v prvé řadě bych chtěl říct, že tohle téma jsem si pročetl na diskuzích na zdejším fóru a právě to je důvod proč sem píšu svůj dotaz.
Pokud nepočítám nějaké "maloobjemovky", tak jezdím na motorce 2 roky.
Inu vrtá mi hlavou to, že spousta motorkářů píše, že při podřazování používají na motorce meziplyn. Vzhledem k tomu, že jsem řídil už ledasco(teď myslím mimo motorky) včetně starých náklaďáků, kde nejsou synchrony, tak jsem meziplyn používal a přistihnu se, že i dnes ho v autě kolikrát použiju ač je to prakticky k ničemu.
Nicméně k jádru věci. Meziplyn se skládá k několika kroků :
1) sešlápnutí spojky + vyřazení rychlostního stupně na neutrál
2) puštění spojky + přidání plynu aby se srovnaly otáčky převodovky
3) opětovné sešlápnutí spojky + zařazení nižšího rychlostního stupně
4) puštění spojky
A jednoduše si nedokážu představit, že bych toto měl praktikovat na motorce, protože trefit se do neutrálu například mezi pátým a čtvrtým rychlostním stupněm je prakticky jako vsadit si sportku.
Proto vás prosím o vysvětlení - jak na motorce dáváte meziplyn?
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
EDIT: To přidání plynu je jen takový mžikový brnknutí, a celé podřazení je velmi rychlé
Naposledy editováno 26.11.2014 09:41:58
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Dneska rano byla fakt zima , uz se tesim az napadne snih.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Takže... říká se tomu meziplyn...ale není to synchronizace. Já tvrdím, že to může pomoc lehounce synchronizaci řazení, ale fakt jen okrajově.
Hlavní devízou, je vyhnat motor na otáčky nižšího kvaltu, aby se ti nebloklo zadní kolo po puštění spojky... při podřazení. U nízkozdvihových dvouválů skoro povinnost.
Synchronizaci může lehounce pomoc zbytkovej moment od vystavený spojky ve zlomku vteřiny při přesuvu koleček z bočních ozubení/čepů.
Naposledy editováno 26.11.2014 09:52:01
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
IronDave píše: Spajwer> Rozumím ti, ale to podle mě není meziplyn. Jednoduše, když vymáčneš spojku, tak nemáš na převodovku vliv jednoduše proto, že je v tu chvíli převodovka od motoru vlastně odpojená.
...ne není... spojka něco nese i přes vystavení...
Kór třeba suchárna, kterou nemáš ... Kdyby nic nenesla, proč by to bouchalo při zařazení jedničky?
Naposledy editováno 26.11.2014 09:51:03
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Proste vrknes plynem aby se ti vyrovnaly otacky motoru s prevodovkou a vono to am pak lip pada.
to ale není tak úplně pravda ...ten moment kdy můžeš něco srovnat je hrozně krátkej
Naposledy editováno 26.11.2014 09:53:32
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
t_freedom píše: ...ne není... spojka něco nese i přes vystavení...
Kór třeba suchárna, kterou nemáš ... Kdyby nic nenesla, proč by to bouchalo při zařazení jedničky?
Jasně, samozřejmě tření je všude, tomu rozumím. Ale podle mě je v tu chvíli vliv toho tření mizivý, tak jest?
Abych řekl pravdu, nemám problém s podřazováním, respektive nějaký blokování kola nebo jiný problémy. Spíš bych řekl, že tím přidáváním plynu přes spojku při podřazování se opotřebovává spojka víc než by musela. Co myslíš?
1 reakcí na tento příspěvek meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
U 600, 620tky se ti to nestane...ale sedni na 998mu a od trojky dolů budeš tancovat při každým podřazení jak Fred Aster.
Pokud vystavíš spojku a vrkneš, není mezi lamelama téměř žádná přítlačná síla. Takže se příliš nedře... pak jen pustíš a je hotovo. Porovnej co se děje, když spojkou roztáčíš brzdnej moment motoru ...myslíš, že vrknutí opotřebuje spojku víc?
Naposledy editováno 26.11.2014 10:02:29
vilemx píše: Přestože teoreticky jde o zlomky vteřiny a nepatrný moment, který je schopna přenést vymáčknutá spojka, tak v praxi přidání plynu při podřazení dost pomáhá celkově klidnějšímu řazení.
ano, tak jest ...a šetří opotřebení lamel a koše
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
t_freedom píše: IronDave> tohle je věcí toho na čem jezdíš.
U 600, 620tky se ti to nestane...ale sedni na 998mu a od trojky dolů budeš tancovat při každým podřazení jak Fred Aster.
Pokud vystavíš spojku a vrkneš, není mezi lamelama téměř žádná přítlačná síla. Takže se příliš nedře... pak jen pustíš a je hotovo. Porovnej co se děje, když spojkou roztáčíš brzdnej moment motoru ...myslíš, že vrknutí opotřebuje spojku víc?
Tak nevím samozřejmě jak moc se tím spojka opotřebovává, ale jak se říká troška k trošce....
Říkáš, že třeba u S2R, kterou si chci kupovat už to bude teda poznat?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
vymačkneš/vystavíš spojku a necháš roztočit motor s lamelama na "volno"...pak jí na srovnatelných otáčkách spojíš
Nebo... vystavíš spojku (která se točí v otáčkách motoru co během pádu jsou téměř na volnoběh) a pak přes ní od zadního kola roztočíš ten motor... rozdíl ne?
S2Rko už je větší objem ...ale stále to "desmodue" ...takže docela ok...
Naposledy editováno 26.11.2014 10:20:16
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
Takže poznat to bude až u čtyřventilové techniky, tak jest?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
já to změnil o dva zuby a taková trága to zas není...
Opotřebení při vyrovnání otáček na lamely a plechy je znatelně menší...to dá rozum.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
2 reakcí na tento příspěvek meziplyn
Navíc, pokud máš dvouvál a jedeš svižněji a brzdíš ostřeji, tak se ti při podřazení bez meziplynu zablokuje kolo, takže tam to je nutnost. Ono se ti to kolo bude při prudkém brzdění do zatáčky asi klouzat i tak, ale už to půjde dobře ukočírovat.
Provedení nemá cenu popisovat, je na to spousta kvalitních video-návodů u kterých jsou dobré záběry a všechno jasně vysvětlené, tady třeba máš dobře vysvětlené řazení nahoru i dolů od člověka, co to učí a má najeto hodně na silnici i na okruhu:
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
IronDave píše: Mr.Dreamer> No určitě se to naučím. Myslím si, že budu mít ale problém se stíháním. Když prudce brzdím, kopu to dolů poměrně rychle a moc času na ten "meziplyn" nezbývá.
To je o cviku, časem se naučíš držet brzdu a vrkat plynem najednou a když to umíš, tak ty kvalty letí dolů hodně rychle.
t_freedom píše: Mr.Dreamer> no u auta je o důvod víc i to, že pokud to umíš, jsi i rychlejší na řazení. Zejména s velkejma motorama
Jen musíš to ťapání nohou a kvrdlání rukama fakt srovnat. Bez dvojitýho šlapání spojky ničemu zásadnímu nepomůžeš...
U auta je hlavní problém zároveň mít sešlápnutou brzdu pod konstantním tlakem a zároveň vrknout tím plynem. Jde tam pak hodně o kvalitu pedálů, u některých aut je to očistec.
Naposledy editováno 26.11.2014 11:23:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
ale jinak v motosportu v době klasickejch převodek to jinak nešlo než brzda a plyn zároveň... to jo ...jenže to byli jiní páni řidiči
Naposledy editováno 26.11.2014 11:38:22
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) meziplyn
t_freedom píše: jéééé ...moje oblíbené téma. Určitě příjde i Creck
Ne uz me prestalo bavit ti vysvetlovat zaklady. Pokud nekdo nepochopi tak jednoduchou vec ze na motorce k zadnemu meziplynu a synchronizaci ozubenych kol v prevodovce nedochazi, ale jen se zvysi otacky motoru aby nedoslo pri spojeni s prevodovkou k tak velkemu razu, tak je kazda rada marna.
Naposledy editováno 26.11.2014 11:44:18