1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
..ad F1 jasne ze maji pritlak,ale i ty kval. gumyx jsou opravdu extrem, to uz neni pneumatika to uz je spis neco tesne pred zvejkackou a plastelinou
priklad se tykal toho ze uz nejde o klasicke treni/smykani ale o celkem masivni ulpivani "pneumatiky" na asfaltu... to se pak brzdi jedna radost, ovsem jen dokud na rafku jeste neco zustane
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
kerut píše: no vsak ja taky nikde netvrdim ze na stycne plose zavisi, to ze s rostoucim tlakem klesa soucinitel tvrdil MungoRerry.. proto ten priklad s lokomotivou
..ad F1 jasne ze maji pritlak,ale i ty kval. gumyx jsou opravdu extrem, to uz neni pneumatika to uz je spis neco tesne pred zvejkackou a plastelinou
priklad se tykal toho ze uz nejde o klasicke treni/smykani ale o celkem masivni ulpivani "pneumatiky" na asfaltu... to se pak brzdi jedna radost, ovsem jen dokud na rafku jeste neco zustane
A jinak ma to klasické tření jinej fyzikální zaklad?
Součinitel tření se meni v závislosti na kdecem, treba je vetsi pri nejakem lehčím prokluzu nez pri zablokovanem kole, nebo kole těsně pred klouznutim...
Naposledy editováno 05.08.2019 17:42:47
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
a tedy, zadna univerzalni formulace "takhle brzdi motorka" proste neni, a nebude
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Na druhej straně tu máme praktický zkoušky. A z nich plyne, že motorky na silničních (nezávodních) gumách jsou schopný na suchým asfaltu jednorázově zabrzdit s průměrným zpomalením 8,9 - 10,3 ms-2. A tohle prosím pokejvá všecko, od chopperů a endur na jedný straně, po ss a naháče na druhý, od lepivek typu Bridgestone S21 po nějaký turistický gumy s velkym nájezdem.
Nevim, jak tobě, ale mě hodnota 9,6 s rozpětím +/- 7% přijde jako dostatečně univerzální.
A mimochodem, ani ty závodní gumy s třískovým obráběním to nedokážou zvednout na 20 ms-2, jak píšeš v příspěvku #26 - top závodní stroje dosahují zpomalení kolem 13 ms-2
kerut píše: assassin> klasicky treni-smykani napr ocel/ocel, bronz/ocel atd. je kdyz to reknu hodne blbe "drncani nerovností po nerovnostech" (BTW myslim ze se to nekde kolem druhaku bralo, stejne tak valive treni, tam jde zas o "zaborovani" kola do podlozky vlivem elasticek deformace ) to k cemu dochazi na motopneumatice uz ma bliz k brouseni, u tech zavodaku spis az skoro triskove obrabni.. jinak jasne treni zavisi na kdecem, vsak to od zacatku tvrdim ze zadna univerzalni hodnota "jak brzdi motorka" proste neni
me prijde, ze je to porad to same. pokud jsou materialy odlisne, tak nejspis pri "drncani" nerovnosti se nerovnosti mekciho materialu opotrebovavaji nerovnostma tvrdsiho materialu. pokud je tohle ucel rikame tomu obrabeni - brouseni treba ... to ze se bezne treni najednou prejmenuje na neco jineho a nebo se tomu priznaji nejake az skoro magicke schopnosti a pridaji se k tomu nejake dalsi super terminy ala ulpivani, vytrhavani atd v pripade, ze soucinitel treni prekroci nejakou kerutem definovanou mez slysim poprve.
fyzika toho jevu je porad stejna at jde o STD pneu nebo zavodni, jediny co se lisi je opotrebeni a soucinitel treni...
muzu se podivat do dataloggu s jakym zrychlenim brzdim ja, brzdu mam top spec racing, pneu taky, jediny co nema racing level je pilot
mito7 píše: kerut> To znamená, že pokud je na motorkách stejná pneumatika a jedna motorka váží s jezdcem 180 kg, a druhá 300 kg, bude mít druhá o dost delší brzdnou dráhu. Další velkej argument proč mít motorku lehkou.
Tohle tak úplně neplatí..
Jinak v autoškole je dnes z 50km/h max. 12 metrů, dá se zastavit na 8m.
Pokud se dvojnásobně zvedne rychlost, brzdna dráha je ctyrnasobna.
Takže pokud je někdo schopný zastavit ze 100km/h na 40m, je to velmi slušný výsledek.
V praxi je u většiny lidí ta dráha delší..
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
JohnnyS08 píše: Na druhej straně tu máme praktický zkoušky . A z nich plyne, že motorky na silničních (nezávodních) gumách jsou schopný na suchým asfaltu jednorázově zabrzdit s průměrným zpomalením 8,9 - 10,3 ms-2. A tohle prosím pokejvá všecko, od chopperů a endur na jedný straně, po ss a naháče na druhý, od lepivek typu Bridgestone S21 po nějaký turistický gumy s velkym nájezdem.
...a tenhle silenej nesmysl jsi prisel proboha jak ? nejsi ty Beranidluv bratr ??
Assassin> dokud meris jen odpor bez opotrebeni budes mit nejakej rozptyl hodnot podle obvyklych povrchu a vlastnosti tech materailu.. ale kdyz se k tomu prida opotrebeni mas rozptyl nekolikanasobne vyssi, podle velikosti toho opotrebeni - staci takhle ? ..aneb jakej "soucinitel treni" ma zapichovaci nuz na bezny oceli ? no asi celkem umernej tomu jakou vezmes trisku, ...a s gumou je to stejny, cim vic ji zustava na asfaltu tim lip bude drzet, ze
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
kerut píše: ...a tenhle silenej nesmysl jsi prisel proboha jak ? nejsi ty Beranidluv bratr ??
Assassin> dokud meris jen odpor bez opotrebeni budes mit nejakej rozptyl hodnot podle obvyklych povrchu a vlastnosti tech materailu.. ale kdyz se k tomu prida opotrebeni mas rozptyl nekolikanasobne vyssi, podle velikosti toho opotrebeni - staci takhle ? ..aneb jakej "soucinitel treni" ma zapichovaci nuz na bezny oceli ? no asi celkem umernej tomu jakou vezmes trisku, ...a s gumou je to stejny, cim vic ji zustava na asfaltu tim lip bude drzet, ze
nevim co se ted snazis dokazat ? ze treni v pripade, ze pouzijes zavodni pneumatiky uz neni treni? ze treni v pripade, ze ubyva z jednoho povrchu material uz neni treni?Neni nahodou soucinitel treni je jakasi konstanta co tam proste "zbyla" po tom jsi neco nameril a neco spocital a nasel jsi tam rozdil ? nebo ty dokazes ten soucinitel treni spocitat ? pokud jsou soucinitele treni zjistene empiricky, tak aby sly porovnat tak je merime za nakych jasne definovanych podminek - potom je ale picovina do toho tahat "velikost spony" .. to pak muzu taky soucinitel treni ocel guma resit jako smykani pneumatiky po podlozce s hrebikama... proste se tu rochnis v hovne a unika mi smysl...
Naposledy editováno 06.08.2019 10:59:47
samozrejme ze terminologicky je to porad treni, a soucinitel treni, ale prakticky uz obrovsky zalezi na konkretnich podminkach tudiz v tomto ohledu ztraci jakoukoliv vypocetni, nebo praktickou relevanci.. to je asi jako s tim turbulentnim proudenim resp. obecne i treba soucinitelem odporu, neni zadne univerzalni turbulentni proudeni a meritko viru bez dostatecne kvalitnich metod neodhadnes, neni zadny univerzalni odpor a pomer celniho, treciho, indukovaneho a dalsich odporu opet nelze obecne vztahnout do jednoho Cx, byt to tak experti na urovni novinaru bezne delaji
a nepouzivej furt ty citace kdyz odpovidas na nejblizsi prispevek, moderatore ja ti to zpetne editovat k obrazu svemu fakt nebudu, neboj
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
kvalifikacni pneu mam doma, neni na nich nic zazracnyho, ani na nich nezajedu nic zazracnyho...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Naposledy editováno 06.08.2019 12:05:26
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
jo a u zavodnich gum samozrejme na vydrzi zalezi hodne... takze zadny "jsou vyvijeny ciste na grip" ... delas ze vseho velkou vedu, ale pak jsi pomerne dost nepresnej... pusobi to dost divne
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
zalezi na gume i na pilotovy. To ze ty nezabrzdis lip na zavodnich gumach, ale bohuzel neni faktor guma, to je faktor pilot ..jako neurazej se, ja bych se taky zabil, a vetsina nas tady z fora (a neni to ostuda) ale to jeste neznamena ze nejsou lidi co ten rozdil (a velkej rozdil) umi vyuzit... viz priklad - moto3 suchy brno kolem 2:10... jenze s vykonem cca 40kW, tak kde jinde by to asi bylo kdyz ne v brzdach a v zatackach, ...na rovinkach to fakt nenazenou
Naposledy editováno 06.08.2019 13:26:44
E: (pul metru ze bezne merene 100->0 mysleno)
Naposledy editováno 06.08.2019 14:12:12
Otázka je, s jakou přesností má smysl zrychlení vyjadřovat. Podle mě je to desetina, protože kdybych to chtěl vyjadřovat na celý čísla, tak si vystačim s 9 a 10.
jinak ano, papir samozrejme snese cokoliv, radiokarbonovou metodou lze urcit i stari jary Cimrmana, ale to uz se fakt bavime na vecne urovni "jak po desatym pivu" ..coz zas na druhou stranu ale taky neni spatny, minimalne k odreagovani se
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
To, kolem jaký hodnoty se pohybuje zrychlení v části B, je daný hlavně přilnavostí gum. Technická kvalita brzd pak určuje, jak prudce roste křivka v části A (a taky jaká bude ovládací síla na páčce, jak jsou brzdy odolný vůči přehřátí a takový ty něměřitelný věci, jako subjektivní odezva na páčce - to už ale na zrychlení nemá vliv).
Doba náběhu brzdné síly (část A) není přímo závislá na rychlosti, ze které začínám brzdit. Takže z čím větší rychlosti brzdný manévr provádím, tím větší úsek z grafu připadá na část B - jinými slovy, z čím větší rychlosti brzdím, tím menší vliv na výsledek má paradoxně kvalita brzdového systému - pořád mluvím samozřejmě o jednorázovém brždění bez vlivu tepla).
Jinak by mě pořád zajímalo, v jakým rozmezí se ta průměrná hodnota zrychlení pohybuje podle tebe, respektive proč moje čísla považuješ za šílenej nesmysl.
Naposledy editováno 06.08.2019 22:09:14
kerut píše: assassin> viz priklad - moto3 suchy brno kolem 2:10... jenze s vykonem cca 40kW, tak kde jinde by to asi bylo kdyz ne v brzdach a v zatackach, ...na rovinkach to fakt nenazenou
Tak ti nevím, zda teď jen netrolíš.
Kde není výkon, nemůžou být ani brzdy.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
tohle je fakt placani pitomosti, prumerny brzdny zpomaleni bude nekde od 5m/s2 (a uz na to musi bejt treba na tebou vise zminenem choperu docela vodvaha) do tech 10 (na normalnich gumach v idealnim pripade, ...a u hodne dobryho pilota) tzn podle toho kdo brzdi, jaky ma gumy, jakou maji teplotu, jak jsou cerstvy nebo sjety, jak ma nastaveny nebo rozhozeny tlumice, jakou ma vubec geometrii motorky, jakej ma pod motorkou povrch (hladsi, hrubsi, rovnejsi, zvlnnej, atd, atd..) jaku ma povrch teplotu, a jak se dotycnej zrovna vyspal....
Krejza> coze ? to zacina bejt zajimavy, vysvetli mi prosim tohle genialne revolucni tvrzeni nejak podrobneji
ja se obcas fakt divim ze se lidstvo dozilo dneska........
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
Ale chápu, že nejezdíš, takže nabídnu jednoduché vysvětlení. Pokud není výkon motoru k získání rychlosti, je třeba co nejméně brzdit, aby nedošlo ke ztrátě rychlosti. Oproti silné motorce se změní takové ty srandy jako referenční body a stopa. Stejně tak to platí u cyklistiky.
Ale že by to bylo revoluční tvrzení? Asi jsi nikdy neslyšel "more gas, less brakes".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak brzdí motorka
1 reakcí na tento příspěvek Jak brzdí motorka
A to, co je podle tebe "zbytečně komplikovaná blbost", je ve skutečnosti nejjednodušší cesta, jak se k průběhu zrychlení dostat - stačí využít snímač ABS na nebržděným zadním kole (přední nelze využít kvůli skluzu, kterej správně zmiňuješ). Samozřejmě, má to spoustu omezení, takže pro přesnější měření se využívaj akelerometry, kde je zase třeba zajistit, aby se měřila jen hodnota zrychlení v ose pohybu (zhoupnutí na vidlích by nekorigovaný výsledky citelně rozhodilo), což lze řešit různýma cestama.
Ohledně toho zbytku tě nehodlám přesvědčovat, žij si dál v tom, že chopper má 2x tak dlouhou brzdnou dráhu co naháč...
jinak s tim merenim nevidim problem, stejne musis zmerit rychlost ze ktere brzdis, takze budes proste merit tim doplerem behem celyho brzdeni a prederivujes si to skrz cas
co se tyka zrovna choperu - tak kdyz pominu ze jich je spousta s tvrdou prdeli, a tudiz s tim nemaj sanci nejak zasadne brzdit na jakykoliv nerovnosti (psal jsem ze vetsina motorek ma teziste spis fous v predu, a ma, ale zrovna chopery ho teda maji opravdu vzadu), tak je hlavne fizionomicky skoro nemozny brzdit nejaky to 1g v zaklonu s rukama rozvesenejma nekam buhvi kam nahoru..
E:
Assassin> kdyz uz jsme nakousli tema tech akcelerometru, je to zde uplne OT (za coz se Mitovy omlouvam)
...modri uz urcite vedi pac jsme se o tom bavili pri soustruzeni vidlic ..jeste to neni odprogramovany, a uplne zejtra to nebude... ale uz je to realizovany a castecne osazeny, a to je u prokrastinatora mych kvalit skoro zazrak
+napoveda pro ty co nejsou modri, kratsi ksanda je akcelerometr na odpruzenou hmotu, delsi na neodpruzenou...
Naposledy editováno 07.08.2019 01:01:12
Kde je těch několik desítek vteřin rozdílu?
Dále si stačí přečíst několik vyjádření samotných jezdců, jaký je mezi kategoriemi rozdíl - myslím teď motogp. Kde nejsilnější opravdu brzdí, tam nejslabší kolikrát drží plnej celou dobu. Ano, jsou místa, kde musí brzdit. Kde silná moto může bez veliké ztráty trochu přebrzdit, protože ji následně dožene výkonem motoru, u slabé moto je každé takové přebrzdění mnohem větší chybou.
Máš všechno parádně načtený teoreticky, jenže bez praktických zkušeností netušíš, co v praxi skutečně funguje, co se navzájem ovlivňuje nebo vylučuje nebo podporuje.