP APEX) uchycená napřímo k hliníkové kývačce jsou nastavitelné - vpředu si poladíte odskok a kompresi, vzadu předpětí a odskok. To rozhodně není v této třídě běžné. Stejně tak není běžné, aby ABS mělo i náklonovou funkci (Bosch 9.1MP) s offroadovým módem, což ukazuje na použití víceosé elektroniky jako u velkých modelů. Jenže ona třistadevadesátka rozhodně na výbavě nešetří. Osvětlení je kompletně z LED diod, přístrojovka tradičně barevné TFT, nechybí kontrola trakce a za příplatek si můžete pořídit i rychlořazení! To je u motorky pro 18leté opravdu dost pádných argumentů ke koupi.

Mladé zajímá také to, jak motocykl vypadá. Design tradičně dělalo Kiska Studio a i nejmenší model drží lajnu známou ze 790 a 1290. Motorka to není líbivá, ale prostě takhle to teď Rakušáci mají. Co vzbuzuje otázky, je použití nizoučkého plexi, když jinak výbava na delší cesty vypadá docela v pohodě – jsou tady kryty rukojetí, kryt pod motorem, nádrž má objem 14,5 litru, sedátko ve výšce 855 mm vypadá docela prostorně, stejně jako to pro spolujezdce, který má k dispozici pěkná madla.

A jak si bude 390 Adventure stát proti konkurenci? Především je potřeba říct, kdo tou konkurencí je, a tady není pochyb – BMW G 310 GS. Němec nabídne trochu vyšší zdvihy odpružení (180 mm) a o 2,5 kg nižší hmotnost s plnou výrazně menší 11litrovou nádrží (KTM váží natankovaná 172 kg), jenže jeho jednoválec se nemůže tomu rakouskému rovnat. Kačena se totiž chlubí parametry 44 koní a 37 newtonmetrů. Jak to funguje, to se dozvíte již velmi brzdy – náš Alan totiž mohl už v létě otestovat předprodukční verzi!

890 Duke R

Před dvěma lety KTM uvedla na scénu model 790 Duke pod přezdívkou Skalpel, nyní přichází Super Skalpel. Erkovou verzi ke standardu jsme čekali, ovšem zatím to vždy bylo hlavně o podvozku a maximálně jiném výfuku. Duke s řadovým dvouválcem ovšem přitvrdil i na motoru, a to výrazně – 121 koní!

Více síly, více otáček, více brzd, více sportu, více agility – máme pokračovat? Jediné, čeho je méně, jsou kila, ubyla tři, osm-devade váží bez náplní 166 kg. Kde se ušetřilo? Na drobnostech, jako je třeba hliníkový čep řízení. Opticky proti menší 790 nic nechybí, kdybyste oba modely udělali ve stejné barvě, nepoznáte na dálku mezi nimi rozdíl, dokonce i výfuk vypadá stejně. Zblízka už vidíte, že erko má jiný podvozek, přesně jak to od něj očekáváte – plně nastavitelný s komponenty WP APEX. Přestože zdvihy jsou stejné (140/150 mm), celá motorka je vyšší, světlá výška narostla o 20 mm a sedlo je výš o 9 mm. Lehce jiná je geometrie s delším rozvorem. Také brzdy jsou ještě silnější, najdete tu čtyřpístkové radiálky Brembo Stylema a pumpu MCS. Odlišná je ergonomie, výrazně sportovnější s nižšími řídítky a vyššími stupačkami.

A potom ten motor… Zvětšovalo se vrtání i zdvih, objem narostl ze 799 na rovných 890 kubíků, a jestli nás těch 105 koní a 87 newtonmetrů ve Skalpelu hodně bavilo, jsme hodně zvědaví, co s námi udělá těch 121 koní a 99 newtonmetrů novinky, zejména ve spojení s příplatkovým obousměrným rychlořazením! 

 

1290 Superduke R

Jak ten čas letí! Už je to tři roky, co KTM představila Bestii verze 2.0 a teď přichází její další generace. I když vypadá vlastně pořád stejně, KTM říká, že prakticky každý její komponent byl odlehčen a upraven. Pokud se něco nehodilo k tomu, aby byla motorka rychlejší, vyhodilo se to.

 

Hodně se odlehčovalo na rotujících a neodpružených hmotách, ať už šlo o kola, brzdy (Brembo Stylema) nebo kyvku, lehčí jsou ale i kartery, zadní podsedlový rám, nově udělaný z karbonu, i hlavní rám, který je navíc údajně třikrát pevnější. Jiná a elegantnější je zadní jednostranná kyvka s přepákováním uchyceným přímo na motoru.

 Ach ano, motor. Tak ten dostal upravené sání i výfuk a jeho 180 koní a 140 newtonmetrů budí hrůzu. Ještě že je tady nová šestiosá elektronika s kompletně upravenými nastaveními všech pomocníčků…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 48 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist