husqvarna_svartpilen_801_2




Motokrosy Kawasaki a Yamaha: Zaměřeno na 250

Pomalu, ale jistě se nám jako každé léto začínají objevovat další offroadové modely pro následující sezónu. Čistě motokrosové stroje 2021 představily japonské značky Kawasaki a Yamaha, přičemž se oba výrobci soustředili hlavně na čtyřdobé dvěstěpadesátky. Jak se asi od těchto modelů ovlivněných koronavirovou pandemií dá očekávat, nejde ani v jednom případě o žádnou zásadní revoluci.

Kapitoly článku

Kawasaki KX450

Nechceme protěžovat žádnou značku, a tak to vezmeme podle abecedy. Kawa má motokrosů 2021 celkem pět. Dvě doby reprezentují 65 a 85, přičemž větší model si můžete pořídit ve dvou velikostech kol, a čtyři doby jsou 250 a 450. Pryč jsou časy dvoutaktních stopětadvacítek a čtvrtlitrů, a tak už před nějakou dobou zmizelo u čtyřtaktů písmenko F z názvu. Dvoutakty jdou do dalšího roku beze změn s výjimkou grafiky, na KX450, kompletně překopané již v ročníku 2019, se přeci jen trochu pracovalo.

Písty mají na bocích speciální kluzný potah, aby jim to ve válcích pěkně svištělo, a celkem důležitá změna se odehrála na spojce. Vinuté pružiny byly nahrazeny membránovou, což má přinést výrazně lehčí ovládací síly i větší citlivost. Ovšem abychom byli přesní, za to může i větší průměr spojkových lamel a jiný třecí materiál. Zvenčí model 2021 poznáte kromě velmi jemně změněné grafiky také podle jiných řídítek, nyní jsou tady 28,6mm kónické Renthaly Fatbar, jež mají své konce o 19 mm níže a o 8 mm blíže k jezdci.

Kawasaki KX250

Cože, dvěpade byla loni nová, a už na ní Kawa zase něco mění? Inu, pořád je co zlepšovat, a model 2021 má být silnější, ovladatelnější a – konečně vybavený elektrickým startérem! No sláva, to to Kawě trvalo. Čudlík na pravé straně, baterka, nakopávačka pryč, zkrátka i zelení už pochopili, že jezdec po pádu potřebuje vyrazit hned a ne ještě oživovat ztichlý stroj nohou.

Pojďme na tu přidanou sílu. Nový model dostal posunutý omezovač o dalších 350 otáček, nyní zasahuje až při astronomických 14 500. Maximální výkon je vyšší o 1,4 koně, nicméně jak je u Japonců zvykem, kolik přesně teď těch kobyl je, neudávají. Zároveň se zlepšil i zátah odspodu. Jak toho bylo docíleno? Upravené sací i výfukové kanály, jiné časování výfukové vačky (zpožděno o 3°), tužší výfukové pružiny kvůli vyšším otáčkám, plošší píst, jiný tvar spalovacího prostoru, o 3 mm delší ojnice, lehčí ramena klikové hřídele a upravený tlak v karterech – no není toho málo na to, že letos byla dvěpade nová… A to ještě v motoru není vše, také 250 dostala novou membránovou pružinu do spojky.

Podvozek byl loni z úprav tak trochu vynechán, o to víc se mu v Kawasaki věnovali teď. Nový rám, který používá motor jako namáhanou část, vychází z toho, jaký používá KX450, některé části jsou stejné, jiné speciální pro 250 a celkově je tužší. Spodní brýle přední vidlice jsou lehčí a zřejmě i menší, protože mají pomáhat předku pohlcovat rázy, vzadu najdeme přepákování tlumiče se stejnými poměry jako u čtyřipade a samozřejmě nemůže chybět nezbytná úprava nastavení tlumičů vzhledem k novému rámu. Brzdová soustava byla vylepšena o přední pumpu z většího modelu, vzadu se zmenšil průměr kotouče z 250 na 240 mm.

Na nové KX250 by se mělo také trochu jinak sedět. I ona dostala ty bezhrazdové kónické Renthaly, kryty chladiče jsou štíhlejší, je upraveno i sedlo a nádrž, celý vršek motorky je plošší. Koukalo se, aby byly povrchy pěkně hladké a řidič se mohl posouvat rychle dopředu a dozadu podle aktuálních podmínek. Zatímco čtyřistapadesátka bude dostupná již v nejbližších dnech za 220 tisíc, na dvěpade si budeme muset počkat do září a stát bude 212 900 Kč.

Yamaha YZ250F

Tři ladičky se také vrhly na čtyřdobý čtvrtlitr, který je vlastně jediným pozměněným modelem, čtyřistapadesátku si totiž inženýři vzali na paškál loni. Motor zůstává samozřejmě ten typický se zakloněným válcem a otočenou hlavou. Sání, jak jinak než zepředu, přivádí vzduch kratší a přímější cestou, je tady nový kryt airboxu a na opačné straně najdeme zase o 70 mm delší výfuk s větším objemem. Uvnitř motoru najdeme novou výfukovou vačkovou hřídel, jež má svým menším překrytím ventilů napomáhat lepšímu výkonu i ovladatelnosti v oblasti od středních do vysokých otáček. Na přidanou sílu navazuje silnější spojkový koš a pevnější převodová kola.

Stejně jako u Kawy, také u Yamahy YZ250F najdeme nový rám. Vypadá stejně jako letošní, ale má v klíčových bodech upravenou tuhost, takže řízení má být lehčí, přesnější a důvěryhodnější. Přepracovány byly i brýle a úchyty řídítek, přední pružinová vidlice KYB má progresivnější tlumení během celého zdvihu, jinak nastavené je i zadní odpružení, jež má přinést více stability. Pracovalo se také na brzdách, je tu pevnější přední třmen s většími pístky a 270mm kotouč, jenž má mít o 16 % větší brzdnou plochu při stejné hmotnosti, zadní 240mm kotouč potom šetří 120 g proti letošnímu modelu. Když už jsme u těch úspor, lehčí jsou třeba i stupačky nebo přední osa, takže ýzeto váží s plnou nádrží 106 kg, o půldruhého kila méně než Kawa. Ovladatelnost ještě dále zlepšuje nová pozice řídítek, která v nových držácích najdeme více vpředu.

Yamaha YZ250/450F Monster Energy Edition

Na speciální edice jsme zvyklí spíše u jedné evropské společnosti, ale Yamaha s nimi má zkušenosti také, zejména na silnici. Motokrosaři si pro příští rok budou moci pořídit oba čtyřtakty v černobílém provedení s grafikou Monster Energy, žádné další (především technické) změny na motocyklech ale nečekejte.

 VIDEO: Yamaha YZ250F & YZ450F Monster Energy Edition

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ostatní motokrosy Yamaha 2021

Další motokrosové modely Yamahy jdou do příštího roku beze změn. A sluší se připomenout, že tři ladičky mají opravdu hodně široký záběr. Úplná prťata už 40 let oceňují geniální koncept PW50, dvoutaktu s automatickou převodovkou, jehož se od premiérového roku 1980 prodalo přes 380 000 kusů ve 150 zemích světa. Čtyřdobý padík TT-R50E má automatickou spojku a třístupňovou převodovku a je určený pro děti od 4 do 7 let, pro větší děti je TT-R110E a pro všechny věkové kategorie je určený začátečnický pětikvaltový vzducháč TT-R125.

Tohle jsou hobby krosky, v profi řadě potom najdete dvoutakty YZ65, 85, 125 a 250 a čtyřtakty 250 a 450. Všechny modely dostanou pro rok 2021 novou grafiku a co se dostupnosti čtyřdobých raket týče, 450 se již prodává, její monsterovská varianta bude v září a standardní i Monster dvěpade by měly k dealerům dorazit v říjnu.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
JardaKTM přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
NECHYYYY přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist